מישלן בבודפשט < דיינר בלייק טאהו

puppet

New member
מישלן בבודפשט < דיינר בלייק טאהו

אז קודם כל, מישלן בבודפשט.
Borkonyha- אחת מארבע מסעדות ממושלנות בבודפשט. (כוכב אחד, לא צריך להגזים) והנה המדהים מכל - שלוש מנות ראשונות, שתי מנות עיקריות. ללא יין וללא קינוחים - אבל עם קולה ומים 80 יורו בלבד. כולל טיפ.
אני מתגורר בשוויץ וב 80 יורו בשוויץ משיגים זבל. (שבוע קודם אכלנו במסעדה הודית בינונית מינוס ליד הבית שלנו, שתי מנות בלבד, ב 85 יורו) וגם כשלמשלמים פי שניים לא משיגים את האיכות הזאת. אבל...
שבוע מראש לא הצלחתי להשיג מקום לארוחת ערב בסוף שבוע, אז אכלנו בחמישי בלילה. גם טוב, היה מלא לגמרי.
השירות חביב, אבל לא מכביד כמו במסעדת מישלן האחרת שאכלתי (לה שנטקלייר בניס) או למשל ב"מול ים" ז"ל. אין כאן טעימות חיך, או אנשים שמוזגים לך יין עם יד אחת מאחורה (מצד שני, לא שתינו יין, אז אולי כן). לא היתה הרגשה של מסעדה עילית באמת, אלא סתם מסעדה טובה ולא מכבידה. דווקא אהבתי את הקלילות הזאת.
בעיה אחת עם השירות לעומת זאת, היה האיטיות. אני מבין שלמסעדה ממושלנת הולכים בשביל החוויה, אבל הרגשתי ששעתיים היה קצת יותר מדי.

אז מה אכלנו
ראשונות:
חזה יונה + רילט (שזה קצת מזכיר פואה גרא) של יונה על ברוקולי ומשמש מיובש. טעים, חזה היונה היה מדיום רייר מושלם, התוספות לא הבריקו מדי והרילט למען האמת לא היה טעים במיוחד. (12 יורו)

כבד ברווז עם קומפוט רוברב וארטישוק ירושלמי.- בעוד הארטישוק לא ממש הורגש, הרוברב היה נחמד, אבל שלוש כבדים חמודים היו גולת הכותרת. דקדנטיים כמו שרק כבד ברווז עשוי כהלכה יכול להיות (13 יורו)

מרק גזר עם תמצית לימון על כדור שרימפס - יופי של איזון טעמים. הלימון הורגש אך לא הכביד במנת מרק קלילה וחמודה. לא טעמתי את השרימפס שאותו אכלה אשתי (7 יורו)

עיקריות:
עוגת תירס אפויה עם גבינה רכה וזיתים בקרם פטרוזיליה. - לא יודע, זה התיאור, אבל לי זה היה נראה כמו פולנטה, טעימה, חמימה ורכה, ומעליה נחו איזה 4 פלאפלים (בגודל), שהיו עוגות התירס, קלילות וחביבות. מנה צמחונית בשביל אשתי הרזה מדי שהצליחה לגמור אולי חצי. (11 יורו)

מהמיוחדים של אותו יום, אני סאקר של SHORT RIBS, ומכיוון שאלו היו במיוחדים, ובמחיר של בערך 16 יורו, לקחתי אותם מעל ריזוטו. עכשיו הנה העניין, הריזוטו היה באמת טעים, והאמת שגם האסדו היה טעים. אבל הוא היה מעגל ולא מפרה מבכירה ולכן קצת פחות דקדנטי משקיוויתי. בזמנו, אכלתי אסדו עגל אצל אדוני בלומינה שהיה טוב בהרבה. זה שבבודפשט היה טוב וחביב (ושקל בערך 150-200 גרם) אבל טיפ טיפה יותר סיבי משהייתי רוצה. מנה טובה, לא מדהימה.

