[מו"ד 5] ברברי, כובש, מלך

golan2072

New member
[מו"ד 5] ברברי, כובש, מלך

העולם שאני מתכוון להריץ בקרוב במבוכים ודרקונים 5 הוא העולם שאני כותב אותו עבור ACKS אך הקבוצה הנוכחית מעדיפה לשחק אותו במבוכים ודרקונים 5, שיטה שאני אישית אוהב בדיוק כמו את ACKS הישנה והטובה כך שאני אהנה להריץ מערכות בשתי השיטות. בכל אופן אני כותב את זה באנגלית בתור ספר מסחרי עבור ACKS; כאן אציג המרה של העולם למבוכים ודרקונים מהדורה חמישית. ההמרה תדרוש כמובן שינוי של כמה מהחוקים, אך רוח העולם תישמר.

---

ראשונים היו אנשי-הנחש, שסגדו לאלי תוהו איומים. מלכותם קמה ופרחה בעידנים שלפני שחר ההיסטוריה, והיא שגשגה במשך אלפי שנים. בחיפוש אחר עבדים, הם הכליאו עצמם עם לטאות-כוח והביאו לעולם את הלטאישים הקשוחים. במשך שנים אין-ספור, אנשי-הנחש שלטו ביד רמה בהמוני הלטאישים ושיפרו את הכשפים השחורים-משחור שלהם עצמם. אך יום הגיע לפני אלפי שנים שבו האלה הגדולה אישצ'אלה גילתה עצמה ללטאישה ששמה טלינה, הידועה גם כנביאה. בהשראתה האלוהית, הנביאה עוררה את המוני הלטאישים למרד שניתץ את כבלי-שיעבודם משכבר הימים והפיל את משעבדיהם לתהום-הנשיה. החירות הושגה; מלכות-הלטאה האדירה צמחה בג'ונגלים תחת אגרוף-הברזל של האם-הנאצלת היושבת בראש הפירמידה הגדולה בטולאן האגדית.

אך אז באו בני-האנוש ממעבר לשמים ברוכבם על כוכב נופל, ובנופלם - ניתצו לבלי-משים את מלכות-הלטאה. בני האנוש בפני עצמם היו שרוים בחוסר סדר לאחר נפילתם ובתחילה הידרדרו לפראות ונוודות, ולעיתים שימשו כעבדים או כשכירי-חרב בידי ערי-המדינה של הלטאישים שעלו מהריסות החורבן הגדול. אך מעט לטאישים ובני-אנוש רבים שחסרו את הנחייתה של האם-הנאצלת של מלכות-הלטאה הישנה, הפנו גבם לאישצ'אלה וחזרו לאליהם המתים של אנשי-הנחש ולטקסיהם העקובים-מדם.

מתוך התוהו-ובוהו עלתה סקארה - קיסרות-האנוש הדגולה. היא גדלה על נהר המדבר, סגדה לאלי תוהו שמעבר לקבר, והשקיעה את משאביה במלכיה המתים-בני-האלמוות הרבה יותר מאשר בנתיניה החיים. אך אפילו סקראה הדגולה, לאחר חמש-עשרה מאות, שקעה אף היא חזרה לברבריזם. היא הותירה מאחוריה חצרות-מקדש חרבות וקברים עתיקים המלאים בזהב וסכנה כמו גם את זרנאס - העיר הגוססת - שבה הפרעה בן-האלמוות האחרון מולך, באופן רשמי, על מלכותו החרבה.

כאשר סקארה התמוטטה, בני-חסותה שמצפון - מעבר למדבר הגדול ולנהרו - זכו בחירותם והקימו ערי-מדינה חדשות שהיו אך צל לתפארתה של סקארה. כמה מהם סוגדים לאלי-הסדר האנושיים בעוד שאחרים משתחווים בפני הפסילים נוטפי-נדם שלהם סגדו בעבר הרחוק אנשי-הנחש. באותה העת, ערי הלטאישים העתיקות בדרום הטרופי נלחמות זו בזו וזוממות זו כנגד זו. חלקן סוגדות לאלת הסדר והציביליזאציה אישקאלה, בעוד שאחרות הולכות במשעול התוהו האפל של אלי אנשי-הנחש עתיקי-היומין.
 

