שרשרת דורות...my ass !
התורה הועלתה על הכתב על ידי עזרא הסופר(*), בן המאה הששית לפנה"ס ולראיה נחמיה פרק ח'.
שם מתואר כיצד ראה הקהל לראשונה ספר תורה פיזי, ושם מתוארת ההקראה הפומבית הראשונה של התורה, עם באורים.
מתוארת גם ההתרגשות העזה של הקהל נכח ארוע החשיפה של טקסט התורה.
לשון פסוק י"ז שם, בנחמיה ח' היא:
"ויעשו כל הקהל השבים מן-השבי סכות וישבו בסכות כי לא עשו מימי ישוע בן נון כן בני ישראל, עד היום ההוא".
ימי יהושע - 3400 לפנה"ס, על פי ה- timeline של מעשיות המיתולוגיה היהודית..
ימי עזרא - המאה הששית לפנה"ס.
הרי לך אי-רציפות של למעלה מ- 700 שנים בהעברת מסורה, ומי לנו חשובה יותר מסוכות והנדודים במדבר - "הארוע המכונן של האומה"?!
נראה כי היתה מסורת בעל-פה של מעשיות זקני שבט סביב מדורת השבט בלילות לבנים, עד ימי עזרא, בו הועלתה על הכתב.
"סטימצקי" ו"ספריה לעם" - טרם נוסדו, טקסט, ככל שבכלל נכתב - הועלה על הכתב בעותק יחיד, כמו לפני המצאת הדפוס, העותק היחיד הוחזק בידי כהן גדול, אם בכלל היה עותק, והוא ספר לך מה כתוב שם, ואוי לך אם הקשֵית קושיות. במקרה הטוב נזרקת מן המחנה והיית צריך לשרוד לבדך מול לסטים וחיית-שדה, במקרה הגרוע - סקילה...
אגב, נסח המסורה, MT, כמוכר בימינו - נסגר רק במאה הראשונה וכל מי שהתעקש להחזיק בנסח שונה - נודה, גורש ואף נרדף באף.
עוד "אגב" אחד קטן:
עד ימי רש"י (המאה ה- 12) סדר הפרשיות בתפילין היה "קדש לי", "והיה כי יביאך", "שמע" ו"והיה אם שמוע".
כבר נכדו, רבנו תם, הכריע נגד סבו, ומאז יש תפילין של רבנו תם, ולפעמים אתה רואה בבני-ברק אהבלים שוטים, "מתחזקים", מניחים שתי מערכות תפילין, כדי לצאת חובת ידי שתי השיטות, ולמעשה קיימות היום ארבע שיטות.
אם היתה מסורה - הכיצד זה בתוך שני דורות, מרש"י ועד רבנו תם, נוצרה שיטה אחרת?
שרשרת דורות...my ass !
(*) סופר - לפי שהיה סופר מלים. אחת השיטות לאתור שגיאות בהעתקת הטקסט היתה ספירת המלים וידיעה מהי המלה האמצעית ואפילו מהי האות האמצעית. בתורה כ- 304805 אותיות בכ- 79796 מלים.