בעקבות פרשת ינון מגל איך הייתם מלמדים חניכות להגיב

amir_aikido

New member
אתה תופס את עצמך כמורה ל"הגנה עצמית"?

לטעמי, השאלה הבסיסית שמורה נדרש לענות אליה הינה, אני מלמד "הגנה עצמית" או רק "אמנות לחימה". התחום הראשון כולל הרבה אלמנטים שאינם נכללים בשני, והשני נותן המון דגשים על אלמנטים שהם שוליים בראשון.
אם מדובר ב"הגנה עצמית" הרי שאשה כנראה נדרשת לא פחות ליכולת להתגונן מהטרדה מינית, מכפי שגבר נדרש להתמודד מול בריונים, וכנראה שהאשה אפילו נדרשת לזה יותר. באופן דומה חשוב בלימוד של "הגנה עצמית" להתייחס לאספקטים המשפטיים, לאלמנטים של עימות מילולי ועוד, גם לגברים. אלמנטים אלה אינם חלק אינהרנטי מהלימוד של "אמנות לחימה מסורתית" זו או אחרת, שכן הם אינם אוניברסליים אלא תלויי תרבות וחוק. יש מי שמרחיבים ודנים בהם, אך הרוב לא מתעמק ומסיבות טובות - יש מספיק חומר בתחום של אמנות הלחימה.
&nbsp
מורה שלטעמו חשוב ללמד מתאמנות/חניכות להתמודד גם עם הטרדות, יידרש לפתח דרך לימוד שבהתאם למתודיקה של שיטתו. למיטב הבנתי, יש פה אלמנט מוזר, שכן חלק מכל לימוד כזה אמור להיות תרגול, שבמסגרתו החניכות יצטרכו לשמוע את אותן אמירות בדיוק
(מצד שני, באימון רגיל אנחנו גם חוטפים מכות לפעמים, אז מה נגיד)
&nbsp
אמיר
 

orengar78

New member
גם הגנה עצמית וגם אומנות לחימה - לא סותר אחד את השני

מהשאלה שממנה התחיל השירשור הזה אני הבנתי שהכוונה הייתה "מה אפשר לומר על מקרה כזה בהקשר של הגנה עצמית?" ותשובתי הייתה לא להתייחס לזה כמקרה כזה. באופן כללי באימונים שלי אני מדגיש נושא של מודעות סביבתית למצבים שעלולים לסכן אותנו. אישית אני לא חושב שדוגמא של הטרדה מינית במקום העבודה הייתי מביא כמקרה פרטי לדיון באימון מפני שהדיון במקרה כזה היה מביא אותי ואת כולם לדבר על נושאים של אתיקה ויחס בין אישי בחברה שלנו - אמנם אפשר לטעון שזה חלק מלימוד אומנויות לחימה אבל שוב, לא חושב שזה מתאים במסגרת הקבוצה שאני מאמן ולטעמי גם לא ברוב הקבוצות שאני מכיר. אפשר להסתפק בהצהרה כללית של "הטרדה מינית זה משהו שלא צריך לקרות בכלל" אבל לקחת את מקרה ינון מגל ולהפוך אותו למקרה פרטי בתוך אימון של אומנויות לחימה, לטעמי האישי - ממש לא במקום... אבל נו... זה רק אני
 

