האם גם אתם ברוח הניאו-קפיטליזם

סיגלית 2014

New member
מנהל
לא טענתי לרגע שאינך משקיע בי


אוקיי, לא התייחסתי לקישורים באתר של מכון דוידסון.
חייבת לציין שהמאמר מעניין מאד. לא ניכנס לנתונים שהובאו שם ולגבי ההשפעה בסופו של דבר על אנטרופית כדור הארץ (שכך למעשה ניתן לטעון שגם תהליכים כימיים שדורשים אנרגיה יתרחשו ספונטאנית), כי המאמר הזה מתייחס לקשר בין החוק השני של התרמודינמיקה לבין אבולוציה. האבולוציה יוצאת מנקודת הנחה שכבר קיים יצור חי. אני העלתי שאלה לגבי תהליכי יצירה של חלבונים שיש בה סתירה עם החוק.
יכול להיות שיש תשובה לשאלה שלי, כרגע לא מצאתי.
בגדול, גם המדע עדיין לא מצא תשובה כיצד נוצרו חיים מחומר.

חג שמח
 

סיגלית 2014

New member
מנהל
יש לי כנראה חוסר הבנה מאד רציני

כי למעשה לשאלה שהסברתי אותה שוב ושוב בכל מיני אופנים, לא קיבלתי תשובה (גם לא במאמר ובדפים באתר ויקיפדיה). כאן לא מדובר בסדר או אי סדר אלא בהסתברות של תהליכים (שבסופו של דבר יווצרו מהם חיים) והאם הם ספונטניים. אולי לא הבנתי את התשובה- זו גם אופציה.
מה שכן הבנתי, בשורה תחתונה ש"זה ממש לא רלוונטי". וזו לא הפעם הראשונה שאני נתקלת בתשובה הזו.
מקבלת!

אסביר שוב את הכוונה שלי לגבי מה שלא ברור :
כתבתי שלדעתי לא ניתן להוכיח שיש אלוהים או אין אלוהים. זו אמונה (ואני מאמינה שאתה מסכים) אבל יש כאלו, ואין הכוונה אליך באופן אישי, שמשתמשים במדע כדי להוכיח/ להסיק/ לטעון (כי כנראה יש בעיה עם המילה "להוכיח" בשרשור הנוכחי) כי אין אלוהים.
אז סורי לא חושבת שכרגע, בזמננו, ניתן להשתמש במדע ככלי לטענות הללו (וזהו לא הכלי היחיד לטענות הללו, אפרופו איש הקש). מי שכן רוצה לעשות שימוש בידע המדעי לשם כך, זכותו. רק, כמו שכתבתי באחת ההודעות הראשונות, שיפקח את עיניו.

לגבי מה שכתבת לאחר מכן, מקבלת. וזו אכן דעתי. זו אינה הוכחה! כי יחד עם חוסר ההבנה שלי וחיפוש אחר הגיון, מותר לי לחשוב שאם אין הסבר מדובר בכוח חיצוני. וזכותך המלאה לחשוב אחרת. גם על מתמטיקה ותפקידה במדע אני לא מתווכחת איתך, איני מתמטיקאית. אני חושבת שהסברתי עצמי בהודעות קודמות ולא נורא גם אם אני טועה (במיוחד מול כל הצודקים).

לגבי טיעון איש הקש, היה מעניין לקבל ממך תגובה בדיון בו העלת שאלה הגיונית על עונשים ומידתיות. בכל אופן, הדיונים עימך היו מרתקים וגרמו לי לחשוב.

נסכים שלא להסכים. חזרה חלקה לשגרה.
 

חביף

New member
בימי הביניים - התיאולוגיה היהודית

נעה בין הקוטב הפלטוני [ ר' יהוד'ה הלוי ], נגיד לבין הקוטב האריסטוטלי [ רמב"ם]. כיוון שאיננו עכשיו בדיונים תיאולוגיים מורכבים על מסורות, אמונות ודעות מימי הביניים בענין בריאת העולם, הבאתי את העמדות בצורה הפשוטה ביותר שיכלתי.
ברור שענין הנקודה הסינגולרית ומה שהיה "לפני" כיום כבר מעורער בטענות של "}יקומים מקבילים" או "לידה ומוות של יקומים" ...
הדיוט כמוני, כפי שאתה משער, מסתפק בספרי מדע ל"המונים" שמסבירים בצורה פשוטה [ לא פשטנית ] את כל ענין הפיזיקה המודרנית והאולטרא-מודרנית.
המילה "בורא" כבר הסביר לנו פרויד, נחוצה לשלווה הנפשית ולפסיכה בריאה להמוני/למליוני בני אדם.
 

סיגלית 2014

New member
מנהל
לא הבנת

שתייה מרובה זו אכן המלצה גורפת. אך אנשים עם בעיות בריאותיות יקבלו המלצות אחרות. למשל חולי כליות יקבלו המלצה אחרת, יהיו כאלו שיקבלו המלצה לא לשתות מעבר לליטר וחצי. וזו רק דוגמא אחת.
לגבי "יתר על המידה", לפי דעתי האישית, הגזמה בכל דבר עלולה לגרום לנזק.
לכן כתבתי שאיני חולקת עליך בגדול אך ישנם מקרים פרטיים. אבל בגדול מסכימה איתך לגבי השתייה.
לא הבנתי את המשפט האחרון של ההודעה הקודמת. לא שמעתי מעולם על המלצות לשתייה במיוחד לפני השינה. שמעתי כל מיני המלצות דווקא על שתייה מרובה בתחילת היום.
 

סיגלית 2014

New member
מנהל
אחלק את תשובתי לשניים

בהודעה שלך ניתן לקרוא הרבה מאד כעס (תתפלא, כעסך מובן).
בנוסף ישנו בלבול בין עובדות לבין דעות, לגבי מה שקרה בעבר וישנן חששות לגבי העתיד. המטרה בגדול הובנה. לפי דעתי חלק מהדברים שכתבתי לא הובנו אך לפני שאענה לך אני רוצה לציין:
איני רואה ברבנים נציגים של משהו או מישהו. מבחינתי אמונה היא מה שיש לי בלב. רבנים מבחינתי הם מלומדים בנושא מסוים, וזהו. התייעצות עם רב, בעיני, דומה להתייעצות עם עורך דין שיודע את החוק. בחיי לא יצא לי לשאול רב שאלה אישית. אם אגיע למצב כזה, אכבד אותו, אקשיב לדעתו כמו שאקשיב לדעה של כל אחד אחר, אך ההחלטה תהיה בסופו של דבר שלי ועל פי ההגיון שלי. אני מנסה לכבד אמונתו של כל אדם ומאמינה שבעולם שלנו יש בחירה חופשית. אני לא מכריחה אף אחד לעשות משהו שאני חושבת שהוא נכון ויש הרבה דברים שאינם בשליטתי. אם תבקש לדעת מהי דעתי לגבי דברים שנקבעים ע"י מי שיושב בכנסת, זו כבר שאלה אחרת.

ועכשו לתוכן הדברים:
בהודעה הקודמת התייחסתי למספר שאלות ולמספר נקודות שהעלת, בהן ארבע מיתות בית דין ולגבי עולם רוחני. לשאר הדברים ניסיתי לחשוב איתך תוך התבוננות במבט-על, כי הבנתי שזו הייתה המטרה.

