שאלות על טיפול בקשב לד"ר לילך

lilachs1

New member
ADD ומבחן TOVA

דניאלה שלום, הנקודה החשובה מבחינתי היא שה-TOVA (שאף פעם לא מהווה הכלי העיקרי באבחון) בודק רק את מערכת הקשב המתמשך. כך שיהיו אנשים שיעברו מבחן זה באופן תקין אבל למרות זאת יש להם לקות קשב. מחקרים רבים מדווחים על כך שקיימים בין 20 ל-40% מקרים בהם ציון ה-TOVA יוצא תקין אך מדובר במקרים של הפרעות קשב! חזרה למקרה שלך, יכול להיות שלקות הקשב שלך (אם אכן יש לך לקות קשב) נובעת מקשיים באחת ממערכות הקשב האחרות (קשב סלקטיבי, הכוונת קשב או בקרת קשב). בברכה, לילך.
 

lilachs1

New member
שכיחות ה- ADHD והמרכיב התורשתי

ההערכות לגבי היקף הילדים הלוקים ב-ADHD נע בין 4-12% (על בסיס הערכות של גופים אמריקאים שונים). כפי שאפשר לראות, מדובר בטווח גדול מאד - ומבחינתי הדבר מעיד על בעייה בסיסית באבחון הלקות (אין ביכולתי לפתח כאן טענה זו). המרכיב התורשתי ב-ADHD הוא מרכזי מאד (כ-80%), כך שבהחלט ראוי לגלות רגישות כלפי הילדים האחרים במשפחה אם ילד אחד אובחן. לגבי אבחון מבוגרים - תוכלי למצוא כאן בפורום מקורות מידע רבים. בהצלחה רבה בהמשך (אני בטוחה שתוכלי להיעזר רבות בפורום זה), לילך.
 

מ ר י ל

New member
ריכוז בלימודים

אני מעוניינת לגשת לבגרות , וקשה לי להתרכז בלימודים . אני חושבת המון פעמים מחשבות על נושאים שלא קשורים או נרדמת . אני לא יודעת מה השיטה המתאימה לטיפול בבעייתי, ואיזה איבחון אני צריכה לעבור. אני רק יודעת שבגלל בעייתי , קיבלתי ציונים בינוניים .
 

lilachs1

New member
בגרות

ייתכן שאת סובלת מלקות קשב, אם כי המצב שאת מתארת יכול לנבוע גם מגורמים אחרים. תוכלי להיעזר בחברי הפורום הזה בקבלת עיצות ומידע. בהצלחה, לילך.
 

