הירו, הראמן של אהרוני (או: געגועיי לקוריאה)

הירו, הראמן של אהרוני (או: געגועיי לקוריאה)

את הראמן היפני הראשון שלי - ועד לאתמול גם היחיד - טעמתי דווקא בקוריאה. רק הגעתי ליבשת, וחבר הציע שנקפוץ למסעדה יפנית קטנטנה במדרחוב הסואן בשכונת הסטודנטים האופנתית שבגבולותיה גרנו. זה היה נפלא. גדוש טעמים, חם, ממלא, עם נתח חזיר נאה בפנים, כל לגימה היתה תענוג של טעם וחום נעים בבטן ובגרון, והמרק התחלק יפה חצי-חצי יחד עם עוד מנת אורז וחזיר, שלידם נחו צלחונת קטנטנה של מרק מיסו ועוד אחת של הקימצ'י הראשון שלנו (כן, זה בלתי נמנע בקוריאה, אפילו במסעדה יפנית כנראה). הכל בארבעים שקלים טבילין ותקילין.

חזרתי לאחרונה לארץ, והיום קפצתי לשרונה מרקט. באינטרנט הזהירו מהחוויה הלא נעימה בישיבה בהירו כשהמקום עמוס, ואתה מחכה מאחורי גבו של לוגם המרק התורן כדי שיעוף ויפנה את מקומו, תוך שליחת מבטי נאצה וחישוב קצך לאחור. לשמחתי כל זה נמנע מאיתנו - השוק היה די דליל מבחינת אנשים בשש וחצי בערב.

ללא המלחמה על כסאות, החוויה היא די של פאסט פוד: באת, ישבת, קיבלת מנתך בכלי פלסטיק (נאה, לא בעל מראה פלסטיקי, יש לומר), שילמת והלכת. סרט נע, לא מקום שבו תשב שעה ארוכה עם החבר'ה מהפרלמנט. אין לי בעיה עם זה. יש לי בעיה עם יצורי כלאיים - פאסט פוד הוא זול. בפאסט פוד אין טיפ. איכשהו הראש המתנוסס של אהרוני מעל - בדמותו המצוירת כי הוא עצמו לא היה שם - נותן למקום סוג של גושפנקא להתנהל כמו פאסט פוד מחד ולתמחר יותר מאידך, ולך הלקוח להרגיש שהטיפ הוא הכרחי. בכל זאת, שף.
אבל זו בדיוק הבעיה: עם הדיוקן של אהרוני מגיעות גם הציפיות. לא חשבתי שזה יהיה מרק משנה חיים, שיגרום לי לפצוח בשירה (מה שבאמת היה מפנה כסאות בשרונה מרקט במהירות שיא) ולהוקיע כל מרק עוף פולני משארית חיי. אבל ציפיתי שכאדם שקנה לו שם כמומחה בלתי מעורער לאוכל אסייאתי מזה עשורים שלמים בישראל, המרק לפחות יעמוד בתחרות עם המרק ההוא מקוריאה. או עם מרקים וייטנאמים שאכלתי בוונג ובהנוי (המסעדה, לא העיר), או עם מרק העוף שהכנתי בבית יומיים קודם. לא. הוא היה בסדר. סתמי. חתיכות העוף בוורסיית העוף היו טעימות, בוורסיה של הבשר הטחון ראו בעיקר נודלס והבשר היה סתמי. גם הנודלס לא הותירו רושם מיוחד. סתם. חסר עומק, ומנגד לא עדין טעמים באופן ענוג כפי שהמטבח היפני נוטה להיות.

