דיווח אוכל מיפן וקוריאה (חלק 1)

sweetdreams

New member
דיווח אוכל מיפן וקוריאה (חלק 1)

קצת עלינו: אנחנו מאוד אוהבים לאכול, אוהבים לטייל, ואוהבים לשלב בין השניים. הטיולים האהובים עלינו הם שוטטות עירונית. אנחנו אוהבים להחשף לסגנון המקומי, ובפרט למאכלים המקומיים. אנחנו לא נרתעים מלנסות מאכלים שאנחנו לא מכירים, נהפוכו, ומרבים להתנסות במאכלים שניתן למצוא בפינות רחוב, בתי קפה, מאפיות וגלידריות. מבחינת מסעדות, אנחנו ללא ספק מתעדפים מסעדות המתמחות במטבח המקומי, והרבה פעמים מאמצים את המלצות המסעדה, ולא בורחים לטעמים המוכרים.

נסענו לחופשה בת חמישה שבועות ביפן, מתוך ידיעה שחלק ניכר מהטיול הזה הולך להיות אוכל. בן זוגי גר בעבר ביפן למשך ארבע שנים, מכיר היטב את טוקיו ודובר יפנית. אני אישית מאוד אוהבת את המטבח הקוריאני, ואני מבשלת אותו לא מעט, כך שזו היתה הזדמנות מצויינת לבקר גם שם. לקחנו את הטיסות מישראל וחזרה דרך קוריאה, עם כמה ימים בסיאול בתחילת הטיול (ועוד יום אחד בסוף, בשביל לנוח).

צילמנו לא מעט, אבל גם היו הרבה דברים שלא צילמנו. מה שאתם רואים אילו רק דוגמיות, בעיקר של הארוחות הגדולות, אבל היו גם הרבה מאכלי רחוב, מאפים, מוצרי צריכה, ארוחות בוקר, וארוחות דומות שחזרנו עליהן בוריאציות שונות שלא צילמנו. בתמונות עצמן הכנסתי מספר הסברים לגבי מה אנחנו אוכלים, וקצת השלמות על החלקים הלא מצולמים, אבל שוב — זה ממש לא הכל.

מכיוון והדיווח ארוך, אני אעלה אותו בצורה מדורגת, ואחלק אותו על פני מספר שרשורים, כל אחד מתמקד בשבוע שונה ובאיזור שונה שביקרנו בו באותו שבוע. אני אתחיל עם סיאול, ובהמשך אעלה שרשורים דומים עבור טוקיו, אוסקה, הירושימה ופוקואוקה.

אז.. נתחיל?
 

sweetdreams

New member
סיאול

סיאול היא ללא ספק אחת הערים היותר מעניינות שביקרתי בהן. עיר צפופה, די מכוערת, אבל אחרי שיטוטים מספר, היא פתאום נראית יפה, תוססת ומלאת חיים. הולכים ברחוב ראשי, שנראה אפרורי, אבל אם מסתכלים ימינה ושמאלה יוצאים ממנו הרבה רחובות צדדיים וסמטאות צבעוניות, עם שלטים אדומים, דוכני אוכל באמצע הרחוב, ומסעדות קטנות. האסטרטגיה שלנו היתה לרוב לחפש את המסעדות הקטנות האילו, ולהמנע ממסעדות ברחובות הראשיים והמתויירים. באחד הערבים הצטרפנו לצעירה קוריאנית שהראתה לנו היכן כדאי לאכול, ואיזה מנות כדאי להזמין.
יש פה דוכני אוכל בכל מקום, ליטרלי בכל מקום, מוכרים בהם עוגות אורז חריפות, נקניקיות דם, רולים של אורז, רגלי חזיר (ואוזניים, ואפים..), ועוד ועוד. ישנם גם שווקי אוכל, בהם דוכני האוכל צמודים אחד לשני, כולם מוכרים אותו הדבר, בכל אחד עומדת אישה שמנסה לשדל את העוברים לשבת ולאכול בדוכן שלה.
האוכל כאן הוא לרוב חריף, ואדום בוהק, כתוצאה משימוש במחית פלפלים חריפים מותססת (gochujang) ופתיתי פלפלים חריפים (gochugaru). משתמשים גם הרבה ברוטב סויה (עם טעם הרבה יותר עז מרוטב הסויה המוכר לנו), מחית סויה מותססת (doenjang), שמן שומשום, וסוכר. הרבה רטבים ומרינדות בנויים על איזון טעמים בין אילו. וכמובן — קימצ׳י, הירקות המותססים המוגשים לצד כל מנה, לעיתים קרובות גם בתוך המנות עצמן. קימצ׳י מגיע בשלל וריאציות, אפשר להכין קימצ׳י מירקות שונים, הגרסא המוכרת מכולן הוא קימצ׳י מכרוב נאפה. הטעם משתנה בהתאם לתיבול ובהתאם למשך התסיסה, ולרוב נע בין חריף לחמוץ.
קוריאנים אוהבים מאוד לאכול (!), והם אוכלים בקבוצות, המנות כאן הן גדולות, ומוגשות למרכז השולחן, ולצידן הרבה מנות צד, ואורז לכל אחד שבדר״כ מוגש בקעריות ממתכת עם מכסה ששומר על החום. אוכלים כאן עם צ׳ופסטיקס ממתכת וכף ארוכה גם כן ממתכת. לא אוכלים ישירות מהסיר המרכזי, ובוודאי שלא טובלים דברים בסיר המרכזי. מוציאים מהמנה המרכזית לתוך קערת האורז האישית, או לצלוחית קטנה אישית, ואוכלים. אנחנו לרוב אכלנו רק שנינו, אז לא תמיד הקפדנו על הנימוסים הדרושים, אבל הקוריאנית החביבה שהסתובבנו איתה הסבירה לנו שקוריאנים לא עוברים על הכללים הללו.
 