לגבי עולם רוחני, לא הייתה כווונה לתחרות חלילה. ציינתי שזהו מושג שהוזכר לראשונה בקבלה מכיוון שטענת כי לעולם רוחני אין אזכור בתנך והיהדות אימצה אותו מהנצרות.
לגבי ארבע מיתות בית דין, ברור שהן מוזכרות גם בתפילות. כאלו שלא לומדים לימודי דת/תורה (אם בצורה ביקורתית או לא) או לא קוראים להנאתם ספרי ויקרא ודברים, למשל, לא יפגשו בהם הרבה אלא אם הם קוראים תפילות.
בחלק הראשון של ההודעה שלי הייתה אינפורמיצה (מיותר לחזור על הכל), שנראה כאילו התעלמת ממנה:
הענישה ,על פי ההלכה, היא על מי שעברו על חוקי התורה במזיד (על זה תוכל לקרוא בהרחבה באינטרנט, אם תרצה) ויש לכך חשיבות גדולה. אך על פי ההלכה (אפרופו סנהדרין), כיום אין בתי דין עם הסמכות להטלת עונשים בידי אדם (עונשי מוות ומכת מרדות). סמכות זו נפקעה בסוף תקופת בית שני.

קצת מצחיק ולא הגיוני לקחת דוגמא כמו עונש שלא קיים 1500 שנה וממנו להשליך. כיום, וזו עובדה, אף אחד לא ילשין עליך אם חיללת שבת, או עברת על מצוות לא תעשה. כיום, אתה עושה מה בראש שלך (מבחינה דתית) כי על פי האמונה מי שאחראי לענישה הוא מי שאתה לא מאמין בקיומו.
אם הכוונה שלך היא חשש פן יקימו בית דין כזה, זהו חשש לא הגיוני כי אתה חי במדינת חוק. עד כמה שאני יודעת אתה עדיין חי במדינה דמוקרטית. מדינת ישראל עוד לא הפכה למדינה הלכה ואני בספק אם כן. אם כן, אני אהיה בצד שלך. גם אם אחליט לעזוב את המדינה, עדיין אמשיך עם אמונה שלי בבורא עולם כי האמונה שלי היא לא רבנים ובתי דין של ארץ. לאמונה מבחינתי אין קשר למה שעושים או קובעים בני אדם.

היום, במדינה שלנו, יש לרבנות סמכות בכל מה שקשור לגיור ולחיתון, ממש לא ביחסי אישות. האם הרבנות מענישה? פועלת על פי ההלכה. האם זה הוגן? יכולה לענות בעיקר על פי דעתי האישית.
במקרה של ממזר יש להוכיח שמדובר בילד של גבר אחד כאשר האם נשואה לאחר או שמדובר בילד שנוצר מגילוי עריות. לדעתי, מעל לכל, לא כדאי "להעניש" ילד שלא החליט בעצמו לבוא לעולם ולא אשם במצב שנקלע אליו. יחד עם זאת, יש לדעתי סיבה שעומדת מאחור והיא "לעשות סדר". רבנות מבקשת כתובה של הורים, מבקשת לדעת האם המתחתנים יהודים, מבקשת להוביל לשלום בית. אבל הדרכים לעשיית הסדר הזה, לדעתי, עקומות מאד, ויש לא מעט עוגמות נפש, גם בנושאי מסורבי גט וגם בנושא גיור. אני בכלל חושבת שחלק גדול מהרבנים הולכים בדרכים עקומות שגורמות לאנשים להתרחק מהדת, להתרחק מהחלקים היפים שלה (ויש כאלו, תתפלא), גורמים ויגרמו בסופו של דבר למסורת היהודית להיעלם מן העולם. אבל.... למרות הדרך העקומה שלהם, אני באמת לא יודעת מה היה קורה ללא הסמכות הזו.

לגבי מידתיות בענישה ביהדות- יש דרגות ענישה, זו עובדה. הענישה אכן מורכבת משלוש דרגות שהנמוכה בהם היא מכת מרדות והגבוהה היא כרת (מידי שמים). שלושת הדוגמאות שנתת והשאלה שלך לא נוגעות לעובדה זו אלא לשאלה אחרת והיא האם לפי דעתי (או דעתך) העונש הוא במידה הראויה לעבירה. איני יודעת בוודאות מהו העונש לכל אחת מהדוגמאות על פי ההלכה, אבל יש ביניהם הבדל. האחת, אני משערת שמדובר בקיום יחסי מין בזמן נידה (שהעונש עליו הוא מידי שמיים) זו עבירה על מצווה של בן אדם למקום. השתיים האחרות הן עבירות של בין אדם לחברו ואני משערת שהעונש הוא מידה כנגד מידה או מוות (שלא קיימים היום).
לגבי הקיים, במדינת חוק יש מערכת משפט שתשקול האם העונש הוא במידה הראויה לעבירה (גם כן מערכת משפט...) אבל הכוונה שלך ברורה. הדוגמאות שנתת (והבאות אחריהן) היו כדי להמחיש עד כמה אין הגיון בחוקים, שלא אני קבעתי. אני מאמינה בקדוש ברוך הוא, אך אם הוא קיים, אין לי ולא לאף אחד אחר דרך לשאול אותו ואני לא בטוחה האם יש לרבנים המלומדים תשובה בשבילך. אני מאמינה שיש לכל דבר סיבה וטעם וצריכה להיות סיבה גם לדוגמאות הללו.
 

סיגלית 2014

New member
מנהל
וחלק שני, מבט-על

לגבי כל השאר, בהן היה ניסיון שלי לחשוב ולהתייחס במבט-על כי הסיבה לדוגמאות שהעלתה היא לא רק להראות את חוסר ההגיון בדוגמאות ספציפיות אלא להשליך מהן על חוסר ההגיון בחוקים ביהדות בכלל (וזו הכוונה לדת שלמה).
אחד ההסברים, כפי שצפיתי וציינתי, הוא שכל מה שכתוב בתורה מצוץ מהאצבע. על פי הודעתך האחרונה אני מבינה שאתה מחשיב את התורה כספר מעשיות ואגדות שאין ביניהן לבין המציאות (או העבר) כל קשר.
יכול להיות, כמו שיכול להיות שעוד 2000 שנה יכחישו את השואה או את מה שכתוב בספרי ההסטוריה של היום.
זכותך להאמין כך בהחלט.

אם זוהי אמנותך, לא תמצא הגיון בכל דבר אחר שאעלה. לכן, אני משערת, גם לא הייתה התייחסות לחלקים שיש בהם הגיון (ואפילו הגיון רב), לכל המצוות שהדתות האחרות בעולם מושתתות עליהן. למצוות שעל פי האמונה נחשבות לקשות הרבה יותר לסליחה בידי שמים.

אני באמת לא יודעת מהיכן אתה מקבל את האינפומציה שכתבת. איסור על שקר מופיע בעשרת הדברות, אך אני בספק אם זה יעזור להזכיר אותן. לדעתי מספיק להתבונן עליהן כדי להמחיש היכן נמצא ההגיון:
למי שאינו מאמין באלוהים, 3 הדברות הראשונות לא רלוונטיות. אין בכלל ויכוח על הדיבר החמישי, השישי, השמיני והתשיעי. על הדיבר הרביעי (שבת), השביעי והעשירי (שאומרים כמעט את אותו הדבר) יש ויכוחים מכאן ועד להונולולו. שבת נחשבת (ובצדק) למעמסה רצינית. אני אפילו לא אתחיל לכתוב על ניאוף כי לא נצא מזה. בגדול, בעיני יש כאן מגמה.