אולי לפני שנה כל זה היה נשכח ממני בשנייה שקמתי מהמושב, אבל לא כרגע. התענוג עולה 53-58 שקל לצלחת, לפני הטיפ. זה פי 3 מצלחת המרק ההיא שאיתה פתחתי, או המרק הקוריאני העוד יותר גדול שטעמתי בשיא החורף בקוריאה עם נודלס שגולגלו ונחתכו ובושלו מולי. התמחור בארץ יקר, יקר בצורה שערורייתית. ולפני שתקפצו על ההשוואה עם קוריאה, אין מדובר בתאילנד ושכנותיה הזולות. קוריאה היא מדינה מודרנית ומתקדמת, שהלוואי וישראל היתה מתקדמת כמוה, עם שכר חציוני גבוה יותר מישראל, והמחירים בה של דיור למשל, כמו גם חלק מהמוצרים בסופרמרקט, יקרים. אז כן, המחירים הם רעה חולה בישראל, ובהשוואתם למשכורות המגוחכות עוד יותר, אבל לפחות אם גביתם את המחיר, אם שמתם את פרופילו המצודד של השף, אם הגשתם פאסט פוד באצטלה של חוויית אוכל - שלפחות בסוף נהנה מזה.

זה קצת מזכיר לי בחור שהיכרתי בהופעות רוק מקומיות, ופעם כשנפגשנו אחרי שנים הוא אמר שהוא הולך כיום רק להופעות האינדי הזולות - "אני פחות מתאכזב. אני מגיע עם פחות ציפיות, ובכל מקרה מוכן להתנסות, זה ממילא 30 שקלים בלבד. כשזה 150 או 300 אני מתבאס כשאני לא מקבל תמורה, כשדוחסים אותך בצפיפות נוראית, כשהסאונד גרוע ויש פקקים ביציאה מפארק הירקון וצריך להגיע שם שעות לפני באוגוסט בלי מזגן. 30 שקלים, יש יותר סיכוי שלא תתבאס".

בצד החיובי: מאפיית לה פרינה בהמשך השוק. מחירים סבירים לישראל, וטעים. חלקנו שני פאי גדולים (29.90 האחד), לימון מרנג, והשני פאדג' שוקולד ואגסים. מתוק, טעים. גורם לך לסיים את הערב מרוצה, לבחור כבר את המנה שתיקח בפעם הבאה, ולדעת שתהיה פעם הבאה. אולי היה משהו בדברי הבחור הזה. בכל זאת, 30 שקלים.
 

salo22

New member
תודה על השיתוף, מילים כדורבנות


 

Gרר

New member
אהבתי מאד את הכתיבה

את הראמן עוד לא יצא לי לאכול... לא בארץ לא בחו"ל... אבל אני אאמץ את המתבקש ממה שכתבת - שהדוכן בשרונה הוא לא המקום לטעום ראמן בפעם הראשונה.
 
תודה :)

וכן, כדאי לנסות בחו"ל כנראה, או במקום יותר מוצלח.
בנוסף, מרק הוא מאכל הרבה יותר טעים ומנחם ביום קר, שגם זה לא ממש נפוץ בארץ... המרק השני שהזכרתי, עם הנודלס בעבודת יד, נאכל פעמיים בחורף האחרון בשוק רחוב בסיאול, כשהטמפרטורה היתה בין מינוס שלוש לפלוס שש. המרק החם וההפתעה שהספסל עליו יושבים גם מחומם מבפנים, זה היה חלק בלתי נפרד מהחוויה.

 

החתולית

New member
על הדיווח

הראמן שאני אכלתי היה שונה לגמרי. פעמיים אכלתי בהירו באותו שבוע - פעם אחת הציר היה עמוק ומאד טעים; בפעם השניה לקחתי לשרונה מרקט חבר שחי בין ישראל לקנדה ליפן, ורצה לטעום את הראמן. הפעם הציר היה פחות טוב, אבל עדיין היה טעים וממש לא סתמי.
 

DANIAVNI

Well-known member
ישנה בעייה של התאמת האוכל האסייתי לחייך המקומי

מהסיבה הזו מנות רבות לא תהיינה אוטנטיות וזהות למקור האסייתי
חלק מהמנות האסייתיות שלנו הן מעין אוכל אסייתי מומצא.