sweetdreams

New member
ערב ראשון בסיאול, אוכלים יוקיי-ג׳אנג (Yukgaejang)

מרק עם בקר (בריסקט), פטריות אינוקי, טופו, ירקות ונודלס. זוהי מנה עבור 2-3 אנשים. היא מוגשת בסיר לשולחן, על גבי גזייה. נותנים לה להתבשל ולהתערבב כמה דקות. בינתיים יש קימצ׳י ומנות צד שאפשר לנשנש. אחת לכמה זמן ייגש אלינו מישהו מצוות המסעדה, יווסת את החום, וימליץ לנו באיזה אופן כדאי להנות מהמנה. זה עניין נפוץ במסעדות כאן. התשלום, אגב, מתבצע בדלפק ליד היציאה. לא משלמים בשולחן עצמו. שם אוכלים, ולא מתעסקים עם כסף!

 

sweetdreams

New member
הערב השני: גריל קוריאני

במרכז השולחן מוצבת עמדת גחלים, ומעליו ארובה. הבשר מוגש נא לשולחן, והמלצר צולה את הבשר למידת העשייה המבוקשת. גוזר אותו עם מספריים חדות (הן פופולאריות פה מאוד) לגודל ביס, ויוציא לנו לצלחות האישיות. עם השולחן יש (כרגיל) מנות צד וקימצ׳י, וגם עלי חסה טריים, שום חי ורטבים (חריפים, אלא מה). הדרך להנות מגריל קוריאני: לוקחים עלה חסה (במקומות אחרים יהיו עלי שומשום), שמים קצת אורז, חתיכת בשר, שום, רוטב, סוגרים לכדור ואוכלים. חוזרים על הפעולה, עם הרכב שונה.

 
כך נראית האכילה בברביקיו

מימין, עלה סומסום (אח, הם מעולים! איפה משיגים כאלו בארץ?) עם צנון עליו (הקוריאנים מתים על צנון מוחמץ) וברביקיו סטייק חזיר ממסעדת ברביקיו מפורסמת, והשני נדמה לי בשר ברווז מברביקיו שערכה לנו חברה מקומית על גג ביתה.

ממש מצא חן בעיניי הרעיון של חתיכות קטנות בתוך חסה לביס. התחלתי להחליף את הפיתות בארץ בערימת חסה - יותר מרענן, יותר בריא. בכלל, הקוריאנים אוכלים המון המון ירק בכל ארוחה, ולא פלא שתוחלת החיים שם ארוכה במיוחד.

