בקשר לגיל

רמי אב

New member
בקשר לגיל

למה יש כאלה שאומרים שגילאי 18 ו 19 זה ילד
כאשר ממשלת ישראל קבעה שמגיל 18 זה מבוגר?
מה מבחינה נפשית נכון בזה?
 
מאיזה גיל זה מבוגר?

שלום לך רמי
התבגרות היא תהליך שלוקח זמן ומשתנה מאדם לאדם. בגיל ההתבגרות יש גם התפתחות שכלית והתחזקות היכולת להבין דברים מופשטים ולעשות שיפוט רציונלי. על בסיס זה החוק מניח שאדם בגיל 18 מסוגל להבחין בין טוב ורע במידה שתאפשר לו להיות אחראי למעשיו בפני החוק.
יחד עם זאת- בגרות נפשית היא עניין מורכב מכל כך הרבה מרכיבים, שחלקם עדיין לא הושלם בגיל 18. למשל: בגיל זה לרוב הצעיר עדיין לא יודע איזה מקצוע יתאים לו ובמה ימצא עניין ויכולת ביטוי, וטוב שניתן לו עוד זמן להתנסות בחיים ולהבשיל לפני שיחליט. רוב המתבגרים בגיל זה עוד לא התנסו בזוגיות של ממש, ולא בשלים לקשר זוגי מחייב לחיים. חלק מבגרות נפשית הוא היכולת לשקול החלטות בפרספרטיבה של זמן (למשל: "איך ארגיש עם הקעקוע הזה בעוד 20 שנה, והאם כדאי לעשותו? " ) ולא כולם מסוגלים לכך בגיל 18.
עניין נוסף שעבורו קבעה הממשלה את גיל 18 הוא הגיוס לצבא. מבחינה זו - הצעיר בשל שכלית ללמוד ולפתח מיומנויות, אך לרוב עדיין לא "עומד על רגליו" לגמרי מבחינת עצמאות בחיים, ולכן גם עדיין ניתן להשפעה, וזה כנראה נוח לצבא ולמדינה. כך שזה לא מעיד על היות הגיל מבטיח בגרות נפשית מלאה.
אני לא בטוחה אם כל זה עונה לשאלתך, אולי תספר בן כמה אתה ומאיפה עלתה השאלה, ונמשיך לדון בה
 

רמי אב

New member
אני לא בטוח שאני הבנתי

מה טענו הפסיכולוגים מתי שממשלת ישראל הציעה שהגיוס לצה"ל זה מגיל 18?
אם זה נכון אז איזה יתרון יש במצב של הטעיה שהאדם לא בטוח אם להיות בשמאל או בימין שזה טוב הקדמת הגיוס לצה"ל?
כי איך מצד אחד מגיל 18 מותר להצביע בבחירות לכנסת ישראל אם האדם לא מבין טוב בפוליטיקה?
וגם אולי יש אפשרות שאותו אדם שבצה"ל שהוא מגיע לגיל 19 שהוא מנסה לברוח מהצבא כי אז הוא מבין יותר טוב בפוליטיקה ומעדיף רק בגלל דעה פוליטית לברוח מצה"ל?

אז מעניין אותי לדעת איך נוצרו חילוקי דעות גדולים מבחינת במדינה הזאת במה הגיל שבו האדם בוגר או בוגר בין לא מעט אנשים בהמדינה לבין ההחלטה של ממשלת ישראל?
כמו למשל 18 לחתונה וקיום יחסי מין עם בגיר בהפרש גילאים מאוד גדול?
וכמו למשל לעשות קעקוע קבוע בגיל 16?
אני מרגיש שיש הבדל בין מה שהחוק אומר לבין דעה אישית ואולי מקצועית של אדם.
אז מעניין אותי לדעת בנושא מבחינה נפשית כדי לדעת איך לענות נכון לטיעונים של למה בגרות אמיתית זה לפחות מגיל 21 ?
יצא לא לראות מישהו שרשם בפייסבוק משפט בערך כמו
זה מזעזע אותי שאדם מאוד מבוגר מקיים יחסי מין עם ילדה בגיל 18 ואני הבנתי שבמקרה הזה הוא התכוון לילדה לא מבחינת הבת של האמא אלא למבחינת רמת בגרות וזה הכניס אותי לחילוקי דעות קשים של האם הוא צודק כי לפחות כיום לפי החוק של מדינת ישראל 18 זה מבוגר ולא ילד.
 

רמי אב

New member
וגם מעניין אותי לדעת

אז גם מבחינת הגדרת פדופיליה אם זה אדם שנמשך מינית לקטין אז אם לא כולם קובעים שגיל 18 זה בגיר, האם אדם מבוגר שנמשך מינית לאדם בגיל 18 או 19 זה גם פדופיל מבחינה נפשית?
 
חילוקי דעות לגבי גיל הבגרות

שלום לך רמי אב
יש לך שאלות טובות, הפסיכולוגים לא באמת שותפים להחלטות לגבי חוקים הקובעים גיל מסויים (לגיוס, להצבעה, לנהיגה ועוד). את החוקים קובעים חברי הכנסת, בתקווה שזה ישקף את עמדת רוב הציבור.
נתחיל בזה שאין אמת אחת מוחלטת, ואין נקודה אחת בזמן שבה בוודאות האדם כבר התבגר מכל בחינה. יש גם הבדלים בין תרבויות ומסורות שונות.
החוק נאלץ להיות אחיד לכולם, בעוד שאנשים שונים כל כך זה מזה, לכן ניתן מרחב שיקול דעת לשופטים לקחת בחשבון שיקולים נוספים ולהגמיש את קו הגבול. למשל: החוק קובע 18 לחתונה, אבל יש עדות שבמסורת שלהן להתחתן (ובמיוחד לבנות) בגיל הרבה יותר צעיר, במקרה כזה צריך להגיע לבית משפט והשופט מחליט אם לאשר את הזכות להינשא (לבת 16 למשל), זה חשוב מאד, גם כדי שיהיה מישהו ניטרלי מבחוץ שיבדוק שלא מחתנים בכוח נערה צעירה מדי נגד רצונה.
סביר שבגיל 21 אדם בוגר מכפי שהיה בגיל 18, אבל בארץ כשמגייסים בני 18, ומצפים מהם להיות מוכנים לסכן את חייהם לטובת המדינה, לא סביר לשלול מהם זכויות להחליט לגבי היבטים אחרים של חייהם כמו מבוגרים. זוהי למיטב ידיעתי ההנמקה העיקרית לקביעת גיל 18 כגיל הבגירות בארץ.
לשאלתך לגבי ההתבטאות בפייסבוק- אני מנחשת שאותו אדם כתב "פדופיל" כמילת גנאי ולא כאבחנה פסיכולוגית מבוססת. פדופיל נמשך לילדים או ילדות לפני שיש להם סימני התבגרות מינית. חוקית אין מניעה שאדם מבוגר יתחבר לבת 18, כמובן כל עוד זה בהסכמה הדדית. עדיין זה יכול לעורר שאלות איזה צרכים נפשיים כל אחד מהם מחפש אצל השני, ולמה כל אחד מהם לא מחפש מישהי/הו מתאים לגילו/ה, אבל זה לא אסור חוקית.
 
למעלה