בשיטה המופרטת החברות קובעות לאן יסעו הקווים.
ישנן חברות שדורשות שכל נסיעה ונסיעה תהיה רווחית, ולכן אם ישנה נסיעה לא רווחית במהלך הלו"ז הם מבטלים אותה. זו שיטה די אהובה על חברת Stagecoach בקווים העירוניים שלה. הבעיה בשיטה כזו היא שהתדירות נפגעת ויש אפקט שנוסעים שמוכנים להמתין רבע שעה לא ימתינו חצי שעה, או נוסעים שמוכנים להמתין חצי שעה לא ימתינו שעה.
 
שיטת השלטון הבריטית היא מאד אזורית וביזורית. לכל אזור בחירה של כ100,000 בעלי זכות בחירה יש חבר פרלמנט, כל מועצה מקומית (=עירייה) או שתיים מנהלות קרן מקומית של מערכת הבריאות הלאומית, את החינוך והרווחה באזורן, וכן מנהלות דיאלוג מול גורמים כמו חברות הרכבת והאוטובוסים אך לא שולטות עליהם במישרין. המשטרות שייכות בדרך כלל לרמה המחוזית וישנן כ55 משטרות שונות לפי פיזור גאוגרפי פלוס כמה משטרות ארציות כמו משטרת התחבורה, היחידה למניעת טרור, ויחידה בכירה בסקוטלנד יארד (לונדון) שמתעסקת עם ארועים ברמה ארצית. בסקוטלנד, ווילס וצפון אירלנד ישנם פרלמנטים מקומיים והתוצאה היא שיש יותר ריכוזיות סביב הממשלים האלו - בין אם זה משטרה אחת לצפון אירלנד, מערכת בריאות אחת לווילס, או סוג שונה של תעודות בגרות במערכת החינוך הסקוטית שאינה דומה לשיטה הנהוגה באנגליה.
 
חברות האוטובוס הבריטיות פועלות כחברות פרטיות בתוך הרקע המבוזר הזה. בצירים הראשייים שווה להן לתכנן שירות טוב ולכן אפשר לראות קווים של חברות שונות מציעות שירות מקביל באותו הציר. בפרברים ובכפר השירות פחות כדאי ולכן אם לא משתלם להן ישירות אין שירות, אם השלטון המקומי מוכן לסבסד קווים יהיו קווים מסובסדים שיתווספו כשיתוף פעולה בין השלטון המקומי למפעילות וכאשר השלטון המקומי נקלע לצרות (מאז 2010 השמרנים מקצצים את ההעברות המרכזיות לשלטון המקומי באחוז מסויים כל שנה) מקצצים בקווים המסובסדים.
 
כך נוצר המצב שבמרכזי הערים אי אפשר לזוז מרוב אוטובוסים אך בפרברים אי אפשר להסתמך על תחבורה ציבורית.
 
הבירוקרטיה ברמה הלאומית נועדה לפקח ברמת המאקרו ולא להתערב ברמת המיקרו. משרד הרישוי בסוונזי ( Swansea , העיר השניה בגודלה בווילס ) מנפיק את רישויי הרכב ורישיונות הנהיגה (כדי לבזר את הבירוקרטיה המרכזית העבירו מוסדות מסויימים לערים מחוץ ללונדון, הפנסיות למשל מבוססות בניוקאסל), המפקח על התחבורה נועד לפקח, רגולטור הרכבות נועד לתת רגולציה וכו'. גוף שרוצה להקים חברת תחבורה אוטובוסית חדשה חייב לעמוד בתנאים מסויימים אך אינו חייב להתברג לזיכיון המוכתב מלמעלה. כך ישנן חברות אוטובוסים בינעירוניות כמו מגהבוס שמתחרה בתחום מנקודה מסויימת בעשור האחרון כשבעבר החברה המוכרת ביותר בתחום היתה National Express.
 
התחום הרכבתי הרבה יותר מפוקח כי יש גבול מסויים לסלוטים על המסילות, והוא מזכיר יותר את שיטת הפרטת האוטובוסים הישראלית עם אשכולות וזכיינים.