שאלות בנושא המטרונית

מצב
הנושא נעול.

במודו

New member
שאלות בנושא המטרונית

שאלות בנושא המטרונית
א.האם המטרוניות ההיברידיות שבידי דן בצפון בעלות יכולת תאוצה מהירה יותר מהמטרוניות האחרות שאינן היברידיות?
ב.לאחרונה החלו מטרוניות באותו קו להגיע יחדיו לתחנה, עד כדי מצב בו הבחנתי בשלוש מטרוניות באותו קו המגיעות בתוך 3 דקות לתחנה. האם שונו הנהלים שבעבר לא איפשרו למצב זה להתרחש?
 
זכור לי שאוטובוסים הגיעו ביחד גם בהתחלה.

שאלות בנושא המטרונית
א.האם המטרוניות ההיברידיות שבידי דן בצפון בעלות יכולת תאוצה מהירה יותר מהמטרוניות האחרות שאינן היברידיות?
ב.לאחרונה החלו מטרוניות באותו קו להגיע יחדיו לתחנה, עד כדי מצב בו הבחנתי בשלוש מטרוניות באותו קו המגיעות בתוך 3 דקות לתחנה. האם שונו הנהלים שבעבר לא איפשרו למצב זה להתרחש?
זכור לי שאוטובוסים הגיעו ביחד גם בהתחלה.
 

נתנאל531

Well-known member
אם המטרונית הראשונה מאחרת וזאת שאחריה בזמן

שאלות בנושא המטרונית
א.האם המטרוניות ההיברידיות שבידי דן בצפון בעלות יכולת תאוצה מהירה יותר מהמטרוניות האחרות שאינן היברידיות?
ב.לאחרונה החלו מטרוניות באותו קו להגיע יחדיו לתחנה, עד כדי מצב בו הבחנתי בשלוש מטרוניות באותו קו המגיעות בתוך 3 דקות לתחנה. האם שונו הנהלים שבעבר לא איפשרו למצב זה להתרחש?
אם המטרונית הראשונה מאחרת וזאת שאחריה בזמן
אין טעם ליצור מרווח. אדרבה, כאשר נסיעה מאחרת, כמות הנוסעים שמחכה לה גדלה, ולכן הגיוני להצמיד את הנסיעה הבאה אליה, כך שהנוסעים יתפזרו על 2 הרכבים, במקום שינסו לעלות על רכב אחד עמוס ויעכבו אותו עוד יותר. אגב, זה יתרון של מטרונית / BRT על פני רכבת קלה, שקשה לה להיצמד ממש אחת לשניה בעת איחור, והיא חייבת לשמור מרווח מסויים לרכבת הקודמת.
 

Bus Nerd

Active member
אני חושב שאתה קצת טועה

אם המטרונית הראשונה מאחרת וזאת שאחריה בזמן
אין טעם ליצור מרווח. אדרבה, כאשר נסיעה מאחרת, כמות הנוסעים שמחכה לה גדלה, ולכן הגיוני להצמיד את הנסיעה הבאה אליה, כך שהנוסעים יתפזרו על 2 הרכבים, במקום שינסו לעלות על רכב אחד עמוס ויעכבו אותו עוד יותר. אגב, זה יתרון של מטרונית / BRT על פני רכבת קלה, שקשה לה להיצמד ממש אחת לשניה בעת איחור, והיא חייבת לשמור מרווח מסויים לרכבת הקודמת.
אני חושב שאתה קצת טועה
ההיצמדות היא לא משהו שקורת כי זה "הגיוני להצמיד", אלא ב"טעות". רוב הנוסעים בכל מקרה יעלו לראשון שמגיע לתחנה, גם אם זה שאחריו פחות עמוס. האמת היא שכדי למנוע שדבר כזה קורה כדי לדאוג שאנשים לא יחכו בתחנה יותר מדי זמן, לפעמים עדיף *להאט* או אפילו לעקב בתחנה *בכוונה* את האוטובוס שאחרי האוטובוס שהתעקב, כדי שבמקום ששני אוטובוסים יגיעו לתחנה באותה שניה, ואז נוסע שיגיע מיד אחר כך יצטרך לחכות זמן כפול, הנוסעים שיגיעו אחר כך יצטרכו לחכות *פחות*.
&nbsp
מציע לקרוא על התאוריה שמאחורי הבעיה כאן https://en.wikipedia.org/wiki/Bus_bunching
וכאן http://www.citylab.com/commute/2012/03/how-keep-buses-bunching/1457/
&nbsp
והנה סימולטור שממחיש את הבעיה שנוצרת כאשר שני אוטובוסים נצמדים:
http://setosa.io/bus/
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

נתנאל531

Well-known member
בהנחה שהראשון מאחר והשני בזמן (וגם השלישי)