 

sweetdreams

New member
וכאן אנחנו כבר אחרי הטקס

העלו את הארובה, כיסו את הגחלים, הזהירו אותנו שחם ושלא ניגע. אנחנו הוספנו גם מרק, כי ניכר שלא ״מספיק״ לנו כאן האוכל.
הוא מוגש בסיר חרס קוריאני (korean earthenware pot), שבו מבושלות מנות רבות, ומוגשות ישירות לשולחן. המיוחד בו שהוא מתחמם לאט וגם מתקרר לאט, ובכך שומר על חום המנה טוב יותר לאורך זמן. ולכן הרבה מרקים ונזידים, או מנות כמו ביבימבאפ, מבושלים בסיר זה.

 

sweetdreams

New member
בולגוגי וביבימבאפ

המנה שלי (זו הרחוקה) היא בולגוגי, בשר בקר במרינדה. זוהי מנה קוריאנית די מפורסמת, אבל בדר״כ היא מוכרת בוריאציה של גריל, והמרינדה עצמה מתקתקה ומכילה בין היתר אגס קוריאני. אני אוכלת אותה בוריאציה של מרק, עם ציר בקר ופטריות, ואטריות זכוכית העשויות מעמילן בטטה.
המנה שלו היא ביבימבאפ, גם כן אחת המנות הקוריאניות המפורסמות, שמשמעותה היא אורז מעורבב. מגיע אורז בהוט פוט (גם כאן אתם רואים את השימוש באותם סירי חרס מהערב הקודם), ועליו תוספות שונות של ירקות, בשר במרינדה וחלמון ביצה נא במרכז. מקבלים גוצ׳וג׳אנג (מחית הפלפלים החריפים), זהו הכלי החום בצד שמאל. לפעמים מקבלים רוטב ביבימבאפ, שהוא רוטב מבוסס על גוצ׳וג׳אנג, שמוסיפים לו שום, חומץ תפוחים וכולי. מוסיפים מהרוטב למנה ומערבבים היטב. הביצה מתבשלת מחום המנה. מוציאים לצלחת האישית ואוכלים. אם חלילה תראה קצת לא בטוח בעצמך, או תעשה את הדברים בסדר ״הלא נכון״ (למרות ששנינו מכירים ביבימבאפ היטב, וזו גם אחת מנות הקוריאניות שאני מכינה בבית), תגיע ישר אחת מעובדות המקום, תסביר ותנחה אותך מה אתה צריך לעשות. אבל יש מצב שקיבלנו כאן יחס תיירים מיוחד, בכל זאת, זהו כבר ערב שלישי ואנחנו בקיאים בלמצוא מסעדות קוראניות למהדרין, הם בוודאי לא רגילים לראות כאן הרבה תיירים.

דרך אגב, אתם רואים פה היטב את כפות המתכת הארוכות ואת הצ׳ופסטיקס המתכתיים, זוהי ערכת הסכו״ם המקובלת, כמו גם את קערת המתכת עם האורז שאני קיבלתי.
במרכז השולחן קימצ׳י ועוד מנות צד, והקערה עם הנוזל שהוא קיבל? זה גם כן קימצ׳י! לפי דעתי, עשוי ממי צנון, אבל אל תתפסו אותי במילה…


 

sweetdreams

New member
Beef Tartare

ולקינוח.. לקחנו טרטר.

מה שאתם לא רואים הוא שהוא הוגש קר מאוד (!!), לא טמפרטורת חדר אלא טמפרטורת מקרר, ועם חלמון ביצה חי מעל שעורבב היטב.

 

sweetdreams

New member
וזהו צמר גפן מתוק גרסת קוריאה

אמנם לא אכלנו, אבל היינו חייבים לצלם. הם חזקים בקוריאה במשקאות ומאכלים פלפיים, עם צבעי פסטל, קצפות וצורות של דמויות מצויירות. שזה די חמוד וחינני.

