חשיפה: המקושרים שקיבלו אישור לעקוף את פקקי התנועה בנת"צ

מצב
הנושא נעול.

down und

New member
מה ההגיון לתת להם לנסוע בנת"ץ (ואולי גם במת"ץ)?

נכים בעלי תו עגלה (תו כחול) רשאים לנסוע בנת"צ כשהנכה בפנים
מה ההגיון לתת להם לנסוע בנת"ץ (ואולי גם במת"ץ)?
הרי יש נתיב/ים מקבילים באותו כביש לאורך כל נת"ץ/מת"ץ בארץ.

לעניות דעתי יש מקום להתיר להם לנסוע רק ברת"ץ (רחוב תחבורה ציבורית)
שכן בו אין נתיבים חופשיים לציבור.
 

אוהד1110

New member
רצ"ב ההחלטה, היא פורסמה גם ברשומות

נכים בעלי תו עגלה (תו כחול) רשאים לנסוע בנת"צ כשהנכה בפנים
רצ"ב ההחלטה, היא פורסמה גם ברשומות
עדת הכלכלה אישרה - רכבי נכים המוגבלים בהליכתם וזקוקים לכיסאות גלגלים יורשו לנסוע בנתיב תחבורה ציבורית
התפרסמה בתאריך: 19/11/2007
ועדת הכלכלה אישרה היום לקריאה ראשונה את הצעת החוק של חבר
הכנסת יורם מרציאנו המאפשרת לרכב נכה נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית.
מדובר בבעלי תו נכה בצבע כחול (מוגבלי הליכה הזקוקים ל - כיסא גלגלים, או נכה הזקוק לרכב כאמצעי תנועה בגלל רגליו הנכות) אשר רשאי יהיה לנסוע בנתיבים ציבוריים במרכזי ערים שלצידם אין נתיב המיועד לתנועת רכב רגיל .
יוזם הצעת החוק,ח”כ יורם מרציאנו:”מדובר בחוק חשוב לציבור הנכים ומהווה המשך למגמה הקיימת של מתן שוויון הזדמנויות לנכים, לצערי עד כה לא ניתן מענה לבעיית חופש תנועה בכבישים לנכים. בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה של סגירת מרכזי ערים לנסיעת רכב פרטי והנגשתם לתחבורה ציבורית בלבד. לציבור הנכים זה מהווה מכה אנושה ונוגד את חוק שוויון זכיות שיון לבעלי מוגבלות.”
יו”ר הועדה, ח”כ גלעד ארדן:” מדובר בהצעה חשובה שבאה לתת פתרון לקשיי התנהלות יומיומית מולם ניצבת אוכלוסיית הנכים. מנתונים שעלו בדיון עולה כי גם בקרב 82,000 בעלי תו נכה ירוק ישנם נכים עם בעיית הליכה ונגישות.לצערי, דרך חוק זה לא נוכל לתקן את הבעיה של כלל הנכים, הפתרון הרחב צריך להינתן ברפורמה של משרד התחבורה שתסדיר את תווי החנייה ואני מאמין כי חוק זה יאיץ את הרפורמה כדי שגם אנשים אלו יזכו להקלה בנגישות.אך חוק זה הוא פתח חשוב.”
בדיון הוצג בפני הועדה מספר בעלי תווי הנכה וההבחנה הקיימת בניהם :
תו כחול –אדם שהציג מסמכים רפואיים המעידים על בעיית גפיים ואי יכולת ללכת (לרוב אלו נכים בכיסא גלגלים) כ 5000 בעלי תו בישראל.
תו ירוק – כל סוג נכה אחר, קיימים כ 82,000 בעלי תו ירוק.
עו”ד חווה ראובני, משרד התחבורה:”הרציונל הוא נגישות. ישנם נתיבי תחבורה ציבורית לצידם התנועה הפרטית חסומה ומנגד ישנם נתיבים ציבוריים שלצידם נתיבים לתנועה כללית - כאן היתרון הוא של זרימת תנועה ולכן עמדת המשרד היא לפצל ולהבחין בינהים.במקומות בהם הנתיב הציבורי מונע נגישות אנו תומכים לאשר נסיעת רכב נכה, לגבי נתיבים המיועדים להזרים תנועת רכב ציבורי מהר יותר מנסיעת רכב פרטי- אנו מתנגדים לאפשר נסיעת רכב נכה. ”
שמואל חיימוביץ-משרד המשפטים,ממונה נגישות ארצית- יש לאפשר לכל בעל תו נכה נסיעה רק בנתיבי תחבורה ציבורית שאין לצידם נתיב לרכב רגיל.
אודי אדירי, משרד האוצר – המגמה היא לאפשר רמת שירות גבוהה בנתיבי תחבורה ציבורית, הכוונה היא אף לצמצם את מספר האוטובוסים שיורשו לנסוע בנתיבים ציבוריים מסויימים. שימוש רכבי נכים בנתיבים אלו יפגע ברמת השירות של הנתיב הציבורי.ההקלות לאוטובוסים הם חלק מניסיון להחזיר את הציבור לשימוש בתחבורה ציבורית.”
דורון יהודה- ארגון הנכים – אני נהג מונית של עצמי. אני לא יכול ליסוע במונית או אוטובוס, הרכב שלי הוא המונית שלי ואני צריך לנוע בנתיב כמו אוטובוס. תו כיסא גלגלים זה מי שהמדינה קבעה שלא מסוגל ללכת מוגבלות מוטורית .רק הרכב שלי מותאם לנסיעה עם הכיסא שלי .”
בדיון עלתה הצעת פשרה ע”י יו”ר הועדה, ח”כ ארדן על פיה לבעלי כל סוגי תג נכה תותר נסיעה בנתיבים ציבוריים לצידם אין חלופה של נתיב תחבורה רגיל ואילו לבעלי תו נכה כחול תותר נסיעה בכל נתיב ציבורי.
נציגי אגד ודן הודיעו כי הם תומכים בהצעה לאפשר לבעלי תו נכה כחול ליסוע בנתיב הציבורי , וציינו כי הרחבת האישור לכ82,000 בעלי התווים בכלל תגרום חסימה של הנתיבים . אישור ל5,000 בעלי תו כחול מהווה איזון בין הצורך הציבורי לעידוד תחבור הציבורית לבין צרכי הנכים.
ח”כ גלעד ארדן- ” בדיון להכנת החוק לקריאה השנייה יתקיים דיון מעמיק בדבר אישור נסיעת רכבים בעלי תו נכה באשר הוא בנתיבים ציבוריים.משרד התחבורה ימציא נתונים בדבר מספר הנתיבים הציבוריים הקיימים והשלכות פתיחתם לכלל הנכים על גודש התנועה.”
 

