בוגרת
הכריזו על הפורום החדש, אז כלק"שית בוגרת הסתקרנתי ונכנסתי "רק לרגע" לראות מה קורה פה... יפה, יפה, מאוד מעניין! מאחלת הרבה הצלחה. נראה לי שהדבר הכי טוב שיכול לעשות הורה שרוצה לדעת יותר על הצד החברתי והרגשי של החיים כילד לק"ש זה פשוט מאוד - לדבר עם בוגרים. יש מקומות שבהם אפשר ליצור קשר עם בוגרים או להפגש ככה, כבדרך אגב: 1. שמע תל אביב - בניגוד לשמע ירושלים, שמע תל אביב משקיע הרבה מאוד בפעילות חברתית ולכן גם אפשר לפגוש שם בוגרים שחוזרים כדי להתנדב עם הצעירים ולשמש מדריכים. מדובר בבוגרים מכל קשת השמיעה ומכל קשת אפשרויות השימוש בשפה: לא מעט מדברים גם שפת סימנים בכיף ובשמחה לצד שימוש בשפה מדוברת "רגילה". חלק מדברים רק שפה מדוברת. חלק למדו אך ורק בבתי ספר "רגילים", וחלק עברו דרך מסגרות משולבות כמו תיכון מקיף יהוד - אפשרות מאוד מעניינת למי שדואג במיוחד לשילוב החברתי של הילד שלו. אני אישית לא דוברת שפת סימנים. יש לי חברים שכן, ויש לי חברים שלא. 2. ארגון "בקול" למען כבדי שמיעה ומתחרשים בישראל - זהו בעצם השלב שאחרי "שמע". ארגון זה מכוון לאוכלוסיה מעל גיל 18, וניתן לקבל שם לא מעט מידע על מידת השילוב של בוגרים לק"ש בחברה השומעת מכל מיני בחינות. ההנהלה בעצמה מורכבת מלק"ש, כאלה עם שתל וכאלה שלא עברו ניתוח שתל, כך שאפשר לקבל כל מיני נקודות מבט ואולי גם להוריד קצת את מפלס הבהלה לגבי יכולת ההשתלבות העתידית של הילד שלכם בחברה. השניים לעיל הם רק דוגמאות. יש גם ארגונים אחרים ומסגרות אחרות. ברמה האישית, עליי לציין שלא סבלתי מעולם מהצקות על רקע השמיעה שלי. יש לי חברים שכן סבלו מכך. אני נוטה להאמין שיש הרבה מאוד חשיבות למה שהילד עצמו מקרין לסביבה: אם אתם, כהורים, לא תעמידו את ליקוי השמיעה כמאפיין מרכזי של אישיותו של הילד, גם הילד אולי לא יעשה זאת. מבחינתי, ליקוי השמיעה אמנם השפיע על הרבה דברים (מה לעשות, הוא שם! ואי אפשר להתעלם מזה), אבל הוא לא מגדיר אותי כבן אדם. אז אני נחמדה או לא נחמדה, אוהבת X Y Z שונאת A B C, ואדישה לגמרי ל 1 2 3 - הדברים הללו לא באמת מוגדרים על ידי השמיעה שלי, נכון? גם אצל הילד שלכם לא. כמו שציינו הורים אחרים, ללק"ש קשה יותר בקבוצה. זה נכון - גם אני לא עוקבת אחרי כל מה שאומרים בקבוצה. אז מה? גם שומעים מקבלים את הסיפוק החברתי הגדול ביותר מקשרים אישיים יותר, והקבוצה היא משהו שבדרך כלל משחק תפקיד פחות אישי. אם לילד שלכם יש איזה שני חברים שאיתם הוא עושה כל מיני דברים, ומנגד הוא לא פוחד להשתתף בקבוצה גם אם הוא לא שומע הכל, נראה לי שהוא בסדר גמור. מה שכן, לא מזיק בכלל לשמור על קשר עם ילדים לקויי שמיעה אחרים בני אותו גיל. לי אישית זה מאוד מאוד מאוד תרם: היה עם מי לחלוק דברים שקורים רק ללק"ש, והיה עם מי ללמוד שליקוי שמיעה הוא לא סוף העולם. נכון שכל הורה רוצה שהילד שלו ישתלב בחברה ולא יחיה בבועה של לק"ש בלבד - צודק! אבל גם בועה של שומעים בלבד היא לא בריאה לגמרי. לדעתי איזון של חברים משני צידי המטבע ופעילות חברתית בשני סוגי החברה נותנים הרבה יותר אפשרות לילד להתפתח ומאפשרים לו למצוא יותר חברים. אוסיף ואציין שהערות לא נעימות, מזלזלות או מתנשאות מצד הורים ומחנכים זכורים לי הרבה יותר ופגעו בי הרבה יותר מאשר הערות מילדים אחרים. פגשתי כבר לק"ש שפוחדים ללכת ללמוד באוניברסיטה או לנסוע לחו"ל לבד בעקבות המשוב שקיבלו ממבוגרים דווקא. כאשר את או אתה ילדים קטנים, חוסר אמונה של מבוגר ביכולתך לעשות משהו (למשל, ללמוד אנגלית, לנגן בכלי נגינה, או ללמוד מקצוע מסוים) מטיל צל הרבה יותר גדול מאשר ספקנות של ילד אחר בן גילך בנוגע ליכולותיך. זה לא אומר שצריך לתת לילד שלכם לעשות כל דבר מטורף שעולה על דעתו,מדובר כאן באיזון בין הגיון פשוט ליחס של כבוד לבן אדם, גם בן אדם קטן, ואולי גם בנסיון מודע לא להפוך את ליקוי השמיעה לפיל לבן שמראש קובע מה הילד יעשה או לא יעשה בחיים ומונע ממנו להתנסות (וללמוד מהכשלון או מההצלחה, מה שיוצא). . לבסוף - בלי פאניקה. כך או אחרת, כולנו גדלים בסוף ונדמה לי שגם מספיק שומעים חסרי כל מוגבלות פיזית משלמים לפסיכולוג.