דתיים צבועים ומתחסדים

ayb1

Well-known member
האם הקורא בתורה יקבל כסף אם עשה הכנות ויסרב לקרוא בשבת? לא

זאת היא התשובה,הוא יקבל קדחת אם יסרב לקרוא בשבת.
את הכסף הוא מקבל רק עבור הקריאה לא יקרא לא יקבל שכר!!! כל ההכנות כולל לימודי האוניברסיטה ותואר הדוקטור שלו לא רלוונטיים לענין הקריאה.
 
רוב הקוראים בתורה עושים את החזרות שלהם בשבת

באמצע השבוע הם הולכים לעבודה.
 

marabo

Well-known member
זה כבר בעיה שלהם

אני משלם לבעל הקריאה עבור זה שיתכונן ביום חול. אני לא יכול לפקח עליו מתי הוא מתכונן והוא לא מחתים אצלי שעון, אם הוא בוחר להתכונן דווקא בשבת ועל זה לקחת את הכסף זה עניין שלו מול הקב"ה.
 

Henry0

Well-known member
האם מותר לי להרצות באוניברסיטה בשבת?

אני אמנם מקבל תשלום לפי שעות הרצאה, אבל את הכנת ההרצאה עשיתי לא בשבת, אלא במשך עשרות שנים של עבודה בשטח, ועוד התכוננות של שבוע-שבועיים האחרונים.

האם ניתן לכנות זאת "בעל קריאה"?
 

marabo

Well-known member
אם הנך שכיר של האוניברסיטה שמקבל משכורת חודשית גלובלית

ואתה מעונין לתת הרצאה בשבת ואתה לא כותב כלום על הלוח, לא מפעיל מגבר, מקרן וכיוצא באלו מכשירים ואינך נוסע לאוניברסיטה, בעקרון, אם כל מה שאתה עושה מסתכם בלדבר לפני קהל, אין עם זה שום בעיה הלכתית.
כל עוד השכר הוא גלובלי ולא ניתן להפריד ולומר שסכום זה הוא עבור העבודה בשבת וסכום זה הוא עבור העבודה בימות החול.
ראה כאן בהרחבה
 

Henry0

Well-known member
מה פרוש "שכר גלובאלי"

בד"כ משלמים את המשכורת עבור 21 שעות הרצאות בשבוע,
וברשימת ההרצאות, רשום בדיוק איזו הרצאה ניתנת באיזה יום, ובאיזו שעה.

כך שהמשכורת היא משכורת גלובלית, אבל מי שרוצה יכול לחשב איזה חלק זה בעבודת שבת.

האם זה נחשב למשכורת גלובלית מותרת? או שזה "בר הפרדה" ולכן אסור?
 

marabo

Well-known member
הלכות שבת הן הלכות לא פשוטות

ושאלה מסוג זה יש להפנות לרב גדול, תלמיד חכם שמכיר טוב ממני את הפסיקה בעניין.
באופן כללי הרצוי הוא להסתלק מהספק ולא להכנס לזה אבל מי שרוצה יכול לשאול ואם יגידו לו שזה מותר - אז מותר.
זו הייתה הגישה של הרב אלישיב זצ"ל, למרות שהיה פוסק ודיין מומחה, בהלכות שבת היה מעדיף לא להסתבך , הוא החליט למשל לאסור את נושא "מעלית השבת" לחלוטין ולא משנה מה יהיה הפתרון הטכנלוגי שמאפשר לה לנוע. הוא טען שזה פשוט "זילות השבת", הוא טען שמספיק שרואים אדם דתי נוסע במעלית כזאת בשבת כדי להעביר מסר שהשבת אינה ערך חשוב עבורו.
 

Henry0

Well-known member
תודה עבור התשובה

סתם שאלה נוספת.

בשוויץ מחייבים ילדים יהודים להגיע לבית הספר בשבת (אם יש לימודים בשבת).
מסיבות דתיות, הם פתורים מלכתוב בכיתה, אך חייבים בהקשבה.

האם זה עומד במסגרת ההלכה?
 

marabo

Well-known member
לכאורה אין כאן בעיה

מצד ההלכה בלבד אם לא עוברים על איסור מאיסורי השבת אז לא עוברים.
גם כאן, יש כמובן את הצד של זילות השבת.בסופו של דבר השבת ניתנה כיום מנוחה בו לא אמורים לעסוק בדברי חול, לכן, גם אם מצד הדין היבש אין כאן בעיה צריכים לראות את הדברים גם מהצד הערכי ומה הייתה "מטרת המחוקק" כאן?
אני לא רב ולא אפסוק כאן, בעניינים אלו צריכים לפנות לרב גדול תלמיד חכם שיודע לשקול את הדברים מכל הכיוונים.
 
אז מה עם ׳שעות עבודה ומנוחה׳?

