יפה, עכשיו זה כבר דיון ענייני.
במאה ה19 הקמה של רכבות בתור מיזמים פרטיים הייתה קלה יותר
מבחינת נכונות של משקיעים להשקיע, מבחינת עלויות הקרקע, מבחינת עלויות העבודה, וכו' וכו'. היום המצב שונה לחלוטין - הקרקע יקרה, המשקיעים מעדיפים להשקיע בדברים רווחיים יותר, עלויות ההקמה והציוד הנייד גבוהות יותר כי מדובר בסטנדרטים גבוהים יותר של בטיחות ואמינות...
קריאה מומלצת בנושא: הספר The Subterrannean Railway של Christian Wolmar
בגלל זה אף אחד לא חושב היום להקים רכבת בתור יזם פרטי בלי מימון ממשלתי. כן יש קווים בעולם שמוקמים ב־PPP (שזה public-private partnership), אבל גם זה לא מתאים לכל פרוייקט - הרכבת הקלה בירושלים הוקמה כך וההתנהגות המחפירה של סיטיפס מוכיחה שזו לא תמיד השיטה הכי טובה.
בקשר לפשיטת רגל - חברה פרטית עם סבסוד ממשלתי לא ממש יכולה לפשוט רגל, אלא אם הניהול שלה נוראי ברמות קטסטרופליות, וברור לכולנו שתחבורה ציבורית לא יכולה לעבוד בלי סבסוד ממשלתי. כן, חברה יכולה להפסיד במכרז *ואז* לפשוט את הרגל, אבל מכרזים הם לתקופה ממושכת, ומיעוט המפעילות בענף גורם לכך שתנאי המכרזים גורמים לכך שהפסד זה לא דבר שהחברות עד כדי כך "מפחדות" ממנו - למשל קווים בתקופה שלה בפתח תקווה - השירות היה זוועתי, האוטובוסים במצב תחזוקה נוראי, ולחברה לא היה איכפת בכלל.
אני חושב שצריך מדד אחר חוץ מ"פשיטת רגל" כדי להחליט אם חברה מסחרית נכשלה או לא.
יפה, עכשיו זה כבר דיון ענייני.
אתה צודק לגבי רכבות במאה ה19 ועל זה שהפרוייקטים הללו לא היו יוצאים אל הפועל היום.
אתה גם צודק על PPP שלא תמיד זה עובד.
מצד שני דוגמא של רק"ל בירושלים לדעתי היא לא דוגמא טובה לכשלון.
לדעתי הבעיה היא נקודתית שהמדינה "לא עשתה שיעורי בית" ולא כתבה חוזה טוב שימנע את המצב של היום.
זה נובע מחוסר נסיון בפרוייקטים האלה, אבל לדעתי PPP זה עדיין ראיון טוב בפרוייקטי תשתית ואיפה שניתן בהחלט צריך להשתמש במודל הזה.
לגבי כשלון של חברה מסחרית.
ברור שחברה מסחרית שמקבלת סובסידיות לא תפשוט רגל (בדרך כלל), אבל חברה שמקבלת סובסידיה זה לא באמת עסק פרטי.
זה יותר עסק ממשלתי שפשוט עושה מיקור חוץ.
בוסופו של יום שרות גרוע של חברה כזאת זה לא כשלון של חברה מסחרית אלה כשלון מדיניות של הממשלה, כי היא זאת שמשלמת והיא זאת שקובעת תנאים.
אם היא לא עושה זאת היטב, אז מה אשמתה של חברה פרטית?
קווים בדוגמא שהבאת זה בדיוק דוגמא למה שאמרתי.
זה כשלון של המדינה שלא הצליחה לאכוף רמת שרות נאותה שאותו הזמינה מחברת קווים כקבלן מבצע.