שאלת בלמים

רוני1955

Active member
שאלת בלמים

בניתי תלת אופן, עם ארגז קידמי. לגלגל האחורי יש בלם מקורי, ולאחד הגלגלים הקדמיים בניתי בלם. הבעיה היא שבבלימה עם הבלם הקדמי, יש משיכה של האופניים לאותו צד (הגיוני בסך הכל, ולא הופתעתי כשזה קרה). אני מתכנן לבנות בלם גם לגלגל הקדמי השני. השאלה אם יש איזה רכיב שאני יכול לחבר איתו את בלימת שני הגלגלים הקדמיים לאותה ידית.

 

steiff

New member
כמה אופציות

1. לחבר את שני הגלגלים על ציר משותף כך שעצירה של אחד עוצרת גם את השני. זה עלול לגרום לבעיה אחרת - התנגדות לסיבוב.
2. פיצול הכבל לשניים. המקום הכי טריביאלי היא הידית - ולמשוך ממנה שני כבלים - אבל ייתכן שתצטרך לבצע בה ניתוח לב פתוח כדי לאפשר השחלה של שני כבלים.
3. פיצול הכבל לשניים באמצעות פרימה ושזירה מחדש או באמצעות ריתוך של תוספת. פתרון בעייתי מבחינה בטיחותית.
4. שתי ידיות באותו צד שמופעלות יחד.
5. החלפת מערכת המעצור האחורית לדיסק ושימוש בצמיג עבה יותר תוך ויתור על המעצור הקדמי.
6. ואני בטוח שיש עוד פטנטים.
 

רוני1955

Active member
תודה, אבל...

כל מה שכתבת כאן אלו אילתורים. אני מחפש "מוצר מדף", למרות שאני מודע לחלוטין לעובדה ששוק היעד לזה הוא מאד קטן.
 

steiff

New member
אני בספק אם תמצא מוצר מדף.

אבל אפשר לקחת כמה מוצרי מדף ולאלתר מהם מוצר די ״מקצועי״.

בגדול יש שתי דרכים להוביל כבל בין הידית למעצור עצמו:

דרך אחת: כבל בתוך צינור-מוליך כל הדרך בין הידית למעצור. על המעצור עצמו יש תושבת לתוכה נכנס המוליך והכבל ממשיך לבד ומתחבר למנוף של המעצור, שם מתורגמת תנועת הכבל לתנועת זרוע המעצור וללחץ של הרפידה על החישוק.

דרך אחרת: הכבל עובר דרך מקטעים של צינור מוליך, ובמקטעים אחרים הוא חשוף. בנקודות בהן הכבל יוצא מהצינור המוליך ונחשף - יש תושבת, המקובעת לשלדה, שמבצעת ״קונטרה״ לתנועת הכבל.

הפתרון שיישמת, לפי התמונה, מבוסס על הדרך האחת. צינור מוליך רצוף.

הפתרון האפשרי מבוסס דווקא על הדרך האחרת - מקטע צינור מוליך שמוביל מכידון האופניים לנקודה מסויימת על העגלה שמלפנים. מקטע ארוך מספיק ובעל ״ספייר״ מספיק שיאפשר סיבוב של העגלה לקצה טווח התנועה הרצוי/מותר/אפשרי. אתה משחיל את הכבל מידית המעצור דרך המקטע הזה ומשאיר את הקצה חשוף (בינתיים).
בהמשך - אתה מתקין שני מקטעים נוספים של צינור מוליך בין כל אחד מהמעצורים לכיוון הצינור המודד שהתקנת קודם.
תצטרך לקבע כל אחד מקצות הצינורות לשלדה באמצעות תושבת. משהו שנכנס אליה בצד אחד הצינור המוליך (עם הכבל) ובצד השני יוצא רק הכבל. משהו בסגנון הזה:
https://www.chainreactioncycles.com...ioncycles.com/brake-cables/brake-cable-spares

אבל התושבת הזו צריכה להיות מקובעת לשלדה.

לכבל שמגיע מהידית אתה מחבר מפצל של מעצור ״קנטיליבר״. משהו כזה:

https://www.jensonusa.com/Problem-Solvers-50mm-Wide-Cable-Hanger

החיבור נעשה בנקודת האמצע של המפצל, ואת עודפי הכבל אתה חותך, ושם בקצה ״נעל״ כדי שהכבל לא יפרם.

עכשיו אתה לוקח כבל נוסף, ללא ״גולה״ בקצה, ומשחיל אותו לתוך המפצל כך שהמפצל באמצעו.
השלב הבא הוא השחלה של שני קצות הכבל, דרך התושבות, לתוך שני הצינורות המוליכים לכיוון כל אחד מהמעצורים. חיבור הכבל למעצורים.

תצטרך לחשוב קצת ולתכנן הרבה וגם לבצע - שמיקום התושבות והמפצל יהיו כך שמשיכה בידית תפעיל תנועת כבל שתועבר דרך המפצל לשני קצות הכבל שמחוברים למעצורים.
 

רוני1955

Active member
המשך

תודה.
לגבי מוצר מדף, מראש הייתי סקפטי, אבל קיוויתי להיות מופתע. יש לי כבר כיוון מסוים, שהוא די דומה למה שכתבת. מה שאני חייב, זה שהכוח שיופעל על הבלמים, יהיה שווה לחלוטין בשני הגלגלים, ללא תלות בכיוונון מדויק של הרפידות. יש עוד חומר למחשבה, אבל אני יודע שבסופו של דבר, זה יבוצע.
 

steiff

New member
הנה סכימה כללית

יהיה לך קשה מאד להגיע לשוויון כוחות מלא, אולי בהזזה של המפצל ימינה ושמאלה.

 

רוני1955

Active member
ככה באמת תכננתי.

אבל, בשביל חלוקת עומס מדויקת, במקום המפצל מהסוג הזה, לבנות לבד מפצל שהכבל שהולך לגלגלים עובר על מיסב. שינוי בעומס יתאזן על ידי תנועת המיסב.
 

steiff

New member
זה לא בהכרח הפתרון האולטימטיבי

משום שלכל אחד משני מסלולי הכבל עשויה להיות התנגדות (חיכוך, קפיץ) שונה.
 

רוני1955

Active member
יכול להיות שזה לא הפתרון האידיאלי.

אבל מבחינתי, זה הכי טוב שאני מצליח לחשוב עליו. ומכיוון שכך, זה יהיה הנסיון הראשון. אם יעבוד, מה טוב. אם לא, זו לפחות נקודת התחלה שממנה אפשר להתקדם.
 

nightjar

New member
אולי משהו כזה:

https://problemsolversbike.com/products/brakes/12_-_8816o

רעיון נוסף- משהו בסגנון בלם קנטילוור. בבלמים האלה כבל אחד מושך כבל אחר מהאמצע, להפעלת שתי זרועות בלם בודד. אולי אפשר להסב אותו למשיכת שתי זרועות של שני בלמי V נפרדים
 
למעלה