אם המגמה היא "אני אעשה מה שבא לי", תעשה מה שבא לך, כל עוד זה לא פוגע במישהו אחר. אם המגמה היא להראות כי "בגלל מספר חוקים דפוקים הכל דפוק" (אפרופו מחיקת דת שלמה), אז אין בכלל משמעות להיותנו יהודים, אין היסטוריה, אין מסורת (וכדאי שתיעלם מן העולם) ואין לנו זהות.
אם אין לנו זהות, לשם מה יש לנו מדינה משלנו? אפשר לחזור ולהתבולל.

שורה תחתונה, בלי קשר לכבוד שלי אליך, אתה יכול לעשות בשבת מה שאתה רוצה. אם זה היה תלוי בי, לא אכפת לי שתהיה תחבורה ציבורית בשבת, או חנויות שיפתחו בשבת, אני רק מרחמת על העובדים שלא תהיה להם שבת כמוך. מבחינתי זה יותר גרוע. זה אגואיזם שיבוא על חשבון מישהו אחר.
להתחתן אתה יכול להתחתן עם כל אחד, אבל כל עוד לרבנות יש סמכות בארץ על חיתון (משהו שאין לי שליטה עליו ולא בחרתי באף אחת מהמפלגות שאפילו קרובות אליהן), תוכל להתחתן בחו"ל. למרבה הפלא, הרבנות לא תחתן אותך אבל תכיר בנישואים שלך ואם תרצה להתרגש... אכלת אותה, שוב תפגוש ברבנות.
 

סיגלית 2014

New member
מנהל
70 פנים לתורה

בטוח שמעת על המשפט הזה. נחזור אליו בהמשך.

עונה לך קצת באיחור (סורי, שבוע מטורף), למרות שאני חושבת שאנו מתחילים לאבד את הטעם בדיון כי אני מרגישה שאני חוזרת על עצמי.
ההודעה שלך מאד ארוכה וקשה לי להתייחס בהרחבה לכל אחד מהנושאים. לחלק מהם כבר התייחסתי בהודעות הקודמות. ישנם מספר דברים חשובים שאחזור להבהיר ואנסה להימנע מציטוטים (חוץ מאחד). אתה יכול לחזור על ההודעות אם תרצה.

אני חושבת שחלק ממה שניראה כ"חוסר הסכמה" בינינו נובע מההפרדה בחשיבה שלי (שלא ראיתי אצלך), שכבר הזכרתי לא פעם לא רק בשרשור זה. יש את הדת עצמה (כולל הספרים) ויש את העם, האנשים שנמתחת ביקורת על התנהגותם.

האחד, היהדות עצמה. חוקי הדת והטענה שלך כי החוקים אינם עומדים בקריטריונים של ספר חוקים. אז כבר עניתי על עניין זה. ראשית, אין לי מושג האם קיימים קריטריונים לספר חוקים ומי קבע אותם. אם כן, יש לנתח לא רק את התורה, אלא את התורה שבעל-פה ואת כל ספרי ההלכה בהם יש פרשנות לחוקים, המשנה והתלמוד. הרי יהודים לא מקיימים את התורה כהלכתה, לאלו קוראים שומרונים. היהודים מקיימים את התורה שבעל פה. בנוסף, יש את ספרי הקבלה שהמקובלים טוענים שהם אלו המכילים את "הסוד". סוד הבריאה ותיאורים של עולמות רוחניים.
יקירי, אתה יכול לחשוב שעולם רוחני הוא מושג שנשאב מהנצרות (בלתי סביר לחלוטין) ואם אתה כל כך רוצה להיות צודק...נתתי לך את השרביט. אתה צודק! אבל אתה נוטה להתעלם מעובדות, לסלף ולעשות סלט. אין לי מושג היכן אתה לומד וממי אתה שואב את המידע.

נתחיל מהסוף של הודעתך האחרונה- אין לך בעיה עם האמונה בכח עליון אך לא הבנת מה הקשר בינו לבין בני אדם ועונשים בידי בני אדם. בעיניך, כאשר האמונה בכח עליון לא קיימת, קל מאד לעשות את ההפרדה. בעיני אדם מאמין, שמאמין שהחוקים ניתנו ע"י אותו כח עליון, ההפרדה חסרת הגיון.

הדוגמאות שנתת לגבי עונש מוות על חוקים שאינם ברורים (אני מניחה שחקרת בנושא וקראת את ספרי ההלכה כדי להגיע למסקנה הזו) לא רלוונטיות כי העונשים הללו לא קיימים. אין עונשים בידי אדם כבר למעלה מ-1500 שנה ואתה חושש שאלו יחזרו. אפילו אם זה אכן רלוונטי והחששות שלך יתממשו ויקום בית דין כסנהדרין שהיה קיים, יש מסכת סנהדרין ובה הוראות על מספר הדיינים, כיצד יש להגיע להחלטה ולהטיל עונשים (כולל חקירת עדים ונאשם עצמו). לגבי העניין של ענישה, ואני עומדת על כך, מדובר על עבירה במזיד (מספיק לעשות חיפוש קל כדי להוכיח זאת. בנוסף, מוזמן גם לקרוא פרק 4 במסכת סנהדרין http://www.daat.ac.il/daat/toshba/sanhedrin/8.htm).
גם אם העונשים הם ברברים וזוועתיים, הם לא קיימים לכן אני לא מבינה מדוע אתה דבק בנימוקים הללו. בהודעות אחרות אתה מגחך על דתיים שחיים בימי הביניים, אך אתה מנתח עונשים ששייכים לתקופה אחרת?
על התשובה שלי, שכיום אין עונשי מוות ואין עונשים בידי אדם, ענית בהודעה קודמת "לא נכון, ילדים ממזרים נענשים, סרבני גט נענשים..." אבל הדוגמאות שלך לא רלוונטיות כי אין להן קשר לעונש מוות. למעשה אלו לא עונשים כלל, לא רק כי לא קיימים עונשים בידי אדם, אלא מכיוון שמדובר בהוראות ולא בעונשים. (למשל: לגבי ממזר- מתוך ספר דברים "לא יבא ממזר בקהל ה'.....".זה לא עונש). לגבי הרבנות כבר עניתי לך שהם פועלים על פי ההלכה (והלכה היא לא -"לא בא לאדם שלישי ששניים יתחתנו") וציינתי שהדרך שלהם, לדעתי (וזו דעתי בלבד), לוקה בחסר.

