ran refael
New member
שיעור בצילום בעזרת תאורת אור יום
שיעור זה נכתב לכל אותם חובבי צילום שרוצים להוציא תמונות איכותיות ומקצועיות יותר בעזרת מצלמתם הפשוטה הפעם לא אתיחס בכלליות על נושא התאורה, קומפוזיציה מדידת אור וכד' כפי שכבר עשינו בשיעורים קודמים (לכל מי שפספס, שיכנס לטאגליינס ויקרא) השיעור הפעם נכתב ספציפית לסוג תאורה מאוד אהוב עלי, תאורה מוצלת באור יום הרבה לקוחות שמגיעים אלי לצילומי דיוקנאות, וצילומי דוגמנות, נדהמים מהדרך הפשוטה בה אני משתמש באור מאז שאני זוכר את עצמי עם מצלמה, המטרה הייתה תמיד לצלם בדרך הפשוטה ביותר ולהוציא את המקסימום מכל תמונה אני אלמד אתכם כיצד לעשות זאת עם אור מוצל. בינתיים לא אתיחס לרפלקטורים, פלאשים וכד' הרבה צלמים לפעמים עושים טעויות בשימוש באור יום כאשר הם מנסים להאבק עם אור השמש הרבה גורמים משפיעים על אור היום, בין אם זה העונה, השעה והאקלים באותה מדינה. הדרך הנוחה ביותר להוציא תוצאות כמעט בכל שעה שבה יש שמש בחוץ, היא שימוש בצל אני לא אכנס לחוקים פיזיקלים כיצד פועלים קרני השמש אך כל מה שצריך לזכור הוא שהגוונים שיש באור מוצל הם חמים יותר ומחמיאים יותר לגוון העור מהגוונים שיש באור שמש ישירה נתחיל בהעמדת המצולם - כאשר אני מעמיד את המצולם באור מוצל, אני תמיד בודק סימני הצללות על הפנים ועל הגוף, במידה והשמש הצליחה לחדור ולגעת במצולם, רצוי לכוון אותו יותר לכיוון מקור הצל כך שיהיה מוצל לגמרי מראש ועד כף רגל שימו לב לעיניים של אותה בחורה קרנית העין (השחור שבאמצע) נסגר כמעט לחלוטין ונותן לנו דגש על צבע העין, במידה והעיניים של המצולם בהירות תוכלו להבליט זאת בעזרת האור המוצל, בניגוד מוחלט לשימוש בפלאש שמרחיב את הקרנית ולפעמים גם יוצר תוצאה לא רצויה של עיניים אדומות. הדבר הנוסף שנוכל לראות בעיניים היא השקיפות שמקבלת רישתית העין, כך שאנו יכולים לראות בבירור כל פרט קטן (דבר מדהים שכדאי להדגיש בכל צילומי הדיוקנאות) נמשיך מכאן לנתוני המצלמה - כיוון ה W.B - ברוב המצלמות הדיגיטליות ישנה אופציה לכוון את ה WB לתאורת צל, תזהו את האופציה הזו ע"י הציור של השמש מעל הבית (לפי מצלמות קנון) כאשר אני מעוניין ליצור תוצאה של צילום מקצועי, הדגש הבסיסי ביותר הוא העומק ותחושת התלת מימדיות בצילום את זאת אני יוצר בפשטות בעזרת שימוש בעדשה עם אורך מוקד ארוך (בין 70-150 ממ') בצירוף צמצם פתוח למקסימום (עד כמה שהעדשה או המצלמה מאפשרת לכם) את מהירות התריס אני קובע ידנית לפי מדידת האור שעליה אסביר מאוחר יותר. מדוע אני משתמש באורך מוקד ארוך וצמצם פתוח? מצב זה יוצר לי עומק שדה מאוד רדוד (הכוונה לרקע מטושטש מאוד) ובכך אני מבודד את הרקע מהדמות, במקרה שכאן, הרקע מאחור הם אביזרי הסטודיו שעל שימושם אני ארחיב במאמר אחר. מה קורה כשאין לי מספיק אור לצילום? (משמע, מהירות התריס נמוכה מ 1/90 דבר שיכול ליצור תמונה מטושטשת ולא חדה) כאשר אתם שמים לב שמהירות התריס שלכם עם שימוש בצמצם הפתוח ביותר במצלמה יורדת מתחת ל 1/90 יש 2 פתרונות פשוטים. א. להעלות את מס' ה ISO ולבדוק שוב את מדידת האור, כאן חשוב לא להעלות מעל ל 400 ISO אחרת יווצר לכם רעש דיגיטלי לא רצוי. ב. להניח את המצלמה על חצובה, או על משטח יציב כלשהו (רצוי במקרה הזה להשתמש גם בטיימר האוטו' של המצלמה או במחשף גמיש