התייעצות

התייעצות

שלום רב
בעבר התייעצתי פה לגבי בתי האמצעית, שהיא לקויית למידה ועם הפרעת קשב.
היום אני מבקשת להתייעץ בנוגה לבתי הבכורה. עם ADHD ולדעתי ללא לקויות למידה.
אז ככה - היא עולה לחטיבה. והבנתי שאם ברצוני שתקבל התאמות כמו הארכת זמן במבחנים והבחנות בחדר שקט.. אני צריכה לעשות לה אבחון פסיכודידקטי. האם נכון? האם חשוב שזה יהיה בקיץ?
כשהתקשרתי לתאם הבנתי שהאבחון תקף רק לכלל המקצועות למעט מתמטיקה ואנגלית, אלא אם אשלם על אבחון עבורם. האם נכון? כלומר - אם לילדה יש קשיי התארגנות וקשב... זה לא רק במדעים ובשפה.. האם אני צריכה לשלם תוספת?
בנוסף - היא תלמידה מצטיינת.. כשהיא לומדת. היא מקבלת טיפול תרופתי בבית ספר אבל עדיין פזורה מאוד. אין לה מחברות, אין לה ספרים. היא מודעת לקשיים ובאמת מנסה.. אבל קשה לה. אין לה אפילו מקצוע אחד השנה שלא הורידו לה ציון על אי הגשת עבודות או על כך שאין לה מחברת מסודרת.
כשמבחנים רשומים בלוח המבחנים - אני יודעת מזה ומתזכרת אותה ללמוד.. היא לומדת לבד.. אבל ההשגחה והדרבון הם שלי (אםילו את החומר אני אומרת לה, כי לרוב אין לה מושג). ואז היא מצליחה מעולה. כל המבחנים שלה מעל 90.
אני פוחדת שבחטיבה אני כהורה אוריד הילוך (וזה בסדר.. אני אשמח..) אבל זה יפגע בה כי גם עם טיפול תרופתי שמאפשר לה לשבת בכתה... (ועברנו הרבה סןגי תרופות) היא לא קשובה מספיק לאורך זמן.
בקיצור, האם אני יכולה לבקש שישלחו לה חומר מסודר? לפחות שיהיה לה חומר ללמוד ממנו (השנה המחנכת היתה אמורה לדאוג לזה ולא דאגה לזה.. מבחינתה הכל היה בסדר כי הציונים במבחנים מעולים).
האם זו התאמה לגיטימית?
יש לציין שבשנה האחרונה הילדה נעזרת במרפאה בעיסוק ויש שיפור בהתארגנות.. אבל עדיין לא משהו שמאפשר לה להיות עצמאית בלמידה..
סליחה על האורך... תודה!
מיכל
 

שירהד1

Member
מנהל
מתייחסת-

אנסה לתמצת את התשובה שלי לנקודות, כדי שיהיה לנו יותר קל:

1. עוד לא פגשתי ילד שיש לו הפרעות קשב וריכוז (עם אמפולסיביות והפראקטיביות או ללא...), שאין לו סוג כלשהו של לקות למידה. ייתכן שביתך מאוד מאוד מוכשרת, ואין קשיים בזיכרון, שפה, גרפו-מוטוריקה, וכן הלאה, אבל לקות הלמידה שלה מתבטאת בקשיים משמעותיים בהתארגנות. וזה כשלעצמו הוא חלק מלקויות למידה, שכן משפיע מאוד (כפי שאת נוכחת לדעת), על הלמידה.

2. אין דבר כזה התאמה שקשורה לכך שישלחו לה חומר מסודר. זה לא מקובל ולא קיים, ובטח אין שום התאמה שכזו.

3. העובדות שנקטת לגבי האבחונים נכונות, עד כמה שידוע לי.

4. אני שואלת עצמי, למה ילדה מוכשרת ואינטליגנטית, שמטופלת תרופתית להפרעות הקשב וריכוז, ומטופלת אצל מרפאה בעיסוק שבוודאי עובדת איתה על נושא ההתארגנות- מדוע ילדה כזו בכל זאת- אין לה מחברות, אין לה ספרים....
לא ברורה לי הנקודה הזו. משהו פה לא עובד. או שהטיפול התרופתי לא מספיק עבורה מבחינת המינון, או שלא נעשית עבודת אימון מספקת במסגרת הריפוי בעיסוק, או שהמוטיבציה שלה ללמידה מאוד נמוכה.

