אוי, סליחה שלא דייקתי בקומפלימנט
זה משנה את כל התמונה
(לא
).
ממש על קצה המזלג (אני יכולה לחפור על זה שעות, ואתה גם יכול לחפש שלל טורי ביקורת על תפקודו כשר החינוך, הם צצו כפטריות אחרי הגשם...). אני כותבת בעיקר מתוך היכרות אישית עם המערכת ופחות מתוך התקשורת, אבל ליקטתי כמה דוגמאות מקוממות במיוחד.
פירון ניסה בכל מאמץ לדחוף את עצמו לתקשורת וקיים את הציווי "נעשה ונשמע". מהשנייה שנכנס למשרד החינוך הוא חיפש במה לגעת ואיך לשנות ולטלטל את המערכת. כל שני וחמישי הוא רץ לתקשורת עם רפורמה חדשה (לא אפויה) פרי מוחו לפני שבדק בכלל אם היא מתאימה, מה חושבים עליה הגורמים הרלוונטיים כמו מורים, תלמידים, הורים... למעשה הוא השתמש בכספי ציבור כדי לקדם
פרסומים שלו בתקשורת). בסופו של דבר אחרי כמה רפורמות שנזרקו לפח הוא הצליח ליישם את התוכנית ל"למידה משמעותית" (שם מעליב) בבת אחת וזרע כאוס במערכת למשך שנתיים-שלוש. מנהלים ומורים לא ידעו מה יהיה בשנה הבאה, לא היו תשובות לתת לתלמידים, לא היו ספרי לימוד מתאימים... הוא ביטל בבת אחת ובאופן גורף את בחינות הבגרות בכיתה י'. בכך
דפק את התלמידים המצטיינים וגם העמיס יותר על כלל התלמידים שרבים מהם דווקא העדיפו את הסידור הישן והמרווח יותר במקום להיפגש לראשונה עם יותר בגרויות רק בסוף י"א. נוסף על כך גם הלמידה בכיתה י' לא יותר משמעותית אלא בדיוק להפך, כי כשמורים נותנים ציון פנימי הם מלמדים באיזו רמה שבא להם, ולרוב זו רמה נמוכה יותר משהייתה (אז מה "משמעותי" בזה?). בקיצור, בולשיט אחד גדול.
שנייה לאחר שפוטר מתפקידו כשר (ובהמשך התפטר גם מהכנסת, כי מה באמת יש לו לעשות בתור נבחר ציבור אם הוא לא שר? להיות סתם פרלמנטר? לא נאה לו... לא נורא, ברוך שפטרנו), מתוקף היותו שר חינוך כ"כ מצליח לאורך שנים רבות
, הוא
מיהר לכתוב על כך ספר ובו גם הכה על חטא: "
טעיתי שקראתי לכל הנדבכים של 'למידה משמעותית' רפורמות, כי גם תכנית הבגרויות וגם המיצ"בים הם חלק מסיפור אחד, ואז זה נראה לציבור כאילו אני זורק כל הזמן רפורמות לאוויר", הבהיר. "טעות שנייה שלי, שלא שיתפתי מספיק את המורים בתכניות שלי. אם הם היו חלק מהתהליך אז התכניות היו מיושמות בצורה חלקה יותר". באמא'שך!
אבל איך זה עוזר עכשיו?!
למרבה המזל היו גם כמה דברים טובים שהוא עשה (כמו ביטול ה"מיקוד" האווילי, קידום בתי ספר מקצועיים וכנראה גם בי"ס של הקיץ, לפחות מבחינת ההורים) אבל את האדמה החרוכה שהשאירה הרפורמה שלו אוכלים במערכת החינוך עד עכשיו. בנט לא רצה לזעזע שוב את המערכת (בצדק) עד שסוף סוף הצליחה להתאזן איכשהו, ונתקענו עם תוכנית לא מוצלחת במיוחד
לסיכום: למה לבדוק מראש בכובד ראש אם אפשר להנחית אותה בבת אחת מלמעלה יאללה יאללה? (הוא כנראה ידע שהוא לא יהיה שר חינוך לזמן רב... אז מה אכפת לו מה יישאר אחריו?).
לא עקבתי מקרוב אחר הביצועים של גרמן כשרת בריאות; היו ש
האשימו אותה בקריסת בתי החולים והיו
ביקורות מעורבות שציינו את נקודות הזכות לצד נקודות החובה. אבל הנקודה שכן עקבתי אחריה הייתה
ההפלה. גרמן ביטלה את ההפלרה
לחלוטין (כלומר אסרה עליה)
בניגוד לההמלצות הוועדה המקצועית להשאיר את בחירת ההפלרה בידי הרשויות המקומיות (ואז שיקרה כאילו זה כן בהתאם להמלצות). ההמלצות שעולות מהמחקרים הן בעד הפלרה (ראה לדוגמה
הסבר באתר מכון דוידסון) אבל שרת הבריאות העדיפה בחירה פופוליסטית על פני בחירה בריאותית בהתאם לעמדה המקצועית. אח"כ בפייסבוק היא התאוננה על כך שהיא לא מבינה מדוע כל הגורמים המקצועיים התאחדו נגד ההחלטה שלה...
(ראה ב
רשומה הזאת, יש צילום מסך מפייסבוק, ואני עדה שראיתי את הדיון המקורי במו עיניי והגברת אכן פרסמה בו את הטקסט המביך הזה). במילים אחרות, שרת הבריאות של ישראל לא הבינה מדוע גורמי בריאות יוצאים "נגדה" כשהיא מחליטה בניגוד למסקנות המקצועיות בתחום... פשוט מהמם
.
ושנזכיר שגם לפיד בתור שר אוצר (שטען ששר אוצר צריך להיות כלכלן ואז כשמונה הפך את דעתו וטען שלא
) לא ממש הקשיב לשלל כלכלנים* שיעצו נגד תוכנית מע"מ אפס? טוב שהאפס הזה לא יצא לפועל...
בשורה התחתונה, הצוות ה"
טוב מאוד"
של "יש עתיד" הוא אוסף אנשים זחוחים ובטוחים בצדקתם כ"כ שהם לא צריכים באמת להקשיב לשטח או לאנשי מקצוע מהתחום, הם יודעים יותר טוב מכולם מה טוב. הם כמובן לא הפוליטיקאים היהירים היחידים או הראשונים להתנהג כך, אבל ציון "טוב מאוד" לא הייתי נותנת להם. לכל היותר "מספיק בקושי".
_______
* להלן כמה דוגמאות לביקורות שליקטתי, הן מימין הן משמאל:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4571039,00.html
http://mida.org.il/2014/09/02/זה-לא-המעמ-אפס-2/
https://www.haaretz.co.il/news/elections/1.2567459