מאמר מעניין על עוגן/שרשרת/חבל (באנגלית)

ואני עם מטש ואילן

א-סוג העוגן שיתאים לסוג הקרקע (המאמר נעול על ROCNA למרות מגבלות מסוימות שלו)
ב-השרשרת חייבת להיות ארוכה מספיק ולשמור על יחס בין העומק שבו העוגן מוטל, זווית המשיכה/מתיחה שלה, מצב הים (גלים וזרמים), מצב הרוח (עוצמת הרוח) ולכן על יחס סביר (3-9 שאקלים).
אפשר כמובן להוסיף עומס בגזע העוגן ע"מ לקבל תנוחת מתיחה אופקית
וכמובן לשמור על יכולת תמרון (מנוע) במצבים קשים.
לגבי ה"עומס על החרטום" והאם הסירה נבנתה לכך, מבלי להיכנס לתורת ברוס רוברטס הרי שנקודות אלו נלקחות בחשבון בד"כ בתכנון כלי שיט.
מאמר השלמה מאותו מחבר...
רק לשים לב למשקלים השונים של העוגנים
http://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/independent-performance-testing.php
 

קלקסון

New member
אשמח אם תוכלו לפרט קצת יותר על תימרוני מנוע בעת עגינה ברוח

חזקה.
אשמח ללמוד מנסיונכם ומידיעותיכם.
 

gb228

Active member
יש יותר מדי מצבים

רוח לכוון הרציף, מהרציף, ניצב לרציף, גישת חרטום, ירכתיים, דופן, סירות מלפנים, מאחור, מהצדדים וכו' - לכל מצב "מתכונים" משלו
לכן קנה ספר בנושא
יש ספרון של IVAR DEDEKAM שנקרא ILLUSARTED SAMANSHIP שאחד הפרקים בו הוא תמרוני מנוע בכל מיני מצבים (פרק נוסף בנושא עגינה ופרק בנושא קשרים). ספרון קטן עם הרבה איורים - מאוד מובן.
לא קשור, אבל ספר נוסף שלו שתורגם לעברית הוזכר כאן לא מזמן בנושא מפרשנות - גם כדאי לקרוא.
יש עוד ספר נחמד - STRESS FREE SAILING של DUNCAN WELLS - הספר הזה מתמקד במצבים של שייט בודד או צוות של שני אנשים, אבל העקרונות של כל מה שמתואר בו מתאימים לכל מצב. ייתרון נוסף לספר - ברקודים שניתן לסרוק ולהגיע ישירות לסרטים שמדגימים את מה שמתואר.
כמובן יש הרבה אתרים וסרטונים בנושא ברשת אבל אני מוצא שספר שמרכז דברים לפי פרקים יותר נוח.
 

Efraim

New member
להבנתי יש רק מצב לשימוש מנוע כאשר נגררים עקב רוח וגלים

שמים הגה ישר לתוך הרוח והגלים (לכוון העוגן והשרשרת) מתניעים מנוע, משלבים תמסורת קדימה, ומעלים סל"ד עד שהמצליחים לעצור את התנועה של הספינה אחורה. (כלומר לא נגררים/נסחפים/זזים קדימה אלא נשארים במקום אחד בצורה בטוחה על עוגן.) כמובן שבמקרה זה חייבים להישאר ערים ולבצע שינוי סל"ד בהתאם למצב ולנדרש עקב שינויי רוח/גלים/זרם וכו'.)

אגב, עגינה עם עליזה זה מחוץ למרינה, רחוק מרציפים, סלעים, חוף ים, וכל דבר אחר בעייתי, כאשר אתה משתמש רק בעוגנים לשמירת הספינה במקום בטוח. חוץ מזה, קרא בבקשה את תשובתי ל"שוטישוטיספינתי" בהקשר להפעלת מנוע בעגינה.
 

zina71955

New member
צריך לזכור שכאשר משתמשים במנוע לשם תימרון בעגינה מול רוח

חזקה מאוד רצוי להפקיד איש חרטום כסמן לכיוון/מתיחת השרשרת. ובמזג אוויר סוער מאוד לא קל הדבר. אני כעקרון לא משתמש בפה אלא בידיים בעת עגינה. ו - כאשר אתה סינגל הנדד הדבר מורכב שבעתיים. אני מתייחס לשינויים ב Yawing כאשר אני לבד.
 