golan2072

New member
סקירה כללית על כנעאהו

כנעאהו והארצות השכנות לה הינן אזור שופע של ג'ונגלים אדירים, ביצות עמוקות ומדבריות לוהטים, שבהם ערי-מדינה קטנות של בני-אנוש ולטאישים עומדות כנקודות-אור נבודדות של ציביליאזציה בתוך באזורי-הפרא הסובבים אותם בהם דינוזאורים, חרקי-ענק וברברים פראיים מנהלים את חייהם חסרי-הסדר. חורבותיה העתיקות של סארה והריסותיהם של תרבויות עתיקות ומתות יותר עומדות כמזמינות את שודד-הקברים החמדן בנצנוץ זהב וחפצי-ערך - אך עליהן שומרים תפלצים שמעבר לקבר, חיות-פרא ומשרתיו המפלצתיים של התוהו. בני-אנוש ולטאישים שומרי-חוק מסתתרים מאחורי חומות-אבן אדירות ומתפללים לאליהם בעוד שבצילה של הציביליזאציה ובברבריות של ארצות הפרא, כתות מנוונות ונתעבות מעלות זבח של בני-אנוש (ולטאישים) לאלי התוהו שלהן. הציביליזאציה העירונית היא במקרים רבים מושחתת וחלשה ועומדת כפרי-בשל היכול ליפול לידיהם של ברברים קשוחים שעוד לא הושחתו בחטאיה של הציביליזאציה והנכונים לכבוש אותה בכוח ובחרב ולבנות ממלכות חדשות מתוך חורבות העבר.
&nbsp
זהו עולם-מערכה של חרב-וכשפים עם אקלים ים-תיכוני (פרט לסקארה הצחיחה ולפונט ומאלה הטרופיות) עם התמקדות חזקה בזוחלים (הדוגמאות הבולטות הן דינוזאורים, נטאישים ואנשי-נחש), חרקים, "אלים חיצוניים" זרים ותפלצתיים, ערי-מדינה ומפלצות משונות. הטכנולוגיה היא זו של העת העתיקה שלעיתים מסוגלת להתקדם לעבר זו של ימי-הביניים המוקדמים - אך ישנם אוצרות טכנולוגיים מופלאים ומשוכללים בהרבה המוחבאים בקברים נשכחים תחת סאקארה המתה. דינוזאורים ובני-מינם (כמו גם חרקים) מחליפים את היונקים - למעט האדם והחתולים שבאו איתו - הן כחיות-פרא והן כבהמות מבויתות.
 

golan2072

New member
העולם הנודע

מערכה זו מתרחשת באזור הכולל את כנעאהו, סקארה ופונט, כמו גם כמה אזורי-פרא נוספים, שלחוף ים השמש השוקעת (שעל פי רוב מכונה פשוט "הים הגדול"). אזור זה הוא באורך 960 מילין מצפון לדרום, ו-720 מילין ממזרח למערב. האקלים הכולל הוא חם ונע בין חום טרופי לח ביותר במאלה ובפונט, דרך להט-מדבר יבש כקבר בסקארה ובקדאר ועד לאקלים ים-תיכוני בכנעאהו עצמו. כמעט ואין שלג בעולם הנודע למעט בפסגותיהם של הגבוהים שבהרים. חלקו הנודע של העולם גובל במערב בים; בדרום ביערות-הגשם הצפופים של מאלה; מדרום-מזרח ביער-עד ובצפון-מזרח במדבר ובערבה היבשה; ובצפון הוא תחום ביערות ארז פראיים, שלא כבשה עדיין הציביליזאציה האנושית. ייתכן וקיימות ארצות מיושבות אחרות על אותו כוכב-הלכת אך הקשר עימן הוא, במקרה הטוב ביותר, בלתי-סדיר וזאת עקב המכשולים הגיאוגרפיים הללו; רוב הקשר הזה נעשה דרך הים. חלק בעולם המוכר למרבית האנשים מופיע במפה למטה.