hebrew1

New member
מכינה שתוכל לעזור לך

מהי "מכינת ניצני מהות" ? מכינת ניצני מהו"ת הוקמה על ידי שלושה גופים העוסקים בקידום נושא לקות הלמידה בארץ: מרכז מהו"ת (מרכז העצמה ותמיכה לסטודנטים עם לקויות למידה) במכללת סמינר הקיבוצים, אגודת ניצן ועמותת לשם. מטרת המכינה היא לסייע לאנשים עם לקויות למידה להתכונן מראש לקראת הלימודים האקדמיים, כדי שפרק זה בחייהם יהיה חוויה חיובית ולא שחזור של כישלונות העבר. המכינה מתאימה לאנשים עם לקויות למידה שמעוניינים ללמוד בכל מוסד אקדמי בארץ. חידוש מיוחד במכינה !!! 4 מכללות מאזור המרכז הצטרפו ליוזמת המכינה. מכללות אלו תהיינה מוכנות לקבל אליהן בשנה הבאה מספר סטודנטים עם לקויות למידה, בתנאי קבלה של העדפה מתקנת (סף כניסה הנמוך מהתנאים המקובלים), ובתנאי שיימצאו מתאימים בראיון אישי ויסיימו בהצלחה את מכינת ניצני מהו"ת. המיזם הנו חדשני וחשוב, ומאפשר סיכוי חדש לאלו שעד כה היו חסומים מלהשתלב באקדמיה. המכללות שהצטרפו למיזם של מכללת סמינר הקיבוצים הן: המכללה האקדמית בנתניה, הקריה האקדמית בקרית אונו, המכללה האקדמית תל אביב-יפו והמכללה הטכנולוגית. (פרטים לגבי תנאי הקבלה המועדפים יימסרו בכל אחת מהמכללות). האם המכינה בשבילך? • אם אובחנה אצלך בעבר לקות למידה • אם נתקלת בקשיים משמעותיים בזמן לימודיך בתיכון • אם הרגשת שאתה מבין את חומר הלימודים ושאתה מסוגל ליותר, וציוניך לא שקפו את ידיעותיך האמיתיות • אם התקשית להסתדר עם חומר לימודים כתוב • אם היה לך קשה לזכור ולשנן כמויות גדולות של חומר • אם היו לך קשיים להסתדר עם הזמן ולארגן את חומר הלימודים • אם לימודים גרמו לך לחץ מתמשך, הרגשת תסכול, כעס וחוסר אונים אם לפחות חלק ממה שכתוב למעלה "מדבר" אליך – מכינת ניצני מהו"ת מיועדת עבורך מה "סוד" המכינה שבגללו אנו מאמינים שהפעם תוכל להצליח? התייחסות אל הכוחות שבך במכינה אנחנו מתייחסים קודם כל אל האדם שבך ומשתדלים לסייע לך לצמוח ברמה האישית , להכיר את כוחותיך וכשרונותיך הטבעיים מעבר ללקות. כוחות אלה אמורים להיות הכלי העיקרי שבאמצעותו תלמד בעתיד ותעקוף את קשייך. שותפיך למכינה גם הם בעלי לקויות למידה העובדה שכל משתתפי המכינה גם הם בעלי לקויות למידה, מזמנת לך אפשרות לדבר על זה בפתיחות וללמוד מניסיונם של אחרים. חונך אישי "בגובה העיניים" חונך אישי ילווה אותך בתהליכים שתעבור במכינה. החונך הוא סטודנט במכללת סמינר הקיבוצים, שעבר הכשרה ארוכה ומתמחה בעבודה עם סטודנטים עם לקות למידה. הרחבת אופקים במכינה נפרוס בפניך מגוון של תחומי עניין אשר ירחיבו את אופקיך, יאפשרו לך לזהות את מוקדי העניין שלך, ובהתאם לכך לבחור נכון את כיוון הלימודים שלך בעתיד. התנסות בקורס אקדמי במסגרת המכינה תתנסה בלימוד קורס במתכונת של קורס אקדמי, שבו ישולבו כל המשימות האופייניות של קורס כזה. חכה במקום דגים במכינה תלמד סוף סוף כיצד ללמוד באופן עצמאי באמצעות אמצעי הלמידה שתרכוש (להשתמש בחכה) ולא לסמוך על האחרים (שידוגו בעבורך את הפתרונות). תכנית הלימודים תכנית הלימודים בנויה משלושה אשכולות מרכזיים: • אשכול של קורסים המקנים מיומנויות למידה אקדמיות כגון: קריאה יעילה של מאמר, כתיבת עבודה אקדמית, הבנת הנקרא והנשמע באנגלית, שימוש בטכנולוגיות לצרכי לימוד ועוד. • אשכול של פעילויות תומכות כגון: יעוץ אישי, קבוצת תמיכה והכוון מקצועי. • אשכול של קורסים אקדמיים כגון: לקויות למידה, שיטות מחקר, ידע העולם בתחומי עניין מגוונים האם אפשר בגיל בוגר לשנות הרגלי למידה ולשפר את ההישגים? כן, בהחלט. אנחנו רואים את זה אצלנו, במכללת סמינר הקיבוצים. במכללה פועל מרכז בשם מהו"ת – מרכז העצמה ותמיכה לסטודנטים עם לקויןת למידה הלומדים לתואר ראשון בהוראה. זהו מרכז שהצלחתו עודדה אותנו לפתוח מכינה שמשתמשת בידע ובניסיון של מהו"ת כדי לסייע גם לך. לסיכום, מדוע כדאי לך לבוא למכינה? אנו מאמינים, שהמכינה תביא אותך לעמדת פתיחה טובה בהרבה לקראת לימודים אקדמיים עתידיים וגם להשתלבות בתעסוקה. נאפשר לך לרכוש כלים לימודיים המותאמים לאקדמיה ולפתח אצלך מודעות להתנהגויות יעילות ולא יעילות הנובעות מהלקות שלך. תוכל להביע בחופשיות את הצרכים שלך. מתי לומדים? המכינה תתקיים במהלך קיץ 2005 בתאריכים 16.5 עד 17.8. הלימודים יתקיימו במכללת סמינר הקיבוצים בימים ג' ד' ה' בשעות 8.30 עד 16, סה"כ כ – 24 שעות בשבוע. פרטים נוספים ניתן לקרא באתר מכינת מהות: http://www.smkb.ac.il/mahut.htm
 
