כמה שאלות כלליות על היברידיות

© DrorZi

New member
לא, הקוייל לא מייצר DC

המרה כלפי מעלה של DC תכלול ברוב מוחלט של המקרים (למיטב ידיעתי, אם לא כולם) מעבר דרך צורת גל ושנאי ביחס ליפופים רצוי
 
סליל ו-DC

שלום
הסליל המכונה Coil הוא בעצם שנאי. שנאי לא עובד ב-DC (מקצר). רק ב-AC.
אז נוצר שתף מגנטי משתנה בליבה ונוצרת ההשנאה: העברת האנרגיה בין הסלילים: ראשוני ומשני, ביחס הליפופים.
היות וכך, עם יחס ליפופים נכון, מגיע מתח המת למתח הרצוי (1.5KV נדמה לי).
 

חן 1111

Active member
לא בדיוק AC ולא בדיוק DC

למעשה הסליל מייצר פולסים של מתח מתוזמנים בהתאם לסיבובי המנוע ומיקום הבוכנות בכל צילינדר. בסליל הראשוני זורם זרם DC, וכדי ליצור פולס מתח להצתה, המערכת מפסיקה את הזרם בסליל הראשוני, וכך נוצר פולס אחד של מתח גבוה בסליל המשני. והמתח הוא יותר בכיוון של 15KV, או יותר.
 

selalerer

New member
איך הקוייל יודע את מצב הבוכנות?

למיטב ידיעתי יש לו כניסה של חשמל ויציאה אל הדיסטריביוטר
 

חן 1111

Active member
יש לו כניסה של מתח 12 וולט, יציאה של פיקוד מינוס שהוא מקבל

מהמחשב בתזמון הנכון, ויציאה של מתח גבוה לפלגים. המחשב יודע את מצב הבוכנות לפי חיישנים על גל הארכובה ועל גל הזיזים.
 
AC - Alternating Current

שלום
לא בהכרח זרם המשתנה כאות סינוס (חשמל AC של הרשת).
גם בגל מקובע (פולסים) החלק העליון והתחתון לאותו פרק זמן הם DC והמעברים ביניהם הם AC.
בסליל הראשוני לא יכול לזרום זרם ישר מפני שסליל בזרם ישר הוא קצר!
 

חן 1111

Active member
נכון, אבל אנחנו מדברים על מקטעים של זרם ישר שנפסקים בתזמון

שנקבע על פי סיבובי המנוע. אין שם קצר כי לסליל יש גם התנגדות, והמחשב מעביר את הזרם בפולסים קצרים. בעבר, כשהיו פלטינות, אז המנוע היה נעצר כשהפלטינות סגורות, היה זורם זרם בסליל, אבל שם היה נגד בטור לסליל אז שוב, לא היה קצר.
 
הגדרות AC ו-DC

שלום
DC הוא זרם ישר או מקור מתח יציב, כמו מצבר.
AC הוא זרם משתנה בעל קצב (תדר) צורת גל (מרובע, סינוס, משולש וכו') וממתח.
סל"ד מנוע נע בין 700 RPM ל-6,000 RPM. למנוע בן 4 צילינדרים, זה אומר
700X4 עד 6000X4 הצתות בדקה, ו-1/60 מזה בשניה (כך מודדים תדר).
לכן, ההגדרה תהיה AC אך לא בגל סינוס ואף לא מרובע.
מה שמשנה לסליל זה ה-dV/dt. או קצב השינוי. ב-DC זה אפס.
במקרה של סליל (Coil) זה מספיק כדי שהסליל יבצע את עבודתו ויעלה את מתח ההזנה שלו למתח ההצתה (1.5KV או יותר...).
 

חן 1111

Active member
זה לא ממש מדויק. אולי זה עניין של סמנטיקה

אבל בסליל מה שמעניין אותנו זה בכל פעם יצירה של שיא מתח גבוה אחד אבל בתזמון הנכון. בתאוריה יכול להיות מנוע שיסתובב כל כך לאט, שיהיה ניצוץ אחד בדקה, אז מה שקורה שם זה שמפסיקים את הזרם הישר וההפסקה הזו גורמת לפיק של מתח גבוה. העיקרון הפיזיקלי כמובן זהה.
למעשה הבעיה בסליל הצתה של מנוע היא שבין שני ניצוצות הזרם צריך מספיק זמן לעלות ולהתייצב לפני הניתוק, אחרת יהיה מתח גבוה, אבל האנרגיה של הניצוץ תהיה נמוכה מדי. הזמן הזה נקרא DWELL.
ואגב, לא 6000 הצתות בדקה אלא 3000 (X4), כי יש הצתה כל שני סיבובים.
 

eladts

New member
אבל ככה בדיוק טוענים את המצבר של 12V בהיברדיות

וכמובן שגם במכוניות חשמליות טהורות. אין בהיברידיות לא סטארטר ולא אלטרנטור, כי התנעת המנוע הבנזין נעשית עם המנוע החשמלי שמוזן מסוללת המתח הגבוה. המצבר משמש רק להפעלת האלקטרוניקה, כולל מעגלי הבקרה של סוללת המתח הגבוה. בגלל הסיבה הזו היצרנים חוסכים ומספקים בהיברדיות מצברים קטנים יותר.
 
הייתי שמח לדבר עם המתכן

שהחליט שמצבר העזר הקטן יהיה בתא המטען ומכיוון שזה האצ'בק זה אומר שהוא בתא הנוסעים.וכשהוא מתרוקן, לא ניתן לפתוח את דלת תא המטען ולהגיע למצבר כי הנעילה של תא המטען היא חשמלית.במקרה כזה צריך לפתוח את מכסה המנוע ולהתחבר עם כבלים אחד לגוף הרכב ועם הפלוס ללוחית שנמצאת לה מוסתרת בקופסת הפיוזים ומחוברת לפלוס של המצבר בתא המטען.
סה"כ הגיוני ואינטואיטיבי.
אני מאוד מעריך את הרכב ואיכויותיו אבל יש דברים קצת מטופשים שעדיף היה אם נעשו אחרת.
 

enigo

New member
הפתרון שאתה מתאר נפוץ מאוד במכוניות בהן המצבר אינו בתא המנוע

לא הבנתי למה זה בעייתי לדעתך. מה אכפת לך אם אתה מתחבר לקוטבי המצבר - או לחיבור יעודי כלשהו? אם מה שמטריד אותך הוא גזים, הרי שמצבר אטום לא אמור לפלוט גזים - ורוב הסיכויים שיש פתח איוורור כלשהו שימנע הצטברות מסוכנת בתא הנוסעים.
אגב, בקסארה פיקסו שהיתה לי כאשר התרוקן המצבר בוסטר לא הצליח להניע דרך החיבור היעודי (המצבר מתחת למושב הנהג), אלא רק בחיבור ישיר למצבר. עם כבלים לא היתה בעיה להניע דרך החיבור היעודי. מוזר.
 
כי אני שונא סיבוכיות שאינה משפרת דבר.

כשהאמריקאים הטיסו אסטרונאוטים לחלל הם פיתחו אמצעים להתמודדות עם תנאים של חוסר כבידה ואחד מהם היה עט שהדיו בה נדחס אל הצינורית בלחץ ובקצה היה שסתום שאמור היה לשמור על הלחץ. כך שהעט הזו כתבה בכל התנאים והזויות ועל כדור הארץ אפשר לכתוב איתה הפוך( לשכן המעצבן של אביו של סיינפלד היתה כזו והוא היה משוויץ בה למי שזוכר)
הסובייטים לעומתם נתנו לקוסמונאוטים שלהם עפרונות.

בעולם הרכב ובעולם בכלל יש לפעמים תחכומים שעושים עבודה הרבה פחות טובה מהמקור הפרימיטיבי והעובד. המתבר בתא המטען אמור ליהיות אטום ומאוורר אבל בקיץ שעבר כשהמצבר שלי בפריוס קיצר הסתובבתי כמה ימים עם ריח של ביצה סרוחה ברכב. ומכיוון שהסירקולציה של האויר פנימית האויר נשאב מחלל הרכב ומוזרם אל הפנים. מזל שהרכב לא התניע והלכתי להחליף אותו אחרי שעשיתי כמה ניקויים למערכת האוורור כי חשבתי שהבעיה משם.
אני כן בעד תחכום כשהוא משפר מצב קיים או מוסיף פונקציונליות שלא ניתן היה לבצע עד כה.
כל הרדארים של הרכבים הם מערכות מתוחכמות יקרות ורגישות אבל הם מוסיפים פונקציונליות ומוסיפים מימד בטיחותי שלא היה קיים קודם.
לא ברור לי כיצד הסידור הזה משפר במשהו את מיקום המצבר מתחת למכסה המנוע.
 

