גידול סוף ויערה באזור מוצל ?

tomerrose

Member
גידול סוף ויערה באזור מוצל ?

גידול סוף ויערה מטפסת באזור גדר מוצלת מתחת לעץ תות גדול - אפשרי?
אם אתן להם מספיק מים, יש סיכוי שיצליחו לגדול בשפע ולהוות חציצה מאזור חנייה שסמוך לגדר של החצר שלי ? יש שמש בבוקר וגם גבוה יותר, רוב הצמחיה בסביבה צמחה לגובה בהתאם כך שאני מתקשה למצוא גידול מהיר שייתן צמחיה צפופה גם בגובה נמוך ובינוני. בתמונות רואים את האזור, בצד השני של הגדר יש חניון שאני רוצה הפרדה ממנו. אשמח לעצה טובה, בתודה... ויום טוב.



 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
סוף אוהב כנראה שמש מלאה, אבל זהו צמח מתפשט וצמח שגם מעיף
הרבה חלקיקים... לא בטוח שתיהנה מהבחירה הזו.
וגם יערה היא חובבת שמש, אבל אתה יכול לנסות. אם תצליח זה ייראה נחמד.
 

tomerrose

Member
אני אנסה,

אולי בתוך עציץ שישמור קצת על הלחות.

זה אזור שכל כך קשה לי בו לגדל משהו שאני פחות חוששת מהתפשטות יתר לא של היערה ולא של הסוף (אוקי אולי קצת של הסוף אם הוא יצליח, מה שלא בטוח בכלל...)

בהמשך לתות צומח אורן ירושלים עצום, כך שהחלק הזה של הגדר גם מוצל וגם מכוסה במחטי אורן. עם זאת, היתה לי שם פעם (מתחת לאורן) יערה שצמחה יפה מאוד עד שבטעות נותק לה צינור המים וכשגיליתי היה מאוחר מדי. אבל היה שם יותר שמש אז.

תודה רבה על התגובה והעצה !
 

drorim69

Active member
יערה יפנית צמח/מטפס עם שורשים פולשניים מאד

הם מתפשטים באדמה לכל עבר (סביר שיוציאו יותר לבלובים לכיוון השמש) מסיבה זו הייתי נמנעת חד משמעית משתילת יערה יפנית ישירות באדמה, אלא רק במיכל וגם את המיכל הייתי מעמידה על חוצץ כלשהו (כגון אבן מדרך) שלא יאפשר לשורשים לעבור מחור הניקוז לקרקע, בדיוק באותה זהירות שהייתי שותלת ומתייחסת לשבטבט..

סוף - לא יודעת לאיזה צמח אתה מתכוון..

לדעתי, אם תתקין גדר במבוק יותר יציבה, חזקה ויפה מהגדר הנוכחית, תשתול קיסוס שיטפס עליה ויכסה אותה בצורה נקיה מלמטה עד למעלה תחסוך לעצמך צרות ונסיונות.
הקיסוס יודע לעלות מצל לשמש, כשהתות ינשור הוא ישאר ירוק וכמובן יעלה לכל גובה שתרצה, לא מיד אבל לטווח ארוך..
 

tomerrose

Member
תודה רבה, אהבתי גם את הרעיון שלך

לקיסוס, שוב אני מאוד רוצה שזה יהיה די מהר... ותקציב מוגבל ממש כרגע לצערי, אחרת באמת גדר במבוק "שמנה" היתה מעולה לאזור הזה. אבל נראה לי שאוסיף קיסוס לתוכנית כבר עכשיו. יערה כמו שכתבתי בתגובה אחרת, הסיכוי באזור הזה שהיא תפריע למשהו קטנה, ז"א אשמח לכל צמיחה שלה כי התות לוקח מים לכל צמח אחר.

יש לי יערה בחצר קצת רחוק יותר ואני אוהבת אותה, היא לא מצליחה להיות ממש פולשנית אצלי, אני מחזיקה אותה בלי בעיה עם קצת גיזום. אולי זה כי אין לה שמש מלאה כך שהיא יותר עולה למעלה (על סככה) במקום להתפשט מדי לצדדים.