ומכאן היישר ללייק טאהו. קודם כל, זה איזור מופלא ששווה הרבה יותר מהיומיים שנתנו לו. אבל הסיבה שאני כותב עליו בהקשר הזה הוא בגלל ששם אכלתי את האסדו הטוב בחיי.
למסעדה קוראים GUNBARREL TAVERN AND EATERY. והיא נמצאת בווילג' התיירותי של לייק טאהו (3.5 שעות מסן פרנסיסקו).
היינו שם בערך לפני חודש, ולא היינו מאד רעבים אז לקחנו מנה אחת בשבילה, ומנה אחת בשבילי. שתיהן מהטובות שאי פעם אכלתי, ומדובר שוב - בדיינר רנדומלי באמצע חור תחת אמריקה. לא מישלן ולא נעליים, אבל איזו חוויה.
היא לקחה פוקה (בערך 15 דולר). שזה תכל'ס סביצ'ה. טונה נאה מעל מנגו, אבוקדו, קצת קרם וואסאבי וכמה צ'יפסים ווןטון. מנה מדהימה. אני מכין המון סביצ'ה בעצמי, אבל זאת היתה שלמות. כל מרכיב השתלב מופלא אחד עם השני.

אבל גולת הכותרת כאמור, היתה האסדו עם פירה פרסניפ וגזרים בכל צבעי הקשת (שזה בכלל מוטיב חוזר בכל מה שקשור לאסדו באמריקה). הפירה הזכיר לי את הטובים שבפיראים שאכלתי בסקוטלנד עם ההאגיס שלי. הגזרים היו רכים ומושלמים, אבל האסדו... 250 גרם של שלמות, פרה מבכירה, קצת שומן אבל לא יותר מדי. (אולי 10 אחוז), ובכל מקרה הוא היה RENDERED באופן מושלם. וכל ביס השאיר טעם לעוד ועוד ועוד שלא נגמר. לעד, זה יהיה האסדו שאחזור אליו בדמיונותיי. מדהים. ולשף של מישלן בהונגריה יש בהחלט עוד מה ללמוד (מה שכן, האסדו של לייק טאהו עלה פי שניים מזה של בודפשט. בערך 30 דולר)

אכלתי בעוד כל מיני מקומות חביבים יותר ופחות באמריקה בטיול לפני חודש (כולל ארוחה מאד מאכזבת בבושון ב VENETIAN בווגאס, שירות מהגרועים באמריקה, ואוכל שתכל'ס נופל מזה שאני עושה בבית. אבל כולל גם מסעדה מקסיקנית מקסימה בסן פרנסיסקו). אבל מסעדה אחת בלייק טאהו, באמצע שום מקום, תמיד תהיה מבחינתי הגדולה מכולן.
 

John the Savage

New member
אם הזכרת Poke

שאגב הוגים את זה בהאוואי פוקאי (poh-kay), אבל כרגיל האמריקאים ביבשת מעוותים את ההגיה, זה אחד הטרנדים הקולינריים החביבים עלי בזמן האחרון.

בשנה האחרונה נפתחו לא מעט מסעדות של Poke bowl בקליפורניה, שעובדות בסגנון של מסעדת מזון מהיר ותמורת כ-10$ פלוס מינוס נותנות לך קערה על בסיס אורז או סלט עלים, עם קוביות דג נא (טונה אדומה, סלמון, ולפעמים גם דגים אחרים), עם מגוון ירקות ותוספות אחרות לפי בחירתך, קצת בסגנון של דוכן פלאפל, ורטבים שונים. זה באמת קצת מזכיר סביצ'ה, אבל בלי ההשריה במשרה חומצית, וגם קצת צ'ירשי סושי, אבל הטעמים והתוספות הם אחרים. מנה טעימה, משביעה, מרעננת וזולה. מה אפשר לבקש יותר?

