המשיחיות ודוברי הארמית

f r e e b i r d

New member
תשובות.

1- חלקם נמצאים בסוריה וחלקם נמצאים בעירק, הרוב כבר שינה את אמונתו לכנסיה הקתולית (קלדאנים). 2- זה מאוד סביר, היתה כתבה לפני כמה חודשים על צאצאים ארמנים בטורקיה שאבותיהם הומרו בכוח לאיסלאם והם חוזרים לנצרות, תזכור בזמן השלטון העותמאני נכבשו הרבה נוצרים. 3- דוברי ארמית: בעצם ישוע המשיח דיבר ארמית דרומית שהיא אחת הלהגים החדשים של הארמית אז, ושאר הנוצרים שממשיכים לדבר ארמית הם מדברים שפה שנקראת סריאנית שזאת ארמית ייחודית לנוצרים. ישנם כנסיות שעדיין משתמשים בארמית או סריאנית בתפילות שלהם, כמו המרונים, הסריאנים, האשורים (קלדאנים). לגבי דוברי ארמית כשפה אז ידוע שיש 3 כפרים נוצריים עתיקים בסוריה שעדיין מדברים שם בארמית- אחד מהכפרים נקרא "מעלולה". 4- ידוע לי שהם היו מהעמים הראשונים אבל אין לי מושג לגבי תאריך מדויק (אחפש לך מידע.) 5- אין לי מושג (אנסה לברר)
 

lion 7

New member
לפרי ברד שלום רב

בהמשך חיפושך וגלישתך באתרים, ואם לא נתקלת עדיין באתר כבוד אל-אב גורג רחמה, תזכרי מה שכתבתי על המילים שאנו עדיין משתמשים בלהגה הסורית לבנונית כמו בובו, ואוא, ג`ול נונו , ניני,וכמה מלים שחדרו מהארמית לשפה הערבית.. ושמות הכפרים בלבנון מה משמעות המילה בינת-גביל או דיר עיא ואחרים ממש תענוג, שמות הערים בגדה כמו שאכים נאבליס (זה לא ערבית) וכו` שזה כנענית חלקית מהארמית או מיזוג. שהם בהכרח מה שנשאר מהפיניקית הארמית. ועוד סתם להעשרת הידע תחפשי על עם המרדה (אל-מדרה) מוצא אהל אל-גבל הלבנונים שאנו חלק מהם. יש באתר של גורג רחמה (אם אינני טועה)קורס וירטואלי ללמוד שפת האבות שלנו, קריאה לחזור לשורשים הארמיים שלנו. חומר מענין.
 

f r e e b i r d

New member
אז אולי ../images/Emo62.gif

מה אתה אומר שאתה תעשה חיפוש באינטרנט? כי האמת היא שאין לי מושג מאיפה להתחיל אתה בוודאי תוכל למצוא אתרים מקצועיים יותר טוב ממני- אם יש לך זמן כמובן. לא מצאתי את האתר של האב ג'ורג' רחמה אבל מצאתי אתר אחר על הארמים
 
יש אגב עוד מעט

דוברי ארמית יהודים. לפני כמה זמן אפילו קראתי כתבה על אשה בת חמישים בערך שעושה סטנד-אפ בארמית. מדובר אם אני זוכר נכון בקהילה יהודית שעלתה לפני ארבעים שנה מאזור קורדיסטאן או משהו כזה. בכל מקרה הם כבר די נעלמים.
 
כן כן גם אני קראתי את זה

היא אמרה שיש קצת התעוררות תרבותית של דוברי הארמית. אני מניח שהם רוציםלטפח את התרבות הזאת כמו שיש הצגות בלדינו, בערבית מרוקאית, ביידיש. שיהיה להם בהצלחה, זה יכול רק להעשיר את המרקם התרבותי של הארץ. מה שיכול להיות מעניין במיוחד הוא אם זה יוכל לחבר קהילות מרוחקות כמו כורדים יהודים ומארונים ערבים, שיצחקו ביחד במופע סטנד-אפ ארמי
אבל זה כנראה חלום רחוק
 
../images/Emo16.gif

وفاة والدة الاب جورج رحمة انتقلت الى رحمته تعالى المأسوف عليها المرحومة ماري حبيب مهنا ارملة المرحوم عيد رحمه اولادها الاب جورج رحمه الراهب الانطوني ابرهيم رحمه وعائلته ايلي رحمه وعائلته مهى ارملة المرحوم بطرس مرعب وعائلتها ساميا زوجة طانيوس كريدي وعائلتها شقيقها الياس حبيب مهنا وعائلته. يصلى على جثمانها يوم الاثنين 16 كانون الثاني الساعة الثالثة والنصف بعد الظهر في كنيسة مارمنصور النقاش. تقبل التعازي في صالون الكنيسة الثلثاء والاربعاء 17 و18 كانون الثاني من الساعة العاشرة صباحاً ولغاية السادسة مساءً. الرابطة السريانية ومجلة تباين تتقدمان من الاب جورج رحمة الصديق والرائد في الدفاع عن التراث السرياني في رهبنته وفي تيلي لوميار بأحر التعازي. MONDAY, OCTOBER 2, 2006
 

f r e e b i r d

New member
אקרא... איפה מצאת את זה?