Efraim

New member
בהחלט תוספת חשובה (בזמן גישה וביצוע עגינה)


לדעתי השאלה המקורית היתה על השימוש במנוע לאחר ביצוע העגינה וכאשר הרוח גורמת לגרירה. (אילן התשובה הקצרה היות והפנמתי מתגובותך בעבר שרצוי שאקצר בהסברי). במצב זה אין לי צורך באיש צוות בחרטום ואני "מרגיש" את תנועת עליזה מנקודת ההגוי שלה. בנוסף לזה "ההגיון הבריא" שלי אומר שבמצבים של רוחות חזקות כאלו אני משתדל לא להוציא צוות מהקוקפיט הבטוח ולסכן אותם. (כמובן עשנדרשים לצאת, יש נוהל בטוח ליציאה מהקוקפיט.)

כמובן שבזמן עגינה חשוב מאוד שיהיה איש צוות מאומן (סימני יד מוסכמים) שיעזור להגאי לעגון בביטחה. (
לאילן על התוספת החשובה)

על עליזה (בגודל שלה) קשה לעגון ללא איש צוות בחרטום. זה אפשרי ועשיתי זאת במפרצים כשאין שום ספינה אחרת בסביבה שבא אני עוגן, זה כרוך בהרבה ריצות לחרטום וחזרה להגה.

הפתרון שאני מוסיף בעונה זו הוא מצלמת טלביזיה 1080P בחרטום שתעזור בעגינה ובהתקשרות לרציף במרינות.

כל הנסיון, התהליכים והשיטות לשייט בטוח יותר שפיתחתי ב24 שנות שייט על עליזה הם חלק חשוב ב"הנחיית הגיון בריא" שמועברת בסדנא שלי (פרטים בדף הפייסבוק שלי)
 

zina71955

New member
טוב - אז נרחיב קצת. צריך לחלק את הנושא ל 4 חלקים, דהיינו:

א. עגינה שיגרתית במזג אוויר שיגרתי. לא מענינינו כרגע.
ב. עגינה ברוח חזקה. במקרה זה אעשה ככל יכולתי לעגון (תלוי בנסיבות) במירווח מתאים ובעומק של מקסימום 5 מטר.
ג. ההתנהלות ברוח חזקה אחרי העגינה. אני לא צריך לחכות להיגררות העוגן כדי להפעיל מנוע. אעשה זאת בעוד מועד כדי להימנע מהגרר. או אז רצוי שיהיה איש חרטום כסמן כיוון / מתיחה שיעזור בתימרון אל מול הרוח. זה מצב שבו ה yawing מקסימלי וללא הכוונה התימרון עלול להיות שגוי ולהזיק (עד כדי עקירת העוגן) במקום להועיל.
4. שימוש במנוע לצורך תימרון במידה והעוגן מתחיל להיגרר. כאן אני לא צריך איש חרטום אלא אם יש נסיבות מיוחדות שמצדיקות זאת. צורת ה yawing משתנה
ואפשר לתמרן ללא הכוונה מהחרטום.
אני עגנתי במפרץ בתורכיה (שלא היכרתי קודם) כמקום מסתור ברוח של 50 קשר הכל היה כתוב עליו חוץ מכך שקרעיתו הייתה מכוסה בעשב ים עבה. 60 מטר שרשרת ב 3 מטר עומק והעוגן לא חדר את הצמחיה. הוא נתפס מידי פעם בעשב ולילה שלם (אני לבד) נגררתי לאט לאט תוך תימרוני מנוע עד שיצאתי מאזור הצמחיה והעוגן ננעץ.
 

