הנעליים של ברקוביץ', הגופייה של ג'מצ'י: מוזיאון הכדורסל המרגש של שופט העבר

דיברגנט חדש

Well-known member

למנשה הרמן, שופט הכדורסל הבכיר לשעבר, היה חלום: להקים את מוזיאון הכדורסל הישראלי כדי לשמר את ההיסטוריה של הענף. במשך שנים הוא ליקט בעצמו מאות פריטים נדירים ומרגשים, מגביעים עתיקים ועד גופיות ה-NBA של כספי ואבדיה, הגודשים את המדפים המפוארים בחדר על הגג של משרדי האיגוד בת"א שפתוח לקהל הרחב. פרויקט חייו של הרמן: "החלום שלי עכשיו שהמקום יוכר כמוזיאון לאומי על ידי משרד הספורט"

על מרפסת מרווחת בלב ת"א מקיפים עציצים את מעקה הגג. אוויר טוב, נוף עירוני, וגם דלת אחת שכשפותחים אותה חוזרים אחורה בזמן.

מנשה הרמן בן ה-77 ממתין בפנים. הגג הוא של משרדי איגוד הכדורסל, ושופט העבר הבכיר הוא האיש שלקח על עצמו פרויקט חיים - הקמת מוזיאון הכדורסל הישראלי והיכל התהילה של הענף בארץ. החדר שהוקצה לו אינו גדול, אבל הרמן ניצל אותו עד תום, עם תצוגה שמתחילה כבר במסדרון הקטן, ונמשכת בכל הפאר בפנים, עם מדפים גדושים במוצגים נדירים ויוצאי דופן באמת.

 מנשה הרמן

מנשה הרמן והאוסף
(צילום: עוז מועלם)

בפינה אחת הכדור הצהוב הכושל שליגת העל ניסתה להכניס פעם לשימוש, בפינה אחרת כדור דמוי כדורגל שהסובייטים התעקשו לשחק בו באליפות אירופה ב-1953 ולפי הרמן לא קפץ בכלל; כאן גופיות ה-NBA של עומרי כספי ודני אבדיה, לא רחוק גביע יפהפה ששייך לטורניר אזורי נשכח שנערך פעם בצרפת; ויש גם שני מכתבים היסטוריים: אחד מודה להרמן על ההשתתפות כשופט בליגת הקיץ של ה-NBA ומציע לו לנסות להתקבל לדבר האמיתי, והשני שייך לחיים גלובינסקי, היו"ר הראשון של איגוד הכדורסל, ששלח לפיב"א את ההודעה הרשמית ב-1956 על הקמת האיגוד. הרמן מגיע לשם בשש בבוקר כדי להכין את גזרי העיתונים היומיים שייכנסו לארכיון שלו, ומחכה למבקרים. זה חינם, רק צריך לתאם איתו מראש (052-2545324).
 
למעלה