והכי חשוב מצאת את האתר של האב ג'ורג' רחמה? אהה.. אללה ירחמהא
 
הערך "מנדעים"מופיע

באינצקלופדיה העברית, שהיא אגב מקור ידע העולה על ויקיפדיה עשרת מונים. הן מבחינת ההיקף והן מבחינת העומק. בסוף הערך מופיעה רשימה ביבליוגרפית למי שרוצה להרחיב את ידיעותיו בנושא. רוב המקורות המצויינים מצויים בספריית אוניברסיטת תל אביב. אני עיינתי בהם לא פעם, ויש להניח שהם מצויים גם בסיפריות של אוניברסיטות נוספות. גם במקורות האלה יש רשימות ביבליוגרפיות עשירות. כמו כן בערך "יוחנן המטביל" יש הפנייה למקורות נוספים, באנגלית ובשפות אחרות. עיון בערכים "כת מדבר יהודה" "גנוסיס" "דמיורגוס" באותה אינצקלופדיה יפיק קרוב לודאי אינפורמציה נוספת. באתר אינטרנט מומלץ ביותר החושף ספרות גנוסטית עשירה שנתגלתה בנאג' חמאדי ב 1944 אפשר לעיין באונגליונים גנוסטיים שקרוב לודאי חוברו על ידי כיתות וזרמים שהתקיימו באותה עת ונרדפו ע"י הנצרות הרישמית. קריאה בחלק מן האונגליונים האלה מעלה שאלות מסקרנות מאד לגבי מהותה של הנצרות הקדומה ויחסה אל הגנוסיס. אפשר להניח בזהירות כי אחד מן הכתבים האלה, הקרוי "האוונגליון של תומא" הוא למעשה מקור המימרות המפורסם שחוקרי הברית החדשה כה התאמצו לחלץ מן הטכסט הקנוני. לא מוזכרים בו כלל אירועים, מעשים,עשיית ניסים, גניאולוגיה או מעשה הצליבה. כל כולו דיאלוגים בין השליחים לבין ישוע, ובין השליחים לבין עצמם. הדבר מוכיח לדעתי כי מקור המימרות היו ידוע למחברי הברית החדשה: הן הגנוסטים, הן היהודים, הן הפאולינים, והן אלה שבאו מקרב תלמידי יוחנן. מה שקרה במציאות הוא שכל מחבר - או מחברים - הוסיפו לטכסט המקורי עלילה שתאמה את השקפת עולמם הדתית, או שארגו את מקור המימרות אל תוך עלילה ששיקפה את האג'נדה שלהם. כך קיבלנו מגוון עצום של אבנגליונים שיש להם גרעין משותף מצד אחד, ושונות רבה מצד שני. חיבור האונגליונים הוא ללא ספק אחד מן הנושאים המרתקים ביותר במחקר הדתות, ומן הראוי היה לפתוח דיון בפורום על הנושא הזה.
 
אני חושב לתרגם את הבשורות של נאג

חמאדי לעברית- רק שזה יקח לי הרבה זמן. מישהו מעונין לעזור לי לתרגם בתור פרוייקט פורום?
 
אם אני זוכר נכון

קראתי פעם איזו כתבה שעסקה בנושא ב"הארץ" ושם הופיעו קטעים מן האונגליונים מתורגמים לעיברית. ככה אגב התודעתי לעניין. אם אני זוכר נכון המאמר דן בעבודת מאסטר או דוקטורט שעסקה בנושא, ויתכן שמחבר העבודה תירגם חלק ניכר מן החומר. אשתדל לאתר את המאמר ואם יתברר שאכן כך הם פני הדברים הרי שזה חוסך חלק ניכר מעבודת התרגום. משהו מעניין: באחת מפעולות התגמול הנועזות ביותר שנערכו זמן קצר אחרי מלחמת ששת הימים פשט כח של צנחנים על עמודי מתח גבוה בנאג' חמאדי. אחד מן המפקדים אגב היה מתן וילנאי.
 
../images/Emo140.gif

אין לי אתר שלו, בכל זאת אפשר למצוא כמה ידיעות על פעילות שלו, אף פעם לא יצא לי לקרוא על הארמנים, אך ברומן "יאלו" שתורגם גם לעברית של אליאס ח'ורי משלב לנו הסופר היסטורייה של העם הארמני עם אירועים מהרומן וזה היה מקסים, מומלץ לקרוא אותו. גם ניתן למצוא אתרי חדשות על הקהילות בעולם הערבי ובמיוחד סוריה ולבנון.
 

f r e e b i r d

New member
רק שהוא בוודאי לא ארמני

הוא מקהילת האראמים כלומר אלה שמתפללים בארמית- שהיא שפה קדומה שדיבר בה ישוע המשיח, הארמנים זה עם אחר לגמרי שעבר טבח ע"י השלטון העותמאני, והם חיים גם פה בארץ ובמדינות ערב גם, תמיד שם המשפחה שלהם מסתיים ב- "יאן" כמו מישיל דרקמניאן מוסיקאי מפורסם ארמני שנולד וגדל בנצרת. ארמנים= أرمن ארמית= ارامية أو سريانية. תמיד רציתי לקרוא את יאלו תודה שהזכרת אותי להתחיל לקרוא בו
 
למעלה