החברה הגאונה

החברה הגאונה

כתבה :אלנה פרנטה
בהוצאת :הספריה חדשה/2015
הקיבוץ המאוחד ספר סימן קריאה
יצא לראשונה /2015
כדוגמת סרט זה או אחר שממש לא מתחשק לקום בסיומו,כך גם הספר הזה.על הספר "החברה הגאונה "אני מציעה לא לוותר .
הכתיבה,הסגנון,הסקרנות,השינויים המפתיעים בעלילה,השיאים,הצגת איפיון הדמויות,חיבוטי הנפש,גילויי האמת המכים כברק,הסודות,האמת הפנימית מול סוגי ההחלטות,מעלה את הספר למדף הספרים המעולים .
"החברה הגאונה" הוא סיפור של שכונה בה מתגוררים,משפחות איטלקיות נפוליטניות ממעמד נמוך,העוסקות בעמל כפיים וכול שאיפותיהן ורצונן להרים ראש,להגיע לרווחה כלכלית ולהתבסס,גם על חשבון כבודם.
צוהר נפתח לפנינו למערכת סבוכה של קשרים ויחסים בין הנפשות הפועלות,הדמויות בוגרים ומבוגרים כאחד:משפחת צ'רלו ,גרקו,קאראצ'י, פלוזו , סאראטורה,סולטרה,ועוד ועוד .
ובהם רומנים שהתרחשו,מעשים אפלים,אלימות והפעלת כוח פיסי.ומתוכם צפים ועולים תחושות של קנאה והתחנפות,שנאה ואהבה,תשוקה ומיאוס,בריחה נקמה והעלמות .
במרכז הספר,השולח צירים ומאיר כקרני אור לרוחבה של העלילה דמויות המפתח: המספרת אלנה בת משפחת גרקו -וחברתה לילה בת משפחת צ'רולו.
.מי היא החברה הגאונה בינייהן אשאיר לקורא לגלות .
מערכת יחסים בין השתיים מיוחדת במינה וארוכת שנים,החל מגיל שש עד שש עשרה, מילדות עד הפיכתן לנשים צעירות .
מערכת של סימביוזה מענינת,עמוקה,מרתקת,ארוגה באירועים:בהן החלטות,שיחות,לימודים אהבות,המשפיעים על כול אחת בנפרד ,ובו בזמן על שתיהן,על חייהן מעשיהן והתקדמותן בחיים ,וכאדם המבונן במראה,כך עולה בדיקה עצמית של אחת מול השניה.
שינויים חיצוניים ופנימים מתהווים,מצבים נוצרים.פעם זו מובילה פעם האחרת.פעם זו נשענת ופעם ההיא תומכת, כגלים העולים ויורדים קוצפים ושוצפים המשאיר את הקורא עם גל גואה בלב .
"לילה ,כמו תמיד ,רצתה להגזים הרהרתי .
היא הרחיבה עד אין קץ את מושג העקבות .לא רק את עצמה רצתה עכשיו להעלים בגיל שישים ושש ,אלא גם למחוק את כול החיים שהותירה מאחוריה .
זה הרגיז אותי מאוד {מדברי המספרת } נראה ידה של מי תהינה על העליונה
הדלקתי את המחשב והתחלתי לכתוב .

שתי דמויות מרכזיות :האחת מחייה התאכזבה,השנייה מספרת ממרחק של זמן את מה שהיה,ובדרך מגלה פלקורא את מאוויה חולשותיה,תלותה מאמציה ועצמתה .
"החברה הגאונה "
אהבתי .
וכמו שציינתי
סיימתי לקרוא והרגשתי שחבל....
מאיטלקית תירגם :אלון אלטרס .

 
למעלה