רכישת דירה להשקעה...2

ron79s

New member
רכישת דירה להשקעה...2

שלום לכולם, אקדים ואומר שכבר כתבתי כאן הודעה דומה אבל הדיון קצת יצא מהקשרו וההתלבטות שלי רק גדלה מאז. אני "על הגדר" כבר די הרבה זמן, ממשיך לעבוד ולחסוך כרגיל ולא בטוח למה בדיוק אני מחכה. בינתיים ההון העצמי כבר מעל 450 אש"ח, אולי אפילו אגרד את החצי מליון עד סוף השנה, משכורת קבועה יש, גיבוי מההורים יש, חובות אין. רק לקום ולקנות. אני באמת מנסה להתעלם מכל הכותרות על "קיפאון" וכו' ולהתייחס לנתונים רלוונטיים כמו הלמ"ס ורשות המיסים ועסקאות שבוצעו בפועל. לא קל. כל הדעות והעצות נראות כאילו באות ממקום אינטרסנטי או של משאלות לב, וזה ברור - בעלי הנכסים שקנו טוענים לעליות, אלו שלא קנו טוענים לירידות. מזמן הפסקתי להתייחס לטוקבקים ולעמוד המחאה הזו שבעצמו נראה כמו טוקבק אחד גדול ששם אחד תומך בשני ומתאמצים בכל הכוח לשכנע שהבועה מתפוצצת ושזה הזמן הגרוע ביותר לקנות. אישית אני לא לוקח אותם ברצינות אבל נראה ש80 אלף איש דווקא כן וככל שהם גדלים כך אולי יצליחו להשפיע במידת מה על השוק. אני לא רואה את המחירים יורדים וחושב שהביקוש לדירות להשכרה יהיה קיים כל הזמן. גם בשוק יורד אגב.
רק מה, אני מפחד על ההון העצמי שלי שנחסך במשך שנים רבות של עבודה קשה ש"אפסיד" אותו אם באמת ירדו המחירים, שכן יכולתי לחכות ואז לקנות בפחות. אי אפשר להגיד "היום העסקה כדאית ולא מעניין אותי מה יהיה מחר". לא הייתי רוצה לגלות עוד כמה שנים שהייתי יכול לרכוש את הדירה הזו במאות אלפי שקלים פחות ובעצם כל הכסף שחסכתי הלך לאיבוד בגחמות השוק. אני עוד יותר לא רוצה לומר עוד חמש שנים "איך לא קניתי לפני חמש שנים" ממש כמו שהרבה אנשים אומרים היום. נדמה שאם לא הייתה לי האפשרות והייתי גר בשכירות שאוכלת לי חצי המשכורת וללא כל חסכונות בצד אז לא הייתה שום התלבטות (ואז בשמחה הייתי מצטרך למחאה כלפי החוצפנים שיש להם מיליון שקלים יותר ממני) וזה רק מראה על המהות שם.
בדיון ענייני קצר וקולע בלי אינטרסים ומשאלות לב האם אפשר לומר שהמחירים "לא יתרסקו"? או שאנחנו לקראת ירידה? אני פשוט לא רואה את זה קורה למרות שאני בצד המחוסר דירה כרגע ושאמור לקוות שכן ירדו המחירים. אני מקווה שאני לא הולך לכתוב כאן עוד שנתיים "עדיין על הגדר" ועכשיו הדירה עולה 100-200 אלף יותר - בדיוק מה שחסכתי בינתיים.
 
רון, האם ספקולציות של גולשים באמת יעזרו כאן?