Efraim

New member
אילן, אני שמח שאתה מרחיב את היריעה ומסביר


ברשותך אתייחס לנקודות ההסכמה שלנו ולנקודה אחת מתוך הארבע שהעלת, נקודה שהיא שלא ברורה עבורי:

נקודה א, ב, ו4 (מניח שהיה ד אבל נכתב 4) אני מסכים איתך בכל הלב. (שמח שאתה בנקודה 4 מחזק ומסכים עם מה שכתבתי שאין צורך באיש צוות בחרטום.)

נקודה ג' קצת בעייתית מבחינת ההבנה שלי:
  1. לא ברור לי כיצד אתה יודע את העתיד לקרה (היגררות העוגן)? לדברך התמרון מסובך, מחייב איש צוות בחרטום, ועלול לגרום לעקירת העוגן! מצב בלתי רצוי בהחלט! אז אני מאוד נזהר בתחזית עתידית. יוגי ברה מנהל קבוצת הבייסבול של היאנקי'ס מניו יורק אמר: "יש בעייתיות רבה בתחזיות, במיוחד תחזיות של העתיד"
  2. לא מובן לי גם כיצד ברוח חזקה (שלבטח לדעתך תגרום לגרירה בעתיד) אתה משתמש במנוע ואיך אתה קובע סל"ד וכוון הגה? אנא הרחב את ההסבר.
והחלק החשוב שכתבת בשירשור => הנסיון האישי שלך בעגינה בסערה של 50 קשר במקום מסתור שלהפתעתך היה בעייתי היות והקרקע היתה מכוסה בעשב ים עבה.

הנסיון האישי מעלה שאלות נוספות לגבי תהליך העגינה שלך:
  1. איזה עוגן השתמשת במקרה הנ"ל ואיזה עוגנים אחרים יש לך לשימוש במצב של עגינה עם עשב ים?
  2. במקום המסתור שבחרת, אם הוא אכן נתן הגנה בפני הרוח ואיפשר התקרבות לחוף המוגן עד לעומק של 3 מטר, מה היה גובה הגלים בזמן ובמקום העגינה?
  3. היות ולא ידעת על כסוי הקרקע בעשב ים השאלה היא האם היה ברשותך ספר נווט של האזור שלא כלל התיחסות לעגינה במקום וסוג הקרקע? (בספרי הנווט שברשותי יש חשיבות והתיחסות לסוג הקרקע לעגינה ואחיזת עוגן בטוחה.)
  4. אני בטוח שתהליך העגינה שלך דומה מאוד לשלי עם עליזה. מה היה האורך הראשוני של השרשרת כשהורדת את העוגן? (אני מתחיל עם יחס של 1:5 לעומק נתון + גובה החרטום.) מניח שהתחלת עם כעשרים עד שלושים מטר? מתי החלטת להוריד יותר שרשרת?
  5. מדוע לא הורדת משקולת על השרשרת כמו שכתבת מקודם בשירשור שזו טכניקה שעוזרת לעוגן להחזיק טוב יותר?
  6. לאחר הורדת העוגן הראשונית, האם ביצעת נעיצה של העוגן? ואם כן באיזה סל"ד מנוע בשילוב הילוך אחורה עשית זאת?
  7. לפי מה שכתבת קיבלתי את הרושם שהעוגן לא ננעץ בצורה טובה אלא החליק על העשב למרות שהוספת (בשלב כל שהוא) שרשרת ליחס של 60 ל 3 שזה 1:20 ולפי נסיוני ברור לגמרי שאין פה אפשרות לעגינה טובה. אז נשאלת השאלה מדוע לא הרמת עוגן ועברת למקום אחר שמאפשר עגינה (התחלטית לפחות) בטוחה?
  8. לפי התאור שלך (והבנתי ממקרים דומים שלי בעגינה על עשב ים דבר שביצעתי פעמים מספר בהצלחה.) נגררת כל הלילה למרות הפעלת מנוע, עד שלבסוף יצאת מאזור העשב והעוגן ננעץ והחזיק את הספינה שלך. תובנה זו (תקן אותי בבקשה אם לא הבנתי את התאור שלך) מסקרנת אותי. מה הסיבה שבחרת להיות ער עם הפעלת מנוע וגרירה של עוגן ו60 מטר שרשרת בעומק פחות מ 5 מטר במקום להרים עוגן ולעגון טוב יותר ובטוח יותר במקום אחר?
  9. מדוע לא המשכת בתהליך הנעיצה של העוגן תוך גרירתו על העשב עד שתצא משדה העשב והעוגן ינעץ? (שזו היתה התוצאה הסופית לפי תאורך אבל זה לקח לילה שלם במקום 15 דקות של עגינה נכונה.)
  10. ולסיכום ברור לי שהיות והיית לבד על הספינה אז מבחינת בטיחות לא רצית לצלול ולוודע שהעוגן נעוץ טוב. אבל בבקשה, היות וכתבת שאתה עוגן תמיד בפחות מ 5 מטר עומק. האם בתהליך העגינה שלך אתה צולל לבדוק את העוגן? (להבהיר לקוראים – אני תמיד צולל לבדוק עוגן כאשר יש ראות טובה ולפעמים גם כאשר הראות גרועה וצריך למשש ולבדוק ידנית שהעוגן נעוץ.)
מצטער על אורך השירשור אבל היו לי שאלות רבות שלפי "גישת הגיון בריא" שלי, רצוי לשאול אותם בשרשור.

