לימוד עצמי לתאוריה

i d a n z

New member
לימוד עצמי לתאוריה

שלום,
אני מעוניין להתחיל מתישהו בחודשים הקרובים לימודי טיסה.
לבינתיים, החלטתי לנצל את הזמן וללמוד לבד באמצעות שני ספרים שפורסמו ע"י הFAA (PHAK ו- AFH), וכמובן, אינסוף סרטוני הדרכה (טובים יותר וטובים פחות) ביוטיוב.
אבל, ופה נתקלתי במחסום - בסופו של דבר יש שיקולי ניצול יעיל של מעט הזמן הפנוי... והבעיה העיקרית - אין לי מושג מהו הידע הנדרש לבחינות.
שלא תבינו לא נכון, אין לי כוונה "ללמוד לבחינה" אלא באמת לדעת ולהבין נושא מסויים, אבל, זה מוביל אותי למצב שאני מתעמק המון בנושא מסויים, מה שבסופו של דבר מוביל לאי למידה של נושא אחר.

אז בעניין זה אשמח לתשובות על מספר שאלות:
1. מה הידע הנדרש למבחני רשיון פרטי (תעופה כללית; לא אז"מ)... בשלב זה לא רוצה למצוא את עצמי מתעמק בחומר ברמת ATPL
.

2. האם רת"א פירסמה אי פעם מבחנים לדוגמא?
האם מישהו אי פעם ביקש את פרסומם של מבחנים אלה? (ככל הידוע לי, בתור גוף ציבורי\ ממשלתי הם נדרשים לפרסם מידע שכזה... כמו שאר הלשכות המקצועיות - רו"ח עו"ד וכד').

3. האם כדאי ללמוד ממבחנים של רשויות תעופה בחו"ל (ארה"ב, קנדה, אוסטרליה, אנגליה), כמובן בנושאי תעופה ולא בנושאי רגולציה מקומית?

תודה על תשובתיכם
 

mike300L

New member
לדעתי כל מה שקשור בתפעול מטוס, תרגילים באויר לרשיון

פרטי, המראות ונחיתות, מז״א, ידע כללי על חלקי המטוס, משטחי היגוי והפיסיקה הבסיסית הקשורה לעילוי משקל דחף וגרר...כל אלה יהיו זהים אם תלקט ממידע נגיש בארה״ב.
בישראל מה שיהיה יחודי לארץ הוא ספר החוקה, המפות בארץ ואופן הנווט, הנדבר ברדיו והידע לרשיון הרדיו טלפון שאינו נדרש בארה״ב.
אם באפשרותך להקדיש 3-4 שעות קריאה ביום למשך שלושה חודשים, גם אם זה יתפרס על תקופה ארוכה יותר יניבו
תוצאות מספקות.
בעיקרון מדריך הטיסה שלך יפנה אותך לחומר שעליך לקרוא לקראת כל שיעור, אם זה שיעור קרקע או מעשי באויר.
 

kacher

New member
מבחני תיאוריה

עידן שלום,
מניסיוני ממבחני רת"א השאלות לא תמיד משקפות את הידע בנושא הנבחן לגופו של עניין, אלא ציפייה לדרך חשיבה מסויימת בפתרון השאלות ושלילת תשובות אחרות בעלות "מוקשים" מסוגים שונים ומשונים.
כמו כן, לא ידוע לי על פירסומים של מבחני תיאוריה.
לפיכך, מעבר ללימוד לצורך העשרת הידע האישי, אני ממליץ מאוד להרשם ללימוד ייעודי דרך אחד מהמדריכים שמעביר קורסים למבחני התיאוריה או דרך "שירגל".
כך תקבל הכוונה ספציפית לאופן שבו יש להתכונן למבחנים אלה, כולל פתרון השאלות.
 

i d a n z

New member
מבחנים

אם כך המצב די עצוב....כרגיל, הבחינות בוחנות יכולת שינון (איתור מוקשים) ולא הבנה של החומר.

לעת עתה אני פשוט אמשיך ללמוד מהמקורות הקיימים, בבוא העת אני כבר אבחן איך להתכונן לבחינה.

שאלה נוספת - בבחינת ספר פתוח, על איזה מטוס ודגם מדובר?
כל אחד על הדגם הספציפי עליו הוא לומד, או שיש ספר אחד שכולם נבחנים לפיו (ססנה 152?)
 

אהרן32

New member
2 הסנט שלי

ראשית, בהצלחה רבה. אתה עושה חכם שאתה מתחיל את התיאוריה בזמן - אל תיתן לזה לעכב אותך במהלך הקורס.
הייתי באותו מקום בדיוק כפי שאתה מתאר. ממליץ מאד לפנות למשה צינס. הוא מדריך מעולה לתיאוריה שנותן את הגמישות של לימוד יחסית עצמי, בכיוון שאתה מחפש. משלב חומרי לימוד שבאמת נותנים בדיוק את הידע הדרוש יחד עם מבחנים שיעזרו להבין את הראש של רת"א. אמנם זה יעלה לך כמה אלפי שקלים בסך הכל אבל אם תדע להשקיע וללמוד עצמאית מהחומר שלו (ולהשלים נקודות ממוקדות של חוסר הבנה מהאינטרנט וכו') זה יעלה לך זול בהרבה משירגל, תבין ולא סתם תשנן מבחנים, תחסוך זמן יקר ותהיה ממוקד בדיוק בחומר הדרוש.
בסוף עלות לימוד יעיל של תיאוריה היא חלק אינטגרלי מעלויות הקורס שעליך לחשב. הרצון לחסוך ברור, אך לדעתי שווה להשקיע כמה אלפים בודדים- אחוז קטן יחסית לעלות הקורס- ולהיות ממוקד וחד בלימודי תיאוריה שאם תתקע איתם, לא תהיה ממוקד או לא תבין- זה יעלה לך הרבה יותר בסופו של דבר.
דבר איתי בפרטי אם תרצה.
 