25306yosef

New member
שתי הארות לגולשי הפורום שאין להם ניסיון בחוק חופש המידע

חשיפה: המקושרים שקיבלו אישור לעקוף את פקקי התנועה בנת"צ
בין 2,000 מקבלי ההיתרים לנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית: מנכ"ל הכנסת וראשי עיריות. ההיתרים אמורים לשמש לצרכים חיוניים בלבד - אבל הגידול המהיר במספרם מעלה חשש שהם הפכו לצ'ופר למקורבים

כל מי שעומד בפקקים בישראל מכיר את התופעה המעצבנת: נהגי מכוניות חסרי סבלנות עוקפים את הפקק מימין דרך נתיב התחבורה הציבורית (נת"צ) — במקום להמתין בתור כמו כולם. ואולם ייתכן מאוד שחלק מאותם נהגים מעצבנים עושים זאת ברשות ובסמכות. מתברר שעל כבישי ישראל נעים כ–2,000 כלי רכב בעלי אישור מיוחד לנסיעה בנתיבים שאמורים להיות שמורים לאוטובוסים ולמוניות בלבד.
מנהלי משרד התחבורה, שמדברים בכל הזדמנות פומבית על הצורך באכיפה של איסור הנסיעה בנת"צים, חילקו 1,954 פטורים מציות לחוק זה ב–2017 — זינוק של כ–80% לעומת מספר הפטורים שניתנו ב–2016. הנתונים נחשפים כאן לראשונה, כתוצאה מבקשות לפי חוק חופש המידע שהגישו עמותת הצלחה והתנועה לחופש המידע.
שרד התחבורה העניק את היתרי הנסיעה החריגים לנושאי תפקידים בעשרות גופים ציבוריים וכן לחברות פרטיות, עמותות ומאות אזרחים. אף שהפנייה לקבלת מידע ממשרד התחבורה ביקשה פירוט שמי לנושאי התפקידים שלרכבם הצמוד מותר לנסוע בנת"צים — במשרד נמנעים ממסירת הפרטים המלאים, והסתפקו במסירה של רשימת הגופים שקיבלו היתרים בשנתיים האחרונות. כמו כן, מהרשימה הושמטו אישורים שניתנו לגופים נוספים מטעמי "מידע רגיש" — כך שמספר האישורים בפועל הוא גבוה יותר.
עו"ד אלעד מן מהצלחה ועו"ד אור סדן מהתנועה לחופש המידע מלינים על מסירת המידע החלקית, למרות המתנה ארוכה של קרוב לשנה — "וזאת מבלי לפרט דבר פרט לסירוב לקוני וגורף שלפיו 'הושמט מידע רגיש שאין להעבירו על פי חוק'", לפי מכתבם של מן וסדן אל הממונה על יישום חוק חופש המידע במשרד התחבורה. שתי העמותות התריעו בפני משרד התחבורה כי יעתרו לבית המשפט אם לא יזכו למענה מלא עד 23 בינואר