לענ"ד תשובתו של אף אחד לשאלה הזו לא יותר טובה משלך.
&nbsp
 

or7474

New member
תראה

נכון לרגע זה השוק באמת דיי בקפאון. אנשים לא מוכרים היום דירה במהירות. כמו שאתה אומר כולם יושבים על הגדר ומחכים ל ... ? ( אף אחד לא יודע.. ) בכל מקרה ההיסטוריה מוכיחה שבישראל היו ירידות בעבר. אבל בסופו של דבר גם אם יש עצירה או ירידה במחירי הדירות , תמיד בסוף יש תיקון כלפי מעלה. אומר לך דבר כזה. אם אתה מחפש דירה לשנה , שנתיים , לעשות סיבוב ולמכור זה לא הזמן הכי טוב. ( נכון לימים אלה ) אם אתה מחפש השקעה להרבה שנים . השקעה בנדל”ן הוכיחה את עצמה כהשקעה נכונה וסולידית. ( התשואות לא גבוהות היום ). דווקא לדעתי נכון לרגע זה שהשוק דיי בקפאון , זה הזמן למצוא מציאות. יש המון אנשים שצריכים למכור מכל מיני סיבות והם לא מצליחים. זה הזמן לתפוס עסקה טובה ממישהו לחוץ למכירה. בהצלחה !
 

ron79s

New member
אני יודע שהניחוש של כולם טוב כשלי. אני מחפש יותר משהו בכיוון

של "מה אתם הייתם עושים" מפני שיש פה אנשים בעלי יותר ידע וניסיון מדג קטן וחדש בעולם הנדל"ן כמוני

אינני מחפש לעשות סיבוב להיפך אני רוצה למצוא נכס במיקום אסטרטגי עם ביקוש ולשמור אותו לשנים רבות.
ובכן, הנה שני תרחישים אפשריים ומה יהיה מצבי בכל אחד מהם. שניהם לדעתי סבירים באותה המידה:
השנה היא שנת 2020, לא קניתי והחיסכון שלי כבר באזור ה700 אש"ח שפשוט יושבים להם בעו"ש.
א- מחירי הדירות ירדו מאז הקיפאון של 2017 והיום אפשר למצוא דירות נהדרות בפחות ממיליון שפעם היו עולות 1.2-1.4 ואני מוצא דירה רלוונטית וקונה בקלות עם מעל ל70 אחוז הון עצמי בעזרת הלוואה קטנה יחסית.
ב- בניגוד לכל הפנטזיות והמחאות המחירים המשיכו לעלות והיום דירה עלובה ביותר עולה 1.5, אין שום מקום מגורים ראוי בפחות משני מיליון. כל חסכונותיי ייבלעו באחת בקניית דירה ואמשיך לשלם משכנתה לשנים רבות.
ואם אני קונה היום? בתרחיש א' זו טעות מרה, בתרחיש ב' פעלתי בחכמה ואני כבר משלם במרץ את הההלוואות בדרך לסילוק כל החוב.
הכיוון שלי הוא דירה במרכז הארץ במעגל ראשון או שני לתל אביב. אולי על תוואי הרכבת הקלה שבעוד 5-10 שנים תהנה גם מנגישות.


ברור לי שאין בקריאה בפורום המלצה או אחריות. אני רק רוצה כמה שיותר דעות שאפשר.
 

or7474

New member
חביבי , תקפוץ למים !

אין יותר מידי סכנות. זה השקעה סולידית. גם אם תחכה לשנת 2020 בשנתיים האלה אתה מפסיד הכנסות משכירויות של לפחות 80.000 ש”ח. בהתשחב שבסכום שאתה מחפש אפשר לקבל שכירות שבין 3500 - 4000 בטח אם במעגל שני בגוש דן. עכשיו זה הזמן למצוא מציאות ! לדעתי התרחיש היחידי שבאמת בגללו אולי יוכלו לרדת מחירי הדירות. זה משהו יותר בירוקטי. אם בנק ישראל יאשר מימון של 50 אחוז לדירה ראשונה. אז באמת יהיה ירידה במחירים. אבל זה לא יקרה... אין לי שום אינטרס אם תקנה או לא. אני תמיד אומר לעצמי שלחשוב זה טוב , אבל צריך לקבל החלטה בסוף. אין מה לשבור את הראש יותר מידי. ” אם ואם ואם “ זה לא יגמר בחיים. בהצלחה !
 