בצפון-מערב מצוי כנעאהו. ארץ זו, שהייתה בעבר נפה של סקארה העתיקה, הינה שופעת יחסית בירק ונהינית מגשמי-חורף ברוכים אך סובלת מקיץ לוהט. צפון כנעאהו נשלט בידי יערות בינוניים בצפיפותם, בעוד שדרום כנעאהו הינו בעיקר ערבת-עשב פתוחה. בכל אופן הן האקלים והן הארץ עצמה מתאימים מאוד לעיבוד חקלאי ואכן - זו ארץ זבת חלב ודבש. ישנם ארבע ערי-מדינה חזקות בכנעאהו - אירם הענייה והמאובקת שבשוליו של מדבר סקארה; כישרום העמלה על שלל מכרותיה וכבשניה; ימארה העשירה והמפוארת; והראט הנשלטת ביד רמה ומגואלת-בדם על ידי המלך-המכשף תחת דגל העקרב.

בצפון-מזרח מצויה עיניום, ארץ יבשה וסלעית בצל-הגשם של הרי-הסהר. עיניום קה בחורף וחמה בקיץ, והגשמים בה דלים ובאים רק לעיתים רחוקות - ומסוגלים לזין רק ערבה יבשה של עשב. זוהי ארץ ברברית שחסרות בה ערים של ממש ויושבים בה רועי עדרים שבטיים נוודים-למחצה. לבני-עיניום אין מלך - כל שבט הוא אומה משל עצמה והוא נע כרצונו בחיפוש אחר אדמות-מרעה טובות שיזינו את עדרי הפרוטוצרטופס שלו המספקים לו בשר וביצים. בני-עיניום הם אנשים קשוחים ופראיים והם ידועים כלוחמים נועזים.

מדרום לכנעאהו שוכנת סקארה העתיקה והגוססת. בימים עברו הנהר הגדול הזין ציביליזאציה שעליה מלך פרעה ביד ברזל. אך כיום נותר מעט מסקארה הישנה מלבד לעיר הגוססת זרנאס ולאדמות המזרע שסביבה שעליהן מולך פרעה האחרון, פילסר הרביעי, שאותו כמעט ואין רואים מחוץ לארמון-קבר הפירמידה שלו. מדבר בלע את השאר ורוחות החול שוחקות בהתמדה את פלאיה הזוהרים-לשעבר של סקארה. רבים מאזורי החקלאות הישנים והנטושים הינם כיום לא יותר מביצות שורצות יתושים.

מדרום לעניום וממזרח לסקארה שוכן מדבר קדאר. בארץ זו של חול ואבן מעטה הצמחיה מלבד לנאות-המדבר הבודדים, והיא מאוכלסת בדלילות רבה בשבטי-אנוש נודדים ובקהילות מבודדות של אנשי-שממית. בקדאר, כמעט תמיד חם באופן איום ונורא בשעות היום וקר באופן מקפיא במשך הלילה. ארץ פראית זו היא מכורתם של לוחמים חזקים המצטיינים בהישרדות במדבר, בחיפוש אחר עקבות בשממה וברכיבה על דינוזאורים.

מדרום לסקארה ולקדאר, מעבר להרים האדירים, מצויה פונט העשירה והטרופית - ארצם של הלטאישים. בעבר הייתה זו מלכות אדירה שנשלטה בידי האם-הנאצלת של טולאן וכיום היא מפוצלת למספר ערי-מדינה עצמאיות. ראשונה במעלה בין הערים הללו היא ציבולה, עיר-הזהב, שהיא עשירה מעל לכל דמיון - ויעד מועדף על סוחרים רבים הבאים בדרך הים או המדבר וההר מכנעאהו הרחוקה. מצפון לה שוכנת עיר השמש החמשית, הקטנה ממנה, ומדרום עיר-האימים של הירח השקוע שבה שולטת מכשפת-הלטאה התוהנית, מנאטשו. פונט נהינית מאקלים טרופי ורוב שטחה נתפס בידי ביצות וג'ונגלים; הגשמים ברוכים במהלך כל השנה והחקלאות עשירה וברוכה אף היא. אך מאידך חרקים בכל גודל נפוצים מאוד שם ומתרבים בהמוניהם במי-הביצה של פונט; לטאישים רבים מנצלים עובדה זו לטובתם ומפארים את שוולחנותיהם בחסילונים, סרטנים וחרקי-ענק.