יכל להיות שזה רק אני עם חוסר התובנה שלי שהוא בעל השאלות, היות ונראה ששאר חברי הפורום לא מעלים שאלות. אז יש להניח שהתובנה והנסיון שלהם גדולים משלי... במקרה זה אשמח לקרא דעות של חברי פורום אחרים על הצורך בשאלות של הגיון בריא... או כמובן שהדבר לא נדרש לחלוטין וההודעה של אילן נתנה תמונה מושלמת ומידע טוב שניתן להפיק ממנו לקחים...
 

Efraim

New member
נסחפתי... שכחתי שאתה אוהב לקצר..



  1. מה התאוריה של תחזית גרירה עתידית לאחר עגינה נכונה? (כלומר מה התהליך? איך אתה יודע שבעוד 10 דקות תחיל להגרר?)
  2. מדוע ביצעת גרירת שרשרת 60 מטר בעומק של 3 עד 5 מטר לילה שלם על מנוע? (כלומר מדוע לא לעגון כהלכה בפעם הראשונה?)
מקווה שזה קצר מספיק ויאפשר לך להרחיב על מנת שנוכל ללמוד מנסיונך הרב.
 

zina71955

New member
תראה אפרים. ברגע שאני מתחיל לקרוא את הרשומה שלך ואני נתקל

בהתעסקות שלך ב 4 או ד ברור לי שאתה ירדת לשולים ואז אני מפסיק לקרוא.
ולשתי שאלותיך הנ"ל.
1. ברוח חזקה מאוד אין לי תחזית ואינני יודע אם כן/לא אגרר בעוד 10 דקות או כל זמן אחר. (אחרי עגינה רגועה ונעיצה/בדיקה טובה.) אני מחליט להשתמש במנוע על פי הניסיון הימאי שלי ותחושותי. אני לא רוצה לחכות לרגע שאגרר משום שנעיצה תוך גרירה היא הזרדית מאוד. ביחוד אם אני לבד. אפשר כמובן, בכפוף לתנאים להרים עוגן ולהטיל שנית.
2. באותו לילה ובאותם תנאים, היה ברור לי שלא אוכל לעגון כהלכה ברגע שניגשתי לעגינה. ומה שעשיתי כ סינגל הנדד, היה הדבר הטוב ביותר (באופן מתוכנן ומבוקר) שאפשר היה לעשות בנסיבות הקיימות מבחינת ימאות טובה. מחוץ למפרץ היה רע מאוד. בתוכו מלבד הרוח היה שקט מאוד.

ו - עוד דבר קטן. עכשיו לכשקראתי את הרשומה שלך, יש לה נופך של ועדת חקירה .
 