במידה ויש כל זאת על מנת להוציא את החדות הגבוהה שניתן) כעת לגבי מדידת האור - מדידת האור המדוייקת ביותר שלנו תהיה בעזרת לוח כרטיס אפור שממוקם קרוב לפני המצולם (ניתן לקרוא על לוח אפור בטאגליינס) אך מכיוון שאף אחד לא סוחב איתו לוח אפור בכיס רצוי למדוד את האור מחלק מסויים בפנים של המצולם, לדוגמא, הלחי או המצח כאשר אתם מקרבים את המצלמה למרחק של כחצי מטר מהפנים של המצולם * יש לכוון תחילה את מדידת האור של המצלמה למדידה נקודתית! במצלמות של קנון, סימון המדידה הנקודתית נראה כעיגול בתוך עיגול קטן. טיפ- כאשר מודדים אור מדמות עם עור שזוף עד כהה, מומלץ להוסיף צמצם עד 2 צמצמים ממהירות התריס (ז"א להגדיל את מהירות התריס בצמצם עד 2 תלוי בדרגת כהות העור) במקרה ועור הפנים בהיר נעשה את הפעולה ההפוכה ונקטין את מהירות התריס בצמצם עד 2 צמצמים, שוב תלוי עד כמה הוא בהיר. כעת לאחר שמדדנו את האור מאזור הפנים וכיוונו את המצלמה - מהירות תריס מעל 1/90 , צמצם פתוח למקסימום, עדשה באורך מוקד ארוך ואסא נמוך כמה שניתן. אנחנו מוכנים לצילום הפורטרט אנחנו כמעט מוכנים לצלם יש לזכור כמה דברים פשוטים על מנת שנוכל לקבל תוצאות מרשימות. 1. לוודא שהרקע אכן רחוק יחסית מהמצולם, במידה וצילמנו אדם נשען על קיר, איבדנו את כל אפקט העומק 2. לוודא תמיד שאין צלליות או נקודות אור מהשמש שנופלות על המצולם 3. לוודא שהשמש לא מסנוורת אף אחד מהצדדים, לא את המצלמה ולא את המצולם 4. העדשה גם כן צריכה להיות מוצלת! בדיוק כמו המצולם, ניתן להשתמש במגן שמש לעדשה במידה ואתם עומדים תחת השמש. בהצלחה המאמר נכתב ע"י צלם האופנה רן רפאל, אין לעשות שימוש במאמר מחוץ לגבולות הפורום.
שיעור זה נכתב לכל אותם חובבי צילום שרוצים להוציא תמונות איכותיות ומקצועיות יותר בעזרת מצלמתם הפשוטה הפעם לא אתיחס בכלליות על נושא התאורה, קומפוזיציה מדידת אור וכד' כפי שכבר עשינו בשיעורים קודמים (לכל מי שפספס, שיכנס לטאגליינס ויקרא) השיעור הפעם נכתב ספציפית לסוג תאורה מאוד אהוב עלי, תאורה מוצלת באור יום הרבה לקוחות שמגיעים אלי לצילומי דיוקנאות, וצילומי דוגמנות, נדהמים מהדרך הפשוטה בה אני משתמש באור מאז שאני זוכר את עצמי עם מצלמה, המטרה הייתה תמיד לצלם בדרך הפשוטה ביותר ולהוציא את המקסימום מכל תמונה אני אלמד אתכם כיצד לעשות זאת עם אור מוצל. בינתיים לא אתיחס לרפלקטורים, פלאשים וכד' הרבה צלמים לפעמים עושים טעויות בשימוש באור יום כאשר הם מנסים להאבק עם אור השמש הרבה גורמים משפיעים על אור היום, בין אם זה העונה, השעה והאקלים באותה מדינה. הדרך הנוחה ביותר להוציא תוצאות כמעט בכל שעה שבה יש שמש בחוץ, היא שימוש בצל אני לא אכנס לחוקים פיזיקלים כיצד פועלים קרני השמש אך כל מה שצריך לזכור הוא שהגוונים שיש באור מוצל הם חמים יותר ומחמיאים יותר לגוון העור מהגוונים שיש באור שמש ישירה נתחיל בהעמדת המצולם - כאשר אני מעמיד את המצולם באור מוצל, אני תמיד בודק סימני הצללות על הפנים ועל הגוף, במידה והשמש הצליחה לחדור ולגעת במצולם, רצוי לכוון אותו יותר לכיוון מקור הצל כך שיהיה מוצל לגמרי מראש ועד כף רגל שימו לב לעיניים של אותה בחורה קרנית העין (השחור שבאמצע) נסגר כמעט לחלוטין ונותן לנו דגש על צבע העין, במידה והעיניים של המצולם בהירות תוכלו להבליט זאת בעזרת האור המוצל, בניגוד