את מניחה שנורמה חברתית אינה משפיעה באופן חזק?
בספר מבוא בפסיכולוגיה חברתית נכתב שחששו של הפרט לחרוג מהנורמות המקובלות הוא לפעמים קיצוני עד כדי גיחוך. תוכנית טלביזיה מפורסמת בארה"ב מכונה "המצלמה הנסתרת". בתוכנית זו מוצגים אנשים הנקלעים למצבים יוצאי דופן והתנהגותם מתועדת במצלמה. בדומה לתוכנית "פספוסים" או "חייך אכלת אותה" ששודרו בישראל. באחת התוכניות צולמו נוסעי מעלית. בד"כ בני אדם נוהגים לעמוד במעלית כשפניהם מופנות לעבר דלת המעלית. אבל בתוכנית החליטו משתפי פעולה לעמוד כשגבם מופנה לדלת המעלית. נוסע תמים נכנס למעלית וראה את כל נוסעי המעלית עם הגב אל הדלת. גם הנוסע התמים נעמד עם הגב לדלת.
מה שיעור המצייתים לנורמה לעמוד עם הפנים לדלת? כמעט 100%. [אני אומר "כמעט" רק לשם הזהירות. אני לא שמעתי על מישהו שנוהג לעמוד עם הגב לדלת].
בכל זאת כאשר הנורמה השתנתה למרות שתוכן הנורמה אבסורדי כי אין הגיון לעמוד כך. זה גם מאוד לא יעיל כי איך ידע הנוסע מתי לצאת מהמעלית ומתי הגיע לקומה המבוקשת? הוא לא רואה באיזו קומה המעלית נמצאת. בכל זאת הנורמה "החדשה" השפיעה.
הסיבה שהיא השפיעה היא שלאדם יש גם שיקולים פסיכולוגיים ולא רק הגיוניים צרופים. יש לו רצון להיראות רגיל ושפוי ולכן לא חריג. החשש לא להיות יוצא דופן הוא כה עז עד שהוא מוכן להתנהג באופן חסר כל הגיון העיקר לא להיראות חריג.
[אריאל להמן בהשתתפות מירב מרום, הקבוצה, בתוך פסיכולוגיה חברתית, כרך ד', יחידה 7, ע' 18]
על עוצמתה של הנורמה החברתית אפשר לראות גם מעצם ההבדלים התרבותיים בין תרבויות. יש מגוון ופלורליזם רב במנהגים של תרבויות. למעשה לכל חברה אנושית תרבות משלה ששונה מזו של רעותה.
התרבות הישראלית שונה מהתרבות הבריטית ומהתרבות היפנית.
אם נניח כל הישראלים שהתחנכו והתחברתו בתרבות ישראלית היו מתחנכים ומחוברתים בתרבות בריטית הם היו מתנהגים על פי תרבות בריטית ואם היו מתחנכים ומחוברתים בתרבות יפנית היו מתנהגים כבתרבות יפנית. ולהיפך, אם הבריטים היו מתחנכים לפי תרבות ישראלית היו מתנהגים כמו ישראלים מצויים.
האם אין טאבו בתרבויות אחרות שבמערב אין טאבו כזה? והרי אם אנשים במערב היו מלכתחילה מקבלים חינוך וחיברות [סוציאליזציה] כמו בארצות עם הטאבו אז גם להם היה טאבו כזה.
ההשפעות כאן הן המוניות. מדברייך עולה שנורמות יכולות להשפיע רק על מעטים. העיקר זו השפעה ביולוגית? אני חולק על השקפה זו. אם הישראלים היו מתחנכים בתרבות יפנית ההשפעה היפנית הייתה חלה על המוני ישראלים ולא רק על מיעוט שבהם.
לכן, אין קושי עקרוני בהשפעת נורמות של 40%. השפעת נורמות יכולה להיות על הרבה יותר מ- 40%. נורמות יכולות להשפיע על חברה שלמה.
לגבי אהבת ילדים כנורמה זאת שאלה מעניינת לשאול את הפסיכולוג. אני חושב שיש כאן הנחה נוספת שהנורמה לא משקפת או לא זהה עם צורך ביולוגי או אבולוציוני. אני משער שיש כאן הנחה שהחלטה להיות הורים היא לא ביולוגית [או גנטית או תורשתית] ואילו אהבת הילדים היא כן ביולוגית. כמובן שמי שחושב שגם החלטה להיות הורים היא ביולוגית יחשוב שמספר המתחרטים תמיד יהיה נמוך מפני שחרטה על הורות מנוגדת לצורך ביולוגי. אבל זה מחזיר אותנו לדיון שאותו ניהלנו אם אני זוכר נכון יותר מפעם אחת.