ron79s

New member
אמת...אבל זה כאילו כל יום אני קם בבוקר עם דעה אחרת מאתמול

נכנס למדורי הנדל"ן - "עלייה במדד מחירי הדירות"..."ירידה בכמות העסקאות"..."ירידה במחירה הממוצע של דירה באיזור X"..."עליות מחירים למרות פעולות האוצר"..."קיפאון מוחלט בשוק הנדל"ן"...איך אפשר לגבש ככה דעה? האם אני לא סתם נגרר אחרי העדר אל הנדל"ן? אני באישזהו מקום מחפש מה לעשות עם הכסף אחרת הוא סתם ישב שם עוד הרבה שנים, אין לי שום הוצאה גדולה בתכנון (רכב/ריהוט/טיול וכו') להיפך אני רק ממשיך לחסוך עוד כמה אלפי שקלים כל חודש בערך חצי משכורת...
אם אני קונה עכשיו דירה במיליון שקלים ועוד שנתיים המחיר יורד ל750 אלף נניח, זה אומר ש"הפסדתי" 250 אש"ח לא כך?
 

or7474

New member
ואם המחיר עלה ל 1.250 ?

תשמע ... את האמת אי אפשר לדעת מה יקרה. כמו שאמרתי ההיסטוריה מוכיחה שגם אם יש ירידה במחירי הדירות. ( וקרה בעבר ) בסופו של דבר המחיר עולה. ברגע שזה קנייה להרבה שנים . לדעתי אין ממה לחשוש..
 

MrRoadRunner

New member
רגע רגע.. מה לקפוץ למים? על ניהול סיכונים שמעת?

ניהול סיכונים. האם, לדעתך, הסיכוי לירידת מחיר גבוה או נמוך מהסיכוי לעליית מחיר?
סתם דוגמא לאיך להתחיל:
עשה רשימה של פרמטרים המשפיעים על השוק (רמז: היצע\ביקוש נוכחי ועתידי, רמת ריבית נוכחית ועתידית, פעילות ממשלה, מיסוי, אטרקטיביות אלטרנטיבות השקעה אחרות וכ'). תן משקל לכל אחד מהפרמטרים (נגיד 0-10), תן גבולות לכל אחד מהפרמטרים (נגיד ריבית 0-4 כש2 ניטרלי, ביקוש\היצע 0-2 כש1 ניטרלי וכ) ותן מדד לסיכוי עליה או ירידה (נגיד מעל 5 עליה, מתחת ל5 ירידה).
 

ron79s

New member
זה חשבון מעולה ולא רחוק ממה שעשיתי

רק בניסוח קצת אחר אבל על אותו עיקרון, זה הכל הערכות. אפשר לומר שהתוצאה טובה אבל ידוע שכשאנחנו באים להעריך משהו שנכנסים אליו יש נטייה לאופטימיות. אלטרנטיבות השקעה אחרות לא מעניינות אותי, אולי מחוסר הבנה אולי אפקט העדר, אבל ממכרים שהשקיעו בנדל"ן הם רק שמחים על ההחלטה. כמובן שהיום במבט לאחור הייתי צריך לעשות את זה לפני שנים אבל אי אפשר היה לדעת, בדיוק כמו שהיום אי אפשר לדעת מה נאמר בעוד כמה שנים. אם היית במצבי מבחינה כלכלית האם היית מתחיל עם איזו דירה קטנה?
 

MrRoadRunner

New member
להערכתי, במצב הנוכחי, הסיכוי לירידה גבוה מהסיכוי לעליה.