מוחלט לשימוש בפלאש שמרחיב את הקרנית ולפעמים גם יוצר תוצאה לא רצויה של עיניים אדומות. הדבר הנוסף שנוכל לראות בעיניים היא השקיפות שמקבלת רישתית העין, כך שאנו יכולים לראות בבירור כל פרט קטן (דבר מדהים שכדאי להדגיש בכל צילומי הדיוקנאות) נמשיך מכאן לנתוני המצלמה - כיוון ה W.B - ברוב המצלמות הדיגיטליות ישנה אופציה לכוון את ה WB לתאורת צל, תזהו את האופציה הזו ע"י הציור של השמש מעל הבית (לפי מצלמות קנון) כאשר אני מעוניין ליצור תוצאה של צילום מקצועי, הדגש הבסיסי ביותר הוא העומק ותחושת התלת מימדיות בצילום את זאת אני יוצר בפשטות בעזרת שימוש בעדשה עם אורך מוקד ארוך (בין 70-150 ממ') בצירוף צמצם פתוח למקסימום (עד כמה שהעדשה או המצלמה מאפשרת לכם) את מהירות התריס אני קובע ידנית לפי מדידת האור שעליה אסביר מאוחר יותר. מדוע אני משתמש באורך מוקד ארוך וצמצם פתוח? מצב זה יוצר לי עומק שדה מאוד רדוד (הכוונה לרקע מטושטש מאוד) ובכך אני מבודד את הרקע מהדמות, במקרה שכאן, הרקע מאחור הם אביזרי הסטודיו שעל שימושם אני ארחיב במאמר אחר. מה קורה כשאין לי מספיק אור לצילום? (משמע, מהירות התריס נמוכה מ 1/90 דבר שיכול ליצור תמונה מטושטשת ולא חדה) כאשר אתם שמים לב שמהירות התריס שלכם עם שימוש בצמצם הפתוח ביותר במצלמה יורדת מתחת ל 1/90 יש 2 פתרונות פשוטים. א. להעלות את מס' ה ISO ולבדוק שוב את מדידת האור, כאן חשוב לא להעלות מעל ל 400 ISO אחרת יווצר לכם רעש דיגיטלי לא רצוי. ב. להניח את המצלמה על חצובה, או על משטח יציב כלשהו (רצוי במקרה הזה להשתמש גם בטיימר האוטו' של המצלמה או במחשף גמיש במידה ויש כל זאת על מנת להוציא את החדות הגבוהה שניתן) כעת לגבי מדידת האור - מדידת האור המדוייקת ביותר שלנו תהיה בעזרת לוח כרטיס אפור שממוקם קרוב לפני המצולם (ניתן לקרוא על לוח אפור בטאגליינס) אך מכיוון שאף אחד לא סוחב איתו לוח אפור בכיס רצוי למדוד את האור מחלק מסויים בפנים של המצולם, לדוגמא, הלחי או המצח כאשר אתם מקרבים את המצלמה למרחק של כחצי מטר מהפנים של המצולם * יש לכוון תחילה את מדידת האור של המצלמה למדידה נקודתית! במצלמות של קנון, סימון המדידה הנקודתית נראה כעיגול בתוך עיגול קטן. טיפ- כאשר מודדים אור מדמות עם עור שזוף עד כהה, מומלץ להוסיף צמצם עד 2 צמצמים ממהירות התריס (ז"א להגדיל את מהירות התריס בצמצם עד 2 תלוי בדרגת כהות העור) במקרה ועור הפנים בהיר נעשה את הפעולה ההפוכה ונקטין את מהירות התריס בצמצם עד 2 צמצמים, שוב תלוי עד כמה הוא בהיר. כעת לאחר שמדדנו את האור מאזור הפנים וכיוונו את המצלמה - מהירות תריס מעל 1/90 , צמצם פתוח למקסימום, עדשה באורך מוקד ארוך ואסא נמוך כמה שניתן. אנחנו מוכנים לצילום הפורטרט אנחנו כמעט מוכנים לצלם יש לזכור כמה דברים פשוטים על מנת שנוכל לקבל תוצאות מרשימות. 1. לוודא שהרקע אכן רחוק יחסית מהמצולם, במידה וצילמנו אדם נשען על קיר, איבדנו את כל אפקט העומק 2. לוודא תמיד שאין צלליות או נקודות אור מהשמש שנופלות על המצולם 3. לוודא שהשמש לא מסנוורת אף אחד מהצדדים, לא את המצלמה ולא את המצולם 4. העדשה גם כן צריכה להיות מוצלת! בדיוק כמו המצולם, ניתן להשתמש במגן שמש לעדשה במידה ואתם עומדים תחת השמש. בהצלחה המאמר נכתב ע"י צלם האופנה רן רפאל, אין לעשות שימוש במאמר מחוץ לגבולות הפורום.