שוק חנוני. בית ספר מנדה צאלח.

EZRA3201253

New member
שוק חנוני. בית ספר מנדה צאלח.

לכל חברי הפורום שלום

1.מעוניין לקבל חומר על שוק חנוני :פעילות בשוק,הרכב אוכלוסייה,בתי ספר לידו,וכל חומר אחר
2. מעוניין לקבל חומר על תלמידים/ אחר שלמדו בבית ספר מנשה צאלח ,תוכנית לימודים ? מי קבע אותה ,? וכל דבר שיוכל לעזור בידע על בית הספר.
אודה לכולם אפשר גם במייל . [email protected]
 

א ש ר ת

New member
EZRA3201253 הייתי בשוק חנוני בשנות הששים לפנ עלייתי לארץ,

נסענו אני ואמי לשם כדי לערוך קניות מיוחדות אמי אמרה שרק שם אפשר להשיג, איני זוכרת מה בדיוק היא חפשה שם ואת האמת לא עניין אותי, אך אני זוכרת שהמקום לא היה מרוצף ומלא בוץ ולא נעים להסתובב שם.לגבי ביה"ס מנשי צאלח לא ידוע לי אולי החברים שעלו בשנות החמישים זוכרים אודותיו.אחר העלייה של עזרא ונחמיה , היהודים שנותרו שם למדו בבתי ספר מנחם דניאל ופרנק עיני. מקווה שחברים יעזרו כאן.
 
עזרא

אני גרתי בשוק חנוני כמה שנים טובות ולמדתי בבי"ס מנשה צאלח. אני זוכר שכונה יהודית ובה שוק שוקק חיים כל היום ומלא שפע מכל טוב. כבר ב-5 בבוקר היינו מתעוררים לקול המוכרים שצועקים: טמאטה...טמאטה... בשוק נמצא הכל : פירות וירקות טריים, קצבים, חנויות מכולת, תרנגולות חיים והשוחט לידם. כל הקצבים היו יהודים ומכרו בשר כבש כשר שהיה הרבה יותר יקר מבשר הכבש שנמכר ע"י המוסלמים שאינו כשר כמובן (בגלל מס הגביילה). כל חנויות השוק היו בבעלות יהודית. היו מוסלמים שהציעו את מרכולתם כרוכלים ובינהם אני זוכר את מוכרת הקיימע'.
המקום קרוב למחלת א-תווראת ששם נמצא ריכוז גדול של בתי כנסת ובתי ספר: המפורסם ביניהם הוא מדרש בית זלכה שממנו יצאו גדולי רבני בבל (זכיתי ללמוד שם תקופה). עוד בתי כנסת שהיו: צלאת אבו מנשה, צלאת לכביע'י, צלאת מנשה צאלח שבתוך ביה"ס מנשה צאלח, צלאת רחל שחמון שבתוך ביה"ס רחל שחמון.
באשר לבתי ספר, היה ריכוז גדול של בתי ספר של הקהילה היהודית, שמרבית ילדי הקהילה התחנכו בהם ורק מיעוטם למדו בבתי ספר ממשלתיים. היה בנוסף לבתי הספר שהזכרתי מנשה צאלח ורחל שחמון (מדרסת א-תעאוון), היה גם ביה"ס אליאנס ובמרחק מה היה ביה"ס מסעודה שמטוב, בי"ס מסעודה סלמאן, ומדרסת אלווטנייה. אך לפני כל אלה היה מדרש תלמוד תורה שבו התחילו ילדים ללמוד כבר בגיל 4 כאשר חלקם היו בגני ילדים - רווט'ה - . רבים מההורים שלחו את בניהם למדרש שילמדו תורה כבר בגיל זה. בבתי ספר אלה למדו לא רק תלמידים שגרו בקרבת מקום בשכונות בגדד העתיקה אלא גם אלה שגרו באלבתאוויין ובאלכראדה. היו הסעות במיניבוסים דרך שארע ע'אזי וממנו מתפזרים כל אחד לביה"ס שלו.
תכניות הלימודים נקבעו ע"י משרד החינוך. אך בבתי הספר היהודיים שילבו גם שיעורי דת. הבחינות בסיום ביה"ס העממי (6 שנים) ובתיכון (5 שנים) היו ארציות בכל המדינה ובאותו מועד.
סליחה שנסחפתי.
הערה: כדאי לקרוא את הספר (דודי) מאת דוד עברי חבר קיבוץ בארי ובו פרטים רבים לעומק אודות ביה"ס מנשה צאלח.
 

פואד ה1

New member
דורי תודה על התאור מימים שהלכו ואינם עוד..ד'כרייא
ת...

 
עזרה ערב טוב הייתי בבית ספר מנשה צאלח , פחות משלוש שנים עד

העליה , בשנת 1951 , אבל לא זוכרת הרבה ,
כל שזכור לי היה בית ספר טוב שם לא היו בעיות ,
מצטערת שלא יכלתי לעזור יותר , מונירה
 

lmns

New member
עזרא, בספריית מורשת יהדות בבל יש חומר רב על בתי הספר

תמונות ועוד. אפשר גם לראות במוזיאון את השכונות היהודיות על מפה מפורטת וגם בדגם מוקטן של הרובע היהודי
https://www.facebook.com/babylonjewry
&nbsp
 

פואד ה1

New member
לילי תודה לך ושפע בריאות וחן חן לך עד העידכונים מהנעשה במורש

 
למעלה