למה צריך שפת סימנים אם יש שתל?

supersonic777

New member
יש משהו במה שאת אומרת,בהנחה שאכן 50%שמיעה

אבל אם השתל הוא 100% שמיעה?
ואם הילד שומע רגיל כמו כולם עם השתל?
ילד הנולד שומע,צריך ללמוד שפת סימנים?
היום הדברים רק משתכללים...
פעם היה HARD DISK גדול,מגושם וקטן בקיבולת...היום יש ההיפך...
 

yaeliraz

New member
השתל אינו מהווה תחליף לשמיעה והבנה

השתל הנו אמצעי לרכישת שפה (דהיינו, דיבור + שמיעה) אך אינו מספק אמצעי מספק לתקשורת מלאה. לעולם הילד יהיה שונה ולעולם לא תהיה לו את האפשרות האמיתית להשתלב באופן מלא.
זו עובדה בדוקה ידועה ומגובה מחקרית כפי שניתן לראות בתגובותיי הקודמות וכן במחקרה של איכנגרין.

אגב - גם הארד דיסק אינו תחליף לזכרון אנושי...
הילד הוא לא רק אוזן, העובדה שהוא שומע בעזרת השתל טכנית אינה מעידה על כך שהתקשורת שלו זורמת ללא מאמץ ובטבעיות.

דוגמא מעולם השחיה - לימדתי ילדה מושתלת במשך שלוש שנים שחיה.
יום אחד הבאתי לוח וכתבתי את האימון (4 בריכות חתירה) והילדה שואלת אותי מה זה "בריכות".
(הילדה אינטליגנטית להפליא, מושתלת מדברת נהדר ולומדת בחינוך ה'רגיל'...)
היא היתה בטוחה שאני אומרת (ע"י קריאת שפתיים) 4 מרכאות חתירה.. וכולי. במשך שלוש שנים ואפילו לא נדלקה לה נורה אדומה שהמילה מרכאות אינה מתאימה לסיטואציה..

אני למדתי ששואלים מה נשמע אפשר לומר - בסדר / ככה / עצוב וכולי...
אך רק שהתחברתי לאינטרנט לראשונה ושאלתי מישהו מה שלומו והוא התחיל לענות ולפרט לי הבנתי את המשמעות העמוקה שמאחורי שאלה כל כך בסיסית..
 

supersonic777

New member
אוקיי,את מבינה בעניין יותר טוב ממני,אני סתם..

נדחפתי...
 

Yukita

Active member
מנהל
אני מודה שהדוגמאות שלך לא מדברות אליי

כפי שענה לך מישהו אחר, גם לילדים שומעים למהדרין יש "תקלי הבנה" שלפעמים נראים ממש מוזרים למבוגר שזה כבר רחוק מאחוריו, כמו הסיפור עם ה"כן" בטלפון (דווקא סיפור ה"כן" בטלפון קורה הרבה יחסית, ראיתי ושמעתי גם אני על כך אצל ילדים שומעים, יש פה משהו שקשור למעגל הלוגיקה של ילד צעיר, נדמה לי מנקודת מבט לא-מקצועית). גם סיפור המרכאות, בסופו של דבר יש גם ילדים שומעים שיש להם "קצרים" כאלה כל כמה שזה נראה תמוה למתבונן מהצד, רק שבמקרה שלהם לא מנפחים את זה לסיפור שזוכרים לאורך שנים אלא שוכחים מזה חיש-קל אחרי התבדחות קלה במשפחה. לאחותי השומעת היו כאלה דברים.

אני גדלתי בעולם שלא היה בו אינטרנט, וגם הפקס ככלי תקשורת חילופי לטלפון לא רק במשרדי חברות גדולות נכנס בשלב מאוד מאוד מאוחר (כבר בסוף התיכון). בלי סמס, בלי דוא"ל. ודאי בלי צ'אט, מילולי או חזותי. לא זכור לי שאני, או חבריי הלק"ש,התקשו עם נושאים כמו להבין את האינטונציות והמשמעויות והאפשרויות השונות של המענה ל"מה נשמע". אני באמת חושבת שילד, אפילו בלי שתל, אם הוא משתמש בשפה, בדרך כלל מבין את האינטונציות האלה וה"תקלים" הם פשוט שלב בלמידה.

