ח"כ צריך לעשות מיליון, שר שני מיליון וראש ממשלה שלוש מיליון-מאמר של מאור פז, גאון אדיר ממדים. גאון בפוליטיקה, מדע המדינה, ותחומים נוספים.

העולם הוא מקום ממש דפוק. לא ניכנס לאיך בדיוק ולא נסביר בפורטרט כי אם נתחיל לפרט, לא נסיים. בואו נקפוץ אל השלב הבא, ונשאל למה, ונשאל איך. למה ואיך העולם הפך להיות כל-כך דפוק?

יש לכך סיבות רבות ויש שינויים רבים שצריך לחולל במדינה ובעולם כדי לתקן את הבעיה, אך היום אני רוצה להתרכז באחת מהבעיות היותר גדולות, ואחד השינויים היותר גדולים, שצריך לחולל כדי לשנות את המצב ולתקן את העולם.

המשכורות של נבחרי הציבור, צריכות להיות ממש, אבל ממש גבוהות. ענקיות. עצומות. מפלצתיות.

במבט ראשוני, ובקריאה ראשונה, אתם בטח חושבים שהחלקתי על השכל, אבל ממש לא.

כל מערכת, מרוויחה עובדים ומקבלת עובדים לא כפי היכולות של העובדים או כפי מה שהיא צריכה שהיכולות של העובדים יהיו, אלא כפי השכר שהיא משלמת, מה שמאפשר לה להשיג עובדים ברמה מסוימת.

נהוג לחשוב, שמשכורות נבחרי הציבור צריכות להיות בערך כפי מה שהן כיום, ושלא צריך להוציא על זה יותר מידי, כי בסופו של דבר, הכספים האלו מגיעים מכספי המדינה ומכספי המיסים של כולנו, ולכן עלינו להתקמצן על הכספים האלו, ולהוציא אותם על "הדברים החשובים באמת", כמו חינוך, בריאות, רווחה וביטחון.

המציאות לא יכולה להיות יותר רחוקה מזה. משכורות נבחרי הציבור, צריכות להיות גבוהות מאוד-מאוד, מכיוון שכפי מה שנאמר קודם לכן, כל מערכת, מרוויחה עובדים ומקבלת עובדים לא כפי היכולות של העובדים או כפי היכולות שהיא צריכה שיהיו להם אלא כפי השכר שהיא משלמת, מה שמאפשר לה להשיג עובדים ברמה מסוימת.

משכורות לנבחרי הציבור, לא צריכות להיות נמוכות כדי "לחסוך לדברים החשובים". משכורות נבחרי הציבור צריכות להיות הדבר הראשון במעלה שמוציאים עליו את הכסף, מכיוון שמשכורות נבחרי הציבור, הן הדבר שיקבע איזו רמה של נבחרי ציבור נקבל, ומי יוביל וינהיג את כולנו ומי יקבלו החלטות רבות חשיבות המשפיעות על כולנו בתחומים הכי חשובים-חינוך, בריאות, רווחה וביטחון.

משכורות נבחרי הציבור צריכות להיות גבוהות במיוחד כדי למשוך את הטובים ביותר שבטובים ביותר, כי זה מה שלאזרחים מגיע, ולאזרחים מגיע לא פחות מזה, כאן בישראל, ומסביב לעולם.

כל מערכת מקבלת עובדים ורמת עובדים כפי השכר שהיא מוכנה לשלם. זה נכון בנוגע לכל מערכת. לא רק הפרלמנט והממשלה. נהוג להגיד על חברי הפרלמנט, הפרלמנט הישראלי בפרט וכל הפרלמנטים מסביב לעולם, בכלל, ועל כל השרים של כל הממשלות בעולם, שאלו אנשים שבחרו את העבודה שבחרו בה בגלל "תחושת שליחות".

אני אומר "בולשיט". אני אומר "זיבי". זאת העבודה שהם בחרו בה כי זאת העבודה שמשלמת הכי הרבה שהם יכלו להגיע אליה. זה למה אנחנו מקבלים נבחרי ציבור ברמה כל-כך נמוכה.