ההכי מוצלח שטעמתי בינתיים (וגם המקום הראשון בו התוודעתי לקונספט), היה במסעדה בשם Poke Lab במונטריי:
http://www.thepokelab.com/poke-lab-menu

וחוץ מזה, הכנתי אחלה סביצ'ה/פוקאי טונה אדומה בבית בעצמי לא מזמן, עם רוטב מאולתר על בסיס סויה, ריבת תאנים, חומץ אורז, טיפטיפה רוטב חריף וקצת שמן זית, עם חתיכות אבוקדו, בצל ירוק ופרוסות דקיקות של תפוח עץ. יצא מדהים (כך גם אישתי טוענת).

ואגב, אני סקרן לדעת. באיזו מסעדה מקסיקנית הייתם בסן פרנסיסקו?
 

puppet

New member
אני לא בטוח

אבל אני חושב שזו היתה TROPISUENO
זה היה לפני יותר מחודש, כך שקשה לי לזכור המון מלבד שהטעמים היו טובים, המנות היו גדולות, השירות היה נפלא. ושאכלתי בו לראשונה צ'יקן מולה שהיה אחלה דבר.
 

John the Savage

New member
עברתי ליד המסעדה הזו המון פעמים

(בהנחה שזו אכן המסעדה), אבל לא יצא לי לאכול שם. ורוטב מולה, כשמכינים אותו כמו שצריך מרכיבים טריים, זה אכן אחלה דבר.
 

John the Savage

New member
וואלה, זריזים ...

מעניין אם גם בגירסת היבוא הישראלית זה יהיה מוצלח. סה"כ זה קונספט די פשוט שניראה לי שקשה לקלקל כל עוד מקפידים על טריות המרכיבים (תמיד יש כאלו שמצליחים גם לקלקל קונספטים פשוטים, מקווה שהם לא).
 
עכשיו אני סקרנית

אילו מקומות של POKE טוב אתה מכיר בסן פרנסיסקו והסביבה?
&nbsp
אגב, לטעמי המולה הכי מוצלח באזור שניסיתי (עד כה) נמצא באיסט ביי, בטאקריה קטנה בין ברקלי לאלבני. לא אתנגד לנסות עוד מולה במקומות אחרים :)
 

John the Savage

New member
באזור ס"פ

יצא לי לאכול בעיקר בפוד-טראקס/דוכני מזון, ולא במסעדה.

ראיתי שבברקלי יש מקום בשם Simply Bowl שכבר לפני כמה חודשים התווסף לרשימת המקומות שאני רוצה לבדוק, אבל טרם הספיקותי. אם יצא לך, אשמח לדיווח.
 
דווקא אני סבלתי מלייק טאהו

המקום מדהים ביופיו אבל היינו בסופשבוע מתויר במיוחד וכל האיזור היה פקק אחד גדול.
&nbsp
בושון מוצלחת אך ורק לבראנץ'. פעם הבאה תתייעצו לגבי וגאס, זה האיזור העיקרי שבו אני יכול לתרום לאנשי הפורום.
 
רייט אינו מזכיר פואה גרא. הפואה גרא הוא כבד אווז

אפוי בשומנו. רייט זה ממרח בשר מבושל טחון עם שומן [במקרה זה בשר היונה כנראה] ואין שום דמיון לא במרקם ולא בטעם. לא פלא שלא התפעלת...אם ציפית לטעם של פואה גרא. כבד ברווז עם רוברב, נשמע מנה מעולה שגם אני הייתי בוחרת.
תודה על ההשקעה בדיווח.
 

puppet

New member
כן, אבל לי, כפי שאמרתי הוא כן הזכיר קצת

הוא אמנם היה רך יותר מפואה גרא, אבל משהו בשומניות הבשרית שלו הזכיר לי. לא לגמרי, אבל קצת.
 