והסיכוי לקיפאון גבוה מהשניים (מה שאומר ירידה איטית במחירים לאורך שנים רבות).
הכל כמובן בניטרול גורמים מקומיים וגלובלים... (מלחמה, אסון טבע, משבר פיננסי וכיו"ב)

בהצלחה.
 

otherwise

New member
לדעתי חבל שהכסף יישב בעו"ש

תתחיל ללמוד את השוק באזור ביקוש מסוים, לראות דירות, לשוחח עם אנשי מקצוע, להבין מה ההזדמנויות. כל עוד אתה לא חותם אין סיכון ;) אז יהיה לך קל יותר להרגיש אם מתאים לך.
גם כשיש ירידות (לא היו הרבה כאלה מאז קום המדינה), תמיד יהיו אזורים אסטרטגיים בהם יהיו עליות, במיוחד אם אתה בקרבת תל אביב. כשאין מס רכישה זה הרבה יותר פשוט. הרי הוצאות רכישה יהיו קטנות יחסית, ומיד תתחיל להרוויח שכירות. ואם תחזיק את הדירה לטווח בינוני-ארוך סיכוי מאד קלוש לא לצאת ברווח.
אופציה אחרת זה לוותר על המימון ולקנות דירה זולה יותר בעיר בפריפריה וכך להפחית סיכונים שקשורים למשכנתא. לדעתי אתה פשוט צריך יותר ידע והתנסות כדי לקבל החלטה...
 

alef34

New member
כמעט באותו המצב

אני נמצא כמעט באותו המצב ועם בערך אותן ההתלבטויות. באופן אישי אני חותר לרכישת נדל"ן אבל רוצה לצאת מהקופסה. אסביר:
אני לא רוצה לרכוש נדל"ן ישן (הוצאות, תיקונים וכו'), לא מעוניין בדירות למשפחות (דירה למשפחה זאת "סכנה" כלכלית - אי אפשר לפנות משפחה שנמצאת בקשיים כלכליים ולכן הקושי שלהם עובר להיות הקושי של בעל הדירה) ואני לא מעוניין כרגע בנדל"ן עסקי (משרדים וכו').
לכן חשבתי על דירות לקהל יעד ספציפי - דירות לסטודנטים - לרוב שוכרים אחראיים, משלמים בזמן (בגלאים האלה לא רוצים להסתבך) ומתחלפים כל שנתיים-שלוש (ככה הנכס נשמר טוב יותר כי בכל תחלופה מבצעים "שיפוצון").
הבעיה שלי היתה שבתל אביב יקר מידי, ב"ש רחוק מידי ובחיפה דירות ישנות מידי.
ואז ראיתי את הפרסומת של פרי נדל"ן - דירות המיועדות לסטודנטים ברחובות עם הון עצמי של 320,000 ש"ח - עד שחשבתי והתלבטתי - נגמרו הדירות...
 
בגלל מחיר למשתכן": מכירות הדירות של דמרי צנחו ב-37%,

אך ההכנסות והרווח זינקו.
בחברת י.ח. דמרי (5,773 -1.06%) מצביעים על תוכנית מחיר למשתכן כעל הגורם העיקרי שפגע בקצב מכירות הדירות שלה ברבעון השני של 2017. החברה מכרה ברבעון זה 116 יחידות דיור בלבד בישראל (121 יחידות דיור כולל פעילות ברומניה) תמורת 159 מיליון שקל בלבד, לעומת 185 יחידות דיור שנמכרו בתמורה ל-229 מיליון שקל ברבעון המקביל. שיעור הירידה בקצב המכירות במחצית הראשונה של השנה הוא דומה, כ-40%, כשהחברה מכרה בתקופה זו 210 דירות בלבד בישראל, לעומת 350 דירות במחצית הראשונה של 2016.
https://www.themarker.com/markets/reports/1.4385757
 

ron79s

New member
מה עם כל המומחים והמנוסים... :) רימון? הנדלניסט? משקיע בבש?

מלכה לוין...?
אני באמת רוצה דעה בלבד של מי שהיה במקומי מה היה מחליט לעשות...עם הון עצמי שפשוט יושב ללא כל תועלת יש שיגידו נשחק, ועם אפשרות וודאית לרכוש דירה - היום. פשוט אין לי שום רקע בנדלן אני לא משכיר דירות ומעולם לא קניתי או מכרתי דירה...מפחד שאני נגרר לתוך זה רק בגלל שיש לי האפשרות, ועוד שנתיים אגלה משהו הרבה יותר מועיל שיכולתי לעשות עם הכסף
 
למעלה