"משרות רפאים": הדרך המקורית של חברות ההייטק לשדר עסקים כרגיל

max256

New member
חברות הייטק

"משרות רפאים": הדרך המקורית של חברות ההייטק לשדר עסקים כרגיל​


במקביל לגל הפיטורים בהייטק הישראלי, בענף מעידים כי חברות מפרסמות ברשתות החברתיות משרות שאינן קיימות • מגייסת ותיקה: "מנסות להוכיח כלפי חוץ שהן חזקות למרות המצב"​


ענף ההייטק התחיל את 2024 באקורד צורם אחרי שנת משבר: ברקע המלחמה בעזה, שסופה עדיין לא נראה באופק, יכולת המימון של חברות רבות נפגעות ובמקביל החל גל פיטורים בשורת חברות טק. לפי אתר לסטארטאפ, רק בינואר פוטרו למעלה מ־400 עובדים בהייטק הישראלי, שהצטרפו לאלפים שפוטרו בשנה שעברה. למרות הסערה, אתרים רלוונטיים לחיפוש משרות פנויות כמו לינקדאין מוצפים במשרות פתוחות ונראה שהעסקים ממשיכים כרגיל, לרבות בחברות שהודיעו על פיטורים.

אלא שבענף מעידים בימים אלה כי מתפרסמות יותר ויותר "משרות רפאים" - משרות שאינן אמיתיות אלא פיקטיביות. "חברות הייטק רבות מנסות לשדר עסקים כרגיל", אומרת הד האנטרית ותיקה בענף. "הן מנסות להראות כלפי חוץ שהחברה ממשיכה להיות חזקה למרות המצב וברקע המלחמה וממשיכה לגייס, שהן לא נפגעו". גורם נוסף בענף מעיד כי "מנהלות משאבי אנוש בארגונים בכירים פרסמו לאחרונה לפחות 10 משרות שאין כרגע כוונה לאייש אותן, לפחות לא בקרוב".

"כ־60% מהמשרות מתפרסמות שוב"​


תופעת "משרות רפאים" אינה ייחודית לעת הזו. היא באה לידי ביטוי גם בעבר, כמו במהלך משבר הקורונה. אולם, יש מי שסבור שהמשבר הנוכחי בהייטק הישראלי מדאיג יותר מאירועים קודמים. "היום אנחנו נמצאים במצב, וזאת תחושה שעולה כשאני מדברת עם המון מגייסים, שהוא מדאיג מבעבר", אומרת מגייסת המתמחה בעיקר בגיוס בכירים. "במהלך משבר הקורונה הייתי מקבלת מייל או הודעה על כל משרה שנסגרת או מוקפאת, והיו המון כאלו. עכשיו, לעומת זאת, החברות יותר זהירות לגבי סגירה או הקפאה של משרה פתוחה.


"התחושה היא כי בתקופה הזאת יש יותר סיפורי כיסוי. חברות הייטק רבות, גדולות וקטנות, מותירות במשך זמן רב משרות, למרות שאת חלקן לא קשה לאייש. זו תופעה שמתרחשת גם בחברות שהודיעו על פיטורים".

לדברי אבי צדקה מ"דוקטור לינקדאין", משרד לייעוץ השמה ואסטרטגית פרסום ברשת החברתית, יותר מ־60% מהמשרות בהייטק של תאגידי ענק מתפרסמות פעם אחר פעם מחדש, ופשוט לא מאויישות. "לחלק מהמשרות פונים מאות מועמדים ואפילו אלפים", הוא מספר. "אמנם הנושא של 'משרות רפאים' הוא לא חדש, אבל עכשיו במלחמה אנחנו רואים שזה מתעצם. גם החברות הגדולות נפגעות מהמצב הביטחוני. רבות מהן מוצאות את עצמן בכותרות והדבר הזה יכול להשפיע בכל מיני אופנים, כמו למשל המיתוג שלהן אל מול המשקיעים".


לדבריו, קשה לדעת מתי המעסיק פרסם את המשרה לראשונה, מכיוון שהתאריך שמוצג בה מתייחס למועד בו פורסמה בפעם האחרונה. "בנוסף, בלינדקאין אין אפשרות להשאיר פידבק על החברה או על המשרה, ורק דרך התגובות ניתן להבין מתי אנשים התחילו להתמיין אליה".

https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001468324
 
מאוד "מקורי". בכלל לא ראינו את זה בכל משבר ב25 שנה האחרונות.
בינינו, מאז המשביר של 2008 - לא היה ממש משבר בהייטק, במיוחד לא כזה ארוך טווח. ממה שזכור לי גם המשבר של 2008 לא היה מאוד ארו - התחילה האטה ב 2007, הוא החמיר לקראת סוף 2008במיוחד אחרי קריסת הבנקים, אבל אני זוכרת שבחברה שבה עבדתי שנת 2010 כבר היתה שנה עם צמיחה לא רעה (ומדובר על חברה שרבים מהלקוחות שלה היו יצרניות של מכוניות, כולל פורד ו GM שכמעט התמוטטו במשבר).

אני חושבת שיש הרבה מתכנתים שרבים מהם הם עם ניסיון משמעותי שזו הפעם הראשונה שבה הם חווים משבר בתחום...
 
למעלה