תשובות:
1. אז לך מותר לבקר את השיטות שלי, אבל לי אסור לבקר את השיטות שלך?
הגברים החרדים הם הבעיה: הם מבצעים את האפליה בשטח.
 
כיצד ההצעות שהצעת יגרמו לשינוי?
האם כוונתך היא שתגרום לנשים החרדיות להילחם בגברים שלהן, ולהוציא מהם בכוח את הזכויות שמגיעות לאותן נשים?
 
או שלדעתך אם רק תשכנע את הנשים האלה לבקש יפה את הזכויות מהגברים פתאום הן יתחילו לקבל את אותן הזכויות?
 
ולגבי ההצעה של מפגש עם נשים חילוניות: אינך חושב שזה ייתפס בעיני הקהילה כניסיון להחזיר בשאלה? להרעיל את בנות ישראל הצנועות בערכים של כופרים?
 
הרי התירוץ הרשמי להימנעות חרדים ממגע עם החברה החיצונית הוא שמירה על הטוהר, אחד הפחדים שרבנים מפיצים כנגד צה"ל הוא שכור ההיתוך החברתי שבו יקלקל את הצעירים החרדים הצדיקים.
 
עקרונית, אני דווקא תומך בהצעות שלך - אני באמת חושב שאלו יהיו פעולות נכונות ומבורכות.
רק שכשלעצמן הן אינן פתרון לאפליה, כי אינן נוגעות לגורמי האפליה, ואין בכוחן להפחית אותה, ובטח שלא למנוע.
 
למעשה, לדעתי, ללא התערבות חיצונית דווקא בעניינם של הגברים, פעילויות כאלה ייצרו קרע בחברה החרדית.
 
תחשוב על זה רגע:
אם הנשים החרדיות יתחילו לדרוש בעצמן זכויות, זה יצור מלחמה במגזר.
מצד שני, אם הנשים יהיו מוכנות לקבל את הזכויות ובו בזמן "החילונים מבחוץ" יכפו על הגברים לתת את אותן הזכויות, זה אומנם יעורר אנטגוניזם כלפי אותה "כפיה חילונית" אבל ישמור על המגזר מאוחד ויאפשר לנשים לקבל את הזכויות.
 
ואנחנו בתור חילונים כבר רגילים לאנטגוניזם הזה שקיים גם ככה, ונדע להתמודד איתו (ועדיף בצורה כמה שיותר קשיחה!).
 
1. א) תוספת בעניין "לבוא ולנסות לכפות את דרך המחשבה שלך מבחוץ (בשם הדמוקרטיה, כן?)"
אני לא בא לכפות "דרך מחשבה". הגברים החרדים יכולים לחשוב מה שהם רוצים.
אני בא לכפות דרך התנהגות - הם יהיו חייבים לנהוג בצורה מסוימת בנושאים ציבוריים.
 
וכן - זה בהחלט דמוקרטי.
כל דמוקרטיה, בדיוק כמו כל שיטת ממשל אחרת, כופה על אזרחיה דרכי התנהגות מסוימות כדי שהיא תוכל להתקיים וכדי שהמדינה תוכל להתקיים.
 
הדמוקרטיה שלנו כבר כופה על חברות מסחריות לתת הזדמנות שווה לכל אדם לא משנה מה דתו, או מגדרו.
אם הייתי מראיין אנשים לתפקיד בחברה שלי והייתי רוצה לוודא שלא יעבוד אצלי חרדי, הייתי חוטף, בחסות המדינה.
 
אבל אני לא רואה אותך מתלונן על הכפייה הזו בשם החופש והליברליזם.
למה לא?
למה לי אסור בחברה פרטית שלי לשמור על ניקיון מחרדים? למה זה לא דמוקרטי כמו שדמוקרטי (לשיטתך) למפלגה חרדית לשמור על ניקיון מנשים?
 
2. לא, אני לא יודע! חשבתי לתומי שמפלגות הן חלק מהרשות המחוקקת של המדינה שלנו ולפי כך גופים מדיניים בהגדרה.
אתה רוצה לחדש לי ולהסביר איך הן לא?
 
3. שאלה פשוטה: מה הקשר בין היותה של מישהי "אישה", לבין עמדתה הפוליטית?
 
4. כן, תחזור בבקשה.
כי ממה שהבנתי עד כה, כדי לזהות חרדי אתה צריך לשאול אותו אם הוא חרדי, ואז ללכת לעשות משעל עם קטן אצל כל מי שכבר אישרת לעצמך שהוא חרדי כדי לוודא שאותו אדם מקובל עליהם גם.
 