שלום לך לילך

ישלי ילד בכיתה א' תלמיד מצטיין ומבריק (למוד חשבון בנרד משאר ילדי הכיתה) (וקרא בצורה שוטפת) התלבטנו אם להעלות אותו לכיתה א' כי הוא רגשית היה קצת תינוקי עשינו לו אבחון דרך השירות הפסיכולוגי העירוני שהחלטיו כי הילד מתאים עד לפני כחודש הכל היה מצויין !!!!! קיבל צל"ש הצטיין בכיתה ובשכבה ופתאום לאחרונה קשה לו להעתיק מהלוח הוא מתנדנד הרבה על הכסא ותופעה חדשה ומוזרה היא שהוא מלקק את החולצה והעפרונות והידיים שלו השינויים שחלו בחודשיים האחרונים הם עברו לכתוב בכתב ולא בדפוס ועד לפני חודש הוא היה בריפוי בעיסוק והפסקנו (על רקע קשיים באחיזת עפרון וכתיבה) לגבי הכתיבה (שהיא לא ממש יפה) הוא התחיל לקבל ריפוי בעיסוק דרך ביה"ס זה לא מטריד אותי מה שמטריד אותי זה הנדנודים והליקוק של החולצה והידיים מה זה התופעה הזאת? חלק רמזו לי שזה רגשי חלק אמרו - קשה וריכוז אשמח לדעת אם התופעה מוכרת ומה דרכי הטיפול בתודה מראש באדי
 

batgalim

New member
שלום לילך ../images/Emo141.gif

בני בן 8 וחצי, גם הוא החל לפני מספר חודשים - לשחק בשיער ראשו, ולירוק לחולצה.. (בהמשך לדבריו של באדי תות), שיעורי בית אינו מכין לבדו - רק בעזרתי, תוך שכנועים ורוגז מצידו, כתב ידו גדול עם מחיקות מרובות (בעיפרון או במחק), בשיעורים מפטפט הרבה ואינו מרוכז - לדברי המורה. היינו אצל הנוירולוג שאיבחן קשב וריכוז, ומחר כנראה נקבל תוצאות האבחון הפסיכולוגי שעשה. בנוסף - היינו בבדיקות אצל א.א.ג. שאיבחן פוליפים בגרון (לגבי היריקות). רופא נוסף (פרופסור) טוען שמדובר בחיידק בשם pandas ושלח אותנו לבדיקות, אשר תוצאותיהן עדיין לא התקבלו (רק בשבוע הבא)... זה הכי הדאיג אותנו, מכיון שעם הפרעות קשב וריכוז אני מבינה שעוד אפשר להתמודד באמצעות ריטאלין וטיפולים שונים... אשמח לשמוע את דעתך ובאם ידוע לך על המחלה הקרויה pandas והאם יש תרופה כלשהי לרפא אותה. תודה
 

lilachs1

New member
הפרעת קשב או ...

שלום לך ולילה טוב, שוב, בדומה לתגובה שכתבתי לבאדי תות - גם במקרה שלכם ההבחנה המבדלת תהיה חשובה מאד. מכיוון שאינני רופאה אני לא יכולה לספק לך מידע על מחלה זו או אחרת. בברכה, לילך.
 
חיפוש קצר בגוגל..

העלה את זה.. אם ברצונך לדעת עוד - פשוט תקלידי את המילה בגוגל והחיפוש יעלה את כל הקישורים.. בהצלחה!! נ.ב. כתבת כי את מעדיפה שזה יהיה הפרעת קשב ולא המחלה.. קראי את המאמר הזה ותחשבי שנית.. הלוואי והיתה להפרעות הקשב תרופה שמסיימת את התסמינים אחרי 14 יום!! בברכה, מישהי שאכפת לה
 

lilachs1

New member
קשיים פתאומיים

שלום גם לך, אני הייתי ממליצה לבדוק את שני הכיוונים - ייתכן שהמעבר מדפוס לכתב (והעלייה בעומס הכתיבה ככל שהשנה עוברת) גרמו לקושי (שאת אומרת שהיה קיים בעבר) להוות מכשול של ממש. ייתכן שכתוצאה מכך - החוויה של הצלחה בולטת השתנתה באופן משמעותי וחריף והילד מגיב לכך. עד כמה שידוע לי, התופעה של הליקוק איננה אופיינית דוקא ל-ADHD. בברכה, לילך.
 