בנוסף, גם את זה כתבתי, יכולות להיות סתירות והחוקים כתובים בשפה די קשה. אולי המילה "סתירה" אינה מתאימה אלא המילה "סתום". כלומר חלק מהחוקים לא מובנים. "70 פנים לתורה". אני חושבת (וזו דעתי בלבד) שזה מראה דווקא על תחכום וחוכמה. פרשני התורה גורסו שכך התורה נותנת מרחב פרשנות שמאפשר גם להקל (ולא רק להחמיר). למה? כי התורה לוקחת בחשבון את העובדה שהאדם לא מושלם, הוא בעל יצרים (כולל היצר הרע) ורצונות. אם התורה הייתה "רוצה" לייפות ולהראות עולם מושלם לא היו נכתבים סיפורים (בכל התנך ויש ספרים שכלל לא נכללו בתנך) שלא רחוקים מהמציאות: בגידות, שקרים, אהבות, בצע כסף, רצח, חוסר אמונה ועוד. על פי האמונה החוקים בתורה לא נכתבו בידי אדם (אפרופו, מה הקשר בין כוח עליון לדיון שלנו? ) אלא במשך הדורות העבירו את התורה שבעל פה וניסו לפרש ואפילו לשנות. לדעתי (וזו דעתי בלבד) כמו שכתבתי לא מעט פעמים, אני מאמינה שיש סיבה ויש טעם לכל חוק. אני לא יודעת הכל ולא מבינה הכל ולכן אני לא חושבת שאני יכולה להחליט שאין שם שום הגיון.

אני לא אוהבת את ההשוואה לחוקי המדינה, אבל גם אם אני זורמת איתך (למרות שאני אדם שלא זורם בכלללל) , לא חושבת שכל החוקים שקיימים במדינת ישראל, (כולל החוק הפלילי) כולם ברורים. חוקים בנויים מסעיפים, יש סעיפים שלהם כתבו תקנות (ותיקונים) שאפילו הן לא ברורות עד תום. אם כל החוקים היו ברורים לא היה צורך כלל להתייעץ עם עורכי דין. גם במערכת המשפט שלנו יש מרחב של שיקולי דעת והחלטות כי הרי ישנם לא מעט חוקים שהעונשים מוגדרים כ"עד... כך וכך שנות מאסר". שלא לדבר על עסקאות טיעון שהן לדעתי החולירע של מערכת המשפט. אבל זו דעתי.

השני, האנשים עצמם, או יותר נכון דתיים ו/או כאלו שאתה קורא להם "נציגים". קצת לא הוגן לשייך אותי לזרם הרפורמי או להסיק שיש לי בעיה עם הזרם האורתודוקסי, או להסיק שאני מאמינה שהעולם נברא לפני 5000 ולא לפני 4 מיליון או מיליארד שנה. לא כתבתי את זה בשום מקום. כתבתי רק שאני מאמינה בבורא עולם ואני לא צריכה הוכחות לכך. המסקנה והבחירה להאמין בבורא עולם נבעו מהוכחות בחיים הפרטיים שלי. כל השאר לא רלוונטי.

לדעתי, ברגע שאתה עושה הקבלה בין החוקים לבין התנהגות של אנשים שנראית חסרת הגיון, אתה עושה עוול לדת שלמה. אתה מתבונן על דתיים שהולכים להשתטח על קברי צדיקים ולפעמים במקום לפנות לרופא, שמשתמשים באלימות כדי להבהיר נקודה או אמונה, שזורקים טיטולים מלוכלכים וכדומה. הייתי יכולה להמשיך לתת דוגמאות נוספות כמו אונס וניצול מיני של תלמידים ע"י רבנים, גניבה, לקיחת שוחד וכו'. זו אינה יהדות. זה יכול להיות טמטום, יכול להיות חילול השם אבל זו בהחלט לא יהדות. לא נלך לבדוק בספרי הלכה, מספיק לבדוק במקור הרבה יותר נגיש שחלקים ממנו משמשים אותנו בחיי היומיום, מסכת אבות, כדי להבין שדוגמאות אלו ורבות אחרות, סותרות את הכוונה הכללית.

אתה דורש כבוד? כבד בעצמך. אתה טוען שאתה מכבד אחרים ואמונתם? כך צריך להיות גם לדעתי. למה אני מצפה? לכלום. ציפיות יש לכריות. אני לא שולטת במידת הכבוד שאני מקבלת מאחרים ואין זה תפקידי לחנך אותם. לא זכור לי שכתבתי שהיהדות מכבדת אחרים בעלי דעה שונה. ביהדות יש כבוד לאדם כאדם, יש אהבת הבריות. אני מאמינה בקירוב לבבות, בלהגיע לעמק השווה ולא בשנאת חינם. גם אתה לא שולט באחרים וכמו שאתה מגחך על חוסר ההיגיון באמונה בכח עליון, אחרים מגחכים על עצימת העיניים וחוסר ההיגיון בחשיבה שאין כח עליון.

ולסיום, לגבי עונשים על אונס- לא זוכרת ששללתי את דעתך. איני מבינה מדוע עלי לשבור את הראש ולחפש מהו העונש על פי ההלכה על אונס. אתה לא מתכוון כלל להלכה אלא לחוקי התורה. על פי מה שקראתי, אונס בתורה היא מילה מאד רחבה וכללית. על אונס של אישה/נערה ע"י גבר יש בספר ויקרא ודברים מספר פסוקים שמפרטים כל מיני מקרים ועונשים ביניהם פיצוי כספי עד עונש מוות ("ומת האיש אשר שכב עמה לבדו ולנערה לא תעשה דבר...." דברים כ"ב).
לגבי יחסי מין של שני בגירים שאישה נשואה- זה כבר ניאוף, אחד העוונות הגדולים ביהדות. אבל כדי להבין האם המקרה של האישה שבעלה חולה נחשב לניאוף, יש לחקור בצורה הרבה יותר רצינית בהלכה. אבל, שוב, אני לא חושבת שההפרדה של עונש בידי אדם לבין עונש בידי שמים הוא במקום. אין לדעת האם העונש בידי אדם מספיק בתורה. הרי יש באמונה (לא אני אמרתי, כן?) בית דין של מעלה.
 

סיגלית 2014

New member
מנהל
ושוב במבט-על

כמו שכתבתי בהודעה הקודמת לפני מספר דקות, קצת לא הוגן לשייך אותי לזרם כזה או אחר או להסיק שאני מאמינה בסיפור הבריאה בתורה או לא. לא כתבתי את זה ואני כרגע מתייחסת אך רק לדבריך.

כבר כתבתי, ניתן להבין מדבריך שכנראה מה שכתוב בתורה, בחלקו או כולו, לא נכון. אז לדעתך, מה שקרה הוא מה שיש לו הוכחות מחפירות ארכיאולוגיות (ועדויות היסטוריות תומכות?).
מה שקרה לפני, למעשה לא קרה: אברהם אבינו, האם בכלל היה אדם כזה, שהובטח לזרעו שירש את האדמה שאנו יושבים עליה היום. אם לא, מי לעזאזל קבור במערת המכפלה?
מי קבור בקבר רחל?
אם היה אדם בשם משה רבנו (שהסיפור כשלעצמו מדהים, על אדם מגמגם שגדל בארמון המלך יעבור מהפכה בחייו ויצליח להוציא עם שלם מעבדות של 400 שנה לחירות), אז היכן הוא קבור?
לא הייתה מלכות דוד ומלכות שלמה, לכן מגדל דוד (גלוי ולא נמצא בחפירה ארכיאולוגית) והכותל המערבי (חלק מבית המקדש שהיה קיים?) הם אחיזת עיניים או אולי עוד שיתוף פעולה עם השרלטנות שהחלה מאברהם. ואלו כמה דוגמאות, אני אפילו לא נכנסת לנילוס ולפירמידות במצרים.

