אדורה: בא לשכונה

אדורה: בא לשכונה

ארוחה קלילה באדורה החדשה, עם השף המבטיח אלי שטיין, חשפה לא מעט פוטנציאל ועניין. שימו לב אליו.

יש מסעדות שכנראה אף פעם לא יאכזבו. ארוחות בהן תמיד ינועו בין ה"טוב מאד" , דרך ה"סתם טעים" ועד לקצה הנמוך של הסקאלה שלהן: "אין טענות". מסעדות שבהן ידוע שגם ביום פחות טוב אין מילה רעה באמת להגיד עליהן. זה לא מעט. "אדורה" של אבי ביטון הייתה אחת כזו. ביסטרו מקסים עם פרשנות מרוקאית ים תיכונית שהחזיק מעמד המון המון זמן יחסית למסעדות תל אביב. ובצדק. ביטון יודע לבשל ועושה את זה עם הראש ועם הלב. הוא העמיד באדורה לפחות שתי מנות שנכנסו למיתולוגיה התל אביבית: פלאפל חצילים לראשונה וזאכר הל אספרסו לקינוח. מסוג המנות שידעת שתבוצענה בדיוק, אבל בדיוק, כפי שזכרת אותן. אדורה, אם כך, היה תמיד מקום שנשארה לו פינה חמה בלב כמעט אצל כל מי שאכל בו.

לאחרונה עזב ביטון את "אדורה" ולנעליים הגדולות למדי שלו נכנס אלי שטיין, גור שפים שכיהן בין השאר כסו שף ב"טאיזו". רבות דובר בכישרון של שטיין ובחיבור האישי שלו למטבח הים תיכוני. שטיין נראה תפור לאדורה ככפפה ליד, והארוחה שלפנינו, במסגרת מועדון פודי של המגזין "על השולחן" הוכיחה שיש מי שימשיך את דרכו של ביטון אם כי כמובן תוך מגע חותם אישי משלו. היה טעים בהחלט, גם במקומות שבהן יש צורך לשייף, אין טענות מהותיות. גם השירות נשאר מקסים ולבבי. כן, בדיוק כמו באדורה ההיא של ביטון...

לפתיחה מגיעה לשולחן צלחת לחם עם חמאה מתובלת בבצל מטוגן ואריסה חריפה בדיוק במידה. התפריט המחולק למנות ראשונות, ביניים ועיקריות איפשר בחירה בין מנה ראשונה או ביניים אחת, עיקרית אחת וקינוח. ראשונה הגיעה המנה הטובה של הערב: דג ים חרוך עם צ'אטני תבלינים צהוב, סחוג ירוק ובטטה לבנה צלויה (72 ש"ח בתפריט הערב). הדג, שכפי שהסבירה אחת מצבא המלצריות האדיבות שסבבו את השולחן, היה הפעם טונה אדומה. הטונה, בכמות נאה בהתייחס למנה ראשונה, נצרבה לדרגת הדיוק
האופטימלית שבין רייר למדיום רייר, כשהיא נחה על קוביות בטטה לבנה, שהזכירה משהו בין תפוח אדמה לארטישוק ירושלמי עם מעט מתיקות, מעודנת פי כמה וכמה מאחותה הכתומה בעלת המתיקות האגרסיבית המשתלטת. סחוג ירוק ושליכטה נדיבה של שמנת חמוצה היו לצידם, והכף שלקחה אל הפה ביס מכולם יחד בישרה הרמוניה נהדרת. צ'אטני התבלינים הגרגירי לא כל כך התחבר לשאר הרכיבים. אולי כדאי היה לטחון ולסנן אותו שוב. בכל מקרה הוא לא היה רע כשלעצמו ולא באמת הוריד מאיכותה של המנה. עיקרית: תבשיל דגים ושעועיות רכות, שמן צ'ילי אדום וחלה קלוייה עם שום (93 בתפריט) . בקערת מרק גדולה למדי נח מעין ציר דגים ובו השתכשכו שעועיות גדולות ("פיל") כמו גם כמות לא מבוטלת של נתחי לוקוס ואינטיאס. שלא נצא רעבים חלילה. והטעם? ובכן, פחות מבריק מאשר המנה הראשונה, ועדיין בסדר גמור בסך הכל. הדגים הצליחו לא להתבשל יתר על המידה, ולעומתן לחלק מהשעועיות לא היה מזיק עוד קצת זמן בישול. לא כל ירק מתאים לו אל דנטה. הציר היה חביב אם כי היה יכול להיות יותר בעל גוף והמנה כולה קרנה ביתיות ונדיבות, במיוחד בליווי של חלת השום שעשתה את העבודה. מנה עם טעמים טובים שדורשים עוד מעט שיוף ודיוק, אבל באדורה, כמו באדורה, גם המנות הקצת פחות הן, כאמור, בסדר.