SummerSpirit

New member
שאלה לדר' לילך

אני בת 18 ולאחרונה שמתי לב שאני ממש לא פרקטית. אני כל הזמן חושבת על דברים שאני רוצה לבצע אך כמעט תמיד אני דוחה ודוחה ולפעמים לא מבצעת כלל. מישהו אמר לי שיכול להיות שיש לי הפרעת קשב וריכוז (על פי מאפיינים של נטייה לבלגן וחולמנות- שאת שניהם יש לי ובגדול) אך מצד שני, זכור לי אבחון לפני שנתיים-שלוש שבוצע ע"י פסיכולוגית אשר קבעה כי אין לי הפרעת קשב וריכוז. מה דעתך?
 

SummerSpirit

New member
אהה ו...

לאחרונה שמתי לב לזה, אך כבר המון זמן אני חולמנית ובלגניסטית (מאז שאני מכירה את עצמי פחות או יותר).
 

lilachs1

New member
חולמנות ובלאגן...

ראי בבקשה את התשובה שעניתי לדניאלה. בברכה, לילך.
 
ריכוז בלימודים

האם אפשר לקחת ריטחלין לא כטיפול מושך אלא כעזרה חד פעמית? כסטודנטית לפני בחינות קשה לי להתרכז בלימוד לבחינות, אני עייפה ולא מרוכזת דבר הפוגם באיכות הלימוד. כיצד אפר לקבל ללא איבחון נארולוגי מספר כדורים בודדים רק לעזור לעבור את תק' הבחינות? האם רופא משפחה יכול לרשום מרשם? תודה מראש
 

lilachs1

New member
ריטלין

כאמור אינני רופאה את מוזמנ להפנות את שאלתך לד"ר איריס מנור שמתארחת כאן בפורום באופן קבוע. בברכה, לילך.
 

S u B I

New member
היי!

שלום ד"ר לילך.. שמי מירב ואני עוד מעט בת 14 אז ככה כבר מכיתה א' או ב' התחילו לקחת אותי לכל מיני איבחונים כאלה.. ולא היה לי שמץ למה למה עד שאמא שלי דיברה עם מורה אחת ושמעתי שהיא מזכירה את המילה ADHD ואז בכלל לא הבנתי כלום! אני זוכרת ששמעתי משהו על אבחון דידקטי שעשו לי את יכולה בבקשה להסביר לי מה זה? ולא לקחתי שום תרופה או משהו עוד משהו עכשיו שאני כבר בכיתה ח' הכל הולך לי יופי! יש לי ציונים ברוב המיקרים מעל 90 אני מאוד טובה בשאלות טריוויה וידע כללי בכיתה אני תמיד מכינה שעורי בית אבל לפעמים כמה שאני מבינה טוב את החומר במבחנים שאני עושה הציונים שלי לא כל כך טובים בעיניי ותמיד יש לי את ההרגשה הזאת של הייתי יכולה יותר או הייתי יכולה לקבל אפילו 100!! וכמו עוד כמה אנשים פה גם לי יש את בעייה הזאת שבאמת פתאום מחשבות לא קשורות באות או שאני נגיד קוראת ספרים אז לעיתים רחוקות מאוד השורות מתבלבלות לי אבל מה שהכי מעצבן זה שבשעות האחרונות של הלימודים אין לי כוח לכלום!! <ואני לא אחת כזאת שאין לה כוח לכלום> שהמורה נותנת דפי עבודה או משהו כזה אני יוצאת לשירותים או לשתות לא יכולה להיות בכיתה! זה נורמלי או שיש משהו? ערב טוב:) -מירב-
 

lilachs1

New member
כל הכבוד על המעורבות והסקרנות

מירב שלום, קודם כל אני חייבת לבטא את התרשמותי העמוקה מיכולת הניסוח והביטוי שלך - הלוואי על כולנו. התיאור שאת מתארת לגבי עצמך נשמע לי רגיל ומוכר ואני מאחלת לך להמשיך ולהצליח כל-כך יפה גם בהמשך. בברכה, לילך.
 

S u B I

New member
תודה על המחמאה..

אך יש לי שני שאלות אחרונות <אני מתנצלת על השעה..> *האם ADHD יכול לעבור? כי עוד שלמדתי ביסודי הרגשתי בעיות ריכוז כאלה שהתאפינו בלצאת כל הזמן מכיתה, לא להקשיב למורה, להיות עסוקה בלצייר בזמן שיעור לא להכין שעורי בית וכאלה דברים... אך בתקופה הזאת הכל השתנה לי אומנם עדיין קשה לי במקצוע אחד שהוא מתימטיקה ומבחינת ריכוז קשה לי יותר במקצועות שהן בשעות האחרונות. ועדיין אני מקבלת הקלות בביה"ס שכרגע אני לומדת בו (בחינות בע"פ) *מה ההבדל בין ADHD ו-ADD?? מירב
 
למעלה