 

sweetdreams

New member
ערב עם מדריכה קוריאנית, תחנה ראשונה: ״אוכל רחוב״

בערב האחרון שלנו בסיאול חברנו למדריכה קוריאנית חביבה שלקחה אותנו לסיור אוכל סמוך לרובע גאנגנם (אותו אחד מהשיר המעצבן
). הסיור הוא בעל מבנה קבוע, אבל מכיוון והיינו היחידים בסיור, ולאחר שדיברנו איתה והיא הבינה שאנחנו מכירים ואוהבים את האוכל בקוריאה, היא התאימה את הסיור להעדפות שלנו, ולדברים שרצינו לנסות, בעיקר דברים שאת המרכיבים להכנתם לא ניתן למצוא בארץ.
התחנה הראשונה שלנו היתה ״אוכל רחוב״, אבל לא ברחוב, כי אם במסעדה קטנה וחמודה, שמכינה אותה המנה שנמכרת ברחוב, בוריאציה ביתית. יש כאן עוגות אורז שנקראות טוק-בוקי (tteokbokki), אלה הצילינדרים הקטנים המוארכים, עוגות דג שהן הרצועות השטוחות, דמפלינג (שלא רואים בתמונה), ירקות שונים (בעיקר כרוב), שני סוגי איטריות (נודלס ואיטריות זכוכית), והרוטב הוא רוטב חריף-חריף-חריף, אבל טעים! כדי לשבור את החריפות, מוגש בצד צנון מוחמץ בצבע צהוב זרחני.
אתם רואים שגם כאן המנה מוגשת במרכז השולחן, ועל גבי גזיה לשליטה בחום.

 

sweetdreams

New member
תחנה שנייה: קימצ׳י צ׳יגה (kimchi jjigae)

אז חיכינו לזה הרבה, והנה זה הגיע. מרק עם קימצ׳י משומר היטב, וטעמו חמוץ-חמוץ, עם טופו ועם חזיר. המנה מוגשת גם כן בסיר מרכזי. לאחר מספר דקות, תבוא בעלת המקום עם מספריים, ותגזור את פיסות החזיר לגודל ביס. לצערנו, קצת פישלנו כאן עם זווית הצילום, ולא שמנו לב שהיא קצת מסתירה את הסיר…
בצד כרגיל מנות צד שונות, כולל קוביות ג׳לי על בסיס סויה (אלה הריבועים החומים), נקניק מבשר חזיר (בצלחת הקרובה), והירק הקוריאני הזה שנראה כמו תרמילים בצבע חום, שצר לי, אבל אני לא זוכרת איך הוא נקרא..
לקחנו גם דג מטוגן, מכיוון והתחנה הבאה שלנו הולכת להיות אלכוהול, וקוריאנים נוהגים לאכול דגים מטוגנים לפני שתיית אלכוהול.

 

sweetdreams

New member
תחנה שלישית: פנקייק ואלכוהול

נתחיל עם האלכוהול: הנוזל הלבן בבקבוק הפלסטיק הוא מקולי (makgeolli), יין אורז קוריאני, טעים-טעים. לא הכרנו ולא שמענו עליו קודם לכן, ורק בשבילו היה שווה הסיור. ישנם סוגים שונים יש מקולי, לכל איזור בקוריאה. אנחנו לקחנו מקולי בטעם נייטרלי, יש לו טעם שמזכיר סאקה (נו, כי אורז..), אבל אחרת, יותר חלבי ומתקתק. יש גם מקולי עם טעמים שונים של פירות. ליין יש משקעים בתחתית, אז צריך לנער אותו היטב לפני השימוש, והדרך המקובלת לשתות אותו היא בקערות רחבות (אתם רואים בתמונה), כך שיהיה נוח לערבב. בבקבוק אחד יש כ- 12% אלכוהול, יש לצרוך אותו מקורר היטב, ומרגע הפתיחה יש לסיים את הבקבוק.
לצד המקולי, כדי שלא ישעמם, הוספנו גם פנקייק קוריאני עם קימצ׳י ופירות ים. ישנם בקוריאה וריאציות מלוחות לפנקייקים, גרסא נוספת (שלא ניסינו) כוללת רצועות ארוכות של בצל ירוק, פירות ים, בלילת הפנקייק וביצה.
ובצד יש גם קימצ׳י מצנון קוריאני, כי.. תמיד יש קימצ׳י.


 

sweetdreams

New member
וזוהי תמונת הבקבוק עם הכיתוב

ועם אזהרה: Enjoy Slowly. הקלילות והמתיקות גורמות למשקה לא להרגיש משכר כמו שהוא באמת.
חבל שהגענו עד לערב האחרון בשביל להכיר אותו, ושתינו בירה עד עכשיו. אבל קנינו עוד שני בקבוקים שהבאנו איתנו הביתה.