מתוך מאגר היתרי הנסיעה בנת"צים שאינם מוגבלים למחוז מסוים, 63 היתרים רשומים על שם משרד ראש הממשלה — זינוק של 50% בהשוואה לנתוני 2016. מדוע ב–2017 גבר כל כך הצורך של המשרד באישורי נסיעה בנת"צים, ואילו עובדים הם משרתים? ממשרד ראש הממשלה נמסר כי "לא מדובר בבעלי תפקידים, אלא בכלי רכב ביטחוניים".
במקום השני מבין משרדי הממשלה נמצא משרד החוץ עם 16 פטורים מלאים מאיסור נסיעה בנת"צ, ובמקום השלישי משרד התחבורה — שחילק לעצמו שבעה אישורים גורפים ב–2017. שאר המשרדים הממשלתיים חלקו 34 היתרים, והיתר אחד נוסף ניתן לבית הנשיא, ככל הנראה עבור רכבו של נשיא המדינה, ראובן ריבלין.
לצי הרכב של כנסת ישראל ניתנו שלושה אישורים מורחבים לנסיעה ברשת הנת"צים הארצית. בתגובה לפניית TheMarker מסרו בכנסת שהאישורים מוצמדים למכוניות השרד של יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד), יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני), ומנכ"ל הכנסת, אלברט סחרוביץ.
לפני חודש פורסם ב"הארץ" שיו"ר הקואליציה לשעבר, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), הגיע לחקירה משטרתית כשעל רכבו מותקנת "צ'קלקה" (אורות החירום המשטרתיים). בתגובה לפרסום העלה שוקי אורן, החשב הכללי במשרד האוצר ב–2007–2011, פוסט לפייסבוק ובו נכתב: "כשנכנסתי לתפקידי כחשב הכללי הופתעתי לגלות שרכב השרד שקיבלתי מקודמי בתפקיד מצויד בצ׳קלקה ובאישור נסיעה בנתיבי תחבורה ציבוריים".
לדברי אורן, "הסיבה היחידה שהחשב הכללי קיבל זאת היא שהוא היה מקושר מספיק ובעל עוצמה מספקת". ב–2017 הוקצו למשרד האוצר שני היתרי נסיעה בנת"צים.

רשות הנמלים והפטריארך היווני
לצד אנשי הממשלה והכנסת, רשימת הפטורים כוללת גופים מפתיעים יותר. כך, למשל, שלושה היתרי נסיעה מורחבים לכלל הנת"צים בארץ חולקו לרבנות הראשית, שניים חולקו לפטריארכיה היוונית־אורתודוקסית, והיתר אחד ניתן למנהיג הרוחני של העדה הדרוזית, מוואפק טריף. למרבה התמיהה, גם לישיבת הכותל, בראשות הרב ברוך וידר, הונפק אישור בלתי־מוגבל.
חברת החשמל החזיקה ב–2017 ב–272 היתרים אזוריים — כפול ממספר ההיתרים של החברה ב–2016 — ולא ידוע אם הם מוצמדים למכוניות תחזוקה בלבד. עוד בולטות ברשימת זכויות היתר רשות שדות התעופה עם אישורים לשניים מכלי הרכב שלה, ורשות הספנות והנמלים עם אישור נוסף. שתי הרשויות כפופות למשרד התחבורה, שאחראי על חלוקת האישורים. נציבות שירות המדינה זכתה באישור אחד.
כמו כן, הוצאו 308 היתרים לניידות של משטרת ישראל, ודואר ישראל קיבל היתרים ל–17 כלי רכב. בהתאם לנהלים שפירסם משרד התחבורה, היתרים ניתנו גם לארגונים והעמותות יד שרה (50 היתרים), זק"א (35), עזר מציון (27), עזרה למרפא (22) ורפואה ושמחה (6).

מקור בדה מרקר
מקור ברוטר
שתי הארות לגולשי הפורום שאין להם ניסיון בחוק חופש המידע
1. ציטוט ערוך: "בין 2,000 המקושרים מקבלי ההיתרים לנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית: מנכ"ל הכנסת וראשי עיריות."

אשר על כן, אני מניח בנסיבות העניין שרשימת המקושרים כוללת גם את מר עדי אלדר ראש עיריית כרמיאל שלמיטב ידיעתי הוא מקושר לכולם ובכל מקום הוא מרגיש בבית.

2. ציטוט: "במשרד נמנעים ממסירת הפרטים המלאים, והסתפקו במסירה של רשימת הגופים שקיבלו היתרים בשנתיים האחרונות. כמו כן, מהרשימה הושמטו אישורים שניתנו לגופים נוספים מטעמי "מידע רגיש" — כך שמספר האישורים בפועל הוא גבוה יותר. עו"ד אלעד מן מהצלחה ועו"ד אור סדן מהתנועה לחופש המידע מלינים על מסירת המידע החלקית, למרות המתנה ארוכה של קרוב לשנה — "וזאת מבלי לפרט דבר פרט לסירוב לקוני וגורף שלפיו 'הושמט מידע רגיש שאין להעבירו על פי חוק'", לפי מכתבם של מן וסדן אל הממונה על יישום חוק חופש המידע במשרד התחבורה. שתי העמותות התריעו בפני משרד התחבורה כי יעתרו לבית המשפט אם לא יזכו למענה מלא עד 23 בינואר"