אני באמת חושבת שרק חלק מסויים מהמקרים האלה באמת מייצגים פער בתפיסת החברה והשפה בעקבות ליקוי שמיעה. חלקם בכלל נובעים ממקומות אחרים.
 

wranger

New member
ילד מסמן הוא ילד עצלן?

זה מה שהבנתי בזמנו מכל מיני מתנגדים ללימוד פעוטות בעלי לקויות שמיעה את שפת הסימנים, כביכול מתוך מחשבה שיש ילדים בעלי ירידה מסוימת בשמיעה שמסוגלים לנצל את שרידי השמיעה שלהם על מנת "ללמוד לשמוע" - אולם אם תינתן להם האפשרות לסמן אז עלולים להעדיף אותה אותה מאחר וזו אפשרות פשוטה יותר, וכך בעצם לא "ילמדו לשמוע".
זאת בעוד ששפת סימנים ניתן ללמוד גם אחר כך, בגילאים בוגרים יותר.
מה עונים לטענה הזו?
 

Yukita

Active member
מנהל
אולי זה נכון במידת מה

לימוד שפה אינו רק הדרך הטכנית. טכנית- אין שום בעיה ללמוד גם שפת סימנים וגם דיבור בקול.

אז מה הבעיה? הבעיה היא שלימוד דיבור קולי לא רק כרוך ביותר מאמץ ונדרשים לעתים אמצעים טכניים (מכשירים שונים), אלא גם שזה מאוד תלוי במורה אם הוא מצליח לא להעיק ולגרום לדחייה. חשוב על ילד שהולך ללמוד נגינה על חלילית. אין לו שום בעיה טכנית ללמוד לנגן על חלילית, אבל כל הזמן רודפים אחריו עם הצורך לתרגל, ומי שילחץ עליו בצורה שלא מתאימה לו יגלה מהר מאוד שהילד יעדיף לצפות בטלויזיה על פני תרגול בחלילית. לעומת זאת, מורה שיודע לתת לילד להרגיש שהוא מצליח ללמוד גם אם לא הכל פרפקט נותן לילד מוטיבציה ללמוד. גם מורה גרוע לשפת סימנים יכול לגרום לדחייה משפת סימנים, אז למה לא מורה גרוע לדיבור קולי? או הורים לחוצים שמכים על הידיים של הילד אם הוא מזיז אותן, או שלוחצים עליו כל הזמן "לא אמרת ס'! תגיד ס'!".

זה לא כל כך שונה.

כמובן גם הסביבה החברתית משנה. בסביבה חברתית מסמנת לפעמים (לא בכל מקום! לא תמיד!) יש גורמים שמעודדים להתרחק מהדיבור הקולי ומהשימוש במכשיר שמיעה. דבר כזה בדרך כלל יהיה משהו שלא תראה בגילאים הצעירים מאוד, ולכן זה לא ממש רלבנטי לשאלה שלך.
 

yaeliraz

New member
אין ילד רע יש ילד שרע לו

אין ילד עצלן - יש ילד שהסביבה אינה מותאמת לצרכיו..

אדם יקר - אלו פחדים ותהיות לחלוטין טבעיים. גם בי הם עלו ולכן לנו כהורים / צוות / בני משפחה יש את המחוייבות לחקור לבדוק ולשמוע מקרים מהשטח. לא מספיק לפגוש הורים שחינכו את הילדים בשיטה זו או אחרת, אלא חשוב הרבה יותר לפגוש את התוצרים שלהם - את הילדים שהפכו לבוגרים ויכולים לשתף מהנסיון שלהם. אין חכם כבעל נסיון.

הוכח מחקרית שתינוק מושתל / חירש הנחשף לדו לשוניות (שפת סימנים ושפה מדוברת) יכולותיו הקוגניטיביות, השפתיות והרגשיות גבוהות בהרבה מכאלו שהסתמכו רק על שפת הסימנים או רק על דיבור אורלי...