5. אשמח אם תתארי מה המרפאה בעיסוק עושה איתה, ואילו כלים של התארגנות היא נותנת לה. כמה זמן היא בטיפול? מה מינון הטיפול?- פעמיים בשבוע, פעם בשבוע? ומהן מטרות הטיפול? וכיצד המרפאה בעיסוק מסבירה את אופן התנהלותה. מדוע אין שיפור? מדוע אין מחברות? מדוע אין רישום מדויק של דברים ביומן שלה?....האם המרפאה בעיסוק חושבת שהטיפול התרופתי מתאים ומספק מבחינת המינון?

שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 
ראשית - תודה על ההתייחסות


אני לא מערערת על כך שהקשיים בהתארגנות מאוד משפיעים על הלימודים. יתרה מכך - גם משפיעים על האווירה בבית... חשוב לי מאוד לשפר את העניין.
לגבי הטיפול.. היא מטופלת תרופתית בהצלחה חלקית בלבד. ניסינו כבר אי אילו סוגים של תרופות (בסל ומחוץ לסל) ובחודשים האחרונים.. כמעט חצי שנה, היא עם מינון מסויים של ויואנס שעוזר. אבל.. לא מושלם. רחוק מזה.
התרופה עוזרת לה, כפי היא מגדירה, לא להתנדנד על הכסא למשל. ולהקשיב קצת יותר. היא אפילו מצליחה לכתוב.. לפעמים.
אבל כשהיא חוזרת הביתה... כבר לא תחת השפעה תרופתית.. הדפים מהקלסר נעלמים. השיעורים נעלמים. הספרים מזמן לא בתיק. היא לא זוכרת אם בכלל ידעה במה היו שיעורים..
המינון לא משהו. אני יודעת. אבל כרגע זה הרע במיעוטו ואחרי תרופות אחרותת שעשו לה ממש רע אני פוחדת לשנות.. כרגע.
אולי אחרי המעבר לחטיבה.. אחרי שניכנס לשגרה.. אעשה איתה נסיון עם מינון חדש.
לגבי מה שנעשה עם המרפאה בעיסוק עד עכשיו. נעשתה עבודה רצינית על סידור התיק והחדר. יש שיפור.. אבל לא מספיק.
לגבי תכנון לוח זמנים - גם. נעשתה עבודה. עדיין נעשית. הבעיה.. שתחת טיפול תרופתי היא מצליחה יותר לעמוד בלו"ז ובעדכון ובמעקב אחרי התכנית. שלא תחת התרופה - אין עם מי לדבר...
 

שירהד1

Member
מנהל
נכון, "תחת טיפול תרופתי היא מצליחה יותר

לעמוד בלו"ז ובעדכון ובמעקב אחרי התוכנית. שלא תחת התרופה- אין עם מי לדבר".
נכון. את צודקת. זה מאוד מאוד מאפיין ילדים (וגם מבוגרים...) עם הפרעות בקשב וריכוז. נשמע שחלק משמעותי מהלקויות שלה בא לידי ביטוי בקושי משמעותי בתפקודים הניהוליים.
נראה שצריך כן לחזור לנוירולוג ולבדוק שינוי המינון התרופתי, ולהמשיך בעבודה הסיזיפית שקשורה לאימון התפקודים הניהוליים, כפי שמתבצע על-ידי המרפאה בעיסוק.

אין פה פתרונות קסם. רק עבודה קשה, והרבה, ולאורך זמן, עם המון המון סבלנות (שאני יודעת שלפעמים היא כבר פוקעת...).

שיהיה בהצלחה!
שירה.


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 
נראה לי ששלי כבר פקעה


אני אחזור לנוירולוג... מניחה שאין ברירה.
וכמובן שנמשיך עם המרפאה בעיסוק.
תודה רבה!
 

שירהד1

Member
מנהל
כן, אני ממש יכולה להבין אותך-

בעבר, ללקויות הלמידה קראו גם בשם נוסף: "נזק מוחי מזערי" (בתרגום). ובעצם- כמה שזה נשמע מפחיד, הרי כולנו יודעים שאכן מדובר במשהו מבני מוחי מולד, שגורם ללקויות הלמידה.
מה שאת מתארת, קשור לתפקודים הניהוליים, עליהם אחראית האונה הפרונטאלית (הקדמית). ולכן, צריך להיעזר בטיפול התרופתי כדי למצוא את האיזון הכימיקלי, ובאימון קוגניטיבי, כדי לנסות וללמד את הבת כיצד לנהל עצמה...אבל זה באמת מאוד מורכב וקשה.

אני כותבת כל זאת, כדי שכאשר את מרגישה שהסבלנות שלך פוקעת, תזכירי לעצמך, שהיא לא עושה את זה בכוונה, אלא שבאמת יש לה לקות קשה בתפקודים של ההוצאה לפועל, שהיא תולדה של משהו מבני מוחי.

מקווה שעזרתי, ושלא הלחצתי.


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 
למעלה