אילעאי עופרן בהקשר למעמד הר סיני והמסר

אילעאי עופרן

‏6‏ שעות ·

מעמד הר סיני, כמו שסבא נהג לומר, היה כישלון טוטאלי - ימים ספורים אחרי ששמעו מפי הגבורה "לא יהיה לך אלוהים אחרים על פניי" ונצטוו "לא תעשה לך כל פסל", השתחוו בני ישראל לעגל מזהב וקראו לפניו "אלה אלוהיך ישראל". התורה שקיבלו באותו מעמד הושלכה ונופצה בתחתית ההר.
אך למרות שלא באמת קיבלנו את התורה באותו יום, ולמרות שיחלפו 80 יום נוספים עד לרגע שבו יינתנו לישראל הלוחות השניים, אנחנו ממשיכים לחגוג בכל שנה את חג מתן תורה דווקא ב-ו' בסיון, משום שבתאריך הזה למדנו את העיקרון החשוב ביותר בתורה ובדת היהודית כולה, עיקרון בסיסי ויסודי שמנוסח בפסוק שלדעתי הוא החשוב ביותר בתורה - "הַיּוֹם הַזֶּה רָאִינוּ כִּי יְדַבֵּר אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם וָחָי".
בעולם העתיק רווחה האמונה שהמפגש עם האלוהים מביא למוות. יעקב אבינו, גדעון השופט וגם מנוח אבי שמשון, חוששים למות בעקבות התגלות אלוהית שזכו לה. עם ישראל שדרש רגע לפני מעמד הר סיני "אַל יְדַבֵּר עִמָּנוּ אֱלֹהִים פֶּן נָמוּת" גילה באותו מעמד שאלוהי ישראל הוא אלוהי החיים, ושהמפגש איתו אמור להביא חיים ולא מוות. הנקודה הזו, היא המסר של מעמד הר סיני.
המסר הזה, שהיה חידוש בל יתואר בעולם העתיק, נזנח בשנים האחרונות דווקא בקרב מי שנוהגים לכנות את עצמם "עולם התורה". ההתנהלות לאורך משבר הקורונה, הזוועה במירון וכנראה גם האסון בגבעת זאב, חושפים בפעם המי יודע כמה, שחוגים רחבים בחברה החרדית בישראל לא הפנימו את המסר של מעמד הר סיני. נכון שנהוג לומר בענווה "איננו יודעים חשבונות שמים", ועדיין הבסיס היסודי ביותר שאליו צריך לחזור ובו צריך להקפיד, אינו לימוד תורה, אמונה ותפילה, גם לא נטילת ידיים ואפילו לא הצניעות שכל כך אוהבים להתחזק בה, אלא בשמירה על החיים, הוראות הבטיחות והרגולציה.
צפוף בראש התורן. אי אפשר להניף 10 דגלים, ולכן נדרשת תשובה ברורה וקצרה לשאלה "מה הדבר הכי הכי הכי חשוב?" התשובה של התורה שלנו הוא "החיים". זה היסוד, הבסיס, העיקרון שקיבלנו עוד לפני שקיבלנו את התורה. אני מלא צער לגלות שוב ושוב שלחלק ניכר מההנהגה החרדית בישראל היום יש תשובות אחרות לשאלה הזו.
אפשר להשתמש עד מחר במושגים כמו "עולם התורה", "שר התורה" או "דגל התורה", אך אם התורה הזו לא מיוסדת דבר ראשון ולפני הכל על שמירת החיים, על התגלות שמביאה חיים ולא מוות, אז ה"תורה" הזו היא המצאה אנושית מוזרה, שאין לה שום קשר למה שנתן לנו הקב"ה במעמד הר סיני.
 
למעלה