שלב הקינוח, לשמחתנו, העלה שוב בדרגה על מנת ליישר קו עם המנה הראשונה. לאחר התלבטות נבחר קינוח השוקולד: מוס שוקולד, קראמבל וברולה שוקולד (36) אשר שלא כנהוג במקומתינו צלח בגדול את מלכודת מתיקות היתר. בתשעה מתוך עשרה קינוחי שוקולד במסעדות אין ברירה אלא להפיל את הכפית בכניעה אחרי שני נסיונות מפאת עודף כובד ומתיקות. לא כאן. קליל, אוורירי, שוקולדי ונקי. יופי של קינוח. מהמטבח נשלח ע"ח הבית הקינוח האחר שלגביו הייתה התלבטות: בריוש עם גבינת עזים חמה ופובידל שזיפים שעליו המליצה המלצרית בחום. לא היה ספק לגבי איכות המרכיבים. מתיקות מצד אחד, טעם חזק של הגבינה מצידו האחר. הדרך הנכונה לאכול היא להעמיס על הכפית מעט בריוש עם גבינה חמה ומעט ריבת שזיפים. מצויין.

160 שקל כולל שירות עלתה ארוחת המבצע הזו, שבהחלט מעוררת חשק ועניין לנסות עוד כמה מנות בתפריט. אדורה חיה ובועטת, וכנראה שכף הרגל של שטיין גדולה מספיק על מנת להמשיך בדרכו, את הקו של אבי ביטון. רק שישמרו על יציבות. טעים וסימפטי בהחלט באדורה. לא תתאכזבו. כרגיל.
 

החתולית

New member
על הדיווח

אני מנחשת שמדובר בארוחה ש"פודי" ארגנו. היתה לכם אפשרות לבחור מנות?
אם כן, אילו מנות נוספות היו בתפריט?
 
בתפריט המיוחד היו 90 אחוז מהמנות של התפריט הרגיל

וביניהן לראשונות:

טרטר בקר טרי
חרדל חריף, גאודה מיושנת ואנשובי אורטיז | 64

סלט קלמארי סגול מקומי
ליים, צ'ילי, למון גראס וביצה רכה | 54

דגי ים נאים קצוצים
קרם לאבנה עם בצלים מתוקים, תערובת תבלין סודית

וממנות הביניים:

תמנונים בגריל פחמים
תפוחי אדמה 'באטר', רוטב טרטר ופפריקה מעושנת | 68

טורטליני ברווזים
חמאה לבנה, ציר ברווז, בלסמי מיושן ופרמג'אנו רג'יאנו | 74

תירסים אורגניים במחבת ברזל
קרם עגבניות שרי מתוקות ופלפל חלפיניו שרוף | 48

(מנה שהייתה לי התלבטות בינה לבין הדג החרוך. כמובן שיכולתי להזמין אותה בתוספת תשלום אבל החלטנו שהיא גדולה מדי ואני שבע מדי)

עיקריות:

פילה בקר
רוטב שמנת וחרדל קלאסי ותפו"א רוסי | 148

שקדי עגל על קרם סלק.

לדעתי הבחירה שלי הייתה בסדר גמור אבל עדיף לבוא שוב ולדגום עוד כל מיני דברים מהתפריט. בכל מקרה עדיף היה לכתוב עכשיו את הביקורת ולא לחכות שלושה שבועות.
 

החתולית

New member
ברור שטוב שהעלית את הדיווח

שאלתי רק כדי לקבל מושג על התפריט החדש :)
 

erezavn

New member
תודה על הדיווח. חיכיתי לביקורת על אדורה המחודשת...

הקינוחים להבנתי הם של הקונדיטורית מיכל בוטון. מההתרשמות שלי זה נראה שהם היו המנות הכי טובות בארוחה...
 

erezavn

New member
טוב - ביצה עלומה במאקו הספיק לבקר אף הוא באדורה ביסטרו...

למי שאין כוח להיכנס ללינק ולקרוא, הסיכום שלי לביקורת של הביצה: אוכל טוב אבל תפריט לא מגובש ולא אחיד - תערובת של מנות הודיות חריפות ומנות אירופאיות, ושירות לחוץ והיסטרי משהו...
לי נראה מהביקורת הזו שהשף הצעיר מנסה לעשות כאן ערבוב של 2 המסעדות בהן הוא היה מנהל מטבח לפני כן - טאיזו וטוטו... וזה מה שיצא...
http://www.mako.co.il/food-weekend/restaurant-reviews/Article-d2d287bd2668151006.htm
יש לי הרגשה שמחר בואללה נקבל עוד ביקורת על אותה מסעדה...
 