אם מישהו עובד עם משכורת חודשית, לא מגיעות לו שעות מנוחה?
&nbsp
ומה עם בעל העסק שמספק את השירות הזה? האם לא מגיע לו לנוח בסוף השבוע? או שזה תקף רק לעסקים שמשרתים את האוכלוסיה החילונית?
 

marabo

Well-known member
שעות עבודה ומנוחה הוא חוק סוציאלי חילוני שאני תומך בו לגמרי

ממניעים סוציאליים, וכל פעם שאני מזכיר אותו כל החילונים תוקפים אותי שזו כפיה דתית בלי להבין שהם חותכים לעצמם את הבוהן כדי לריב איתי.
ההגדרה ההלכתית של עבודה בשבת לא קשורה למידת המאמץ, מותר למשל להזיז בשבת שולחן כבד ולהזיע כהוגן אבל אסור להרים עפר על הרצפה.
ההגדות החילוניות והדתית של עבודה בשבת הן לעיתים חופפות ולעיתים שונות ומכאן יש את האי הבנה של כל הדיון הזה.
הבעיה העקרית של העבודה בשבת לפי ההלכה זה האיסור של חז"ל על מקח וממכר בשבת. ברגע שבטלנו את עניין המקח והממכר ונשארנו רק עם העבודה נטו כאן כבר ההגדרות של המלאכות האסורות והמותרות זה נושא נפרד לחלוטין.
לכן ניתן בתנאים מסוימים גם לבצע עבודות בשבת קרא כאן ותחכים
 

ע מיש

New member
צביעות מתחסדת

אין שום קשר בין איסור פתיחת עסקים או העסקת יהודים בשבת לבין חוק שעות עבודה ומנוחה.
כל עובד יכול לקבל חופש ביום אחר ואם לא מתאים לו לעבוד בשבת הוא לא חייב.
כל הרצון שלכם זה להשתלט ולהשליט את החוקים הפרימיטיביים שלכם על כל המדינה.
 

marabo

Well-known member
אתה לא מכיר את החוק, לך תקרא את החוק ותחזור

 

ayb1

Well-known member
שעות מנוחה כולם מקבלים לפי חוקי העבודה רק שהם לא בשבת אלא

אחר.
ןהאיש לא עובד בשבוע יותר שעות מהמותר.אלא רק כמה שהחוק מגביל.
 

marabo

Well-known member
גם אתה לא מכיר את החוק

ולמרות שאני שולח אתכם כל הזמן אל החוק אתם מתעצלים.
אז להלן הציטוט:
. שעות המנוחה השבועית
(א) לפחות שלושים ושש שעות רצופות לשבוע הן המנוחה השבועית של העובד.
(ב) המנוחה השבועית תכללו -
(1) לגבי יהודי - את יום השבת;
(2) לגבי מי שאינו יהודי - את יום השבת או את יום הראשון או את היום הששי בשבוע, הכל לפי המקובל עליו כיום המנוחה השבועית שלו.

קאפיש?
 

Henry0

Well-known member
גישתך לא עניינית

טוענים שהחוק לא צודק, ומהווה השתלטות הדת על לא דתיים,
ואתה מחזיר אנשים חזרה אל החוק.

אפשר לעשות חוקים סוציאלים אחרים, שבו כל אדם במדינה, יכול לבחור את יום החופש שלו כרצונו.
כך שהחוק, שדווקא השבת הוא יום החופש, ולא יום אחר כרצון האדם, אינו חוק סוציאלי, אלא חוק של כפייה דתית.

-----
דעתי האישית (והלא מחייבת)
לדעתי, ישראל כמדינה יהודית, המדינה לא צריכה לעבור על חוקי היהדות בפרהסיה.
אדם פרטי - רשאי לעשות כרצונו.
המדינה - לא תעבוד בשבת, וחברות השייכות למדינה, ושלמדינה יש בהם בעלות, כמו למשל אל-על, לא יטוסו בשבת, ויוגש בהם רק אוכל כשר.

כמובן, שבאזורים דתיים באחוז גבוה (כל דת), יש לשמור על חוקי הדת של רוב התושבים.
בשכונה דתית יש לאסור נסיעה ברכב בשבת, בדיוק כמו שבאירופה סוגרים לרכבים את "הגטו היהודי".
 

marabo

Well-known member
החוק קיים מתקופת בן גוריון ויש לו עוד גלגול קודם

לא הדתיים חוקקו את החוק הזה ולא יזמו אותו. כך שלא הייתה כאן כפיה דתית אלא כפיה ערכית.
מבחינה סוציאלית אפשר להחליט מה שרוצים, אפשר גם להחליט שאנשים יעבדו 7 ימים בשבוע ובכל יום הם יקבלו שעתיים הפסקה לנשום אויר.

על אדם פרטי גם היום איש לא כופה מה יעשה.
כשמדובר בפרהסיה, כמדינה יהודית לשבת יש ערך, ואחד הערכים הגדולים של השבת זה ששובתים ממקח וממכר, במקום בו יש מקח וממכר האוירה היא של יום חול וזה פוגע באוירת השבת, כמו שלהבדיל אסרו פתיחת בתי עינוגים ביום הזכרון כי זה פוגם באוירה של היום.
 

Henry0

Well-known member
אתה לא ענייני

איש לא שואל ממתי החוק? או למה הוא חוקק?
הטענה היא רק נגד העובדה, שהחוק אינו סוציאלי, אלא כפיה דתית.
 
למעלה