לגבי הכתוב בתורה, שוב, אם המטרה הייתה לייפות ולהראות שהכל יפה וטוב (כולל אנשים, היהדות ואלוהים), הסיפורים היו הרבה יותר עדינים והיו מושמטים חלקם לא מחמיאים כלל. למשל: אם היה מלך בשם דוד, למה לא להשמיט את כל הסיפור של שליחת אוריה לחזית המלחמה בכוונה כדי שלא יחזור וכל זה בגלל מחשבות זימה על בת שבע? וזו דוגמא אחת מיני רבות. למה לא להשמיט קטעים בהם מופיעים סקס, אונס, גילוי עריות, רמאות, שקרים, מזימות, רצח, אסונות?

אגב, אף אחד לא יכול לדעת מה יחשבו על השואה עוד -2000-4000 שנה. אני מקווה מאד שהשואה לעולם לא תשכח ולא תכחש.

לא התייחסתי לכל הדתות בעולם. היהדות אכן מהווה בסיס לדתות והזכרתי את הדתות הגדולות המונותאיסטיות. אין זו יהירות. זה ידוע שהאמונה באל אחד והתורה הן הבסיס לאמונתם, הנצרות והאיסלם מאמינות בתורה אך הנביאים האחרונים שלהם הם ישו ומוחמד בהתאמה. בגדול, חלק מהחוקים שלהם (כולל חלק גדול מעשרת הדברות) הם העתק של החוקים ביהדות.

למרות שלדעתך לדון על עשרת הדברות לא רלוונטי, הרחבת עליהן ומה שכתבת אינה אלא פרשנות שלך.
הדיבר השני מתייחס למונותאיזם. האיסור הוא על פסלים או תמונות שהן עבודה זרה ועשיית צלמים. קמע הוא פסוקים ושמו של הקדוש ברוך הוא ואין קשר בינו לבין האיסור בדיבר השני. גם עלייה לקבר בה יש תפילה, הזכרת המת והדלקת נר לזכרו אינה עבודה זרה.
לא הבנתי מה הבעיה עם הדיבר השלישי. מי שעובר עליו (לא לבטא את שמו ולהישבע בשמו) זה חילול השם.
גוי של שבת, הכוונה במקור היא לאדם שאינו יהודי שיכול לבצע פעולות שאסורות על היהודי.
לגבי הדיבר החמישי, "הדיבר החמישי לא נכון, אין שום אינדיקציה...." זה אחד הדיברות החשובים ולהסיק שהוא אינו נכון, זו דעתך. הגמול בדיבר הזה הוא כפול: גם אישי וגם קולקטיבי. אך אני מאמינה שהדבר חשוב לא פחות מהגמול ולא נראה לי שמכבדים את הוריהם חושבים על הגמול. אין אינדיקציה לא רק כאן אלא בכל מה שקשור בשכר ועונש ביהדות.

מעניין שבכל ההודעות שלך אינך מתייחס ואפילו לא פעם אחת על כל המצוות שהן נחשבות לקונצנזוס בחלקים גדולים בעולם כולו. בעיניך אין בהן הגיון? בעיניך אין הסכמה על האיסורים בדיבר השישי, השביעי, השמיני והתשיעי?
לקרוא לדיבר העשירי דיבר מגוחך זה להתעלם מפסיכולוגיה בסיסית. כל פעולה מתחילה ממחשבה. גם חשיבה על חרטה וחזרה בתשובה. כבר הפסקתי לספור כמה פעמים שמעתי בחיי את המשפט: "סוף מעשה במחשבה תחילה". אבל אם לדעתך אין בזה הגיון. זכותך.

בגדול המטרה הובנה ובכל ההודעות שלך לא סתרת אותי. לא מעלים סתם כמה חוקים שנראים לא הגיוניים ולא מתייחסים כלל לחוקים אחרים (למרות ההצהרה על "תילי תילים של חוקים בעייתיים"). הודעות שלמות כתבת על עונשים על חילול שבת ולא כתבת מילה אחת על הרעיון הכללי, על השבת עצמה, על ההגיון בקביעת יום מנוחה ללא כל מלאכה. יש הטוענים שהיא המתנה הגדולה של הדת.

זה מחזיר אותי שוב לעניין שהיום, בזמן שאתה חיי, אתה למעשה חופשי, כי אם קיים בורא עולם הוא היחיד שצופה בך. על פי האמונה, הוא היחיד שנותן לך מתנות שאתה לוקח אותן כמובנות מאליהן, היחיד שמעביר לך גם שיעורים לחיים שתלמד או לא תלמד.

זכותך המלאה לא להאמין בו ובחוקים שלו. הרי אם בורא עולם אינו קיים, עולם רוחני אינו קיים, אין משמעות למושגים כמו גורל ומזל. הכל מקרי ואוסף של טעויות. אם כך, אין שום הגיון בכל חוקי הדת וניתן בקלות להסיק כל מיני מסקנות. כבר כתבתי שלא משנה מה אכתוב, אתה תמצא משהו, אפילו נקודה קטנה לסתור (אפרופו תאוריית איש הקש שהזכרת בדיון למעלה).

עד כאן אין שום רמז על האמונה שלי או שלך אלא ניסיון לנתח את מה שכתבת עד כה. אם יורשה לי, לדעתי (וזו רק דעתי ואין כאן האשמה כלפיך), לא כדאי לחפש אשמים או להראות כמה הצד השני מגוחך. היה קישור שצרפת באחת ההודעות על תגובת החילונים להוספת שיעורי יהדות בבית הספר. למרות שהיו שם דברים שגרמו לי להרים גבה, באופן כללי די הסכמתי כי הוא דיבר על קירוב לבבות. במקום ללכת נגד כדאי להוסיף.

ואגב, לגבי אזרח סוג ב' או ג'. זו לא הייתה כוונה. גם אם תתחתן בחו"ל ותרצה להתגרש בארץ, תפגוש שוב ברבנות. הסיבה היא בסטטוס קוו, מכיוון שמדובר במדינה יהודית, נקבע כי הרבנות תהיה אחראית על נושאים מסוימים (כשרות, נישואים וגיור) עוד בתקופת בן גוריון. שניצור עימו קשר מהעולם הבא?
 

סיגלית 2014

New member
מנהל
צדק צדק תרדוף

"שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך אשר ה' אלוהיך נתן לך לשבטיך ושפטו את העם משפט צדק. לא תטה משפט לא תכיר פנים ולא תיקח שחד כי השוחד יעוור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים. צדק צדק תרדוף למען תחיה וירשת את הארץ אשר ה' אלוהיך נותן לך" (דברים טז')

מי ציווה זאת? בורא עולם או משה רבינו?
האמת, לא משנה, השימוש במשפט שהשתמשתי בו כנושא ההודעה הוא רב, בלי קשר למוצאו. למה? כי יש בו הגיון, כי יש בו משהו נכון, מובן (כביכול) ואמתי.

אתה שואל שאלה לא פשוטה.
עד עתה ניסיתי להתייחס עד כמה שיכולתי להביא סימוכין עד כמה שאני יודעת ומבינה. לא קל לדון בנושא החוקים ביהדות והשאלה מי כתב אותם או מי הגיע אליהם בתחילה לא פחות מעניינת.

