לא מצליחה להיזכר בשום דבר בישראל
למען האמת, הייתי השנה יותר בחו"ל מאשר בארץ. כשחזרתי, בעיקר התבאסתי ברוב הפעמים שיצאתי לאכול בחוץ - VFM נוראי, שבלט עוד יותר מול זה שפגשתי במדינות הניכר. פה ושם גם הצטרפו לזה שירות רע, אווירה מרגיזה, או סתם אוכל לא מלהיב ובינוני לגמרי (ועוד המחשבה שבעלות שלו יכולתי לחיות יום שלם כולל לינה, אוכל ונסיעות כתרמילאית באחת הארצות בהן הייתי וליהנות פי כמה). זה חידד אצלי את ההבנה שבארץ אני מעדיפה להשקיע את הכסף בפרודוקטים ולבשל לבד, ולהימנע ככל האפשר מיציאה לאכול בחוץ - בכסף שחסכתי מויתור על ארוחה לא מלהיבה ויקרה אחת יכולתי לצאת פעמיים ויותר לאכול בחוץ בפראג, למשל, או שני ביקורים בעסקית החביבה עליי בברצלונה.
כשאני מנסה להיזכר בחוויות הקולינריות הגדולות שלי השנה, מה שעולה הוא אוכל הרחוב המרגש בקוריאה, כולל להגיע ביום קפוא של מינוס חמש לשוק גוואנגג'אנג ולמצוא אישה חייכנית שמכינה מול עיניך נודלס הכי טריים שיש ומבשלת אותן במרק צח נהדר, והספסל מתגלה כמחומם - הו! אני לא רוצה לקום מפה לעולם!
אני נזכרת בשווקי האוכל הליליים של טייוואן, שהם חוויה צבעונית, משונה, עמוסה, מרגשת ולעתים מאוד ביזארית, כולל המסעדונת למקומיים שמגישה מנה מקומית של אורז ברוטב חזיר מפורר בכלים קטנים כמו פולניים מחרסינה תכולה מעוטרת, או דוכן של קרואסון בטטה או עגבניות שרי על שיפוד בציפוי סוכר (והפירות הכי טעימים וענקיים שיש!).
או בברצלונה, שם חזרתי לגלידת אמורינו האהובה עליי עוד מימי לונדון (יש לי חולשה לגלידריות, מבחינתי זו ארוחה לגיטימית) והיכרתי את גלידת השף בעיצוב המקסים מגירונה, והמסעדה הקבועה שבה התאהבתי לראשונה בפסטת דיו שחורה, והבר שבו הייתי קונה עם חברה מקומית בגט ממולא בפרוסות עבות בטירוף של מנצ'גו מעולה כדי לשבת על ספסל בכיכר לספס בלילה, וחמון-אי-מלון, והארוחה הענקית שבישלנו בכפר קטן ליומולדת של חברה מקומית.
ופראג. המקום היחיד שבו פתאום יש לי רצון לשתות בירה. וליקר הדבש המעולה בטברנה עם הנקניקיות המופלאות, ואוכל וייטנאמי בטייק אוויי בכיכר החביבה עליי, וקפה מוקה טוב בשעות הקסומות של מוקדם בבוקר על הנהר עם חבר מחו"ל שלא פגשתי מזה חודשים.
וניו זילנד, יותר מהכל. "מסעדת ריינבואו", שהיא בעצם חדר האוכל והמטבח באכסניה שבה גרתי עם חבורה של אנשים מקסימים מכל העולם, שלושה מהם שפים מקצועיים, ובה כל ערב הכנו מטעמים וארוחות מהכי כלום שיש, במינימום תקציב, כשהאוכל על הכנתו ובליסתו מחבר בין אנשים, גילאים (מ-17 ועד 60 פלוס) ומדינות מוצא ויוצר חברויות ואפילו אהבות שנשארו עד היום. עם כל הכבוד והחיבה שיש לי ליצירתיות של מסעדות שף, התאהבתי ביצירתיות הזו מתוך המגבלות - כשהמזווה שלך מכיל את תיבת ה"שאריות שלא רצינו לסחוב" שהותירו מטיילים מאחור ואיזה ארגז קרטון עם מצרכי יסוד, ומזה רוקחים ארוחה בת 3-4 מנות כולל לחמניות גבינה טריות בתנור וטארטים שוקולד ריבה בציפוי מרשמלו. או איסוף של 12 שקל מכל אחד שהופכים לארוחה מקסיקנית מטורפת עם 5 אופציות בשריות ובר סלטים ומנות צמחוניות, וכשכל אחד נרתם להציג לחבר'ה את המסורת שלו: אני מגלגלת עלי גפן מהגפן שגדלה בחוץ, יפני בן 60 מגלגל לצדי סושי, הבריטיים עובדים בשולחן השני על פאי מרנג תפוז ובתנור יש שטולן גרמני.
איכשהו החוויות הכי זולות והכי אנושיות מנצחות אצלי בזיכרון כל מסעדה מפונפנת שהייתי בה השנה בארץ ופרחה מזיכרוני כשם שהיתה.