foojo

New member
לא מזמן

הסבתי רשיון אמריקאי לישראלי, ולכן אוכל אולי לעזור ע"י השוואה רלוונטית לשאלה שלך על חומר הלימוד והמבחן של ה FAA מול זה של רת"א.
&nbsp
גם רת"א וגם ה FAA אינם מפרסמים את המבחנים (או את בנק השאלות) שלהם "סתם ככה". הם כן מפרסמים את הנושאים (מעין "סילבוס"), אבל אתה לא יכול לנחש רק מזה איך השאלות נראות, על מה הן שמות דגש, או כמו שמישהו אמר בשרשור מה "הראש של רת"א" (או של ה FAA, לצורך זה).
גם בארה"ב וגם בישראל אתה יכול להשיג את בנק השאלות בתשלום (לא יודע איך החומר עובר מראשות התעופה למי ש"מוכר" את המידע). גם בארה"ב וגם בישראל, הסיכוי לעבור את הבחינות בהצלחה מבלי לתרגל ברצינות את השאלות נמוך מאד. כלומר כן, צריך גם ללמוד איך לעבור את הבחינה, ולא רק להבין את החומר. אולי יותר נכון להגיד שהכרת השאלות שנשאלות בבחינה עוזרת לך להבין מה הדגשים ומה רמת ההתעמקות הנדרשת. כי גם אם אתה קורא ומבין כל מילה בנושא מסויים - סתם, לדוגמה, מטאורולוגיה - ואתה מבין כל פסיק שם, זה עוד לא אומר שאם ישאלו אותך באיזה גובה יווצר בסיס ענן בנתונים אתמוספריים מסויימים, זה לא יפתיע אותך (אם מעולם לא פתרת תרגיל כזה). וגם אם תפתור את השאלה נכון, כי אתה באמת מבין את החומר, זה ייקח לך הרבה יותר זמן מאשר אם פתרת כבר 10 שאלות כאלה. וכידוע, הבחינות מוגבלות בזמן (ובאמת שאין הרבה עודף זמן!)...
ה FAA עושה בחינה אחת בתיאוריה, ובה כלולים כל הנושאים (חוץ מרדיו) שאותם בוחנת רת"א. רת"א עושה 8 בחינות נפרדות על אותם נושאים. מכאן אתה מבין מיד שהעומק הנדרש ע"י רת"א הוא הרבה יותר גדול מזה הנדרש ע"י ה FAA. ומכאן אתה מבין שכנראה חומר לימוד אמריקאי לא יכין אותך ברמה הנדרשת למעבר המבחנים של רת"א. כמובן שהאוירודינמיקה לא תלוייה בשפה, גם המטוס והמנוע שלו לא משתניםת וכן הלאה... אבל העומק של רת"א גדול בהרבה. סתם לדוגמא, רת"א רוצה שתבין הרבה מאד פרטים על הפרופלור (גם פסיעה משתנה), ה FAA לא... רת"א רוצה שתבין תופעות מזג אוויר ספציפיות לאזור שלנו (בצדק), וה FAA דווקא שואל על תופעות ספציפיות להם. הידע הנדרש ב"ביצועי אנוש" בישראל שונה מאד מזה הנדרש בארה"ב. בישראל אתה כמעט יכול לעבור בחינת רופא אף-אוזן-גרון אחרי שעברת את הבחינה של רת"א, בארה"ב הם מתרכזים הרבה יותר בצד הפסיכולוגי של ביצועי אנוש (האם אתה טיפוס "מאצ'ו", האם אתה מוותר בלי מלחמה, ואיך לצאת מזה..).
הידע הנדרש בנווטת לאין-שיעור יותר עמוק ורחב בארץ!
&nbsp
בקיצור, אני מאד ממליץ להשיג את בנק השאלות של רת"א (באופן חוקי, כמובן). אני לא רוצה לציין שמות כאן, אבל כבר רמזו לך כמה רמיזות קודם, וקיים כל המגוון החל ממכללות לתאוריה עם שיעורים בכיתה ומורה ולוח עם טוש, דרך אתרים בהם אתה יכול לקנות קורס נפרד לכל אחת מהבחינות שאתה רוצה, וללמוד לבד בקצב שלך. המחירים, כמובן, בהתאם. קח בחשבון שאגרה לבחינה אחת עולה 220 ש"ח, וקורס אינטרנטי ללימוד עצמי לאותה בחינה עולה כ 500 ש"ח.
&nbsp
אין ספק שכל מה שתקרא, בכל שפה, ירחיב את אופקיך ויעמיק את הידע שלך. כולנו לומדים כל הזמן (כמו שהמדריך האמריקאי שלי אמר אחרי שעברתי את הבחינה המעשית: Now you have a license to learn). אבל אם אתה רוצה לעבור את הבחינות ביעילות, באיזה שהוא שלב אתה חייב להתכונן לשאלות שתשאל.
&nbsp
המון הצלחה!
&nbsp
 

i d a n z

New member
תודה רבה על התשובות

אהרן, תודה על החיזוק

פוג׳ו, תודה על התשובה המפורטת.

לאור התשובות אני מניח שכנראה באמת אתכונן בבוא היום ע״י אחד מהגורמים שציינתם.
 
למעלה