ונעבור למנה העיקרית - טבחה בזילי

ונעבור למנה העיקרית - טבחה בזילי, מתכון אביבי חגיגי של חמותי ג'וליה מימון מירושלים שנפטרה השבוע.
תבשיל אביבי חגיגי מהמטבח הטריפוליטאי. טבחה = תבשיל. בזילי = אפונה.
בסיר נון סטיק, שטוח ורחב, מזהיבים בצל, מוסיפים פרוסות בעובי כ- 1 ס"מ ארטישוק ירושלמי ואפשר גם גזר, מטגנים דקה, מוסיפים חלקי עוף ו/או מנות חתוכות של צוואר טלה, וצולים קצת מכל הצדדים.
מוסיפים אפונה קפואה (מומלצת אפונה עדינה של מותג שופרסל, שאותה אני אוהבת להפשיר ולנשנש ללא בישול) ושפע כוסברה קצוצה (לא לוותר, גם שונאי כוסברה מושבעים אוהבים את התבשיל הזה) מלח, פלפל שחור וקורט קינמון (שילוב פלפל שחור עם קינמון בתבשילים, אינו מתוק, ומקובל מאד במטבח הטריפוליטאי), מוסיפים כמות קטנה מאד של מים, לא יותר משליש כוס לסיר משפחתי ואפילו פחות. לא אמור להיות רוטב בתבשיל הזה. מערבבים הכול בתנועות גדולות.
אם רוצים (למשל אם יש בין הסועדים ילדים קטנים או אנשים מבוגרים מאד, או סתם כי אוהבים קציצות), יוצרים בשלב זה גם כדורי בשר ומניחים מעל הכול (לאחר שיתייצבו, אפשר להפוך ולערבב בעדינות אל תוך שאר המרכיבים). לחלופין אפשר, בנוסף לעוף/צוואר טלה או במקומם, לשלב בתבשיל תחתיות ארטישוק ממולאות בשר. זהו תבשיל אביבי עונתי, למרות שכניסת הירקות המוקפאים לעולמנו, ביטלה קצת את העונתיות.
סוגרים את הסיר ולאחר שרותח, מקטינים להבה ומבשלים כשעה. אם יש בסיר בשר טלה, עדיף לבשל שעה וחצי.
לסעודת ערב שבת/חג – אני מבשלת עשר דקות על אש קטנה ואחר כך מעבירה לפלטה או לתנור עד להגשה. חשוב לוודא שהמכסה סגור היטב ואם נחוץ, להניח בין המכסה לבין הסיר גיליון נייר אפייה להבטחת אטימה מושלמת.
 
למעלה