לבסוף, בדרום הרחוק מצויה מאלה, ארץ פראית של יערות גשם בה חיים שבטי בני-אנוש ולטאישים. זהו יער-עד עצום, שאף גרזן לא הפריע את מנוחתו והוא שורץ דינוזאורים מכל סוג וגודל כמו גם דברים גרועים מהם, אך המקומיים ידועים ככאלו שמוצאים את הטוב באנדרלמוסיה פראית זו וחיים בבידוד שבטי בין העצים הרבים. ארץ זו עשירה בצמחייה ובמשאבי-טבע, שאינם מנוצלים כמעט כתוצאה מהקשיים והסכנות המרובים של האיסוף בג'ונגל.

 

golan2072

New member
גזעים בעולם

בני-אנוש (הגזע הכי נפוץ בכנעאהו)
לטאישים (נפוצים מאוד, טובים בשחייה ובעצירת נשימה מתחת למים, יש להם טופרים ונשיכה חזקים יחסית)
אנשי-שממית (מעולים בטיפוס ובהתגנבות, מאוד סבלניים)
אנשי-חרק (קשוחים ועמידים לרעלים, הזכרים סוחרים ממולחים, הנקבות מסוגלות לעוף ולתקשר עם חרקים)
חצי-מבקריםמבקרים הם "חוצנים" אולי מעולם אחר ואולי ממישור קיום אחר); אולי אקרא להם בעברית "נפילים"? (בעלי כוחות "פסיוניים" וטובים בהתמצאות בטכנולוגיה זרה\עתיקה)
נשמת-דרקון (בני-אנוש שנולדו עם נשמה של דרקון - מאוד כריזמטיים ומסוגלים לזכות בהערצת הזולת)
 

golan2072

New member
אלים סדריים וניטראליים

אלים* סדריים וניטראליים והתחומים (domains) שלהם:

אל-עליון, אבי האלים - אל האנושות והציביליזאציה, סדר**, תחומי חיים ידע ואור
אזרה, האלה האם - אלת הטבע הלידה והפריון, סדר, תחומי טבע וחיים
ניקאל, אלת החקלאות, סדר, תחום הטבע
אשמון - אל הרפואה העשבים והריפוי, סדר, תחום החיים
כסיס - אל בעלי-המלאכה ומלאכת המחשבת, סדר, תחום הידע
עשתר - אלת האהבה, סדר, תחומי הערמומיות (trickery) והחיים
שפשו - אלת השמש, סדר, תחום האור
אינאנה - אלת האהבה והמלחמה, סדר, תחומי המלחמה והערמומיות
ירחיבול - אל הירח, סדר, תחום האור
הדד - אל הגשם הסופות והברקים, סדר, תחום הסערה

אישצ'אלה - האלה-האם המונותאיסטית של הלטאישים, סדר, תחומי החיים, הטבע, הידע והאור

ימו - אל הנהרות והימים ופטרונם של השופטים, ניטראלי, תחום הסערה
מאוות - אל המוות ושומרם של המתים, ניטראלי, תחום המוות

* האלים בהשראת אלי המזרח הקדום בעולמנו האמיתי
** בעולם זה השיוכים\נטיות הם סדר (ציביליזאציה, שפיות וכו'), תוהו (טירוף ושאר זוועות) וניטראלי (לא נוטה לאף צד. השיוך\נטיה אינו קובע את האופי והרבה מהמוסר אלא את הצד במאבק הקוסמי בין סדר לתוהו. אלי התוהו - הם אלים מפלצתיים ושדים בסגגנון קתולהו. (השראה: סדרת אלריק של מייקל מורקוק וכן WARHAMMER למיניו).
 

golan2072

New member
נקודה מגניבה...

לאל המוות מאוות יש מסדר של קברנים מקודשים, שהם ציידי אלמתים בראש ובראשונה. זה לא אל טוב במיוחד, אלא אל חמדן, והוא שונא שנאת-מוות את מי שמנסה לגנוב ממנו את נשמות המתים, שהן שייכות לו בזכות כחלק מסדרי-עולם. על כן כוהניו הולכים לצור את האלמתים בשמו ולהחזיר נשמותיהם, אחר כבוד, לשאול שבשליטת מאוות. ב-ACKS זה מקצוע בפני עצמו שיצרתי בזמנו, במו"ד 5 אני חושב שאעשה ארכיטיפ מיוחד לנוכל שנותן לו לחשי-כוהנים בדומה למה לARCANE TRICKSTER שנותן לחשי מכשפים, ועם יכולת לעשות SNEAK ATTACK לאלמתים.
 

