עדשה חדשה לניקון.

izackv

New member
בגדול, די מסכים עם ההבחנות

רק לגבי הנושא של ה"גילדה" - אפשר לראות היום לא מעט צלמים מובילים שלא באמת משתמשים בעדשה כזאת.
יכול להיות שיש להם בבית. אבל הם לא טורחים להוציא אותה בשטח. בדרך כלל.
&nbsp
יכול להיות שהדור ה"בוגר" יותר של צלמי ארכיטקטורה לא יוותר על עדשה כזאת בשום פרויקט. אבל לדעתי שינוי המגמה ברור מאוד.
והוא נובע מההתבגרות של כלי העיבוד יחד עם כמויות הפיקסלים של החיישנים העדכניים.
 

slarti

New member
לגמרי ....

פה אגב כן בא לידי ביטוי היתרון של מצלמה עתירת פיקסלים - היכולת ב"עיוות" עם ספיירים מכל הצדדים ואח"כ לתקן בתוכנה ולקרופ, ועדיין להשאר עם כמות מידע ראויה לחלוטין - היא נהדרת. אם הייתי מצלם ארכיטקטורה למחייתי כנראה שהייתי קונה את אחת ממצלמות ה-50מפ. יצא לי גם באולימפוס לשחק עם הקיסטון וזה בסה"כ נראה מצוין, אבל בהגדלה אפשר לראות את הפרטים שנפגעים קצת. אני מניח שעם מצלמה עתירת פיקסלים זה בטל ב-60.
 

izackv

New member
דווקא העובדה שלניקון יש בדיוק שתי עדשות מהסוג הזה

שלא בדיוק זוכות לחידוש מרענן מראה שהן שם כי צריך כזאת בקטלוג ולא כי יש ביקוש אמיתי.
אחרת אולי היינו זוכים לראות מספר אורכי מוקד, מספר צורות של בקרי שליטה, מספר מפתחי צמצם שונים ומספר רמות מחיר.
וגם העובדה שאין יותר מדי תחליפים איכותיים של חברות משלימות (ולדעתי גם לקנון יש בערך שני דגמים בסך הכל) מראה שזאת לא בדיוק עדשה עם ביקוש שיא.
&nbsp
יש מספר קורסים מעניינים של צלמי ארכיטקטורה מובילים בעולם. כאלה שמטיסים אותם מיבשת ליבשת כדי לצלם פרויקטים יוקרתיים במיוחד.
משום מה, רובם לא ממש טורח להשתמש בעדשות מהסוג הזה.
&nbsp
אני מתלבט אם לקנות בעצמי אחת כזאת. אבל לא בגלל שזאת בחירה נכונה כלכלית או טכנית.
פשוט בגלל סקרנות ורצון לשחק.
רק שכרגע, 2000$ בשביל המשחק הספציפי הזה נמצאים במקום נמוך יחסית בסדרי העדיפויות שלי
 

חכםפסח

New member
לקנון יש ארבע עדשות TS, ול samyang יש עוד אחת.

באורכי מוקד 17mm, 24mm, 45mm, 90mm. שתי הרחבות בנות כ 7 שנים, כשה 17mm חדשה, וה 24mm רענון של מודל קודם.

חברת samyang הוציאה עדשת tilt shift 24mm מתחרה קצת אחרי שתי עדשות הקנון החדשות.
 

OM602

New member
כמה תובנות (מתוך הפוזיציה של סאמיאנג אבל כלליות לגמרי)

א. כאשר מבצעים יישורים למיניהם הולך לאיבוד חלק גדול מהפריים המקורי, במקרי קיצון נשארים עם חצי שטח ופיקסלים.
ב. יישור קיצוני מותח מאד את הפיסלים בהיקף הפריים ומוריד מאיכות התמונה.
ג. לא תמיד ניתן ליישר או יש מספיק פיקסלים, למשל בוידאו.
ד. יש תיקונים שקשה או לא ניתן לבצע לאחר מעשה, למשל:
- סילוק אוסף חוטי חשמל באלכסון הפריים, תמרור אנכי מעצבן ברחוב או צילום של חדר מראות בלי שיראו את המצלמה
- עומק שדה גבוה בצמצם פתוח
ה. עדשות TS הן קלות וניידות יותר מאשר פיתרון של מצלמה טכנית, אפילו בסיסית וניידת.