בעניין זה אני רוצה לציין שכאשר מגישים כדין בקשה לקבלת מידע מכוח חוק חופש המידע ומשלמים כדין את אגרת הבקשה, פעמים רבות מקבלים מידע חלקי בלבד שפעמים רבות מכיל השחרות רבות וזאת כאמור לאחר המתנה ארוכה של קרוב לשנה. וזאת כאמור, מבלי לפרט דבר וללא כל נימוק כמתחייב בדין פרט לסירוב לקוני וגורף. במקרים שכאלה של מסירת מידע חלקי בלבד וללא כל נימוק באשר למידע החסר, החוק שולח את מגיש הבקשה להתכתש עם הרשות הציבורית בבית המשפט.

ולהבדיל ממשרד התחבורה המוסר מידע חלקי, כאשר מוגשת כדין בקשה לקבלת מידע לעיריית כרמיאל, בעיריית כרמיאל בוחרים ביודעין ובמזיד לצפצף על החוק ולא מגיבים כלל לבקשות המוגשות כדין לקבלת מידע מכוח חוק חופש המידע. במשרד המשפטים האחראי על אכיפת החוק טוענים שאין להם כל סמכות לאכוף את החוק ברשויות המקומיות ושולחים את האזרח להתכתש עם עיריית כרמיאל בבית המשפט.
 

25306yosef

New member
שימו לב כיצד החוק מאפשר להדוף בקשה לקבלת מידע

חשיפה: המקושרים שקיבלו אישור לעקוף את פקקי התנועה בנת"צ
בין 2,000 מקבלי ההיתרים לנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית: מנכ"ל הכנסת וראשי עיריות. ההיתרים אמורים לשמש לצרכים חיוניים בלבד - אבל הגידול המהיר במספרם מעלה חשש שהם הפכו לצ'ופר למקורבים

כל מי שעומד בפקקים בישראל מכיר את התופעה המעצבנת: נהגי מכוניות חסרי סבלנות עוקפים את הפקק מימין דרך נתיב התחבורה הציבורית (נת"צ) — במקום להמתין בתור כמו כולם. ואולם ייתכן מאוד שחלק מאותם נהגים מעצבנים עושים זאת ברשות ובסמכות. מתברר שעל כבישי ישראל נעים כ–2,000 כלי רכב בעלי אישור מיוחד לנסיעה בנתיבים שאמורים להיות שמורים לאוטובוסים ולמוניות בלבד.
מנהלי משרד התחבורה, שמדברים בכל הזדמנות פומבית על הצורך באכיפה של איסור הנסיעה בנת"צים, חילקו 1,954 פטורים מציות לחוק זה ב–2017 — זינוק של כ–80% לעומת מספר הפטורים שניתנו ב–2016. הנתונים נחשפים כאן לראשונה, כתוצאה מבקשות לפי חוק חופש המידע שהגישו עמותת הצלחה והתנועה לחופש המידע.
שרד התחבורה העניק את היתרי הנסיעה החריגים לנושאי תפקידים בעשרות גופים ציבוריים וכן לחברות פרטיות, עמותות ומאות אזרחים. אף שהפנייה לקבלת מידע ממשרד התחבורה ביקשה פירוט שמי לנושאי התפקידים שלרכבם הצמוד מותר לנסוע בנת"צים — במשרד נמנעים ממסירת הפרטים המלאים, והסתפקו במסירה של רשימת הגופים שקיבלו היתרים בשנתיים האחרונות. כמו כן, מהרשימה הושמטו אישורים שניתנו לגופים נוספים מטעמי "מידע רגיש" — כך שמספר האישורים בפועל הוא גבוה יותר.
עו"ד אלעד מן מהצלחה ועו"ד אור סדן מהתנועה לחופש המידע מלינים על מסירת המידע החלקית, למרות המתנה ארוכה של קרוב לשנה — "וזאת מבלי לפרט דבר פרט לסירוב לקוני וגורף שלפיו 'הושמט מידע רגיש שאין להעבירו על פי חוק'", לפי מכתבם של מן וסדן אל הממונה על יישום חוק חופש המידע במשרד התחבורה. שתי העמותות התריעו בפני משרד התחבורה כי יעתרו לבית המשפט אם לא יזכו למענה מלא עד 23 בינואר