לגבי שאלתך - במידה ואכן יש ילד "עצלן" - כל ילד הוא שונה ומיוחד ולנו כהורים/מחנכים יש את האחריות להנגיש סביבה מאפשרת. אם נסתכל על לקויות וצרכים אחרים, נראה איך אנו מגייסים את החלקים החזקים של הילד כדי לפצות על הקשיים. לא נצפה מילד על ספקטרום האוטיזם שידבר מיד, וניתן לו תקשורת דרך חוש הראיה של סמלים כדי ליצור תקשורת. לא נבקש מילד עיוור לראות ונלמד אותו להעזר בחוש המישוש כדי ללמוד את הסביבה.כך גם ילד חירש, לא נמנע ממנו הבנת הסביבה עד אשר יתחיל לקרוא שפתיים או ישמע צלילים באמצעות שתל אלא גם לאחר ההשתלה.

השתל אינו תחליף מלא לשמיעה ותקשורת.

הסרטון הבא יכול להבהיר את תחושת החירש המושתל כאשר הוא נמצא בחברה ובחיי היומיום על כל ההיבטים
הקישור לסרטון
 

אתי77

New member
למה שילד מסמן יבחר לדבר?

הרבה לפני השפה, באה התקשורת.
ועם האוכל בא התיאבון.
תראה לילד שתקשורת זה כיף. דרך זה שהוא יכול ללמוד את זה בצורה טבעית ופשוטה.
ואז הילד יהיה מעוניין לתקשר עם כמה שיותר אנשים. והיות ורוב האנשים אינם מסמנים, הוא יבחר בדרך שאיתה הוא יכול לתקשר עם כמה שיותר...
ויש משהו שלמדתי בסיור במיחא חיפה.
ילדים זקוקים לידיים שלהם כל הזמן. הם בונים, מציירים, מטפסים...
ומאד קשה לעשות זאת כשהידיים עסוקות כדי לתקשר.

כשהסתובבתי בכיתות השונות במיחא חיפה, התפלאתי לראות שאם בכיתות התינוקות והפעוטות, כולם מסמנים, ככל שהגיל עולה, הילדים עוזבים מעצמם את הסימון ומעדיפים לדבר.
במסגרות שבהן מחכים ללמד שפת סימנים לילד כשפה, לאחר שנכשלו ללמד אותו שפה אוראלית מסיבה זו או אחרת (גילוי מאוחר, יכולות קוגנטיביות מוגבלות ועוד...) שפת הסימנים נשארת השפה העיקרית אם לא הבלעדית של הילד.
לא קראתי על זה שום מחקר.
אבל אני ראיתי את זה בכמה מסגרות בארץ. זה פשוט מדהים...
וגם עצוב...(בעיני)
 

boufonnette

New member
האם לסמן?

האם כדאי לסמן גם בבית? ומה עם אחים השומעים? כדאי ללמד גם אותם?
 

yaeliraz

New member
תודה על ההזמנה לאירוח


שלום שלום

נעים להכיר כל אחד ואחת מכם - אני מכירה את חלקכם הקטן במציאות אבל את רובכם לא.
לגבי שאלותיכם - מחר בשעה אחת לא נראה לי שאספיק לענות להכל ולכן מתחילה כבר מעכשיו.

אתי כבר הציגה אותי ואני רוצה להוסיף כמה מילים:
הנושא קרוב לליבי. בתור חירשת שגדלה בעולם שומע ואוראלי לחלוטין 17 שנים. בתור 7 שנים כמי שמחפשת ומגבשת את הזהות שלה, ו6 שנים כחירשת גאה (תחשבו לבד את הגיל שלי
).
במהלך השנים פגשתי מגוון של כבדי שמיעה / חירשים / מושתלים - ילדים, בני נוער, בוגרים, הורים לחירשים וכבדי שמיעה / הורים חירשים או כבדי שמיעה לילדים שומעים.. הסיפורים האישיים, העדויות, התחושות, הנסיון של כל אחד ואחת שפגשתי במהלך חיי גרמו לי להפתח ולהסתקרן - ולחקור את הנושא באקדמיה - מאמרים על נושאים מגוונים בתחום חינוך כבדי שמיעה וחירשים, והן בשטח.

