ביקור בטרנסילבניה,תודה לאלה שסייעו ובמיוחד למילך

boriska1

Member
ביקור בטרנסילבניה,תודה לאלה שסייעו ובמיוחד למילך

ב4-5 שנים האחרונות,אנחנו נוהגים לנסוע בסתיו למרחצאות ולא הייתה פעם אחת שלא קיבלנו עצות מועילות שהגבירו הנאתינו והוזילו את הטיול.
רוצה להודות לכולם ותודה מיוחדת למילך שעזר לנו מאוד.הפעם נסענו למרחצאות פליקס,קרובה לעיר אורדיאה.בעידודו של מילך "הפכנו את היוצרות",במקום לגור באתר המרחצאות ולנסוע מידי פעם לבלות בעיר,גרנו בעיר ונסענו בכל יום למרחצאות ציבוריים.זה איפשר לנו מבחינת תקציב לגור במלון המפואר בעיר,במקום מקום פחות טוב באתר המרחצאות.שלא נדבר על אפשרויות בילוי,מסעדות ופבים בעיר.במרחק של כ25 ש"ח במונית,מגיעים למרחצאות ציבוריים מפוארים באתר,משלמים דמי כניסה כ30 ש"ח ונהנים מאוד.לבתי מלון אין אפשרות לכל כך הרבה בריכות ומתקנים.
לפי התרשמותינו,לפחות לפי האווירה,בתי המלון באתר דומים לבתי הבראה של ההסתרות,עם זקנים מישראל וגרמניה.דהיינו,אפילו אנחנו בגילינו המופלג היינו מורידים שם את הגיל הממוצע.
ההחלטה,בעידודו של מילך הייתה מצויינת.
קצת על הקהילה היהודית.במסגרת התיירות גם ביקרנו בבתי כנסת בעיר וכמנהגינו בגולה,נוהגים אנחנו לבוא לתפילה בליל שבת. באורדיה,לפני המלחמה הייתה קהילה יהודית מפוארת ורבת עוצמה.
יש שם שני בתי כנסת גדולים,אחד אורטודוקסי ואחד נאולוגי.שניהם גדולים מאוד ומפוארים מאוד.בית הכנסת הנאולוגי שופץ , בית הכנסת האורטודוקסי בשלבים אחרונים של השיפוץ ואפשר להתרשם מיופיו.שני בתי הכנסת נבנו בזמן "הקיסר ירום הודו" ,בעשורים האחרונים של המאה ה19.בבית הכנסת הנאולוגי,הוציאו את ה"MANIFESTO" ,שחתום עליו פרנץ יוזף ירום הודו.לא הצלחנו להבין מה כתוב שם ואפילו לא לזהות את השפה,אותיות קטנות ומגילה ארוכה מאוד,בכתב יד מעוצב.עוד סימן המצביע על עוצמת הקהילה היהודית דאז,אדריכל בית הכנסת היה יהודי,שגם נשא בתפקיד האדריכל הראשי של העיר.בתקופתו נבנו לא רק בתי כנסת מפוארים,אלא גם כנסיות ומבני ציבור מפוארים,רובם בסגנון ברוק, אבל לא רק.
לעומת היום,ביקור בקהילה מעורר אסוציאציה של "כזונה הייתה קריה נאמנה".באנו לתפילת ליל שבת,יש שם ישראלי,פנסיונר שנשא תפקיד בכיר,צבר שהתאהב בקהילה.הוא גם החזן וגם פוסק הלכות וגם מעביר שעורי תורה.איש הציונות הדתית,שהתאהב בקהילה ורוב הזמן גר שם.מתפלל בהעברה ספרדית,כנהוג בישראל.בתפילה היו נוכחים 12 גברים ,כולל אותי ועוד תייר מארה"ב ואישה אחת,אישתי.
ראיתי שהחזן מדלג על אמירת "שמונה עשרה" בציבור.שאלתי אותו אחרי התפילה.אמר לי שאמנם כולם יהודים,אבל לא לפי ההלכה. 2-3
מ"זרע ישראל" נמצאים בשלבי גיור.זה מה שנשאר מקהילה מפוארת ורבת עוצמה.
 

milch

New member
אני שמח בישבילכם שנהניתם


 
למעלה