מתוך מאגר היתרי הנסיעה בנת"צים שאינם מוגבלים למחוז מסוים, 63 היתרים רשומים על שם משרד ראש הממשלה — זינוק של 50% בהשוואה לנתוני 2016. מדוע ב–2017 גבר כל כך הצורך של המשרד באישורי נסיעה בנת"צים, ואילו עובדים הם משרתים? ממשרד ראש הממשלה נמסר כי "לא מדובר בבעלי תפקידים, אלא בכלי רכב ביטחוניים".
במקום השני מבין משרדי הממשלה נמצא משרד החוץ עם 16 פטורים מלאים מאיסור נסיעה בנת"צ, ובמקום השלישי משרד התחבורה — שחילק לעצמו שבעה אישורים גורפים ב–2017. שאר המשרדים הממשלתיים חלקו 34 היתרים, והיתר אחד נוסף ניתן לבית הנשיא, ככל הנראה עבור רכבו של נשיא המדינה, ראובן ריבלין.
לצי הרכב של כנסת ישראל ניתנו שלושה אישורים מורחבים לנסיעה ברשת הנת"צים הארצית. בתגובה לפניית TheMarker מסרו בכנסת שהאישורים מוצמדים למכוניות השרד של יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד), יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני), ומנכ"ל הכנסת, אלברט סחרוביץ.
לפני חודש פורסם ב"הארץ" שיו"ר הקואליציה לשעבר, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), הגיע לחקירה משטרתית כשעל רכבו מותקנת "צ'קלקה" (אורות החירום המשטרתיים). בתגובה לפרסום העלה שוקי אורן, החשב הכללי במשרד האוצר ב–2007–2011, פוסט לפייסבוק ובו נכתב: "כשנכנסתי לתפקידי כחשב הכללי הופתעתי לגלות שרכב השרד שקיבלתי מקודמי בתפקיד מצויד בצ׳קלקה ובאישור נסיעה בנתיבי תחבורה ציבוריים".
לדברי אורן, "הסיבה היחידה שהחשב הכללי קיבל זאת היא שהוא היה מקושר מספיק ובעל עוצמה מספקת". ב–2017 הוקצו למשרד האוצר שני היתרי נסיעה בנת"צים.

רשות הנמלים והפטריארך היווני
לצד אנשי הממשלה והכנסת, רשימת הפטורים כוללת גופים מפתיעים יותר. כך, למשל, שלושה היתרי נסיעה מורחבים לכלל הנת"צים בארץ חולקו לרבנות הראשית, שניים חולקו לפטריארכיה היוונית־אורתודוקסית, והיתר אחד ניתן למנהיג הרוחני של העדה הדרוזית, מוואפק טריף. למרבה התמיהה, גם לישיבת הכותל, בראשות הרב ברוך וידר, הונפק אישור בלתי־מוגבל.
חברת החשמל החזיקה ב–2017 ב–272 היתרים אזוריים — כפול ממספר ההיתרים של החברה ב–2016 — ולא ידוע אם הם מוצמדים למכוניות תחזוקה בלבד. עוד בולטות ברשימת זכויות היתר רשות שדות התעופה עם אישורים לשניים מכלי הרכב שלה, ורשות הספנות והנמלים עם אישור נוסף. שתי הרשויות כפופות למשרד התחבורה, שאחראי על חלוקת האישורים. נציבות שירות המדינה זכתה באישור אחד.
כמו כן, הוצאו 308 היתרים לניידות של משטרת ישראל, ודואר ישראל קיבל היתרים ל–17 כלי רכב. בהתאם לנהלים שפירסם משרד התחבורה, היתרים ניתנו גם לארגונים והעמותות יד שרה (50 היתרים), זק"א (35), עזר מציון (27), עזרה למרפא (22) ורפואה ושמחה (6).

מקור בדה מרקר
מקור ברוטר
שימו לב כיצד החוק מאפשר להדוף בקשה לקבלת מידע
מצ"ב הנימוק לסירוב למסירת המידע לבקשת התנועה לחופש המידע.

יצויין בזאת שאחד או יותר מהספקים של המשרד הממשלתי הם תאגידים עירוניים (מלכ"רים) אשר אינם חברות עיסקיות הפועלות למטרות רווח, ולכן במקרה זה ניתן היה למסור מידע חלקי וזאת מאחר וטענת סוד מקצועי או סוד מסחרי שהוא בעל ערך כלכלי איננה רלוונטית לעניין תאגידים עירוניים שאינם חברות עיסקיות הפועלות למטרות רווח.

 
בישראל חיים נתינים לא אזרחים

שימו לב כיצד החוק מאפשר להדוף בקשה לקבלת מידע
מצ"ב הנימוק לסירוב למסירת המידע לבקשת התנועה לחופש המידע.