אותו הדבר בנוגע למורים לדוגמה. נהוג להגיד עליהם שיש להם "תחושת שליחות". גם כן לא נכון. גם כן בולשיט. גם כן זיבי.

עם תחושת שליחות, לא הולכים למכולת, ואדם עם יכולת לעבוד בעבודה שמשלמת 20,000 בחודש או 25,000 בחודש, לא בוחר בעבודה שמשלמת 7,000 בחודש בגלל "תחושת שליחות".

אנשים הם זבל. אנשים הם יותר מזבל. אנשים הם המיץ של הזבל. אנחנו צריכים להפסיק לבנות על תחושת השליחות של האנשים כאשר לאנשים פשוט אין תחושת שליחות ואנחנו צריכים להפסיק לבנות על הערכים של האנשים כאשר לאנשים פשוט אין ערכים, ובמקום זה אנחנו צריכים להתחיל לבנות על האינטרס האישי של אנשים.

בנייה על תחושת השליחות והערכים של האנשים, זה למה לדוגמה הקומוניזם נכשל, ולמה הקפיטליזם מצליח. אתם יודעים, לדוגמה. זה עובד בדיוק אותו הדבר עם כל מערכת אחרת כולל מדינות. צריך לבנות על האינטרס האישי של אנשים כי אנשים מתעניינים בעיקר בעצמם.

בואו נפסיק לזיין אחד לשני בשכל, אוקיי? כמו מה שהמורים לא באמת יכולים לעבוד בעבודות של 20,000 שקל בחודש או 25,000 שקל בחודש כי בואו נודה באמת, אם הם היו יכולים, זה איפה שהם היו נמצאים, וכפי מה שהם לא בוחרים לעעבוד בעבודות של 7,000 שקל בחודש מתוך "תחושת שליחות" אלא כי זאת הרמה שלהם וזהו זה, וזה למה המורים בישראל, כמו גם במדינות אחרות שמשלמות שכר נמוך למורים, המורים הם לא "וואו", בדיוק ככה, זאת הסיבה למה בישראל, ובכל שאר מדינות העולם בעצם כי שכר נמוך (יחסית למעמד) לנבחרי הציבור זה כבר לא עניין ישראלי ספציפית אלא בעיה גלובאלית, אנחנו מקבלים עובדי ציבור ברמה נמוכה.

בסופו של דבר, כל אנשי כל מדינות העולם, כל השמונה מיליארד, צריכים לשאול את עצמם שתי שאלות פשוטות מאוד. הראשונה היא כמה חשובה המדינה וכמה חשובים האנשים?

נכון שהמדינה והאנשים הם הדבר הכי חשוב בעולם? יפה.

ועכשיו-כמה גבוהות צריכות להיות משכורות נבחרי הציבור, בהסתמך על ההחלטה שלנו והתשובה שלנו מן השאלה הקודמת, ולפיה המדינה והאנשים הם הדבר הכי חשוב בעולם?

התשובה היא שמכיוון שהחלטנו שהמדינה והאנשים הם הדבר הכי חשוב בעולם, אז משכורות נבחרי הציבור צריכות להיות כפי מה שהן צריכות להיות, כדי שנקבל עבור המדינה, ועבור האנשים, את נבחרי הציבור הכי טובים ומדהימים שרק יכולים להיות, כי הרי הם אלו שלאחר מכן שולטים במדינה ובחיים של כולנו, וכפי מה שהחלטנו לאחר השאלה הקודמת, המדינה, ואנחנו, אלו הדברים החשובים ביותר, ועל כן, קשה מאוד יהיה להגיע אל משכורות שהן גבוהות מידי.