Efraim

New member
תודה על התשובות, לא ירידה לשוליים ובטח לא וועידת חקירה


פשוט התעניינתי בפרטים נוספים שיתנו לי להבין יותר טוב את הנסיון שלך.

לדעתי:
  • חשוב לשייטים לדעת באיזה ספר נווט השתמשת כיוון שהטובים יותר מכילים מידע על עגינה וסוג הקרקע. (על מנת שלא ישתמשו בו אלא בספר טוב יותר)
  • חשוב לדעת מה המרחק שעגנת מהחוף,
  • חשוב אם התפתחו גלים במרחק זה ומה גודלם.
  • חשוב סוג העוגן שלך שלא עובד בעגינה עם עשב ים
  • חשוב התהליך של העגינה שלך (כולל מה עושים כשלא מצליחים לנעוץ עוגן)
  • חשוב להבין מתי שייט מנוסה כמוך משחרר שרשרת ביחס 1:20 ומדוע
  • חשוב לדעת מה המרחק שנגררת עד שהעוגן ננעץ כהלכה (זמן גרירה כבר נתת)
  • חשוב לדעת אם לאור הנסיון עשית הפקת לקחים, ומה המסקנות (מה היית עושה שונה)
לדעתי על מנת להבין יותר טוב את המקרה שתארת וללמוד ממנו, יש לשאול שאלות. (זה לא וועידת חקירה כאשר יש הרבה שאלות.ובטל לא ירידה לשוליים.) זה רק מראה שהחסרת בתאור שלך ושייטים שמעוניינים ללמוד מנסיונך (כמוני) רוצים להבין את המקרה לעומקו ומבקשים שתמלא את החסר. (בתקווה שתתחשב בנו ותתן מידע נוסף)
 

קלקסון

New member
האם יחס של 1:20 הוא גדול מדי? יש דבר כזה יותר מדי שרשרת?

איך משך ארוך מדי משפיע (לרעה) על העגינה?
 

zina71955

New member
על פי ההבנה והניסיון שלי אין דבר כזה שמוגדר כ אקסיומה קשיחה

ביחס שבין אורך השרשרת לעומק. היחס משתנה בהתאם לרוח - מצב הים - סוג הקרקע. וזה בהחלט up to the skipper להחליט על אורך השרשרת הרצוי/נדרש.
יש לי רק כלל אחד בנושא הזה. אני אף פעם לא מוציא את כל אורך השרשרת. קטע של כ 15 מטר ישאר בפנים על כל צרה שלא תבוא. העלאת העוגן לא מדאיגה אותי משום שכל התורה היא בשתי מילים. slack chain . כלומר - תביא את הסירה אל כיוון העוגן ולא הפוך. מרבית הסקיפרים שאני רואה בהרמת עוגנים פועלים הפוך.
 
אילן זה עניין של מיומנות ותרגול. אני מבין סקיפר שמעדיף במז"א
נוח כשהצוות לא מיומן, למשוך וליישר ספינה על ידי כננת העוגן בלי שילוב מנוע.
 

zina71955

New member
רון, תאמין לי, לא צריך צוות מיומן לתירגולת ה Slack chain

מספיק שהסקיפר יהיה מיומן. אבל, אם גם הוא לא מיומן אז הוא מושך אל הסירה אל העוגן באמצעות הכננת. ו - לגבי מה שיש בקרקע. אף אחד אצלי לא אומר לי מה יש 3 מטר ימינה. בסיור קודם לעגינה אני אישית בודק את מה שיש בקרקעית ומחליט על נקודת העגינה, בין אם אני לבד (נטורל) ובין אם יש לי צוות.
 
יש גם ותיקים שמושכים ולא ברור למה. לעניין עשבים/סלעים/חול
כשחושך - לא רואים
כשגשם - לא רואים
כשעכור - לא רואים
כשעמוק - לא רואים
סלע מכוסה בחול - לא רואים
מים עכורים - לא רואים

יש גם קרחות בתוך העשב ולכן חייבים לזרוק ולבדוק.
לרוב הספינות יש עוגן ראשי אחד בלבד - כך שאין אפילו אופציה אחרת.
 
למעלה