יצויין בזאת שאחד או יותר מהספקים של המשרד הממשלתי הם תאגידים עירוניים (מלכ"רים) אשר אינם חברות עיסקיות הפועלות למטרות רווח, ולכן במקרה זה ניתן היה למסור מידע חלקי וזאת מאחר וטענת סוד מקצועי או סוד מסחרי שהוא בעל ערך כלכלי איננה רלוונטית לעניין תאגידים עירוניים שאינם חברות עיסקיות הפועלות למטרות רווח.
בישראל חיים נתינים לא אזרחים
 

אורי404

New member
אולי זה מסביר את הסיבה לנת"צ באיילון? נקווה לחשוב שלא

חשיפה: המקושרים שקיבלו אישור לעקוף את פקקי התנועה בנת"צ
בין 2,000 מקבלי ההיתרים לנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית: מנכ"ל הכנסת וראשי עיריות. ההיתרים אמורים לשמש לצרכים חיוניים בלבד - אבל הגידול המהיר במספרם מעלה חשש שהם הפכו לצ'ופר למקורבים

כל מי שעומד בפקקים בישראל מכיר את התופעה המעצבנת: נהגי מכוניות חסרי סבלנות עוקפים את הפקק מימין דרך נתיב התחבורה הציבורית (נת"צ) — במקום להמתין בתור כמו כולם. ואולם ייתכן מאוד שחלק מאותם נהגים מעצבנים עושים זאת ברשות ובסמכות. מתברר שעל כבישי ישראל נעים כ–2,000 כלי רכב בעלי אישור מיוחד לנסיעה בנתיבים שאמורים להיות שמורים לאוטובוסים ולמוניות בלבד.
מנהלי משרד התחבורה, שמדברים בכל הזדמנות פומבית על הצורך באכיפה של איסור הנסיעה בנת"צים, חילקו 1,954 פטורים מציות לחוק זה ב–2017 — זינוק של כ–80% לעומת מספר הפטורים שניתנו ב–2016. הנתונים נחשפים כאן לראשונה, כתוצאה מבקשות לפי חוק חופש המידע שהגישו עמותת הצלחה והתנועה לחופש המידע.
שרד התחבורה העניק את היתרי הנסיעה החריגים לנושאי תפקידים בעשרות גופים ציבוריים וכן לחברות פרטיות, עמותות ומאות אזרחים. אף שהפנייה לקבלת מידע ממשרד התחבורה ביקשה פירוט שמי לנושאי התפקידים שלרכבם הצמוד מותר לנסוע בנת"צים — במשרד נמנעים ממסירת הפרטים המלאים, והסתפקו במסירה של רשימת הגופים שקיבלו היתרים בשנתיים האחרונות. כמו כן, מהרשימה הושמטו אישורים שניתנו לגופים נוספים מטעמי "מידע רגיש" — כך שמספר האישורים בפועל הוא גבוה יותר.
עו"ד אלעד מן מהצלחה ועו"ד אור סדן מהתנועה לחופש המידע מלינים על מסירת המידע החלקית, למרות המתנה ארוכה של קרוב לשנה — "וזאת מבלי לפרט דבר פרט לסירוב לקוני וגורף שלפיו 'הושמט מידע רגיש שאין להעבירו על פי חוק'", לפי מכתבם של מן וסדן אל הממונה על יישום חוק חופש המידע במשרד התחבורה. שתי העמותות התריעו בפני משרד התחבורה כי יעתרו לבית המשפט אם לא יזכו למענה מלא עד 23 בינואר

מתוך מאגר היתרי הנסיעה בנת"צים שאינם מוגבלים למחוז מסוים, 63 היתרים רשומים על שם משרד ראש הממשלה — זינוק של 50% בהשוואה לנתוני 2016. מדוע ב–2017 גבר כל כך הצורך של המשרד באישורי נסיעה בנת"צים, ואילו עובדים הם משרתים? ממשרד ראש הממשלה נמסר כי "לא מדובר בבעלי תפקידים, אלא בכלי רכב ביטחוניים".
במקום השני מבין משרדי הממשלה נמצא משרד החוץ עם 16 פטורים מלאים מאיסור נסיעה בנת"צ, ובמקום השלישי משרד התחבורה — שחילק לעצמו שבעה אישורים גורפים ב–2017. שאר המשרדים הממשלתיים חלקו 34 היתרים, והיתר אחד נוסף ניתן לבית הנשיא, ככל הנראה עבור רכבו של נשיא המדינה, ראובן ריבלין.
לצי הרכב של כנסת ישראל ניתנו שלושה אישורים מורחבים לנסיעה ברשת הנת"צים הארצית. בתגובה לפניית TheMarker מסרו בכנסת שהאישורים מוצמדים למכוניות השרד של יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד), יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני), ומנכ"ל הכנסת, אלברט סחרוביץ.
לפני חודש פורסם ב"הארץ" שיו"ר הקואליציה לשעבר, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), הגיע לחקירה משטרתית כשעל רכבו מותקנת "צ'קלקה" (אורות החירום המשטרתיים). בתגובה לפרסום העלה שוקי אורן, החשב הכללי במשרד האוצר ב–2007–2011, פוסט לפייסבוק ובו נכתב: "כשנכנסתי לתפקידי כחשב הכללי הופתעתי לגלות שרכב השרד שקיבלתי מקודמי בתפקיד מצויד בצ׳קלקה ובאישור נסיעה בנתיבי תחבורה ציבוריים".
לדברי אורן, "הסיבה היחידה שהחשב הכללי קיבל זאת היא שהוא היה מקושר מספיק ובעל עוצמה מספקת". ב–2017 הוקצו למשרד האוצר שני היתרי נסיעה בנת"צים.