DDN

New member
לא הבנתי

הוא כאילו רואה את האלמתים כנסיון לגנוב ממנו את הנשמות שהוא טוען שמגיעות לו בזכות?
&nbsp
 

golan2072

New member
בדיוק. ולכן כוהניו צדים אלמתים.

כדי להחזיר את הנשמות למקומן הראוי.
&nbsp
מאוות לא מרושע - הוא ניטראלי לגמרי. המוות הוא טבעי, נצחי ובלתי-נמנע. כל נשמה בסופו של דבר שייכת לו, והוא מחכה בסבלנות עד שבעליה ימות. כי כולם מתים בסוף. החייאה בלחש של מי שמת צעיר הוא מרשה, כחלק מעסקה (שנעשתה בחריקת-שיניים) בינו לבין אלי סדר אלו ואחרים - הוא "מלווה" להם את הנשמה לזמן "קצר" (הרי מי שמת מזקנה אף לחש סדרי לא יחיה). אם מי שמחייה הוא כוהן שלהם אבל עם אלי תוהו (אלו שמקימים אלמתים) אין לו שם עסקה והוא שונא שגוזלים ממנו נשמות, שלא לדבר על מכשפים חצופים שגונבים ממנו נשמות.
&nbsp
זה אל של בתי הקברות. הכוהנים שלו לא נחמדים במיוחד, אבל כל אדם יזדקק במוקדם או במאוחר לשירותיהם. והם קו ההגנה הקדמי כנגד אלמתים.
&nbsp
פאזוזו (אל המוות התוהני) לעומת זאת מרושע ונהנה ליצור אלמתים, וכן נהנה מרצח של יצורים חיים. מאוות שונא שנאת-נפש את פאזוזו, שבו הוא רואה גנב ורמאי שפל שאין כדוגמתו. כוהן-קברן של מאוות יהרוג על המקום (או לפחות ינסה להרוג) כל כוהן-מכשף של פאזוזו שבו הוא יתקל.
 

golan2072

New member
אלי התוהו הנתעבים!

אתלך-נאצ'ה - אל העכבישים
בוקרוג - אל הלטאות (התוהני - היריב הנצחי של אישצ'אלה)
מולך - אל האש והעושר
רהב - אל הים, הגשמים, התמנונים והתוהו המטורף
קטש - האלה האפלה של פריון, טבע ובהמיות
לוטן - אל הנחשים (אבי-האלים של אנשי-הנחש)
נאבו - אל הסודות והידע האסור
דגון - אל הדגים והדו-חיים ואבי בני-המצולות
פאזוזו - אל הכישוף והאל-מוות
&nbsp
לגבי אלי תוהו (כל מיני שדים ויצורים בסגנון קתולהו, לסגוד להם מסוכן אך הם מעניקים המון כוח), חשבתי לעשות את "כהניהם" במו"ד 5 פשוט למכשפים (warlocks), במידת הצורך אצור עוד פטרונים בנוסף לGREAT OLD ONE. אפשרות אחרת - לחלקם יהיו כוהנים של ממש, לאחרים מכשפים.
 

golan2072

New member
לוח שנה

לעולם בו מצוי כנעאהו יש שני ירחים: ירחיבול, שדומה לירח של כדור הארץ ואינאנה, שהיא אסטרואיד קטן ואדמדם במסלול גבוה יותר. סיבובו של העולם מסביב לשמש שלו, שפשו, נמשך בדיוק תריסר סיבובים של ירחיבול סביב העולם, שבכל אחד מהם 28 יום. השנה, אם כן, אורכת 336 ימים. על כן, ישנם תריסר חודשים בני 28 יום כל אחד בשנה, המוקדשים על פי האמונה בכנעאהו לאל(ה) סדרי(ת) אחד\אחת.

בקרב בני-האנוש, השנה הנוכחית היא 3,326 אכ"ן (אחרי הכוכב הנופל, שעל גבו באו בני-האנוש), ואצל הלטאישים, זוהי השנה ה-3,994 מאז מרידתם באנשי-הנחש הנוראים.

 
למעלה