puppet

New member
מישלן מס' 2 בבודפשט - COSTES DOWNTOWN

זול בבודפשט, כל כך זול וטעים שאחרי מסעדת מישלן אחת, החלטנו ש – למה לא. בוא נלך על עוד אחת. COSTES DOWNTOWN, בעלת כוכב מישלן אחד.
אחד הדברים שבהם אני יחסית בר מזל (או לא) הוא שאשתי לא ממש אוהבת לאכול, פרט לאיזה 4-5 דברים. מה שאומר שכהולכים ביחד למישלן, אני גם אוכל את האוכל שלי, וגם למעשה את רוב האוכל שלה.
הפעם לא היה לנו מקום לערב, אבל הזמנו צהריים. הדיל המדהים של המסעדה שהיתה הראשונה בבודפשט שקיבלה כוכב (בעצם, אחותה המרוחקת יותר. הסניף הזה קיבל כוכב רק לפני שלושה חודשים) הוא מנה ראשונה, עיקרית ואחרונה ב 23 יורו. מדהים. יחד עם כוס יין אחת, בקבוק קולה אחד, בקבוק מים אחד וטיפ, הכל עלה לנו קצת פחות מ 70 יורו.

פתיח: על חשבון המסעדה, צ'יפסים קטנים עשויים מירקות עם מטבל טעים. חביב לפתיחה.
לחם: חמים וטעים עם חמאות מתולתלת (לא יודע איך עושים את זה). לאחת היה טעם גבינתי עשיר, ולשניה טעם שהזכיר קצת כמהין. החמאות היו מדהימות, גם הלחם.
ראשונות: בטן חזיר על תפוח וסלק – זאת רק הפעם השניה שאני אוכל בטן חזיר. הראשונה היתה במסעדה במנדרין בווגאס, וזה היה לא טעים שם בכלל. זה היה דווקא טעים ועסיסי מאד. הבעיה היחידה היא שהעור משום מה לא נדבק לשאר הבשר, כך שהביצוע הטכני מעט כשל. אני גם לא בטוח עד כמה היה קשר לתפוח והסלק הדי מתוקים (ונתתי את רובם לאשתי, בגלל שזה מהדברים הבודדים שהיא כן אוכלת). מנה טעימה עם חיבור בעייתי וטכניקה לא מושלמת
סלמון על קרם אבוקדו ובייבי תפו"א – הסלמון היה עשוי פחות מבדרך כלל, סוג של מדיום רייר למאה גרם שהיו על הצלחת, ומבחינתי זה מצוין. אני אוהב להרגיש אותו עדיין חצי נא. קרם האבוקדו היה יפהפה. בכלל המנות במקום הזה יפהפיות. וזאת גם היתה מנה טובה מאד בלי קשר. יש לי תחושה שהסלמון היה סו וויד. אבל אני לא בטוח.

עיקריות: קונפי כתף כבש עם אספרגוס ופטריות – אף פעם לא אכלתי כבש קונפי ודווקא הבישול הזה מאד מחמיא לו. כבש רך ומלא בטעמים (בערך 180 גרם לדעתי) למרות שהוא לא היה אדום כפי שהוא היה בתנור. כלומר, הוא נראה וול דאן ועדיין היה רך כמו חמאה. האספרגוס והפטריות היו צבעוניות וטעימות והמנה כולה היתה נהדרת
ריזוט תירס עם צנוניות – ריזוטו זה טעים, תירס זה טעים (והיו גם בייבי תירס צלויים שהיו בכלל מדהימים). מנה קצת כבדה בגלל שזה ריזוטו (ובגלל שלמרות שזאת היתה המנה של אשתי, אכלתי יותר מחצי ממנה), אבל מאד טעימה. ריזוטו עם טכניקה מושלמת.

אחרונות: סומלוי גלושקה פרלין ושוקולד – הם הסבירו שזו מנה אחרונה הונגרית קלאסית. הפרזנטציה היתה מושלמת, בהתחלה... הגיע כדור שוקולד יפהפה, והמלצרית שפכה עליו רוטב שזה היה גם יפה. הבעיה היא שהרוטב החם שבר את הכדור, וזה היה פחות יפה. הקינוח בעיקרון היה קצת פחות קראנצ'י וקצת פחות מתוק משקיוויתי. בינוני יחסית.
טארט לימון עם יוגורט וסורבה ווניל – אחרונה קצת יותר טובה. בעיניי, האיזון לא היה מושלם, הסורבה היה מאד טעים, אבל טארט הלימון היה טיפה יותר טארטי משהייתי רוצה.
באופן כללי, האחרונות, למרות שהיו לא רעות, לא היו ברמה של שאר הארוחה.

