דומם צומח חי מדבר - שבתוכנו!

יותם73

New member
דומם צומח חי מדבר - שבתוכנו!

טבע הדומם: מנוהל על ידי הבורא באופן מוחלט דרך הרצון להנות. כשהוא עובד רק לטובת עצמו, הוא מקיים בכך את הוראותיו הישירות של הבורא, כפי שהוא ברא אותו. אפילו לא מכיר בכך שהוא נתון תחת שליטתו המלאה של הבורא.
טבע הצומח: עצמאי מעט: משפיע מעט כנגד רצונו הישיר של הבורא. אך לכולם אותה תנועה. בהתפתחות הרוחנית - הם אלה שהופיע בהם הכוח להתנגד לאגואיזם, לעבוד בהשפעה. אבל עדיין אין בהם כוח להתנגד לסביבה.
טבע החי: לכל אחד טבע משלו, חיים משלו, לא תלוי בסביבה, רגשות משלו, יכול להשפיע כנגד רצון הבורא, אך לא יכול להרגיש דבר מלבד עצמו, זמנו. לא קיימת בו הרגשה של הזולת ולכן לא יכול לדאוג לזולת.
טבע האדם: עושה הכל כנגד הרצון הישיר של הבורא; משפיע, למרות הטבע האגואיסטי שבו נברא על ידי הבורא. אינו תלוי באחרים, בסביבה. מרגיש את הזולת ולכן יכול לדאוג לזולת. מרגיש את העבר ואת העתיד.
 

BravoMan

Active member
אני הולך לתת לך להנות מהספק ואשאל:

אינך מתכוון בוודאי לחלוקה המקובלת ל-"חי, צומח, דומם", שכן אז היינו צריכים להבין ממך שכל אבן יש לה רצון להנות והיא עובדת בשביל הרצון הזה.
&nbsp
אז, למה אתה מתכוון כשאתה כותב "טבע דומם"?
 
לפי דעתי דיוק הדברים במלוא הדרם וצביונם מונח בלשון הזהב הזה:

בעל הסולם : הקדמה לספר פנים מאירות ומסבירות

״
(אות ב) אמנם לפי"ז צריכים להבין ההעלמה הגדולה הנוהגת בפנימיות התורה, כמש"א במסכת חגיגה אין דורשין במעשה בראשית בשנים ולא במרכבה ביחיד: וכן כל הספרים המצויים לנו במקצוע הזה, חתומים וסתומים לעיני כל ההמון לא יבינו זולת השרידים אשר ה' קורא אותם, בהיותם כבר מבינים את השרשים, מדעתם, ובקבלה מפה אל פה: אשר הוא תמיה רבתי איך מונעים תהלוכות החכמה והתבונה מקרב העם אשר הוא כל חייתם ואורך ימיהם, ולכאורה הוא עון פלילי שע"כ אמרו ז"ל במדרש רבה בראשית על אחז שע"כ נקרא אחז בשביל שאחז בתי כנסיות ובתי מדרשות וכו', דע"כ גדלה אשמתו וכו': וכן חוק הטבע אשר עינו של אדם צרה, להאציל מהונו ורכושו לאחרים, אבל כלום יש לך מי שעינו צרה, מלהאציל מחכמתו ותבונתו על אחרים, ואדרבה ביותר ממה שהעגל רוצה לינק הפרה רוצה להניק, ומכ"ש בתורת ה' וחפצו ית':
אמנם כן אנו מוצאים תעלומות בחכמה, אפי' בחכמים החיצונים, בדורות שעברו: ואיתא בהקדמתו של הר"מ בוטריל ז"ל לפירושו על ספר יצירה, מאמר בשם אפלטון שהזהיר לתלמידיו כלשון הזה "אל תמסרו החכמה למי שאינו יודע מעלתה", וכן הזהיר אריסטו "אל תמסרו החכמה למי שאין ראוי לה פן תחמסוה" והוא ז"ל פירשו, אשר אם החכם מלמד חכמה למי שאינו הגון לה, הוא חומס את החכמה ומשחיתה, עכ"ל: ולא כן עושים חכמים החיצונים שבדורותינו, אלא אדרבא מתאמצים להרחיב שערי חכמתם לכל מרחבי ההמון, בלי שום גדרים ותנאים: ולכאורה יש טענה גדולה על חכמיהם הראשונים, שסגרו דלתי חכמתם על קומץ קטן מיחידי סגולה, שמצאו מוכשרים אלי' ומרבית העם עזבו לגשש קיר:
(אות ג) ואסביר הענין, כי ד' מפלגות אנו מבחינים במין המדבר, במדרגה זה על זה, שהם: המון עם, גבורים, עשירים, חכמים, והם שוים בערך, לד' מדרגות שבכלל המציאות, הנקרא דומם צומח, חי, מדבר: אשר הדומם, מוכשר להוציא ג' הסגולות, צומח, חי, מדבר, ואנו מבחינים ג' ערכים, בכמות הכח מהמועיל והמזיק שיש בהם: כח הקטן שבהם, הוא הצומח, כי הגם שפעולת הצמח, בקרבת המועיל שלה ובדחית המזיק לה דומה, למין האדם והחי, אמנם אין בה הרגש נבדל לענין זה אלא כח כללי משותף לכל מיני הצמחים שבעולם, שפועל בהם מלאכה הזו: נוסף עליהם מין החי, שבכל ברי' וברי' בפני עצמה יש הרגש פרטי לעצמו, לקרבת המועיל ולהרחקת המזיק, ויוצא לנו בזה, ערך בעל חי פרטי אחד, משתוה עם ערך כל מיני הצמחים שבהמציאות כי זה כח המרגיש בברורי מועיל ומזיק, שישנם לכללות כל מין הצומח, נמצא בברי' פרטית אחת ממין החי נבדל ברשותו לעצמו: והנה כח המרגיש הזהה נוהג במין החי, הוא מוגבל מאד במקום ובזמן, להיות ההרגש אינו פועל בריחוק מקום כחוט השערה מחוץ לגופו, וכן אינו מרגיש מחוץ לזמנו, כלומר, בעבר ובעתיד, אלא באותו רגע שהוא דבוק בה לבד: נוסף עליהם מין המדבר, המורכב מכח המרגיש וכח השכלי יחד ולפיכך אין כחו מוגבל בזמן ומקום, לקרבת המועילו ולהרחקת המזיק לו, כמו מין החי, והוא בסיבת המדע שלו, שהוא ענין רוחני, שאינו מוגבל בזמן ומקום, ויכול להשכיל בכל הבריות למקומותיהם בכל המציאות, וכן בעוברות ועתידות משנות דור ודור, ונמצא ע"כ, ערך איש פרטי אחד ממין המדבר, משתוה עם ערך כללות הכחות, שבמין הצמחים ומין החי, שישנם בכל המציאות בזה הזמן, וכן בכל הדורות שעברו, להיות כחו מקיף אותם, וכולל בפרטיותו עצמו, לכל כחותיהם יחד:
ומשפט הזה נוהג ג"כ בד' המפלגות שבמדרגת מין האדם דהיינו המון עם, עשירים, גבורים, חכמים,״


יוצא לפי דבריו, ולפי שהשכל גם מחייב, שהצורות שנפרשות לפנינו בבחינות זו למעלה ממעלתה של זו, נגלות לנו בטבע אחד , והוא כח תנועתן ״להתרחק מן המזיק״ , ו״להתקרב למועיל״ , שהכח המניע הזה אנו מסוגלים להבחין בו אפילו במערכות דוממות, ועל אחת כמה וכמה במערכות צומח וחי הקרובות אלינו יותר, במעלת המדבר עדיין מוקדם לפתוח פה

אמנם, זו הפסיעה המדעית, בחקר ״הרצון לקבל״ , הנמצא בכל פרודה הערוכה לעינינו שבהמציאות הנמצאת לעינינו , שמורה לחכמי הקבלה , כלומר לא תצוייר תנועה לכיוון החקירה הזו בפנימיותה זולת ממדברי שאלת הטעם בחיים, מהו?, אלו יקראו בשם ״חכמי לב״ באמת , שזו לא תמולא זולת בהימצא דבר האמת הנכון והאמיתי לה ולדרגתה , ולא יעזור שיעורי תורה יבשה ח״ו , ופיטום ההמונים בדברי הבל ,כי כל חסדם כציץ השדה
 

hnc

New member
תגיד, אתה יכול במספר מילים סביר

לומר מהי בדיוק השורה התחתונה של החכמה הגדולה הזאת ששמורה לחכמי הקבלה?
אגב, משהו דומה לזה נשאל כאן חברנו יותם ולא ראיתי שהוא הצליח לתת לכך תשובה סבירה.
 