ביקורת חובבנית ומעצבנת

הטרנד שגיא כהני הזה של להיכנס במלצרים על הניסוח שבו הם פונים אליך מתחיל להעיק עלי. כשהמלצרית מציגה את עצמה, במאקו אומרים שזה ביטול עצמי של שנות החמישים. כשהמלצר חברי מדי, שגיא כהן מבזבז 800 מילה בטור שלו להיכנס בו.
&nbsp
"ניגשת עוד מלצרית. "טעים לכם?", היא שואלת בטון אינפנטילי של גננת בגן חובה, ואז ניגש עוד מלצר ומנקה בידיים רועדות את השולחן עם מסרק קטן"
&nbsp
אין לי כח לבדוק בכמה ביקורות שגיא כהן נניח כתב בעצבים שהשולחן שלהם נשאר מלוכלך ואף אחד לא ניקה אותו. והאם להתעניין אם האוכל מוצלח זה גם משהו שלילי?
&nbsp
וגם המשפט הזה לא ברור לי:
"ויש כאן גם משהו ילדותי. אלי שטיין עבד בטאיזו, לקח משם את הטעמים ההודיים, התלהב מהם ועכשיו כולנו צריכים להתלהב ביחד איתו."
&nbsp
מה זה אומר? השף מבשל מה שהוא אוהב לבשל. למה זה בדיוק "ילדותי"? אם הוא היה מכין אוכל איטלקי כי הוא עבד בטוטו, זה גם היה ילדותי? איזה אוכל לא היה נחשב לילדותי על פי מבקר מסעדות שחותם על כתבותיו בשם "ביצה עלומה"?
&nbsp
"שמוגשים לצד צ'טני של תבלינים (אפשר גם לקרוא לזה עמבה הודית, לא יקרה שום דבר)". בעולם של אייל שני ואלפי החיקויים שלו, השימוש במילה הסבירה לחלוטין "צ'טני" גם היא צריכה לזכות ביקורת שלילית? אם הוא היה קורא לזה עמבה, הביקורת הייתה "אפשר לקרוא לזה גם צ'טני, לא יקרה שום דבר. לא צריך להעמיד פנים שאתה עממי".
&nbsp
אפשר לכתוב ביקורת שלילית והביקורת על האוכל עצמו לגיטימית לגמרי. אבל יש בביקורת הזו כמות עצומה של משפטים סתומים לחלוטין, שמבקרי המסעדות בארץ מרשים לעצמם לזרוק בלי חשבון כי קטילות מביאות יותר קוראים מביקורות מאוזנות.
&nbsp
זו, כמו הביקורות של שגיא כהן, הן חובבניות לחלוטין. למזלי בוב68 מספיק להגיע לכל המסעדות האלו לפני הליצנים מהארץ ומאקו, אז אפשר לקרוא ביקורות אמיתיות על מקומות טרנדים.
&nbsp
&nbsp
 
זה הדבר היחיד שאני לא סובל אצל שגיא כהן

אני אוהב אותו בליגת האלופות, אני אוהב אותו עם הכדורגל שלנו, אינטליגנט, רהוט, מגניב, רק למה אתה חייב לחפור לי 800 מילה על פליטת פה מסכנה של מלצרית??
אחרי זה על המנות עצמן הוא כותב 300 מילה...
זו לא ביקורת מסעדות. זו ביקורת מלצרים.
 
באופן כללי

ביצה עלומה רחוק מלהיות הכותב המבריק ביותר שיצא לראות במחוזותינו בשנים האחרונות לא ברמת הכתיבה ולא ברמת הידע הקולינרי
 
אגב אני מניח שכולם כבר יודעים מי זה ביצה עלומה

הוא אחד שיודע לכתוב והוא דווקא התחיל מצויין, והביקורות שלו מנומקות בסדר גמור, ואפילו מגלה מקומות שהם הברקה (כמו החמארה ברחובות שרשמתי לעצמי) אבל לאחרונה נדמה שקצת התאהב בעצמו.
 
רק אני יודע?


רק ארמוז שמדובר באיש מוכשר שכותב במוסף של עיתון נחשב, ולא על אוכל דווקא.
 
אין לי מושג מיהו למען האמת

וזה גם לא כזה משנה
&nbsp
לא התרשמתי מהכתיבה או הידע הקולינרי.
&nbsp
על החמארה ברחובות שמעתי ממקורות אחרים (וכנראה תנוסה מתישהו)
 
עדיין עדיף על ביקורת המלצריות של כהן.

זו פעם ראשונה שאני נתקל בכל כך הרבה מילים של ביצה עלומה על שירות. גם בארוחה שלנו השירות השתדל מאד אבל לא היה לחוץ כמו שהוא מתאר. בכל מקרה בענייני אוכל אני מתחבר לנימוקים שלו גם אם לא תמיד לטעם האישי.

אצל שגיא כהן אני כבר יודע שאני יכול לדלג ישר אל החלק השני של הביקורת, זה שבו הוא סוף סוף מואיל בטובו להתייחס בקצרה לאוכל.
 

Geralt of Rivia

New member
את שגיא כהן אני לא קורא כמבקר מסעדות

הביקורות החד-קוטביות שלו לא מלמדות אותי יותר מדי על האוכל או על טיבו. אם לקרוא אותו, זה כי מתפלקת לו שנינות פה ושם.
ביצה עלומה דווקא יכול היה להיות מבקר מסעדות לגיטימי גם אם לא ידעני במיוחד, אבל מייגע לדוג את המשפטים שעוסקים באוכל מתוך המלל הרב והמיותר שנוגע בהגיגיו, תלונותיו ופיסות הידע הלא-רלוונטיות של המבקר. וזה נמשך לכל אורכה של הביקורת. לפחות אצל שגיא מי שמתעניין במה שיש לו להגיד על האוכל יכול לדלג לשתי הפסקאות האחרונות ולקבל זאת במרוכז
 
למעלה