רשות הנמלים והפטריארך היווני
לצד אנשי הממשלה והכנסת, רשימת הפטורים כוללת גופים מפתיעים יותר. כך, למשל, שלושה היתרי נסיעה מורחבים לכלל הנת"צים בארץ חולקו לרבנות הראשית, שניים חולקו לפטריארכיה היוונית־אורתודוקסית, והיתר אחד ניתן למנהיג הרוחני של העדה הדרוזית, מוואפק טריף. למרבה התמיהה, גם לישיבת הכותל, בראשות הרב ברוך וידר, הונפק אישור בלתי־מוגבל.
חברת החשמל החזיקה ב–2017 ב–272 היתרים אזוריים — כפול ממספר ההיתרים של החברה ב–2016 — ולא ידוע אם הם מוצמדים למכוניות תחזוקה בלבד. עוד בולטות ברשימת זכויות היתר רשות שדות התעופה עם אישורים לשניים מכלי הרכב שלה, ורשות הספנות והנמלים עם אישור נוסף. שתי הרשויות כפופות למשרד התחבורה, שאחראי על חלוקת האישורים. נציבות שירות המדינה זכתה באישור אחד.
כמו כן, הוצאו 308 היתרים לניידות של משטרת ישראל, ודואר ישראל קיבל היתרים ל–17 כלי רכב. בהתאם לנהלים שפירסם משרד התחבורה, היתרים ניתנו גם לארגונים והעמותות יד שרה (50 היתרים), זק"א (35), עזר מציון (27), עזרה למרפא (22) ורפואה ושמחה (6).

מקור בדה מרקר
מקור ברוטר
אולי זה מסביר את הסיבה לנת"צ באיילון? נקווה לחשוב שלא
הכוונה שלי היא לנת"צ דרומית באזור ראשון לציון-חולון.
לקראת הקמתו עלו תהיות להצדקתו, שכן עוברים שם מעט קווי אוטובוסים, גם אם מוסיפים שם קווים חדשים, שנוסעים בו.
נקווה לחשוב שלא בגלל מקושרים שונים הקימו את הנת"צ הזה ונתצ"ים אחרים.
גם ההיתרים לארגונים, לעמותות שונות ולמשטרה לא ממש מובנים. אפשר להבין אם מדובר בנסיעות חירום של כלי חילוץ והצלה ובתוכם של משטרת ישראל, רכבי כיבוי אש ואמבלונסים של מד"א (השניים האחרונים לא מוזכרים בכתבה). אבל בחלק מהמקרים (ואולי אף ברובם הכולל) לא לגמרי מובן ההיתר הזה.
 
אם נהיה הוגנים

חשיפה: המקושרים שקיבלו אישור לעקוף את פקקי התנועה בנת"צ
בין 2,000 מקבלי ההיתרים לנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית: מנכ"ל הכנסת וראשי עיריות. ההיתרים אמורים לשמש לצרכים חיוניים בלבד - אבל הגידול המהיר במספרם מעלה חשש שהם הפכו לצ'ופר למקורבים

כל מי שעומד בפקקים בישראל מכיר את התופעה המעצבנת: נהגי מכוניות חסרי סבלנות עוקפים את הפקק מימין דרך נתיב התחבורה הציבורית (נת"צ) — במקום להמתין בתור כמו כולם. ואולם ייתכן מאוד שחלק מאותם נהגים מעצבנים עושים זאת ברשות ובסמכות. מתברר שעל כבישי ישראל נעים כ–2,000 כלי רכב בעלי אישור מיוחד לנסיעה בנתיבים שאמורים להיות שמורים לאוטובוסים ולמוניות בלבד.
מנהלי משרד התחבורה, שמדברים בכל הזדמנות פומבית על הצורך באכיפה של איסור הנסיעה בנת"צים, חילקו 1,954 פטורים מציות לחוק זה ב–2017 — זינוק של כ–80% לעומת מספר הפטורים שניתנו ב–2016. הנתונים נחשפים כאן לראשונה, כתוצאה מבקשות לפי חוק חופש המידע שהגישו עמותת הצלחה והתנועה לחופש המידע.
שרד התחבורה העניק את היתרי הנסיעה החריגים לנושאי תפקידים בעשרות גופים ציבוריים וכן לחברות פרטיות, עמותות ומאות אזרחים. אף שהפנייה לקבלת מידע ממשרד התחבורה ביקשה פירוט שמי לנושאי התפקידים שלרכבם הצמוד מותר לנסוע בנת"צים — במשרד נמנעים ממסירת הפרטים המלאים, והסתפקו במסירה של רשימת הגופים שקיבלו היתרים בשנתיים האחרונות. כמו כן, מהרשימה הושמטו אישורים שניתנו לגופים נוספים מטעמי "מידע רגיש" — כך שמספר האישורים בפועל הוא גבוה יותר.
עו"ד אלעד מן מהצלחה ועו"ד אור סדן מהתנועה לחופש המידע מלינים על מסירת המידע החלקית, למרות המתנה ארוכה של קרוב לשנה — "וזאת מבלי לפרט דבר פרט לסירוב לקוני וגורף שלפיו 'הושמט מידע רגיש שאין להעבירו על פי חוק'", לפי מכתבם של מן וסדן אל הממונה על יישום חוק חופש המידע במשרד התחבורה. שתי העמותות התריעו בפני משרד התחבורה כי יעתרו לבית המשפט אם לא יזכו למענה מלא עד 23 בינואר