אף אחד לא טען שאלוהים, אם הוא קיים, כתב את התורה. על פי האמונה התורה ניתנה ע"י בורא עולם. מי שכתב את התורה (חמשת חומשי תורה)על פי האמונה הוא משה רבינו, אם זה מטעמו או בהשראה אלוהית.
יש לא מעט מחקרים על התורה. ישנם כאלו החוקרים את הכתוב ומגיעים למסקנה אחרת: חלק מדברים לא נכתבו ע"י משה רבינו עצמו, יש סתירות וחזרות מיותרות, יש ניסוחים שונים שבטח מקורם מכותבים שונים. אולי התורה עברה שינויים, עם השנים נוספו לה חלקים והיא עברה גלגולים עד למצבה כפי שאנו מכירים אותה היום.
גם על ההלכה אומרים כי נפסקה (מלשון פסיקה) במשך הדורות ובראשי פרקים. הלכה למשה מסיני, הרמב"ם כתב, והוא חיבר ספר "משנה תורה" ויש הטוענים כי לאחר שקוראים את התורה שבכתב ניתן לקרוא בספרו להבין את התורה שבעל פה. כל חכמי הדורות הסכימו עימו, כבר למעלה מ-800 שנה. האם הרמב"ם צדק?

אתה מחפש הוכחות שלא נראה כי אוכל לספק לך. לא נראה לי שיש.
כדי למצוא הוכחות יש להמציא מכונת זמן (מבטיחה שאצטרף אליך),
או לקרוא מחקרים לכאן ולכאן ולהחליט בעצמך. לנסות להבין מה ההיגיון ולהאמין במה שתבחר להאמין.

אני מצרפת שני לינקים, אף אחד מהם לא ממקורות דתיים.
האחד מאתר נגד הדת שם יש ניתוח של הכתוב מנקודת מבט ביקורתית.
http://www.1vsdat.org/index.php/201...em/1486-מי-באמת-כתב-את-התורה-לפי-היהדות-שחר-ע


השני סרטון של מחקר שביצע פרופסור מאוניברסיטת בן גוריון. הוא פרסם ספר על מחקרו בו מצא קורלציה (די מדהימה, האמת) בין הידע המדעי הידוע לנו היום לבין המילים הכתובות בתורה על פי ערכים שלהן בגימטריה.
https://www.youtube.com/watch?v=ta972T2Uizo

(יש גם סרט יותר ארוך ומקיף על מחקרו וספרו : )
https://www.youtube.com/watch?v=luPveXnYwVI

בנוסף לעובדה שרבים (גם לא דתיים) רואים בתורה נכס עליון המהווה בסיס לתרבות המערבית, בנוסף לכל החוקים שלא הסכמת לדון עליהם ועל ההיגיון בהם, גם מקורות אלו נותנים לחומר למחשבה: האם אותו סופר מקראי (או כמה) היה השרלטן הכי גדול בתולדות האנושות, או אולי היה גאון?


ועוד פרט קטן: לא זוכרת שטענתי כי אנשי דת הם "נציגים". הם בעלי ידע אך לכל אחד גם ראייה שונה. אני אישית אהבתי לשמוע וגם לקרוא את ספריו של הרב לאו (האב). בדבריו היה כל כך הרבה טעם, חוכמה ומוסר. יצא לי לשמוע גם הרצאות של הרב פנגר שההומור שלו מוסיף טעם ודבריו היו חכמים והשיקו למגוון נושאים כמו פסיכולוגיה, זוגיות ובעיקר ראייה בריאה לחיים

 

סיגלית 2014

New member
מנהל
כן יקירי, בהחלט לא הבנת

בתחילה חשבתי שאין טעם לענות כי אני מרגישה שאני חוזרת על עצמי. במחשבה שנייה אני רוצה להתייחס כדי שלא תחשוב חלילה שאיני מכבדת אותך או את דעתך.
איני סותרת עצמי ואין לי כוונה להגיע למצב שאני צודקת או שידי על העליונה. כבר כתבתי שאם ברצונך להיות הצודק, כבר הענקתי לך את השרביט.

הפריע לי דבר אחר לחלוטין, דבר אחד שכנראה גם אחרי הודעות ארוכות לא הבנת מהו. בתגובותיי אומנם כתבתי מהי דעתי האישית (והזכרת את העובדה שאיני דתייה) אך ברוב התכתובת לא הכנסתי אותי או את מסקנותיי למשוואה בכלל. התייחסותי ברוב המקרים הייתה "על פי האמונה" (וכתבתי את זה לא מעט פעמים) ועל פי המידע שיש עד כה שידוע לי.

העלית שאלה מאד לא פשוטה כי הדעות חלוקות, ואכן בחרתי לזרום איתך ולא לבחור בשאלה אחרת. למרות שקראת ואפילו ציטטת אותי, לא הבנת כלל את כוונתי וענית על פי תשובות מוכנות או על פי אוטומט כדי להצדיק או "כדי להוכיח". איני מנסה להוכיח דבר. אם תשאל את דעתי האישית, הדבר היחיד שאני מאמינה בו הוא הקדוש ברוך הוא. כל השאר לא רלוונטי בעיני. אבל זו דעתי.

בכל אופן... השאלות והתכנים שעלו בדיון אכן מעניינים והדיון בהם, עם הידע הטמון בהם, לא סותר את אמונתי בבורא עולם. הכל מעניין למרות אי הרלוונטיות לאמונתי.

לא טענתי באף אחת מההודעות שלי שרבנים הם נציגים של אל. כתבתי בדיוק מה אני חושבת עליהם באופן כללי, בכמה הודעות, ועל כמה שדווקא כן קנו אותי. זו שגיאה בחשיבה. רבנים אינם נציגים של אלוהים (זה מצחיק כי אפילו ציטטת את מה שכתבתי על רבנים בתגובה האחרונה). רבנים הם נציגים של רוחניות. הם יודעים את החוק אך לכל אחד מהם ראייה שונה, וזה חשוב מאד. אם קיימים נציגי אל, קוראים להם נביאים. על פי רבני דורנו, לא רק שלא קיימים נביאים, לא קיימים רבנים בדרגה כזו שיוכלו לתקן תקנות.

לא טענתי ש"אם רשום בתנך משהו הגיוני ומוסרי זהו סוג של הוכחה שהתנך נכתב ע"י אלוהים או הוכתב ע"י אלוהים ולא חשוב שבמקום אחר באותו ספר רשומים דברים לא הגיוניים ו/או לא מוסריים". זו מסקנה שלך. כתבתי בכמה הודעות שיש סתירות, יש דברים סתומים, לא הכל ברור. אך גם הבאתי דוגמאות לדברים הגיוניים ומוסרים מכיוון שהראייה שלך לדעתי לוקה בחסר בגלל אותה סיבה שציינתי. השאלות שהעלית, במיוחד זו על העונש בעקבות חילול שבת, היו הגיוניות אך לא הבנתי מדוע אתה מתבונן, מתייחס ומדגים רק את הבלתי הגיוני ומתעלם לחלוטין מההגיוני (שיש אותו לא מעט).
אגב, על פי רבנים ומפרשי התורה בדורות הקודמים (לא אני טוענת, כן?) יש דברים סתומים בתורה ולכן ניתנה התורה שבעל פה, עם השנים היא נכתבה כדי לשמרה ויש הטוענים שגם המשנה היא משפטים סתומים כי נכתבה בקיצור. לכן קיים התלמוד המפרש ומבאר ויש גם לא מעט אינפורמציה בספר הזהר . המקובלים טוענים שגם שם יש ידע שלא כולם יכולים להבין והכי חשוב לא כולם יכולים להכיל. לכן מי שמחפש הגיון, לא תמיד ימצא. אלו כמובן טענות שהן לא שלי.