להלן הגדרת החכמה בכמות המילים התמציתית והמדויקת ביותר:

מתוך מהותה של חכמת הקבלה :
״כי חכמה זו היא לא פחות ולא יותר אלא סדר של שרשים המשתלשלים על דרך קודם ונמשך בחוקים קבועים ומוחלטים המתחברים וקולעים למטרה אחת מאד נעלה, הנקובה בשם "גילוי אלקותו ית' לנבראיו בעולם הזה"״

אבל כמובן שהכרה של החכמה הזו מצד הממשות שבה לא תתהווה אלא בלימוד בפועל שלה , בכדי לקבל איזה ״מושג ירוק״ בנוגע אליה, לפי כך הוכן לאוהבי תושיה וחכמה , על ידי בעל הסולם - מקבץ של ספרים, ואינספור מאמרים המגלים ומבררים למעיין בדרך השווה לכל נפש , כל שיחפוץ לדעת בחכמה הזו ופרפראות דחכמה
החל מחקירת חופש הבחירה עד לכדי כיליון , וכלה בבירור מושגים שהכל משתמשים בהם ולא יודעים פירושם הראוי כמו גוף ונפש


טעימות :
הקדמה לתלמוד עשר הספירות
 

hnc

New member
אז השורה התחתונה של חכמת הקבלה

אחרי לימוד של חיים שלמים והררי ספרים ואוקיינוסים של מילים זה "גילוי אלקותו ית' לנבראיו בעולם הזה"?
אם כך, אתה יכול לומר שוב במספר מילים סביר איך בדיוק מתגלה אלוהים? האם רואים או שומעים אותו לפתע פתאום למרות שלטענת הדת אין לראות או לשמוע אותו? או אולי מבינים אותו למרות שגם כאן לטענת הדת אי-אפשר להבין אותו כי נסתרות דרכיו וכולי?
ובנוסף, מה יוצא לו לאדם מכל זה? ושאלה אחרונה, מדוע רובה המכריע של האנושות לא קונה את חכמת הקבלה האדירה הזאת שלא נדבר על כך שאפילו יהודים מסורתיים כמוני ויהודים רבים אחרים לא קונים זאת?
 
לא מעוניין למכור לך כלום .

אמנם רק ליידע את אלו הכדאים לדבר הזה אני מבקש , ולקדם פניהם בידיעה ברורה ומיוחדת והיא שהופיע עלינו אור יקרות בדור הקודם, שאין די דיו בעולם לתאר שבחו ופועלו אשר פתח לנו הפתח להתבונן בדברים העומדים ברומו של עולם , כפי שבפתח דבריו במאמרו ״עת לעשות״ יידענו בזאת :
״זה זמן רב אשר מוסר כליותי ירדפני יום יום, לצאת מגדרי ולחבר איזה חיבור יסודי בדבר נשמת היהדות והדת ובידיעת מקוריות חכמת הקבלה ולהפיצו בקרב העם, באופן שישיגו מתוכו הכרות והבנה בכלל הדברים העומדים ברומו של עולם כראוי, באופים וצביונם האמיתי.״

ובעבור שאלותיך הנוגעות בתפר שבין תפישת הדת לתפישת חכמת הקבלה ,
הנה אני מניח כאן , מקור ובו צבר שאלות בדמות שאלותיך המונעות על בידי אותו ציר, (תע״ס פרק א׳ אות א׳ פסקה ב׳ ״הנה, כשאני מתחיל לדבר, על לב מי שהוא, אודות העסק בלימוד הזה, הנה היא, שאלתו הראשונה:...״ )

ובאשר לשאלותיך על הדרכים בהן באה החכמה הזו למימוש בלומדי-יה
הריני להניח לפניך פתח , אמנם אינני יכול לכוף אותך להתכופף לעברו , בטח שלא להציץ דרכו.
 

hnc

New member
בטח שאתה מעוניין למכור...