רצוי לצלם נכון כדי שנקודת המוצא להמשך תהיה טובה ככל האפשר. האם השימוש המיועד והתמורה בגינו מצדיקים את תקורת הציוד, תהליך הצילום והעיבוד זו שאלה שונה... YMMV.

והערונת לגבי מחיר עדשות כאלה - הן בעצם עדשות שמכסות סדר גודל אחד גדול יותר מהפריים (MF לכיסוי FF), המנגנון המכני מורכב (שיפט וטילט כ"א בנפרד עם סיבוב 180 מעלות !), והן מיוצרות בכמויות קטנות יחסית.
 

izackv

New member
תיקונים קיצוניים

שום צלם ארכיטקטורה לא אמור להכנס ל״תיקונים קיצוניים״ כעניין שבשגרה.
אם הזווית חייבת להיות מטורפת (וזה נדיר מאוד!) תצלם פנורמה גדולה מספיק כדי שלא תהיה בעיה עם העיבוד עצמו. בהנתן מספיק פיקסלים, המצב מפסיק להיות בעייתי מדי.
&nbsp
ישור קיצוני מותח את הפיקסלים בקצה הפריים.
א. קיצוני זה לא מה שבדרך כלל קורה בצילומי ארכיטקטורה.
ב. בהנתן מספיק פיקסלים, לא רלוונטי. יש מספיק מידע כדי לישר, להעביר לדפוס מקצועי ולא לעבד מידע.
ג. בפועל, לייטרום מתמודדת מאוד יפה עם רוב האתגרים שאני זרקתי עליה (שוב, בהנתן מספיק פיקסלים)
&nbsp
ד. צילום ווידאו הוא תחום שונה מהותית מצילום ארכיטקטורה מקצועי.
אם מישהו משתמש בעדשות האלה לצילום ווידאו אני אופתע מאוד. הן לא נוחות לשימוש גם בצילום סטילס רגיל.
אבל בוידאו ארכיטקטוני אין לי שום נסיון. איכשהו הייתי מנחש ששם רוב העבודה תהיה של רחפנים שמאפשרים לעשות משהו שפעם היית צריך לבנות אלף מנופים שונים ומסילות כדי להריץ את המצלמה בצורה נכונה.
אבל כאמור, אין לי שום נסיון בזה.
&nbsp
חוטי חשמל (שבדרך כלל רצים באלכסון) _כל_ צלם ארכיטקטורה נדרש להיות מסוגל להוריד לבקשת הלקוח. (מעצב הפנים או הארכיטקט)
לעשות את זה בלייטרום או בפוטושופ זה בערך חצי דקה בכלים העדכניים.
מהיום שאדובי הצליחו להטמיע את הכלים ש״מודעים לתוכן״ עבור שכפול, הרחבה ותיקון - התיקונים האלה הפכו לפשוטים מאוד.
המטרה כמובן לא להסתיר דברים מהותיים שקיימים בנכס. אלה לבטל דברים לא הכרחיים
אבל שום מעצב לא ישמח לשלם על תמונה שרואים בה את הכבל חשמל של המחשב שבמקרה שכחנו להעלים לפני הצילומים (או שאי אפשר היה לנתק עבור הצילומים)
&nbsp
צמצם פתוח הוא נושא כמעט ולא מוכר בצילום ארכיטקטוני.
אתה חייב לעבוד עם חצובה.
אתה מצלם אוביקטים דוממים.
אין משמעות לרווח של עוד סטופ או שניים בעזרת הצמצם. אבל יש משמעות קשה לאיבוד של חדות.
שוב - המעצב רוצה להראות את המרקם של הכריות יחד עם המרקם של החלונות ושל המרצפות ועוד.
&nbsp
--
התחום של צילום ארכיטקטוני מקצועי (צילום פנים/חוץ עבור ארכיטקטים ומעצבי פנים) הוא תחום מעניין (לטעמי) ושונה מהותית מסוגים אחרים של צילום.
הבסיס מתחיל בהבנה של מה בדיוק השימוש עבורו הלקוח צריך את התמונות והחלטה יחד איתו של מה מדגישים בתמונות ואיך. (ובנכס יוקרה סביר אין בעיה לצאת עם מאות תמונות, אבל זאת לא המטרה! חייבים להתמקד ב 10-20 שבאמת יעשו את העבודה)
&nbsp
ההמשך הוא בניה של הפריימים הנדרשים ובדיקה עם הלקוח שאכן זה מה שהוא רוצה להראות. (ברמת הפריים ומה שנכלל בו. עדיין לא מדברים על תמונה)
&nbsp
אחרי זה מסדרים את כל מה שצריך סידור ומתחילים לתכנן את התאורה. אור טבעי אולי יעבוד לפריים אחד, אבל בנכס תמיד יהיו חללים שהתאורה תהיה בהם מאתגרת מאוד.
&nbsp
בהתאם לתאורה מבצעים צילום או סדרת צילומים עבור כל פריים. הכל מחצובה והכל ב RAW
&nbsp
ואז מתחילה העבודה האמיתית בפוסט.
&nbsp
אפשר לחפש ברשת סרטוני הסבר של צלמים מקצועיים מהתחום הזה. יש כמה לא רעים.
--
צילום מבנים כתחביב יצירתי או צילום מהיר עבור סוכני נדל״ן לדירות ״פשוטות״ (בתקציב ״פשוט״) הם תחומים קצת שונים.
אבל העדשה הזאת מיועדת באופן מסורתי דווקא לאלה שמצלמים ארכיטקטורה באופן מקצועי.
 