הנושא הוא מורכב עם הרבה היבטים (רגשים, חברתים, תרבותיים, תקשורתיים, קוגניטיביים, חינוכיים ועוד..) איני בטוחה שאצליח להקיף את כל הנושאים אבל אני מבטיחה לנסות לגעת כמה שיותר..
 
שפת סימנים כתקשורת עם תינוק שדווקא כן שומע

שלום רב,
אחד ממכריי למד בחו"ל את שפת הסימנים האמריקאית (ASL) סתם מתוך עניין, כמעין תחביב, וכאשר עלה לישראל ונולד לו בן בכור הוא השתמש בסימנים שלמד, בנוסף לתקשורת מילולית, כדי לתקשר איתו. כך, התינוק ידע לסמן כל מיני מילים עוד לפני שידע לבטא את עצמו בקול. התינוק, כפי שכתבתי בכותרת ההודעה, שומע היטב.
האם אפשר ללמוד בארץ שפת סימנים כדרך תקשורת עם תינוקות? הכוונה לא לקורס שפת סימנים רגיל, אלא משהו שמותאם להורים ולתינוקות? ואם כן, היכן?
 

clairvoyance

New member
היי,

לא ידוע לי על קורס כזה.

אך אני מניחה שאת בהחלט יכולה ליזום קורס כזה, או לבקש ליזום קורס כזה באחת העמותות הפועלות ללימוד שפת הסימנים.
(לדוגמא ב - "שמע", "המכון לקידום החירש", אח"א).

אני מניחה שאם יהיה מספיק ביקוש ונרשמים, כל עמותה כזו תשמח לבנות לך קורס המותאם לתקשורת עם תינוקות


לחילופין, הצעה נוספת - לאסוף מספר אימהות ותינוקות, וליצור קשר עם חירש דובר השפהף וליזום קורס כזה (ללא קשר לעמותות).

בהצלחה
 

שירלי1118

New member
ילדיי השומעים יודעים שפת סימנים

הי,

הבנים הגדולים שלי, בני חמש, הינם שומעים ויודעים שפת סימנים על בוריו מגיל ינקות וזאת מאחר והסבתא, הסבא והדוד שלהם חרשים. מדהים לראות איך ילדיי מתקשרים איתם בצורה חלקה וכמעט לא צריכים את עזרתי בתיווך. אני רואה את התרומה הגדולה של למידת שפת סימנים כמו כל שפה שניה אחרת (כל עוד יש הזדמנויות להשתמש בה).

בני השלישי, בן שנה, לקוי שמיעה והמטרה שלנו היא שירכוש שפה דבורה תקינה ובנוסף ילמד שפת סימנים הן בגלל סבא וסבתא שלו והן בגלל שזה מעשיר ולדעתי תורם לבטחון העצמי ועוד.

בעקבות הקושי שאני קוראת כאן בנוגע לרצון ללמוד שפת סימנים, בתור שומעת שגדלה במשפחה חרשת ויודעת את שפת הסימנים ברמת שפת אם, אשמח ללמד, אפילו רק ברמה בסיסית או יותר מכך.

לילה טוב,
שירלי
 

אתי77

New member
יש לי עוד שאלה...לכל הבוגרים התומכים

אני מרגישה שיש סוג של צביעות במערכת. ואני יודעת שאף אחד מכם אינו אשם בזה, אבל אשמח אם תוכלו להעיר את עיניי ולהסביר לי מאיפה זה מגיע.
הרבה אירגוני החירשים דוגלים בחשיבות של לימוד שפת סימנים לילדים חירשים או עם לקות שמיעה.
אבל, כשאני פונה אליהם בבקשה לשלוח לי מורה שתלמד את הצוות של מיחא שפת סימנים, כדי שהם יוכלו ללמד בעצמם דורות של ילדים והוריהם, פתאום אין כבר שום אידאל...
אני לא מצאתי שום גוף שמוכן להעביר לנו שיעור של שפת סימנים בפחות מ-10,000 שקלים.
אני כל הזמן רואה פרסומות בפייסבוק, אבל בפועל, כשאני מחפשת מורה, ... דממה...