זהו, אנחנו עוזבים את סיאול ואת קוריאה. התחנה הבאה — טוקיו!

 
מוסיפה

אפילו שאיני מחובבת האלכוהול, המקולי מאוד חביב, ובמיוחד אם נפלתם על מסעדונת מקומית קטנה שמכינה מקולי בעצמה בטעמים שונים (הג'ינג'ר להיט) - כמה מחבריי המקומיים לא היו יכולים לצאת לטרק בלי לעשות איפשהו הפסקת מקולי כזו.
האלכוהול הכי פופולארי בקוריאה - סוג'ו. הכי זול שיש. אנחנו קראנו לו "הוודקה של קוריאה". מגיע בבקבוקים כמו של בירה, לפעמים בטעמים, מה שגורם למערביים להרגיש (במיוחד בטעמים המתוקים) שזהו משקה קליל כמו בירה שאפשר לגמוע ממנו יותר מבקבוק אחד, ומהר מאוד להשתכר - סוג'ו מהמכולת הוא לרוב 14-18 אחוזי אלכוהול.

הבירה הקוריאנית שטעמתי היתה גרועה למדי, עד שמצאנו בר מצוין שמציע תוצרת של מבשלות מקומיות פחות מוכרות, שהיו הרבה יותר מהנות.
 

מיתר44

New member
עשית לי עונג שבת. ממתין בכליון לפרקים הבאים.

בבקשה ספרי גם משהו על הפרקטיקה: טיסות, לינה והדרכות
 
מאוד פשוט

יש כיום טיסות ישירות לסיאול עם קוריאן אייר הנהדרים. אפשר גם לטוס דרך הונג קונג (עם אל על או קטאי), דרך רוסיה (אירפלוט) וכן הלאה.
זו מדינה מערבית לכל דבר, הרבה יותר מערבית ומתקדמת מישראל, כך שהזמנת מקומות לינה היא בדיוק כמו בכל מקום אחר. אישית הרגשתי שאין צורך בהדרכה, וטיילתי עצמאית, זו מדינה מאוד פשוטה להתמצאות, מאוד ידידותית (על אף בעיית השפה) ובטוחה להפליא - אולי המדינה הכי בטוחה בה טיילתי. מאחר ואני תרמילאית שנשארת זמן רב בכל מקום ותמיד מנסה להכיר אנשים, ממילא מהר מאוד נוצר קשר עם מקומיים ששמחו להסביר לי על התרבות, האוכל וכו' כשטיילנו או יצאנו לאכול/לבלות יחדיו. בתחבורה הציבורית בסיאול הכל משולט גם באנגלית, כולל בכריזה במטרו, בתחנות ההטענה של הרב קו המקומי וכו'.

בנושא האוכל - הצעתי היא לא לחשוב כמו באירופה/ארה"ב ולהיצמד להמלצות במדריכים/אינטרנט ושאר המלצות תיירותיות, אלא פשוט להסתובב ולנסות, לטעום הרבה דוכני מזון (ורצוי בשכונות לא תיירותיות), ולשאול מקומיים: למשל במקום הלינה שלכם. אני שאלתי את מנהלת ההוסטל שלי איפה היא אוהבת לאכול צהריים, והגעתי לכמה וכמה מקומות נהדרים שהייתי בהם האדם המערבי היחיד, פעם אחרי פעם.
אני זוכרת גם שהיתה איזו אופציה מטעם משרד התיירות הקוריאני להשתתף בשיעורי בישול זולים או חינמיים בסיאול כשהייתי שם בשנה שעברה - לא ניסיתי, כי מנהלת ההוסטל שלי ואני הפכנו לחברות טובות, אז הוזמנתי לארוחות שהיא בישלה למשפחתה או שהיינו מבשלות ביחד מדי פעם.
 

sweetdreams

New member
אני אשמח -- משהו ספציפי שתרצה לדעת?