OM602

New member
זו נקודת מבט של צלם ארכיטקטורה מיומן, לא T&S כקטגוריה

ויש לא מעט שימושים שאינם ארכיטקטורה כולל לוידאו. עדשות כאלה מוחזקות ע"י חברות השכרה בארץ ובעולם ומן הסתם יש להן ביקוש אחרת עם ROI סביר אחרת עסקים כאלה לא היו מחזיקים אותן. יש כאלה שגם מחזיקים מצלמות טכניות ואלה באמת תצורות מעניינות יחד עם מצלמת קולנוע מאחוריהן.

מתאבני וידאו, ויש עוד:

https://www.youtube.com/watch?v=gTDCW_8AsSo

חברת השכרה ישראלית
http://utopiacam.com/en/dslr-prime-lenses/1173-24mm-t35-tilt-shift.html

דוגמת Time Lapse מוחזקת ביד עם מייצב, כולל טילטים אנכיים ובאלכסון:
https://www.youtube.com/watch?v=gH4w155RvIM

יש קישור לוידאו מעניין
http://utopiacam.com/en/dslr-prime-lenses/1278-90mm-tilt-shift-lens-f-28.html
 

izackv

New member
נכון ש TS יכולה לשמש לעוד דברים

ואני מתנצל מראש, אבל ההתיחסות שלי היא לציוד ניקון (כולל עדשות של חברות חלופיות לביונט של ניקון) פשוט אין לי שום נסיון עם הציוד של קנון ושאר החברות.
&nbsp
רוב האנשים לא ישלמו 2000 דולר לעדשה רק כדי שאפשר יהיה לשחק עם מישור הפוקוס.
עדשות שמתומחרות באזורים האלה, בדרך כלל מיועדות לאנשים שמרוויחים כסף מצילום.
מתוך אלה, די ברור שהעדשה לא מתאימה לצילום ספורט, פחות מתאימה לצילומי דוגמנות/סטודיו ובטח שפחות מתאימה לצילום עיתונאי.
היא כן מתאימה איכשהו לצילום מוצר במקרים מסויימים ולצילום ארכיטקטוני באופן מלא.
&nbsp
היות וצילום ארכיטקטוני קצת שונה ממה שרובנו חושבים עליו באופן אינטואיטיבי, היה חשוב לי לחשוף את העולם הזה קצת יותר בהרחבה.
וההתיחסות לסוג העדשות ולטענות ספציפיות בסך הכל עזרו להציג את התחום שלדעתי קצת פחות מוכר.
&nbsp
אם אפשר להשתמש איתה לדברים מגניבים? אין לי ספק.
שוקל יום אחד לרכוש אחת בעצמי.
אבל ברור לי שלא תהיה לזה שום הצדקה כלכלית.
 
למעלה