אז עכשיו, שאלה שלישית ואחרונה-כמה באמת גבוהות צריכות להיות המשכורות האלו? התשובה היא, הכי גבוהות במשק, גם בהסתכלות על השכר הכי גבוה בחברות הציבוריות וגם בהסתכלות על השכר הכי גבוה בחברות הפרטיות. זה הרי רק הגיוני ומתבקש, בהתחשב בכך שכאמור, החלטנו שאנחנו והמדינה שלנו, הן הדבר הכי חשוב, כי רק השכר הגבוה ביותר, הן בהסתכלות על החברות הציבוריות והן הפרטיות, הוא השכר שיביא לנו את העובדים ממש אבל ממש הכי טובים במשק, בהתאם לאיך שהחלטנו שאנחנו והמדינה ראויים לטוב ביותר, כי הרי כפי מה שאדם כל-כך חכם, מוכשר ואיכותי שיש לו יכולת להרוויח 20,000 או 25,000 שקל בחודש לא באמת הולך להיות מורה ב-7,000 שקל בחודש מתוך תחושת שליחות אלא כי זה היכולות שלו, ואז זאת מערכת החינוך שאנחנו מקבלים, בדיוק אבל בדיוק ככה, האנשים הכי טובים, חכמים, מוכשרים ומוצלחים במדינה, אנשים שיכולים להיות מנהלים של בתי חולים, מנהלי אוניברסיטאות ומנכ"לים של חברות במדד תל אביב 125, בשכר של 250,000 שקל בחודש, 500,000 שקל בחודש, ואפילו 1,000,000 שקל בחודש, אלו הרי לא באמת אנשים שעכשיו ילכו להיות חברי כנסת, שרי ממשלה וראשי ממשלות ב-40,000 שקל ברוטו, כן? כלומר 20,000 שקל נטו, כן?

בלי העליב, אבל יש עשרות אלפים ובעצם מאות אלפים של אנשים שיכולים ועושים יותר, ולכן אנחנו לא רק לא מקבלים את הטובים ביותר, אלא לא מקבלים אפילו את אלו הנמנים על מאות האלפים הטובים ביותר. כמעט כל רופא, כל איש הייטק וכל מנכ"ל מרוויח יותר. איזו בדיחה חולנית!

הבנו את הכול הפוך לגמרי. אנחנו פשוט צריכים להחליף צד בתקליט. משכורות מפלצתיות לנבחרי הציבור הן לא גועל נפש. הן לא תועבה. משכורות מפלצתיות לנבחרי הציבור הן הישועה של כולנו.

לכן, חבר כנסת צריך להרוויח מיליון שקל בחודש, שר שני מיליון שקל בחודש, וראש ממשלה שלוש מיליון שקל בחודש, וביום שזה יקרה, אני מבטיח לכם שכבר לא יהיו לנו חברי כנסת שלא יודעים אנגלית, אין להם תואר אקדמי, ושהם אנשים טיפשים, גזענים ובהמתיים, אלא במקום זה, כל חבר כנסת בישראל יהיה מינימום דוקטור, ורבים מהם יהיו פרופסורים. ועוד אני מבטיח לכם, שבאותו היום הקרב על ראשות הממשלה כבר לא יתבצע וייערך בין אדם עם שלושה כתבי אישום לבין אדם בלי בגרות לבין מצביא שיותר מאשר מה שהוא מזכיר גנרל הוא מזכיר את מיקי מאוס.

וביום ההוא, אנחנו נקבל את מה שמגיע לנו, המדינה תתפקד, ותהפוך למקום הרבה יותר טוב, נכון, שפוי והגיוני.

ואם עדיין לא השתכנעתם, אז השורה התחתונה, ואם ניגש לצד הכי פרקטי של הדברים, ואם אתם רוצים את זה קצר ולעניין, אז גם אם ביום ההוא נבזבז מאות מיליונים בשנה על משכורות נבחרי הציבור, אני מבטיח לכם שמהצד השני, נצא מורווחים במיליארדים, כי נבחרי הציבור אלו יהיו אנשים שידעו לחסוך מיליארדים איפה שצריך ולהכניס למדינה עוד הרבה מיליארדים איפה שאפשר. זאת השקעה שמחזירה את עצמה במהירות הבזק, משפרת את חיי האזרחים והופכת את המדינה לאוטופיה.

מערכת החינוך תשתפר פלאים. העוני ירד פלאים. מחירי הדירות ירדו. לא תהיה צפיפות בבתי החולים. ועוד ועוד.

עד כאן דבריו של הגאון אדיר המימדים מאור פז, גאון בפוליטיקה, מדע המדינה, מחשבה מדינית, ותחומים רבים נוספים, פוליטיים ושאינם פוליטיים.

תודה רבה לכולם.
 
למעלה