את חכמת (???) הקבלה... אחרת לא היית כותב על זה כל כך הרבה...
שמע, מילים לא עולות כסף ואתה וחכמת הקבלה משתמשים באוקיינוסים של מילים שעליי זה לא עושה שום רושם.
שאלתי אותך כתה שאלות ואתה מפנה אותי להרבה מילים ואני לא מעוניין בהרבה מילים אלא בתכלס.
אז או שיש לך תשובות קצרות לשאלות הקצרות, או שניפרד כאן לשלום.
 

יותם73

New member
מה מפעיל כל אחד מאתנו?

דרגת דומם - אפשר לתאר את זה במספר אופנים.
הרצון שומר על המבנה שלו ומתנגד לפי יכולתו לכוחות חיצוניים
זו דרגה שמאפשרת לא לזוז מהמקום, למרות כל ההשפעות החיצוניות, למרות כל מה שקורה לך.
זו דרגה שבה מתגלות הפרעות ולמרות כל סוגי ההפרעות, בכל זאת נשארים בקשר קבוע, והודות להן מתעלים ומסיימים את העבודה (בחכמת הקבלה מדובר בעולם העשייה).
 

BravoMan

Active member
אתה עונה לשאלה שלי בשאלה?

אז רגע, אם אני מבין נכון, מה שתיארת אלה הן "דרגות"?
כלומר, הכל בעצם מתייחס לבני אדם?
 

BravoMan

Active member
אה... אז הקבלה היא כמו "הפנס הירוק"

רק לא צריך טבעת - ככל שהרצון שלך חזק יותר, כך יש לך יותר כוח, ובדרגה הגבוהה ביותר אתה יכול אפילו לנצח את אלוהים, כלומר, להיות מעל כל יכול.
&nbsp
עכשיו הבנתי!
תודה.
 
לא בדיוק

מהותה של חכמת הקבלה , בעל הסולם :
״בטרם אבוא לבאר את תולדות חכמת הקבלה, שכבר דשו בה רבים, מצאתי לנחוץ לבאר מקודם היטב, את מהותה של חכמה זו, אשר לדעתי מעטים המה היודעים זאת.
וכמובן לא יתכן לדבר מתולדות איזה דבר בטרם שאנו מכירים את הדבר עצמו. והגם שידיעה זו היא רחבה ועמוקה מני ים, עם כל זה אתאמץ בכל כחי וידיעותי שרכשתי לי במקצוע זה, לבאר ביאור מקורי ולהאירו מכל הצדדים באופן מספיק לכל נפש, להוציא מהם מסקנות נכונות כמות שהן באמת. מבלי להניח מקום למעיינים להטעות את עצמם, כרגיל מאד בעיון בדברים הללו.
על מה סובבת החכמה.
שאלה זו כמובן עולה על כל בר דעת, וכדי לתת תשובה מספקת לשאלה זו אתן הגדרה נאמנה ומשומרת, כי חכמה זו היא לא פחות ולא יותר אלא סדר של שרשים המשתלשלים על דרך קודם ונמשך בחוקים קבועים ומוחלטים המתחברים וקולעים למטרה אחת מאד נעלה, הנקובה בשם "גילוי אלקותו ית' לנבראיו בעולם הזה". וכאן נוהגים כלל ופרט. "כלל" כלומר, כל האנושות המתחייבת בסופה, בהכרח ובחיוב מוחלט, לבא עד לידי ההתפתחות המופלגת הזאת, כמ"ש "כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים" (ישעי' י"א). "ולא ילמדו עוד איש את רעהו ואיש את אחיו לאמר דעו את ה', כי כולם ידעו אותי למקטנם ועד גדולם" (ירמי' ל"א). ואומר "ולא יכנף עוד מוריך והיו עיניך רואות את מוריך" וגו' (ישעי' ל').
" פרט", היינו שאף מקודם שלימות כלל האנושות כולה, בכל דור ודור נוהג דבר זה גם בפרטים יחידי סגולה, כי אלה הם הפרטים הזוכים בכל דור ודור למדרגות מסוימות בענין גילוי אלקותו ית', והם המה הנביאים ואנשי השם, וכמו שאמרו ז"ל (ב"ר פר' ע"ד) אין לך דור שאין בו כאברהם ויעקב. הרי לעיניך, אשר גילוי אלקותו ית' נוהג בכל דור ודור, לפי דחז"ל המוסמכים לדבר זה ונאמנים עלינו.
ריבוי הפרצופים הספירות והעולמות.
אולם לפי האמור הועמדה השאלה, כיון שאין לחכמה זו רק תפקיד אחד המיוחד והמבואר, א"כ מהו ענין של ריבוי הפרצופים והספירות וכל הקשרים בני החילוף, אשר ספרי הקבלה מלאים מהם. ״ ...
המשך המאמר
 