לא כתבתי מי לדעתי כתב את התורה. עניתי במפורש לשאלתך שאין הוכחות לכלום וכדי להגיע לאמת (אפרופו "צדק צדק תרדוף") לדעתי יש לבנות מכונת זמן. כל עוד אין לנו מכונת זמן , אין לא לי ולא לך, דרך להוכיח בצורה חד משמעית!
מה שנותר הוא לקרוא מחקרים ומה שידוע עד היום. לטעון שהמחקרים מובילים לכיוון אחד זו טענה אינה נכונה בעליל, וזו בדיוק כוונתי. אם רצונך להתאים את מה שידוע היום לאמונתך, זה דבר אחד וזו זכותך. אך לראות אך ורק צד אחד ולקרוא לו "הוכחות" תוך התעלמות מוחלטת מהצד השני, זו לא הוכחה, זו אותה עצימת עיניים שחזרתי עליה לא פעם בשרשור זה.

בהודעות שלך ראיתי לא רק צד אחד אלא רק חלק ממנו. אם יש התייחסות לחוקים במקרא (אפרופו המסקנה שאינו עונה על קריטריונים של ספר חוק, אם קיימים כאלו) מדוע להתייחס לאי ההיגיון רק בחוק אחד? מדוע להתייחס רק למצוות של בין אדם למקום ולא להתייחס למצוות של בין אדם לחברו?

בכל זאת, הסכמנו להניח לכל אלו ולנסות לענות על שאלה אחרת. בהודעה שלי נתתי לך את התשובות משני הכיוונים. הסברתי בקצרה מה טוען כל צד.לא היה נראה לך הגיוני לצרף לינק המרחיב את אחד הטיעונים ומדוע איני כותבת במפורש למרות שאכן כתבתי. הוספת הלינקים הייתה לקראת סופה של ההודעה ולא בתחילתה.
בנוסף, הציטוט שלך היה חלקי. "אף אחד לא טען שאלוהים, אם הוא קיים, כתב את התורה. על פי האמונה התורה ניתנה ע"י בורא עולם. מי שכתב את התורה (חמשת חומשי תורה)על פי האמונה הוא משה רבינו, אם זה מטעמו או בהשראה אלוהית" זה הציטוט המלא. גם אם זו טעות (נתתי לך את שרביט הצודק, זוכר?
) עדיין זה לא סותר את הקביעה של חפץ חיים שכל מי שמאמין שהתורה לא ניתנה ע"י בורא עולם הוא כופר. הוא לא היחיד שאמר את זה!

מבחינתי אין בכלל מה להשוות בין כתבים אחרים לבין התורה. גם לא אהבתי את ההשוואה בין חוקי התורה לבין חוקי המדינה (כולל החוק הפלילי) ועדיין התייחסתי לכך כאשר העלת את האנלוגיה הזו. אגב, יש חוקי מדינה שנשענים על חוקי התורה אבל לא נכנס לכך.

כדי שלא תרגז מדוע אני מצרפת לינקים אכתוב ואסביר במפורש. אם תרצה להרחיב תקרא, מספיק לכתוב בגוגל "מחקרים על התורה" ויש לך תעסוקה לימים שלמים. המחקרים עליו מ"הכיוון השני" נעשו בגדול בשני נושאים, אותם מכנים רבנים "מנגנוני הוכחה שהתורה לא נכתבה על ידי אדם אלא ניתנה ע"י בורא עולם או נכתבה ע"י הכתבה ממקור עליון שברא את הבריאה" (טענה שלהם, לא שלי) והם:

1. נבואה- שאז היו בגדר עתיד, היום בגדר עבר ולכן ניתן לבדוק נבואות שהתרחשו. הרב זמיר, בן דורנו, טוען בספרו "מסע אל האמת" כי ככל שהנבואה יותר בלתי הגיונית, עם סתירות פנימיות, פרדוקסים ואבסורדים, כך התגשמותה מראה כי מדובר בנבואת אמת. הוא מצטט בין היתר היסטוריוניים כגון מינטר ושירר כדי להוכיח טענותיו.
2. צפנים ומידע מדעי- מחקרים שתופסים תאוצה לאחרונה במספר מישורים. (אחד מהם הוא צופן דילוגי אותיות). חוקרים ואנשי מדע בעלי שם (גם לא דתיים) מצאו כי מידע מדעי מוצפן בתורה (ומדובר כמובן בחומש), מידע שלא הייתה שום אפשרות לדעת אותו בימים ההם. במיוחד ידועים מחקריו של פרופסור אליהו ריפס. בנוסף הוספתי לינק בהודעה הקודמת של סרטון ביוטיוב על מחקרו של פרופסור חיים שור שכתב ספר שלם על מחקרו. ואלו לא היחידים.

לגבי הצד השני יש גם מקורות. אותו לינק שהקפיץ אותך היה מאתר "נגד הדת" . אותי תפס את העין בלוג של אחד הכותבים שהרחיב בצורה די מעניינית על מה שכבר הסברתי בהודעה הקודמת. יצא לי לקרוא חומר שעל פי חפירות ארכיאולוגיות אין שום עדות לכתיבתם של ספרי החומש, יש רק השערות. ואין שום עדות האם הסיפורים המסופרים שם אכן התקיימו.

שוב, אין כאן הוכחה לכלום. זה מעניין (בעיני חלק אפילו די מדהים). זה מוכיח רק דבר אחד: יש להתבונן ולקחת בחשבון את שני צידי המשוואה, גם אם לא נגיע להכרעה או למיצוי עד תום.

לאור אלו הטענה שלך "כשלא ניתן לספק הוכחות המסקנה ההגיונית המתבקשת שכנראה הדבר לא נכון" נשמעת מעט מגוחכת, כי הרי על פי החוקרים יש הוכחות לכאן וכאן. גם לא ראיתי שנתת תשובות מהן עברתי לנושא אחר. השתדלתי להתייחס לכל דבר, ולא הזכרתי אנלוגיות חוץ ממשפט אחד מסכן על השואה ואין לי מושג מי עוד מתייחס לשואה בהקשר זה.

מה שכתבת לקראת סוף הודעתך לא קשור לשאלה שלך וכבר דנו על הנושאים הללו ואפילו בהרחבה.

אני לא רואה טעם להמשיך בדיון זה למרות העניין הגדול בו. איש איש באמונתו יחיה, רדוף אחר הצדק שלך והאמת שלך. תודה על דיון מרתק.
 
זה לא תירוץ. אני אשכרה לא רואה טעם

בדיונים על עובדות (להבדיל מדיונים על דעות/חוויות/וכו', שהם משהו אחר) עם אנשים שאין להם שום מידע רלבנטי לתרום, ומעדיפה לא לבזבז את זמני על דיונים שכאלה.
 

סיגלית 2014

New member
מנהל
בשביל מה צריך מאמרים?