amir_aikido

New member
אני מבין אותך, ועדיין תוהה

אישית אני מאוד מבין אותך, מצד שני, גם אני גבר, וכפי ששמעתי רק אתמול, גם אני מכיר גם את המציאות של 10% נשים ברוב הקבוצות. אולי חלק מהבעיה היא שכגבר, כשאתה מלמד, אם אתה מתייחס למצבים שאינם "סכנת חיים", אתה מתייחס יותר למצבים שמטרידים גברים (איום מצד בריון / "מאבק כבוד") ולא למצבים שרלבנטיים לחיים של נשים?
&nbsp
ושוב, אנא אל תקח זאת אישית, אני מתאמן ותיק, ראיתי לא מעט קבוצות לאורך השנים, ואני כבר המון זמן פה בפורום, ועדיין ראיתי כמעט רק קבוצה אחת שמתייחסת לנושא - הקבוצה של "אל הלב" שכולה רק נשים, ובפרט קורס אימפקט שלהן. היה איתן פעם מפגש פורום ואני זוכר היטב שהתרשמתי מאוד לטובה מהתחום הזה (למרות שבתחום הטכני אני ואחרים היינו מאוד מסוייגים מחלקים משמעותיים בגישה שלהן כפי שהוצגה אז).
&nbsp
אם הייתי מלמד (אני לא מורה מבחירה) ורוצה להתייחס לזה, לא הייתי מתייחס דווקא למקרה של "יינון מגל", אלא הייתי אוסף את התלמידות הבכירות ומבקש מהן לחשוב על הנושא, לדון בו במספר סבבים, חלקם איתי וחלקם בלעדי, ומנסה להגיע למסקנות:
&nbsp
במה האימון חסר בהתייחסות למצב כזה (הטרדה מילולית)?
נקודת המוצא הינה כי מכוח המציאות של מחסור בזמן, האימון תמיד חסר במרכיבים רבים.
&nbsp
מהי הגישה הנכונה, מתוך התפיסה של השיטה שלי, להתמודד מול הטרדה מילולית
לאמנויות לחימה שונות יש גישות מעט שונות על המזרן. זוכר שהרציתי פעם על הגישה של אייקידו לעימות, והדגמתי את ההתייחסות פעם אחת על המזרן מול תוקף ואח"כ כאופן התמודדות בחיי היום-יום. אני לא חושב שאמנויות אחרות נחותות בזה, האימון מייצר גישה/"mind-set" לעימות - צריך רק לתרגל את היישום בנסיבות שונות מעט ועם כלים אחרים.
איך מתרגלים את זה?
שוב, אמנויות שונות מאמינות בגישות שונות, שנעות בין ה"נלמד מעט ומייד ניישם בתרגיל קרב" ועד ה- נבצע קטה אלפי פעמים ואז נתחיל להעלות עצימות לאט לאט. חלק מהתשובה לשאלה הוא גם איך דואגים לבודד את התרגול מהמציאות, שלא נגיע למצב שמישהי בעצם הוטרדה באימון שנועד לתרגל תגובה להטרדה
, ושוב זה דומה ל"בטיחות בקרב אימון" ולכל שיטה גישה משלה לנושא.
אילו תכנים חסרים לנו?
בדר"כ, כשמתרגלים א"ל, לא מתייחסים אל החוק, ויש פער לא זניח בידע ובתפיסתו. אישית, בעבר, עמלתי לנסות ולברר את המצב החוקי ביחס לנושאים של "הגנה עצמית", ונדהמתי עד כמה תפיסתי את המצב שונה אז, ואת "מה שנכון, ראוי וצודק" שונה מהמצב המשפטי כפי שהבנתי אותו לאחר החקר.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
אגב, כל האמור לעיל רלבנטי במידה לא קטנה גם לנושאים אחרים, והוא אחת הסיבות שאני טוען כי לימוד "הגנה עצמית" איננו "לימוד אמנויות לחימה" ולהיפך. יש חפיפה בין הנושאים כשמדובר על "פרק הלחימה", אבל, מלבד הפרק הזה, הם שונים, ומי שרוצה ללמד את שניהם, נדרש להוסיף תכנים רלבנטיים.
&nbsp
אמיר
 

orengar78

New member
קשה למתוח קו לפעמים בין אומנות לחימה לשגרת חיים

לפעמים אומנות הלחימה "מכתיבה" לנו שגרת חיים מסויימת ולפעמים לא... לדעתי האישית, שאולי עוד תשתנה בעתיד (אני כל הזמן לומד ושומע רעיונות חדשים), אין מקום בכלל לדבר על הטרדות מיניות של נשים או גברים על המזרן כי זה נושא רחב לכשעצמו. בשיטה שלי יש התייחסות מאוד רחבה למצבים מסכני חיים / פוטנציאל לפגיעה חמורה וזה כשלעצמו מכסה חומר לימוד והתעמקות לחיים שלמים... מי שרוצה לפתוח נושאים משיקים שקשורים לדרך התנהלות יום יומית במצבי שגרה שיעשה זאת בכיף, לי אישית, כמו שציינתי, זה לא מתחבר ולכן כבר בתחילת השירשור כתבתי שמנקודת הראות שלי לא הייתי מתייחס לנושא הזה בכלל על המזרן. מעבר לכך, בתור בנאדם, זה כבר סיפור אחר לגמרי ולא הייתי פותח את הנושא בפורום הזה.
 
למעלה