כאמור, 70 יורו לכל הטוב הזה. השירות היה מעולה לגמרי, וכלל סומלייה חביב.
מה שאני לא מבין זה איך מסעדה שמציעה ארוחה מכוכבת ב 23 יורו לא מלאה בצהרי יום שני. אבל שיהיה, יותר מקום בשבילנו.
 

John the Savage

New member
נשמע מעולה

הלוואי עלי מחירים כאלו (לא יצא לי לטייל עד היום במזרח אירופה).

ומשהו בעניין בטן החזיר: Pork belly זה הנתח ממנו מכינים בייקון. כך שכניראה אכלת בטן חזיר יותר פעמים ממה שאתה חושב


זה נתח מאד שומני, שבשילוב נכון יכול להיות מאד טעים, ובשילובים פחות מוצלחים יכול להיות זוועתי. המנה ההכי מוצלחת על בסיס הנתח הזה שאני מכיר זה לחמניות מאודות עם pork belly, במקור מנה טאיוונית בשם Gua Bao שזכתה לפופולאריות מסויימת בארה"ב בזכות דיוויד צ'אנג ממומופוקו.

https://food52.com/recipes/28063-momofuku-s-pork-buns
 
חמאה מתולתלת נעשית ע"י סוג של כפית שהקצה שלה מתולתל.

מושכים את החמאה עם הכפית מלמעלה למטה ויוצאים תלתלים מגולגלים.
רכשתי פעם כזו ולאחר שימוש או שניים, הגעתי למסקנה שזה גימיק די מיותר. אולי כי למטבח שלי אין כוכב מישלין...

זה בטח עוד תקוע באחת ממגירות המטבח.
 

puppet

New member
ועוד בודפשט אחד - TAVERNA DIONYSOS

מטבח אחד שאשתי כן אוכלת הוא המטבח היווני. ומכיוון שהמסעדה הזאת היא אחת מ-25 המובילים ב TRIP ADVISOR בבודפשט, הלכנו.

לפני חודשיים בערך הייתי בסנטוריני, שהוא אגב מקום יפהפה בטירוף (ממש) עם אוכל טוב. במסעדה הזאת ניסו מאד לחקות את הלוק של סנטוריני ועשו את זה נהדר, כולל השירותים שהיו אולי השירותים הכי יפים ומושקעים שראיתי בחיים (והזכירו את המלון שלקחנו בסנטוריני, על האבן המיוחדת והכחול לבן והכל).

האוכל - האוכל פה הוא טוב. אין לו את ה FINESSE של שתי מסעדות המישלן, אבל הוא מוקפד, עם חומרי גלם טובים ועשוי ברמה גבוהה. בכלל, בבודפשט ברגע שאתה משלם יותר מאשר 4 דולר על ארוחה, אתה מקבל אוכל טוב מאד.

מה אכלנו - צזיקי מעולה שבמעולים, פטה מעולה שבמעולים , שניהם באו עם זיתים נפלאים ועגבניות אדומות כמו דם ומתוקות כמו סוכר.
אכלתי גם סול ממולא בגבינה ומטוגן. לא אוכל מתוחכם, אבל אוכל מאד טעים.
הנפילה האחת היתה אולי מרק לימון, שהיה לא מאוזן ובהחלט הרבה יותר מדי לימוני וחמוץ. וחבל.
המנה העיקרית שלי היתה סי-בס שלם על הגריל. הוא בא עם פירה טוב, אבל קמצני למדי, ועם הר של ירוקים שלא הוסיפו המון חוץ ממראה (היו אפילו חסרי תיבול)
אבל הדג עצמו, הכוכב, היה מושלם. המון המון מסעדות נופלות על האיזון שבין בשר דג רך ועשוי היטב (ובהחלט לא OVER DONE שזה חטא רציני מאד כשמגיעים לדג), לבין עור קריספי ומתפצפץ.
פה הם לא נפלו. הדג היה עשוי מושלם, והעור היה קריספי ומתפצפץ. יופי של מנה, אבל הייתי מעדיף דג של 500 גרם על דג של 350...