אם עניין של שפת סימנים הוא כל כך חשוב, אם ארגוני החירשים למינהם כל כך נלחמים כדי שנלמד שפת סימנים לילדים, לאן נעלם האידאל הזה כשיש הזדמנות להפוך את זה מחלום למציאות?
אני מאד אשמח להבין מהן ההוצאות הכל כך גבוהות של מורה לשפת סימנים שמצדיקות עלויות כאלו?
 

eliyahu1991

New member
את צודקת, וזה מה שעצוב

שלנו ולארגוני החרשים, קל לדבר, להעיר "אתם לא מחנכים את הילד שלכם נכון, הוא צריך שפת סימנים"
אבל מצד שני לא באמת מבינים את הקושי הגדול בלימוד שפת הסימנים.
מכיוון שמעולם לא קמנו ואמרנו, בואו נראה איך אפשר ללמוד שפת סימנים היום. מעולם לא חשבנו על זה כי אין לנו צורך בלימוד כזה.

אני חושב שעם התקדמות הטכנולוגיה היום, אפשר וצריך ליצור אפליקציה שתלמד את שפת הסימנים בצורה משמעותית מספיק. התחלתי בעבר פרוייקט כזה, אבל התייאשתי כי גם לזה לא קיבלתי מספיק תמיכה ועידוד, הרגשה שיש צורך וישתמשו בזה.

הבעיה היא שיש ביקוש ענק ללמוד שפת סימנים מאפס. ולרוב החרשים אין באמת בעיה לעשות את זה, אם הייתה להם בכלל מוטיבציה. ללמד שפה מאפס זה כבר שוחק אחרי שאתה עושה את זה פעמיים שלוש. זה כבר לא מרגש אותך כשאתה מלמד בפעם החמשמאות איך אומרים אמא ואבא...

בינתיים- אני יכול להציע את עצמי בהתנדבות ללמד שיעור - שתיים, ונראה איך יתקדם..- דברי איתי אם זה רלוונטי
 

אתי77

New member
דווקא כולנו יודעים לסמן "אבא - אמא"

יעלי לימדה אותנו בשנה שעברה, כך שבסיס יש לנו...
אבל היות ואנחנו לא מתרגלות ממש, וגם יעלי כרגע לא יכולה להמשיך, אז, די נשארנו שם...
ברמה של "אבא-אמא"...
וכמובן שאם אתה פנוי ויכול
נשמח ללמוד ממך...!
 

eliyahu1991

New member
ברור

אבא-אמא זה בסה"כ דוגמא..

תני לי לעבור קודם את סאגת ההסעות של נעמה, לראות שהיא מסתדרת יפה במעון (בזה אני בטוח דווקא), לנשום קצת, ואז בלי נדר אוכל לבוא יום אחד ונתאם שיעור
 

אתי77

New member
למה צריך שפת סימנים אם יש שתל?

יעלי רז מתארחת ברגעים אלו ועונה על השאלות האלו., ואחרות...
ולכל מי ששואל את עצמו איך שומעים עם שתל, הנה במיוחד בשבילכם, סימולציה שבה מתגאות מאד חברות השתל.

אני מקווה שכפי שעברתי ניתוח להסרת משקפיים והיום אני רואה בצורה מושלמת, יבוא יום, ותינוק שנולד חירש ינותח מיד אחרי הלידה וישמע כפי שאני ואחרים כאן שומעים. בינתיים... תקשיבו ותחשבו על זה שוב...

האם עם הטכנולוגיה המתקדמת של היום, יש עדיין צורך בצורה אחרת של תקשורת לתינוקות שנולדו חירשים?
 
למעלה