מתוך מאגר היתרי הנסיעה בנת"צים שאינם מוגבלים למחוז מסוים, 63 היתרים רשומים על שם משרד ראש הממשלה — זינוק של 50% בהשוואה לנתוני 2016. מדוע ב–2017 גבר כל כך הצורך של המשרד באישורי נסיעה בנת"צים, ואילו עובדים הם משרתים? ממשרד ראש הממשלה נמסר כי "לא מדובר בבעלי תפקידים, אלא בכלי רכב ביטחוניים".
במקום השני מבין משרדי הממשלה נמצא משרד החוץ עם 16 פטורים מלאים מאיסור נסיעה בנת"צ, ובמקום השלישי משרד התחבורה — שחילק לעצמו שבעה אישורים גורפים ב–2017. שאר המשרדים הממשלתיים חלקו 34 היתרים, והיתר אחד נוסף ניתן לבית הנשיא, ככל הנראה עבור רכבו של נשיא המדינה, ראובן ריבלין.
לצי הרכב של כנסת ישראל ניתנו שלושה אישורים מורחבים לנסיעה ברשת הנת"צים הארצית. בתגובה לפניית TheMarker מסרו בכנסת שהאישורים מוצמדים למכוניות השרד של יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד), יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני), ומנכ"ל הכנסת, אלברט סחרוביץ.
לפני חודש פורסם ב"הארץ" שיו"ר הקואליציה לשעבר, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), הגיע לחקירה משטרתית כשעל רכבו מותקנת "צ'קלקה" (אורות החירום המשטרתיים). בתגובה לפרסום העלה שוקי אורן, החשב הכללי במשרד האוצר ב–2007–2011, פוסט לפייסבוק ובו נכתב: "כשנכנסתי לתפקידי כחשב הכללי הופתעתי לגלות שרכב השרד שקיבלתי מקודמי בתפקיד מצויד בצ׳קלקה ובאישור נסיעה בנתיבי תחבורה ציבוריים".
לדברי אורן, "הסיבה היחידה שהחשב הכללי קיבל זאת היא שהוא היה מקושר מספיק ובעל עוצמה מספקת". ב–2017 הוקצו למשרד האוצר שני היתרי נסיעה בנת"צים.

רשות הנמלים והפטריארך היווני
לצד אנשי הממשלה והכנסת, רשימת הפטורים כוללת גופים מפתיעים יותר. כך, למשל, שלושה היתרי נסיעה מורחבים לכלל הנת"צים בארץ חולקו לרבנות הראשית, שניים חולקו לפטריארכיה היוונית־אורתודוקסית, והיתר אחד ניתן למנהיג הרוחני של העדה הדרוזית, מוואפק טריף. למרבה התמיהה, גם לישיבת הכותל, בראשות הרב ברוך וידר, הונפק אישור בלתי־מוגבל.
חברת החשמל החזיקה ב–2017 ב–272 היתרים אזוריים — כפול ממספר ההיתרים של החברה ב–2016 — ולא ידוע אם הם מוצמדים למכוניות תחזוקה בלבד. עוד בולטות ברשימת זכויות היתר רשות שדות התעופה עם אישורים לשניים מכלי הרכב שלה, ורשות הספנות והנמלים עם אישור נוסף. שתי הרשויות כפופות למשרד התחבורה, שאחראי על חלוקת האישורים. נציבות שירות המדינה זכתה באישור אחד.
כמו כן, הוצאו 308 היתרים לניידות של משטרת ישראל, ודואר ישראל קיבל היתרים ל–17 כלי רכב. בהתאם לנהלים שפירסם משרד התחבורה, היתרים ניתנו גם לארגונים והעמותות יד שרה (50 היתרים), זק"א (35), עזר מציון (27), עזרה למרפא (22) ורפואה ושמחה (6).

מקור בדה מרקר
מקור ברוטר
אם נהיה הוגנים
חלק מההיתרים האלה הם לרכבים המיועדים לפינוי אשפה, חלוקת דואר, פיקוח עירוני ושאר שירותים חיוניים. פחות ברור מדוע נכבדים שונים ומשונים כמו שרים, בכירים ועיריה ורב הכותל קיבלו אישורים כנ"ל.
לגבי האחרון-ניתן להאיר את עיניו, שרוב נוסעי האוטובוסים הם נשים. אולי יוותר על ההיתר לנסוע בנתיב "טמא" זה.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה