ישראל – דינמיות מול סטאטיות

Henry0

Well-known member
ישראל – מדינה ועם, החזקים מאד במצבים דינמיים,
אך מתקשים לשמור על איכות במצבים סטאטיים.
אנו חזקים מאד באימפרוביזציה, אך חלשים בלשמור על חוקים לאורך זמן.

בצה"ל – אנו חזקים מאד בקרב תנועה, אז התגלתה גדולתו של צה"ל במלחמות העבר.
אך גם ביום הכיפורים, וגם ב"שבת השחורה", היינו חלשים מאד בהגנה סטאטית.

בכלכלה – אנו חזקים מאד בסטארט-אפים (חברות הזנק),
אבל חלשים בכלכלה נורמלית לאורך זמן (מחירי דיור, יוקר המחייה).

בהסברה – אנו חזקים במבצע חד פעמי, כמו סרטי הזוועה של ה"שבת השחורה".
אנו חלשים בתחזוקת הסברה שוטפת לאורך שנים.

ההבדל בינינו לקיצוניות ההפוכה בשוויץ
בישראל כשאומרים "נאלתר פתרון", הרי האימפרוביזציה נאמרת בגישה חיובית.
כשנצטרך, כשנהיה בשלב הדינמי, נמצא את הפתרון.
בשוויץ למושג "אימפרוביזציה" יש משמעות שונה, שלילית – "לא מאורגן טוב".

כשבשוויץ אור אדום ברמזור ואין אף רכב בסביבה – כולם עומדים ומחכים לירוק - זהו החוק שיש לכבדו, לאורך כל זמן.
בישראל חושבים דינמית - כרגע אין רכב, אז אין סכנה, ניתן לעבור.

כשאומרים לשוויצרי שמשהו לא חוקי, הוא פשוט לא עושה את זה.
כשבישראל אומרים שמשהו לא חוקי, מתחילים לחפש את הפירצה בחוק.

וממה נובע ההבדל ?
לעניות דעתי מפילוסופית הלימוד של העם היהודי. פילוסופיה שלא קיבלה את החוקים כפשוטם,
אלא פיתחה תרבות של התפלפלות, על כל טיעון יש טיעון שכנגד, ואיפכא מסתברא.

זו תורה שלא טובה לחיים סטאטיים - אז חוקי החברה ושימורם לאורך זמן הוא הדבר החשוב שדואג לשלוות החיים.
אך תורה זו טובה לחיים דינמיים - כאשר חוקים ישנים מאבדים מתקופתם, וצריך מייד למצוא פתרונות חדשים.
 

evglev1

Well-known member
מנהל
ישראל – מדינה ועם, החזקים מאד במצבים דינמיים,
אך מתקשים לשמור על איכות במצבים סטאטיים.
אנו חזקים מאד באימפרוביזציה, אך חלשים בלשמור על חוקים לאורך זמן.

בצה"ל – אנו חזקים מאד בקרב תנועה, אז התגלתה גדולתו של צה"ל במלחמות העבר.
אך גם ביום הכיפורים, וגם ב"שבת השחורה", היינו חלשים מאד בהגנה סטאטית.

בכלכלה – אנו חזקים מאד בסטארט-אפים (חברות הזנק),
אבל חלשים בכלכלה נורמלית לאורך זמן (מחירי דיור, יוקר המחייה).

בהסברה – אנו חזקים במבצע חד פעמי, כמו סרטי הזוועה של ה"שבת השחורה".
אנו חלשים בתחזוקת הסברה שוטפת לאורך שנים.

ההבדל בינינו לקיצוניות ההפוכה בשוויץ
בישראל כשאומרים "נאלתר פתרון", הרי האימפרוביזציה נאמרת בגישה חיובית.
כשנצטרך, כשנהיה בשלב הדינמי, נמצא את הפתרון.
בשוויץ למושג "אימפרוביזציה" יש משמעות שונה, שלילית – "לא מאורגן טוב".

כשבשוויץ אור אדום ברמזור ואין אף רכב בסביבה – כולם עומדים ומחכים לירוק - זהו החוק שיש לכבדו, לאורך כל זמן.
בישראל חושבים דינמית - כרגע אין רכב, אז אין סכנה, ניתן לעבור.

כשאומרים לשוויצרי שמשהו לא חוקי, הוא פשוט לא עושה את זה.
כשבישראל אומרים שמשהו לא חוקי, מתחילים לחפש את הפירצה בחוק.

וממה נובע ההבדל ?
לעניות דעתי מפילוסופית הלימוד של העם היהודי. פילוסופיה שלא קיבלה את החוקים כפשוטם,
אלא פיתחה תרבות של התפלפלות, על כל טיעון יש טיעון שכנגד, ואיפכא מסתברא.

זו תורה שלא טובה לחיים סטאטיים - אז חוקי החברה ושימורם לאורך זמן הוא הדבר החשוב שדואג לשלוות החיים.
אך תורה זו טובה לחיים דינמיים - כאשר חוקים ישנים מאבדים מתקופתם, וצריך מייד למצוא פתרונות חדשים.
האם אני מבין נכון שבין קיצוניות אחת בשוויץ לקיצוניות שנייה בישראל, שאר המדינות הן איפשהו שהוא באמצע של הציר?
 

evglev1

Well-known member
מנהל
ישראל – מדינה ועם, החזקים מאד במצבים דינמיים,
אך מתקשים לשמור על איכות במצבים סטאטיים.
אנו חזקים מאד באימפרוביזציה, אך חלשים בלשמור על חוקים לאורך זמן.

בצה"ל – אנו חזקים מאד בקרב תנועה, אז התגלתה גדולתו של צה"ל במלחמות העבר.
אך גם ביום הכיפורים, וגם ב"שבת השחורה", היינו חלשים מאד בהגנה סטאטית.

בכלכלה – אנו חזקים מאד בסטארט-אפים (חברות הזנק),
אבל חלשים בכלכלה נורמלית לאורך זמן (מחירי דיור, יוקר המחייה).

בהסברה – אנו חזקים במבצע חד פעמי, כמו סרטי הזוועה של ה"שבת השחורה".
אנו חלשים בתחזוקת הסברה שוטפת לאורך שנים.

ההבדל בינינו לקיצוניות ההפוכה בשוויץ
בישראל כשאומרים "נאלתר פתרון", הרי האימפרוביזציה נאמרת בגישה חיובית.
כשנצטרך, כשנהיה בשלב הדינמי, נמצא את הפתרון.
בשוויץ למושג "אימפרוביזציה" יש משמעות שונה, שלילית – "לא מאורגן טוב".

כשבשוויץ אור אדום ברמזור ואין אף רכב בסביבה – כולם עומדים ומחכים לירוק - זהו החוק שיש לכבדו, לאורך כל זמן.
בישראל חושבים דינמית - כרגע אין רכב, אז אין סכנה, ניתן לעבור.

כשאומרים לשוויצרי שמשהו לא חוקי, הוא פשוט לא עושה את זה.
כשבישראל אומרים שמשהו לא חוקי, מתחילים לחפש את הפירצה בחוק.

וממה נובע ההבדל ?
לעניות דעתי מפילוסופית הלימוד של העם היהודי. פילוסופיה שלא קיבלה את החוקים כפשוטם,
אלא פיתחה תרבות של התפלפלות, על כל טיעון יש טיעון שכנגד, ואיפכא מסתברא.

זו תורה שלא טובה לחיים סטאטיים - אז חוקי החברה ושימורם לאורך זמן הוא הדבר החשוב שדואג לשלוות החיים.
אך תורה זו טובה לחיים דינמיים - כאשר חוקים ישנים מאבדים מתקופתם, וצריך מייד למצוא פתרונות חדשים.
המרצה דן שיפטן חושב כמו שאתה מייחס לישראלים שהמחשבה הדינאמית היא הדבר המנצח והמציא סיפור:

אלוהים מכנס את ראשי היהדות, הנצרות והאסלאם ומודיע שעוד שבועיים יש מבול והפעם אין שום תיבה המבול הוא סופי והוא מטביע את כדור הארץ ולהכין את המאמינים שלהם.
ראש המוסלמים הולך לאנשי הדת שלו ואומר תעשו מה שאתם רוצים תהנו כי עוד שבועיים סוף העולם ובינתיים תעשו מה שאתם רגילים ותהנו מזה נשארו להם רק שבועיים.
ראש הנוצרים אומר לנוצרים יש לנו שבועיים לעשות צדקה וחסד לקראת סוף העולם כדי להבטיח את מקומינו בגן העדן.
ראש היהודים אומר ליהודים "יש לנו שבועיים ללמוד לחיות מתחת למים".
 

evglev1

Well-known member
מנהל
קראת איזה מאמר ובאת לעשות כאן דאווינים ?
בזה לשם שינוי הוא צודק בישראל קיימת תרבות האלתור וגם עכשיו אנחנו הולכים עם הראש בקיר לרעידת אדמה שתגרום לאסון בחיי אדם ובהרס בתים, כי ישראל גרועה בתכנון לטווח ארוך.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
בזה לשם שינוי הוא צודק בישראל קיימת תרבות האלתור וגם עכשיו אנחנו הולכים עם הראש בקיר לרעידת אדמה שתגרום לאסון בחיי אדם ובהרס בתים, כי ישראל גרועה בתכנון לטווח ארוך.
זאת כל מהות הקונספציה במידה רבה. אבל אין לזה שום קשר לדינמיות או סטטיות, בדיוק כמו להשוואה לאזרחי שוויץ שום בסיס בעולם המציאות (ואגב, לחפש פרצה בחוק זה דבר חוקי למהדרין כמובן).
 
למעלה