לא

אבל אם תביט סביבך תראה שכל הפורום בעצם סובב על ציר דומה, כלומר העיסוק הזה של קיום או אי קיום, לכאן ולכאן , ובמידת מה ב״שאלת גילוי האלוקות״
קרי - דן בשאלת קיום הבורא, מה שמעיד על משתתפי הפורום, כבעלי נטיה כזו לבירור האמת:
חלקם יוצאים בשלילת קיומו , וחלקם בהבאת טענות מוכיחות וכו׳

ובהתאם לשאלה הזו, בהיותנו רוצים לספק תשובה נאמנה, הנחתי את זווית בעל הסולם, כלומר זווית המקובל המשיג את הדברים , כך שמי שמבקש תשובה ברורה לקיום, הרי מונחים לו גם כתביו של המקובל המשיג, בכדי שעיניו יראו ולא זר
 

יותם73

New member
יכולת ההסקה שלך

עולה על כל דמיון .
אתה רואה, יש הרבה יותר חזקים מאתנו , בכוח, ברצון וכו.
השאלה היא: 1. מה הוא אותו רצון שמדובר עליו
2. מהי יכולת ההתגברות (מסך) שעל הרצון.
 

BravoMan

Active member
בסרטים מצויירים יש הכל. אפילו אלוהים תמצא שם בלי בעיה

אבל אנחנו (לפחות חלקנו) לא חיים בסרט מצויר (לצערי, דווקא מכיר כמה סרטים מצוירים שלא הייתי מתנגד לגור בהם).
&nbsp
אז אני שואל אותך שאלה פשוטה:
אתה יכול להראות לי אדם שכוח הרצון שלו כה חזק, שהוא יכול לעבור דרך קיר מוצק?
 

יותם73

New member
בוודאי שכן,

https://www.youtube.com/watch?v=IoTK90qvFIg 

ועכשיו ברצינות:
בחכמת הקבלה מדובר על איכות הרצון. אתה יכול לראות את זה בחיים שלנו. יש כאלה שהרצונות שלהם מסתכים בלאכול, לעשות חיים, מין, להיות עם המשפחה בסוף השבוע, ואם אפשר גם להספיק ללכת לדרבי. בזה מסתכמים החיים שלהם.
(רצונות כאלה הם נמוכים וניתן לשייך אותם גם לבעלי חיים).
ישנם כאלה שכבר יש להם רצון שקשור כבר לדרגה אנושית: להשיג שליטה, כוח, הון , עצמה, שילטון והרבה הרבה כבוד.
יש כאלה ששליטה וכבוד לא מעניין אותם, יש להם רצון להשיג השכלה, להיות מומחה בתחומו. לא אכפת לו כמה כבוד הוא יקבל.
וישנם כאלה שחשיבות המילויים האלו פחתה. לא שהם לא נמצאים אלא שקיים בהם רצון נוסף שהוא חשוב יותר מאותם הרצונות.
יש להם רצון להבין למה חיים, האם קיימת מטרה, תכלית לכל החיים האלו.
כשהם מגיעים לחכמת הקבלה הם מבינים שקיימת שיטה חדשה, שמצריכה ממך להשתנות על מנת להשיג אותה.
 
למעלה