5. א. כן, במספרים בבקשה! כתבת "שאר" חרדים, אני רוצה לדעת בדיוק מה זה ה-"שאר" הזה. איזה סוג קונצנזוס? קונצנזוס מוחלט (כולם) או קונצנזוס רוב (מעל 50%)?
 
אני מזכיר לך שזו הגדרה שלך, לא שלי, אני רק מנסה לברר את משמעותה המדויקת.
 
5. ב. למה לא? איזה עוד קריטריון יש לך שתפעיל במצב כזה?
לא עולה לי דוגמה ספציפית מהעולם האמתי כרגע, אם אמצא כזו אשמח להביא לך.
 
5. ג. התקדמות! אז מספיק שאני, ו-20 עדים שנראים לך מספיק אמינים יתנו לי חותמת כשרות, ואז אני חרדי לא משנה מה אני עושה מול עיניך.
האם הבנתי נכון?
אין לי בעיה שכך אתה תופס חרדים, אני רק רוצה להיות בטוח שהבנתי.
 
5. ד. אני שמח שאין לך בעיה להביא מספרים כשצריך. זה מפשט את הדיון.
אני גם מבין מהסעיף הזה שאתה פותר את בעיית "סמכות ראשונית" בהגדרה שלך ע"י הפעלת ערבות הדדית: אני לא צריך לשאול מאיפה בא החרדי הראשון שיאשרר את שאר החרדים, מספיק שיש קבוצה אקראית של חרדים שמאשרים את עצמם.
 
5. ה. המבחן שלך אינו "מבחן האדם הסביר". המבחן שלך הוא "מבחן הרוב" או "מבחן האליהום".
אתה מציע לקחת קבוצה מסוימת שנראית לך כברת סמכות, ותת להם לשפוט.
 
האדם הסביר יראה בגרינפילד חרדית, כי היא מקיימת אורח חיים חרדי ומכריזה על עצמה כחרדית.
את הנידוי שלה הם יראו כמאבק פוליטי ונקמנות על ביקורת - חרם, שאינו קשור לחרדיותה.
 
אתה כמובן הראיתה לא פעם בפורום שאתה אדם מאוד לא סביר, אז לא מפתיע אותי שגם אתה לא מקבל אותה כחרדית, למרות שהיא לא שינתה דבר בחייה לפני ואחרי אותו נידוי (למיטב ידיעתי, אתה מוזמן לתקן אותי)
 
6. "כל יהודי אורתודוקסי שתומך בכפיה דתית ותקף חיילי צה"ל"
כל יהודי כזה אכן יהיה חרדי.
אני לא רואה כיצד זה false positive, אלא אם כן אתה יכול למצוא לי כתבה על יהודי אורתודוקסי תוקף חיילים שאינו משתייך למגזר החרדי.
(שים לב שאני אפילו פותר אותך מתמיכה בכפייה דתית לצור הדוגמה!)
 
7. נחזור לנקודה שפתחה את התת דיון כפי שביקשת:
זה לא סתם השמעות לרב.
אני לא יכול, ולא רוצה להיכנס לראש של אנשים ולברר מדוע הם הצביעו בצורה שהצביעו.
 
אני רק רוצה לוודא, שאנשים נחשפים לכלל המידע הזמין לציבור בתרם החלטתם, ולא מנותקים מכל כלי תקשורת קיימים ומוגבלים לקבלת הוראות רק ממקור אחד שחונכו שהוא סמכות בלעדית ועליונה.
 
זה לא רק שחרדים מצביעים לפי הוראת הרב.
זה שהם חונכו שלא לקיים עקרונות דמוקרטיים אלא
רק להישמע לרב, ונותקו במשך כל חייהם מכל מקור מידע אחר.
 
אם ראית את תעמולת הבחירות של כלל המפלגות (שכל אזרח נורמלי נתקל בה בין אם רוצה ובין אם לא), אז כן - מותר לך להצביע למי שאתה רוצה לא משנה כמה אתה מתפלל, את מי אתה מדיר, וכו'.
 
למה? כי לך היו הכלים לעשות את הבחירה. וזה כל מה שאני מבקש - שרק מי שיכול לעשות בחירה יבחר.
 
במקרה של אישה שמצביע "כי בעלה אמר" - שוב - השאלה אם האישה מודעת למה שקורה בחוץ, או שהיא כל היום סגורה בדירה עם בעלה והוא כל עולמה.
אם היא מודעת, אבל חושבת שהוא יודע יותר טוב או סתם חושבת שמחובת להקשיב לו (למרות שהיא יודעת איך העולם הנורמלי מתנהל), אין מה לעשות עם זה וזכותה להצביע.
 
התשובה לשאלה האחרונה שלך לגבי אישתך צריכה להיות ברורה כבר...