חוץ מזה, הביאו לנו במתנה גם חומוס גרגרים יווני חמוד לפתיח עם פיתות בשרניות. וגם אבטיח קר ומתוק (עם גרעינים) לסיום

אחלה ארוחה יוונית שעלתה משהו כמו 60 יורו לשניים (אבל כאמור ,האישה לא אוכלת המון)
 

puppet

New member
עוד משהו קטן על המסעדה המדהימה הזאת

חוץ מהשירותים שבאמת נראו כמו שילוב של חללית וסנטוריני (צריך לראות כדי להבין)

אולי הפרט הקטן העוד יותר מדהים, הוא שבסיום הארוחה, המלצרים מביאים לכל אישה (כולל לאשתי) ורד (יעני, שושנה). זאת היתה חתיכת הפתעה שמראה את ההשקעה והאכפתיות של המקום.

אני חושב שכל בעל מסעדה צריך ללמוד מהמקום הזה, איך הדברים הקטנים , דווקא הם, הם המפנקים הגדולים. לצערי קשה לי להאמין שאחזור לבודפשט בשנים הקרובות, אבל אם המסעדה הזאת היתה ליד מקום מגוריי, הייתי הולך אליה פעם בשבועיים.
 

puppet

New member
בודפשט - אוכל הרחוב הוא נפילה

ועד כמה שמסעדות בודפשט טובות וזולות, אוכל הרחוב שהוא מה שאכלתי בשאר הזמן הוא נפילה.

קודם כל בלי שמות:
שווארמה יש בכל חור. אכלתי אחת כי למה לא. הבשר ניתן בקמצנות רבה, אבל בעיקר היה משהו כל כך לא נעים ברוטב שהם שמו שם. יוגורט וורוד כלשהו, שכל העסק היה פשוט לא טעים. אבל עלה 3 יורו

לאנגוס - מאכל רחוב הונגרי מאד פופולרי. בעיקרון מדובר בסופגניה שטוחה (כלומר, לוקחים מאפה שטוח ומטגנים אותו בשמן עמוק) שעליו שמים המון גבינה ובשר. אכלתי אחד כזה במקום שנראה יחסית פופולרי עם מספיק אנשים לכל אורך שעות היממה. עלה 2.5 יורו, וזרקתי אחרי ביס ורבע. איכס, כמה שהדבר המטוגן הזה מגעיל.

HUMMUS BAR - ליד האיזור היהודי , כמובן. דווקא מסעדה לא כשרה, אבל יש בה את כל מנות החומוס החשודות. (ופלאפל וכו'). דווקא הפלאפל פה היה סביר ופציח. אבל החומוס... לקחתי מסחבה, וקיוויתי שאולי אמצא את האבו חסן של הונגריה. אז לא - המרקם דווקא לא רע ,אבל החומוס כבד מדי, ובעיקר די חסר טעם.

CAFE TEL AVIV - וזאת דווקא מסעדה כשרה. האישה רצתה פיתה, ופה בטוח היה. שאלתי איך מכינים את החומוס, ולזכותם ייאמר שאמרו לי את האמת - החומוס קנוי. ואכן, היה לו טעם מדויק של חומוס אחלה. שזה אמנם לא רע בשביל ה 4 יורו ששילמתי (או משהו כזה), אבל בסופו של דבר , חומוס אחלה. אבל לפחות הם שמו פפריקה למעלה, כי בכל זאת - הונגריה.

מסקנה: לכו למסעדות הונגריה, לכו למישלנים. תשלמו מעט ותאכלו טוב.
תוותרו על אוכל רחוב, ובעיקר תעשו טובה לעצמכם ותוותרו על המאכל הלאומי, "לאנגוס". כמה שזה מגעיל.
 
למעלה