נתחיל מהטיסה, זה הכי פשוט.
אין טיסות ישירות מהארץ ליפן. כשבן זוגי גר שם, וטס מהארץ, הוא נהג לטוס דרך פריס. אנחנו עשינו קישור דרך קוריאה, אבל בלי קונקשן, כי רצינו מספר ימים שם בהתחלה, ועוד ערב למנוחה בסוף.
את הטיסה לקחנו דרך קוריאן אייר, היא אורכת כ-11 שעות עד לאינצ׳יון, שדה התעופה הסמוך לסיאול. אבל בסמוך הכוונה לשעה נסיעה באוטובוס רק בשביל להכנס למרכז העיר. אבל יש אוטובוס לימוזין שעוצר בכל המלונות הגדולים.
טיסות בין קוריאה ליפן יש כל הזמן. כל יום, בתדירות של שעה, שעה וחצי. מקוריאה המראנו לטוקיו, טיסה של שעה וחצי, פשוטה וקלה, דרך החברה היפנית. את הטיסה חזרה לא קבענו מראש, כי לא ידענו מהיכן נרצה לחזור, אוסקה או פוקואוקה. בפועל, אי אפשר להכנס ליפן מבלי שיש לך כרטיס יציאה מיפן, אז כשהיינו בשדה הזמנו טיסה משוערת לתאריך משוער מפוקואוקה, בידיעה שאנחנו יכולים לבטל ולשנות אותה אח״כ (באמת שינינו אותה אח״כ).
הטיסה חזרה מפוקואוקה לאינצ׳יון היתה אפילו יותר מהירה, רק שעה. שם נשארו במלון סמוך לשדה התעופה, נמצא מעבר לכביש, ועם שאטל בניהם שיוצא כל רבע שעה, ושכלל גם צ׳ק אין לטיסה בתוך המלון אם טסים דרך קוריאן אייר, והעברת המזוודות מהמלון לשדה. נוח וקל. הגענו לשדה שעה לפני העליה למטוס, וגם זה כי רצינו שיטוטון בדיוטי פרי לפני.
 

sweetdreams

New member
מלונות

הזמנת מלונות בקוריאה היו קלי קלות. נשארו שם בשני מלונות, שניהם היו מצויינים. החדרים גדולים, שירות מקצועי ונדיב, ובמלון שלקחנו גם ארוחת בוקר היא היתה מצויינת.
&nbsp
יפן זה סיפור אחר לחלוטין. קודם כל, טוקיו היא עיר צפופה בטירוף. אז החדרים הדיפולטיים הם מאוד קטנים. דבר נוסף שהפריע לנו ביפן, זה נושא העישון. אני אכתוב על זה בהרחבה כשאני אכתוב על טוקיו, אבל בגדול, יפן הפוכה מאיתנו בנושא העישון -- מעשנים במסעדות ומעשנים בבתי מלון. לא מעשנים ברחוב. בנוסף, הגענו בתקופה עמוסה מאוד מבחינה תיירותית (פריחת הדובדבן). ואחרון חביב, יש לנו העדפה שלא לקבוע את כל המלונות שלנו כבר על ההתחלה, על מנת לאפשר גמישות מרבית.
ידענו שכל זה יוביל לכך שיהיה קשה, וזה עוד לפני שאנחנו מדברים על המחיר, אבל היה *ממש* קשה! בסופו של דבר, אחרי מסע חיפושים מעצבן למדי בכל פעם, כולל הרחבה לאתרים היפנים (החבר דובר יפנית), הצלחנו למצוא מלונות ממש טובים, ללא עישון, עם חדרים גדולים יחסית ליפן (לפעמים התפשרו על Twin במקום על Double בשביל זה), כולל ריוקאן (מלון יפני מסורתי) באיזור דוגו אונסן, שהיה בונוס אדיר. אבל זה ללא ספק היה מפרך.

אני ללא ספק ממליצה שבמידה ויש אפשרות, אז לעשות בוקינג למלונות ביפן כמה שיותר מראש.
&nbsp
האם יש עוד משהו תרצה לדעת? מה הכוונה בהדרכות, לא הבנתי?
 

מיתר44

New member
תודה על המידע

נחכה לדיווח על הטיול ביפן שהיא יעד עתידי מרכזי.
 

sweetdreams

New member
אין שום בעיה, אני אשמח לענות על עוד שאלות אם יש


אני מכוונת את הדיווחים עצמם כמובן לאוכל, אבל יש לי עוד מידע רב, ואני אשמח לעזור, לשתף, להמליץ ולתרום ממה שלמדנו. עכשיו או בעתיד.
 
למעלה