שאלות בעקבות קריאה בספר הנשמה התלמודית

שובשוב2

New member
שאלות בעקבות קריאה בספר הנשמה התלמודית

רציתי לשאול 2 שאלות בעקבות קריאה בספר על חכמי התלמוד...(הספר "הנשמה התלמודית" של אלי ויזל) סיכוי שלא ממש הבנתי ואשמח אם תוכלו להסביר:
1. רשום ש"בתחום ההלכתי גובר החכם על הנביא. גם הניסים המרשימים ביותר אינם יכולים לשמש ראיה". זה בהקשר של רבי אליעזר בן הרקנוס. בנושא ניסים במהלך ויכוח הלכתי...אשמח אם תוכלו להסביר לי כי לא בטוח שהבנתי....
2. שוב מקווה שהבנתי נכון : יש הלכה שאסור להורות הלכה בנוכחות הרב שלך ? כתוב בפרק על רבי אליעזר בן הרקנוס (אם הבנתי נכון) "כי מי שמורה הלכה בנוכחות מורו חייב מיתה".
זהו לבינתיים, יש עוד שאלות להמשך :)
תודה ושבוע טוב
 

GILADOS

New member
נסיון לענות
1. לא מכיר את הספר "הנשמה התלמודית" אך הרעיון שהבאת משם מוכר לי, והוא מבוסס על כלל יסודי בהלכה ש"לא בשמים היא". הקב"ה רוצה שהאמת תצמח מן הארץ, ושחכמים יפסקו ע"פ שכלם האנושי. ואף אם יטעו, מה שנקבע בהלכה ע"י חכמים כפי הבנתם את התורה זאת היא התורה האלהית. יש על כך דברים נפלאים של 'קצות החושן': לא ניתנה תורה למלאכי השרת, ואל האדם נתנה אשר לו שכל אנושי. ונתן לנו הקב"ה התורה ברוב רחמיו וחסדיו, כפי הכרעת השכל האנושי, גם כי אינו אמת בערך השכלים הנבדלים, רק שיהיה אמת בהכרעת השכל האנושי, כי שכל האדם ילאה מהשיג האמת. וזה רצונו של הקב"ה, שהאמת תהיה כפי הסכמת החכמים לומדי התורה בשכל האנושי. וזהו ברכת התורה "אשר נתן לנו תורת אמת" - שיהיה האמת אתנו. ושמא תאמר "אם אינו אמת יזיק חס ושלום" - ולזה אנו מברכים "וחיי עולם נתן בתוכנו".

2. נראה שכן, וזה מופיע אצל הרמב"ם בהלכות תלמוד תורה (פרק ה', הלכה ב'): "ואסור לאדם להורות בפני רבו, לעולם; וכל המורה הלכה בפני רבו, חייב מיתה."
 

קליט

New member
אלי ויזל הוא תלמיד חכם ?

כתוב שחכם עדיף מנביא, זה לא אומר שהדיעה ההלכתית של החכם עדיפה מנביא.
ודאי שפסיקה של נביא - יש לה יותר משקל.
אין מורים הלכה בפני רבו, יתכן שהכוונה שאין מורים הלכה כשהרבה אנשים מקשיבים, ואז מנסים לסתור את הרב.
 

GILADOS

New member
עצם היותו של אדם נביא
לא נותן לו שום מעמד לפסוק הלכה. אם בנוסף להיותו נביא הוא גם פוסק, הוא אמנם יכול לפסוק מצד היותו פוסק (ולא מצד היותו נביא) ועדיין אין דבר זה כשלעצמו נותן לו מעמד שונה מאשר כל פוסק אחר. לכל היותר נביא יכול להורות לעבור על פסקי הלכה כתובים כהוראת שעה אך לא כפסיקה קבועה לדורות.
 

GILADOS

New member
ואוסיף, שרק אצל משה רבנו הנביא והפוסק היו שלובים יחד.
אך אחרי משה רבנו, יש הפרדה ברורה בין שני הדברים.
 

קליט

New member
נכון שנס הוא לא ראיה

מאידך, יש עניין להתחשב בדעתם של עליונים.
יש ספר שנקרא ; שאלות ותשובות משמים,
שבו המחבר היה לו את הדרך איך לשאול ענייני הלכה בשמים.
ואין הלכה כמותו.
 
תשובות

1.אכן כך, משחכם פסק את ההלכה, אפילו נביא יעשה ניסים להוכיח שכמותו, אין שומעים לו. אני רואה בויקיפדיה עוד הרחבה דווקא טובה לגבי זה:https://he.wikipedia.org/wiki/חכם_עדיף_מנביא
&nbsp
2.הכוונה לחדש הלכה, אבל אם שאלו אותך בנוכחות הרב שלך דבר שהוא כבר מפורש בספרים למשל בשולחן ערוך, וענית, אין בכך חיוב מיתה (אבל כמובן שזה לא דרך ארץ לדבר בפני מי שגדול ממך..).
 
למעלה