בנושא כל כך טרוויאלי. יש ניסיון חיים (שלנו, של הורינו, של הסבים והסבתות).

אם מדובר בהתייבשות (מחסור בנוזלים)- אין שום תועלת, יש נזק. הנזק הוא מידי, יכול להיות גם מתמשך. לטווח הארוך, לא הגיוני שהגוף יפתח עמידות או חוזק כלשהם מהתייבשות, אחרת כל הרופאים, בלי יוצא מן הכלל, לא היו חוזרים ומבקשים מאיתנו לא לשכוח לשתות.

אם מדובר בצום, יש כללים לצום. יש להתכונן לצום ולשתות לפחות יממה לפני מספיק נוזלים.
צום שכולל נוזלים הוא סיפור אחר.
צום, כמו של יום הכיפורים רלוונטי רק לאנשים שיכולים לצום. ילדים, מבוגרים, חולים כרוניים או כל מי שאינו חש בטוב, לא אמור לצום, כי התוצאה תהיה נזק.
("פיקוח נפש דוחה..." הכל)
 
אה, זה מה שאת יודעת? לא יתכן בשום פנים ואופן?

כמה אינטליגנציה דרושה באמת כדי להמציא משהו נורא כמו טאי זקס? כמו דושן?
לא יכול להיות שמחלות נוראיות כאלה תיווצרנה אלא על ידי כוח עליון גאוני כלשהו. פלא הבריאה.
פחחח...
 

חביף

New member
האם גם אתם ברוח הניאו-קפיטליזם

ופילוסופיית התועלתנות, כולל המוסר התועלתני מאחלים לכולם - צום מועיל? אולי צום קל?
אין מועילות ואין יעילות ואין קל - "ועיניתם את נפשותיכם", אבל זה כנראה הסיפור הישראלי של מנהג הפגיעה בגוף כחלק מביטוי של אמונה, האופייני לכל הדתות בעולם. [בנצרות אין מנהגי פגיעה פיזית, למעט נזירות, מתברר שגם שם, אצלם, הם לא נמנעים מסקס, הטרדה מינית ופדופיליה].
 

חביף

New member
טצה.. טצה.. טצה..

בפעם הקודמת "האשמתי" אותך בשימוש בסטטיסטיקה, סיבה נהדרת לא להמשיך לדבר, למרות ההתנצלות. עכשיו אני מדבר מהאוויר. תמשיכי להיות "חייבת להגיב" זה די משעשע.
 
אנחנו מדברים על צום. (ובמאמר מוסגר באופן כללי לגבי זה

שאם X אז הרופאים לא היו ממליצים Y - הרשי לי לגחך. זו חשיבה אמונית שלא מתיישבת עם המציאות.)
בכל אופן, כמו שכתבתי, המאמרים דרושים כדי לדעת אם צום מועיל או מזיק, ולמי. את מאמינה שאת יודעת? סבבה, אז את מאמינה.
 

סיגלית 2014

New member
מנהל
פחחח....? זו תשובתך?

מעניין מאד.
כמי שמעידה על עצמה שמבינה במדע זו תשובה בהחלט מעניינת.
כמה אנטליגניה דרושה כדי להרכיב דנא? כיצד יש כל כך הרבה אינפומציה בדנא כאשר הוא עצמו מורכב מארבעה אבני יסוד בלבד? את בעצמך פלא בריאה שנוצרה משני תאים קטנטנים. מניין כל האינפומציה הזו?
ואם הזכרת מחלות, כיצד נוצרו החיידקים? איך בכלל נוצרו יצורים חד תאיים מחומרים בלבד?
כיצד בכלל נוצר החומר הראשון? האטום הראשון? מדוע יש בעולם מספר מסוים של יסודות? מדוע לא ניתן לייצר אותם? מי ייצר אותם בתחילה?

יש עוד הרבה הרבה הרבה שאלות שהתשובה לכולן היא: "פחחחח..."
 
ככל הנראה דרושה יותר אינטליגנציה מאשר יש לאלוהים,

כי הוא עשה את זה ממש גרוע. מה הבעייה להבין שיש הרבה אינפורמציה במשהו מאוד ארוך (3 מיליארד זוגות בסיסים, וזה בלי להביא בחשבון את האפיגנטיקה, וכו')? הידעת? אפשר לייצג אינסוף מספרים בשיטה הבינארית על ידי 0 ו-1 בלבד. וואו, מדהים.
העובדה שנוצרו דברים לא אומרת שזה קרה בגלל אינטליגנציה. אם ההוכחה שלך שיש אלוהים היא שאת חיה או שיש אבן או וכו', אז סבבה. אני לא רואה בזה הוכחה. ובזוועות שה"בריאה" הזאת מובילה אליהם אני בהחלט רואה הפרכה לטענה שהייתה דרושה אינטליגנציה הו כה מופלאה לברוא את הדברים האלה.
לגבי היסודות בעולם - הם נקבעים לפי מספר הפרוטונים בגרעין. אם יש יסוד בעל מספר פרוטונים מקסימלי, אולי זה בגלל סיבות פיסיקליות כלשהן של יציבות האטום. לא רואה סיבה לראות פה אלוהות. ולא ברור לי למה את מתכוונת ב"לא ניתן לייצר אותם". את מה? את הפרוטונים? לעבור מיסוד ליסוד אפשר, הרי (בהתאם לחוקי הפיסיקה, כמובן - עם האנרגיה הרלוונטית שנפלטת וכו').

(אגב, רק למקרה שזה לא היה ברור - טאי זקס ודושן הן מחלות גנטיות. לא כאלה שנגרמות על ידי חיידקים).
 

סיגלית 2014

New member
מנהל
ככל הנראה?

וגם אם יש מעט אנטליגנציה כדי ליצור את מה שקיים בעולם (לטוב ולרע, מי אמר שהכל טוב?) מי או מה יצר את הכל? על זה לא קיבלתי תשובה.
התשובה המקובלת היא "הטבע יצר את הכל". לדעתי זו תשובה ילדותית וממש לא חכמה כי אינה מסתמכת על חוקי היסוד אותם מצאו חוקרים בעבר המקובלים עד היום שכך העולם "עובד". החוקים הללו עומדים בניגוד גמור להסבר "הטבע יצר את הכל".

כנראה לא הבנת את הכוונה שלי, לטבע אין אנטליגנציה אם הוא "עובד" על פי חוקים שנקבעו. מי קבע אותם?
חוץ מדעתך עד כמה את חושבת שכל מה שקיים בעולם חרא ודפוק, לא מצאתי בתשובותיך שום נגיעה או הסבר מדעי. אם את חושבת כך ולא רואה בכך הוכחה שחייב להיות משהו שהתחיל את הכל, סבבה חשבי כך, אבל המחשבה שלך לוקה בחסר.
אני לא צריכה הרצאה או הסבר על יסודות ואטומים. כנראה לא הייתי מספיק ברורה. את לא יכולה להתעלם מהעובדה שאין לך תשובה כיצד נוצרו היסודות. מי קבע את מספר הפרוטונים בגרעין שלהם ובעקבות כך את התכונות הפיזיקליות שלהם?
את יודעת משהו שאני לא יודעת? ניתן לייצר יסודות? יצרו יסוד חדש בתנאי מעבדה שהייתה לו יציבות? לא נראה לי.
 
למעלה