enigo

New member
פשוט מאוד - פתח את מכסה המנוע, ונסה לחשוב איפה היה יושב שם

המצבר...
בכל המקרים שבהם נתקלתי במצבר שאינו בתא המנוע, הסיבה היתה אריזה. אגב, גם אם נראה לך שיכל להכנס המצבר לאיזה שהוא חלל, כנראה שאתה מפספס משהו. אם בטיחות ואם ענינים של קירור/קרבה מסוכנת לאלקטרוניקה. למקם מצבר בתא מטען יקר יותר מאשר למקם אותו בתא המנוע, ולו רק בגלל הצמה הארוכה יותר. אם היצרן עשה את זה, היתה לו סיבה טובה. זה שאתה לא יודע מה היא לא אומר שהיא לא קיימת - או לא טובה.
סליחה, לא תמיד זו אריזה - היתה גם פעם אחת שבה הטיעון הרשמי היה חלוקת משקל - אבל אני די בטוח שזה לא המקרה בפריוס...
 
המצבר הזה יקר וקטנטן

ראוי שיאמצו את הגישה של סטיב ג'ובס- קודם מתכננים את ממשק המשתמש ואחר כך עושים את התכנון והביצוע שמתאים לזה. בגלל זה את הטלפונים של מוטורולה אף אחד כמעט לא ידע לתפעל אבל את האייפון בתי תפעלה מצויין כשהיתה בת 3.
אתה בטח זוכר את הרנו מגאן דור שני שהיו מחליפים בה נורה קדמית מתוך בית הגלגל והיה לוקח הרבה זמן לעשות את הפעולה הזו והיה צורך במיומנות. אני בטוח שהיתה לזה סיבה, היא פשוט לא היתה טובה מספיק כי לא היתה פשוטה מספיק.
אז גם פה, תהה הסיבה אשר תהה, היא לא טובה מספיק.ואני בתור משתמש שמקבל מוצר מוגמר לא שקול למתכנן שיוצר אותו מאפס ושולט בתכנון והעיצוב.
כאמור אלה זוטות. הרכב מעולה ואני מרוצה ממנו מאוד. גם המצבר שהוחלף היה המקורי של הרכב כ7 שנים(!)
 

enigo

New member
אז פעם בשלוש שנים אתה מתניע עם כבלים בחיבור לחיבור יעודי

במקום למצבר, ופעם בשבע שנים אתה צריך לפנות את הבגאז' כדי להחליף מצבר. אבל בשם השמרנות אתה קורא לזה תכנון מטומטם - בלי לדעת מה היתרונות שטמונים בבחירה הזו.
ומה הקשר לממשק משתמש של טלפון?!
 
התנעתי בכבלים פעם אחת.ואז גם החלפתי מצבר.

ממשק המשתמש היה כדי להמחיש את הפוקוס של המתכננים. האם מתכננים קודם את אופן השימוש ונוחות המשתמש או שיוצרים מוצר ואליו יצטרך המשתמש להתרגל. יש כאלה ששמים יותר דגש על פשטות ונוחות השימוש ויש שפחות. לכל מוצר בעולם יש ממשק משתמש גם לרכב.
בעיני התכנון הזה טפשי. וזה בשם השימושיות. דלת שלא יכולה להפתח כי המצבר שאמור לספק מתח למנעול ריק.
אגב, עוד לא הבנתי מהם הייתרונות הגלומים במיקום המצבר שם במקרה הזה. בחסרונות כבר נתקלתי והעיקרי שבהם הוא פליטה של ריחות לתא הנוסעים.

איך זה בהיברידיות אחרות? בהונדה זה היה בתא המנוע.
 

enigo

New member
החלפת מצבר זה לא "ממשק משתמש" בדיוק כמו שנוחות החלפת סוללה

בטלפון היא לא "ממשק משתמש". יודע מה, סוללה בטלפון עוד יש סיבה להחליף באופן שוטף... תחליף את זה בשקע טעינה.
מה היתרונות כבר פירטתי - בעיקר עניין של אריזה. במילים אחרות - אין מקום טוב למקם את המצבר בתא המנוע.
 
הכל ממשק משתמש מהתנעה דרך החלפת נורה

ועד החלפת מנוע. זה לא אומר שאתה תעשה הכל אבל בהחלט תרגיש את הפשטות או הסיבוך במחיר שתשלם ובזמן שהרכב יבלה במוסך.
לא מזמן היה פה שרשור על החלפת מסנן דלק בהונדה סיוויק מדור מסויים ונאמר שההחלפה מאוד יקרה משום שבחרו לשים אותו במקום לא נגיש.מצד שני יש רכבים שהחלפת מסנן דלק בהם עורכת כשתי דקות.
ולגבי טלפון, החלפת סוללה זה ממש ממשק משתמש ואני עושה את זה לעיתים מאוד קרובות. מחליף סוללה ריקה בטעונה.
 
למעלה