לגבי המחירים אין מה להתלונן
ראשית, זכותו המלאה של כל לקוח לא לקנות אם יקר לו
שנית, מחיר המנה אמור לכסות מגוון של עלויות (כמו מחירי השכירות המטורפת למטר בשרונה וכשאני חושב כמה מנות צריך למכור במחיר שמוכרים רק בשביל לכסות את השכירות, אני לא בטוח שבכלל מרוויחים שם משהו אם בכלל
אם מישהו מתמצא יותר ממני - אשמח לראות חישוב כלכלי מושכל )
 
למה להתאים?

זה לא שהראמן הוא איזה טעם שונה במיוחד שקשה להסתגל אליו, או בעל חריפות יוצאת דופן שלא מתאימה לכל אחד. אין שום סיבה "להתאים" אותו לחיך המקומי.
ובכלל, "התאמה לחיך המקומי" של אוכל אסייאתי נשמע כמו משהו משנות השמונים, עם 2.5 מסעדות "סיניות" שבינן לבין סין אין דבר וחצי דבר. היום לנסוע למזרח זה כבר בקונצנזוס, הישראלים מכירים את המטבחים הזרים ומוכנים להתנסות. אין צורך בהתאמות שכאלו, בטח ובטח לא כשמדובר על מאכלים שאינם כה יוצאי דופן. כולה מרק. אם כבר, ההתאמה היחידה שממש היתה שם היא שלא היתה אופציית חזיר (וחבל שכך).

על המחירים לא רק שאפשר להתלונן, אלא צריך, ואני לא מדברת עכשיו על אהרוני או על תחום המסעדות אלא באופן כללי על ישראל. בכלל, אנחנו כעם פראיירים בצורה בלתי תיאמן, ומשלמים באופן כללי - לא רק על מסעדות - כמו או יותר מלא מעט מדינות שבהן המשכורות (הממוצעות והחציוניות) גבוהות משלנו באופן ניכר. להיפך, לא רק שאנו צריכים להתלונן, אנחנו צריכים לצאת ולמחות.
ותאמין לי, אם אהרוני לא היה מרוויח יפה הוא לא היה מחזיק דוכן בשרון. הוא לא עושה את זה למטרות שמיים.
 

salo22

New member
אני חושב שזה לא הכיוון

הכנת ראמן היא אומנות בפני עצמה, שדורשת מסורת, ניסיון והרבה סבלנות. אכן שנות ה 80 חלפו מזמן, חיך כבר בהחלט יש הרבה יותר, מסורת של אוכל אסיאתי מעין זה וסבלנות בבישול זה עניין הרבה נדיר בארץ.
 

wgaf

New member
בכלל יש בעיה עם ראמנים בארץ.

אני ביליתי שלושה וחצי חדשים בטוקיו ואכלתי ראמנים באופן יומיומי.
עוד לא הצלחתי למצוא ראמן ראוי בארץ, לא בג'ירף לא ב מוג'ו ולא במקומות אחרים.
אני לא רואה שום סיבה למה שאצל אהרוני זה יהיה שונה.

תמיד יצא לי לקבל מרק עם טעם שטוח בעל מליחות גבוהה. התייאשתי כבר מזמן.
 

erezavn

New member
למה שבג'ירף יהיה ראמן ראוי???

זו המסעדה שעושה אולי הכי הרבה התאמה מתחנפת לחך הישראלי.
ראמנים צריך לנסות רק במסעדות יפניות מתמחות כאן, וביחס למקור (שלא ניסיתי לצערי) אני בטוח שגם שטובי הראמנים בישראל הם בינוניים.
מבין הראמנים שכן ניסיתי כאן הכי טעים לי היה באובן קובן, אחרי זה בדה-באן ובמיאזאקי, אחרי זה אהרוני ואחרון - הטבעוני של בועזו.
 
למעלה