אבל הקיסוס באמת רעיון טוב.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
אני הייתי נזהר מאד מהקיסוס. אם ענף שלו "יגלה" את עץ התות,
הוא ייאחז בו, ואז יהיה קשה מאד לפרק את הקשר והקיסוס יתגבר על התות.
לקיסוס יש 2 תכונות מעצבנות:
1. כשהוא נאחז בעץ, הוא מכה לתוכו שורשי אוויר שננעצים לתוך קליפת הגזע, ואז, גם אם תנתקי את הענף שמסתעף לעץ, הוא ימשיך ויינק מים ומזון מהעץ. כשזה קורה.... זה כבר סיפור מהסרטים.
2. כשהקיסוס גדל, הוא משנה את צורת העלים. הוא מתכער ומגיע גם לבגרות מינית ופורח.
הפריחה והפרי מאד אלרגיים. אני חשתי ממש ברע כשחיסלתי פעמיים או שלוש קיסוסים בוגרים.
 
לדרורים
ואפשר גם כיסוס על הגדר הקיימת או על גדר רשת

פשוטה. נכון כיסוס בשלב ראשון איטי אבל יציב לאורך שנים רבות וטוב בצל וגם בשמש
 

tomerrose

Member
אני אוהבת את הרעיון של מורן החורש

חוץ מקצב הגידול האיטי - הייתי צריכה לשתול אותו מההתחלה ואז היה כבר גדול עכשיו... לא צפיתי את המצב שהתות יקשה כל כך על צמחים אחרים לגדול סביבו, הוא לא היה כזה גדול כשהתחלתי את הגינה...
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
בינינו.. תות עץ הוא צרה לא הכי מבורכת בגינה.
למורן החורש יש תכונה שהוא מסתדר לא רע גם באזור די מוצל וזה לטובה.
בהתחלה גדל לאט, אבל קיים סיכוי שתשיגי שיחים מפותחים ואז תחסכי תקופה ראשונית של גידול איטי.
 

tomerrose

Member
אוקי, אני בהחלט אנסה


תות - כן, נכון. הוא נותן לנו צל נהדר, והילדים אהבו אותו מאוד, הוא גם נותן לנו פרטיות - בלעדיו היינו מאוד חשופים למדרכה הסמוכה. אבל כן, הוא מה שנקרא באנגלית צחה
mixed blessing....
בעיקר עם פירות שבצד הברכה מביאים הרבה לכלוך, בלגן, שטיחים אדומים במקום לבנים בבית, צרעות וזבובים... השנה גזמתי אותו לגמרי מעל המדרכה וסידרתי לו מין פרגולה למטה + סככת אופניים שקולטים חלק גדול מהפירות ומפנים אותם מאזור ההליכה, זה יצא דווקא נחמד מאוד - היו שנים שבהן אלה היו חודשיים מעיקים מאוד בשנה לאמא, בצד הכיף לילדים ולשכנים...
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
כדאי שתדעי שיש לזה פתרון פרקטי שלא בחרת בו...
בתות יש עץ זכר ועץ נקבה. אילו היה לך עץ זכר, אולי לא היית נהנית משפע הפרי, אבל היית חוסכת מעצמך את כל מטלות הלכלוך כשאת נשארת עם הצל ועם יתרונותיו האחרים של העץ כמסך מסתיר.
 

tomerrose

Member
אתה צודק לגמרי ... ויש לזה הסבר היסטורי:

העץ צמח בחצר בימיו של אבי ז"ל, שלא בטוח שידע מה צומח לו מבחינת פרי/לא פרי, אבל בחר להשאיר אותו. הוא דווקא היה איש אדמה אבל יכול להיות שזה היה בכלל זריע שהגיע מאיפשהו, אני לא חושבת שהוא קנה אותו.

כשאני עברתי לגור בבית, העץ היה בגודל שכבר נתן צל אבל לא תפס כ"כ הרבה מקום, ולא הייתי מודעת לבעיה עד שהחל להניב. אח"כ הבנתי שהיה לי עדיף צמח זכר, אבל לעשות החלפה היום זו החלטה כבדה כי בשאר עונות השנה הוא נותן צל נהדר.

בכל אופן - אתה צודק....
רק החיים מביאים את שלהם...
 
למעלה