אני לא מייצג את פותח הדיון
אני הבעתי את דעתי.
אני גם לא ראיתי קישור לפסק דין שנענה לצו מניעה להפלה. קראתי שיש דעה של מישהי באינטרנט שהציגה את עצמה כמומחית שזה אפשרי. האם היא צודקת?
מבחינתי זאת דעה שלה ולא עובדה משפטית שנוכחתי בה. ברגע שהיא לא מציגה אסמכתא לדעה שלה, אז לקבל את הדעה שלה כאילו זאת עובדה יהיה כשל פנייה לסמכות [אד ורקונדיאם ad verecundiam,]
כדי להיווכח בכך אני צריך לראות את ההחלטה של בית המשפט, מה היו נסיבות המקרה מה היו הנימוקים. כמו שאומרים אלוהים נמצא בפרטים ולפי גרסה אחרת השטן נמצא בפרטים.
אבל בכל מקרה המצב המשפטי לא מחייב שנסכים שהמצב המשפטי גם צודק מוסרית. אפשק גם לחלוק על קביעת בית המשפט מנקודת המבט המוסרית ולחשוב שהדין המצוי הוא לא הדין הרצוי או הראוי.
לגבי בעיית הקרונית The trolley problem אז תוצאות הניסוי לא אומרות שום דבר מה באמת נכון מבחינה מוסרית. רק נובע מכך מה דעת הרוב [בהנחה שהיה שם מדגם מייצג והוא מייצג גם את כל התרבויות האחרות בעולם. למשל אם הניסוי לא היה בישראל הוא מייצג גם דעה של ישראלים?] אבל מכך לא נובע שדעת הרוב מוצדקת ודעת המיעוט טועה. אולי דעת המיעוט צודקת ודעת הרוב טעה? אפשר מבחינה מוסרית לחלוק על הרוב.
שאלות מוסריות לא מוכרעות באמצעות ניסויים אמפיריים ולא באמצעות הכרעת הרוב. כלומר הן לא מוכרעות לא בדרך מדעית [תורת המוסר אינה בכלל מדע אמפירי אלא תחום פילוסופי] ולא בדרך דמוקרטית על פי מה שמקובל בחברה. לפחות אם אנחנו לןא רלטיביסטים.
נכון שיש השקפה של רלטיביזם מוסרי [יחסיות מוסרית] מהסוג של רלטיביזם חברתי או תרבותי לפיו מוסרי הוא מה שמקובל בחברה והמוסר הוא יחסי לחברות ותרבויות שונות, אבל אני לא מחזיק בגישה הזאת. אני טוען למוסר מוחלט [מוסר אבסולוטי] ולכן מוסר יכול להיות בניגוד למה שמקובל בחברה.
לדעתי גם לקבל דעה מוסרית רק מפני שהרוב תומך בה לוקה בכשל הנטורליסטי לפיו לא ניתן לגזור את הרצוי והראוי מתוך המצוי. דעת הרוב היא המצוי וממנה לא ניתן לגזור את הראוי.
מצב כזה הוא גם כשל של אד פופולום ad populum ביסוס הטיעון על העובדה שרוב או כל האנשים תומכים בו. הטיעון מוכר גם בשמות נוספים כמו "אד נומרום" (, ad numerum, לפי המספרים), "הצטרפות לעגלת המנצח", "טיעון לפי הקונצנזוס"
consensus gentium, "קונצנזוס של האנשים"), "הסתמכות על הקהל", ו"הסתמכות על פופולריות".
לגופו של עניין אין לדעתי נימוק רציונלי לכך שמוצדק להגביר תוצאות רעות [למשל להגביר את הסבל בעולם] רק מפני שהתוצאה הרעה נגרמה ע"י "מחדל" ולא ע"י "מעשה" או "פעולה". העובדה שתוצאה רעה נגרמה ע"י מחדל אינה מפחיתה כהוא זה מהיותה רעה. העובדה שסבל נגרם ע"י מחדל אינה מפחיתה מהיות הסבל סבל רע. אם תוצאה רעה היא הדבר שרצוי למנוע אז העובדה שתהליך גרימתה היה במחדל אינה יכולה להצדיק את התוצאה הרעה שנגרמה.
אם באמצעות מעשה אנחנו גורמים סבל קטן שהוא בעצמו ימנע את הסבל הגדול איזה הגיון יש לא לבצע מעשה כזה? איזה הגיון מצדיק להשלים עם הסבל הגדול ולא לפעול כדי למנוע אותו באמצעות סבל קטן יותר?
אם סבל הוא רע בעינינו למה לא לשאוף למזער אותו ולהקטין אותו למינימום תמיד?