אני חושב שאתה קצת טועה
ההיצמדות היא לא משהו שקורת כי זה "הגיוני להצמיד", אלא ב"טעות". רוב הנוסעים בכל מקרה יעלו לראשון שמגיע לתחנה, גם אם זה שאחריו פחות עמוס. האמת היא שכדי למנוע שדבר כזה קורה כדי לדאוג שאנשים לא יחכו בתחנה יותר מדי זמן, לפעמים עדיף *להאט* או אפילו לעקב בתחנה *בכוונה* את האוטובוס שאחרי האוטובוס שהתעקב, כדי שבמקום ששני אוטובוסים יגיעו לתחנה באותה שניה, ואז נוסע שיגיע מיד אחר כך יצטרך לחכות זמן כפול, הנוסעים שיגיעו אחר כך יצטרכו לחכות *פחות*.
&nbsp
מציע לקרוא על התאוריה שמאחורי הבעיה כאן https://en.wikipedia.org/wiki/Bus_bunching
וכאן http://www.citylab.com/commute/2012/03/how-keep-buses-bunching/1457/
&nbsp
והנה סימולטור שממחיש את הבעיה שנוצרת כאשר שני אוטובוסים נצמדים:
http://setosa.io/bus/
&nbsp
&nbsp
&nbsp
בהנחה שהראשון מאחר והשני בזמן (וגם השלישי)
אם נעכב את השני יצא שהשלישי יצמד אליו, ואז אין כאן שום רווח לאף אחד. מה ההגיון לגרום עיכוב מכוון ל־50-100 הנוסעים שבאוטובוס השני רק כדי שלא יצמד לראשון?! כאשר השני והשלישי בזמן, אף נוסע לא יתעכב בתחנה זמן כפול או גדול ממה שתוכנן בלו"ז, אבל כאשר מעכבים בכוונה נסיעות מעבר ללוח הזמנים, יוצרים איחוד לעשרות הנוסעים שבנסיעה.
 

Bus Nerd

Active member
אל תחשוב במונחים של לו"ז קשיח, אלא של headways

בהנחה שהראשון מאחר והשני בזמן (וגם השלישי)
אם נעכב את השני יצא שהשלישי יצמד אליו, ואז אין כאן שום רווח לאף אחד. מה ההגיון לגרום עיכוב מכוון ל־50-100 הנוסעים שבאוטובוס השני רק כדי שלא יצמד לראשון?! כאשר השני והשלישי בזמן, אף נוסע לא יתעכב בתחנה זמן כפול או גדול ממה שתוכנן בלו"ז, אבל כאשר מעכבים בכוונה נסיעות מעבר ללוח הזמנים, יוצרים איחוד לעשרות הנוסעים שבנסיעה.
אל תחשוב במונחים של לו"ז קשיח, אלא של headways
נוסע שמגיע לתחנה צריך לדעת שכל x דקות יש אוטובוס / או רכבת. הוא יודע שלא משנה באיזה שעה הוא יגיע, יש לו x דקות לחכות. ככה זה במערכות בתדירות גבוהה.
&nbsp
אם רכב אחד מתעקב, והרכב שאחריו נצמד אליו, אז נוסע שיגיע בדיוק אחרי היצמדות כזו יצטרך לחכות 2x דקות. לעומת זאת, אם הרכב שאחרי הרכב שהתעקב יאט את נסיעתו בצורה לא משמעותית (כמה שניות) כשהוא מקבל הודעה שהרכב שלפניו מתעקב, עד שהוא יגיע לתחנה שבה התחיל העיקוב זה (בתאוריה, קשה לעשות את זה באופן מושלם) יחזיר את זמן ההמתנה ל x דקות מאז שהרכב האחרון עבר.
&nbsp
אם לעומת זאת לא עושים שום דבר כדי להילחם בתופעת הbunching ופשוט נותנים לכל רכב לנסוע במהירות המקסימלית, אז יכולים להגיע 3 או 4 אוטובוסים של אותו קו לתחנה מסויימת, ואז במשך המון זמן לא יגיע אף אוטובוס. זה שירות יותר גרוע. נכון, לעקב מאות נוסעים זה לא הכי אידיאלי, מצד שני כשאתה לא יכול לסמוך על זה שבכל שעה שלא תצא יהיה לך זמן בערך קבוע לחכות לרכבת/אוטובוס, זו בעיה, כי זה יוצר שירות שאי אפשר לסמוך עליו. כשאתה כבר על האוטובוס, עוד שנייה או 30 שניות פחות משנות מאשר חצי שעה של המתנה בתחנה.
&nbsp
קראת בכלל את החומרים שקישרתי אליהם?
 

Ccyclist

Well-known member
בתחתית יש תחנות קבועות לסיום רכבת מאחרת.

אל תחשוב במונחים של לו"ז קשיח, אלא של headways
נוסע שמגיע לתחנה צריך לדעת שכל x דקות יש אוטובוס / או רכבת. הוא יודע שלא משנה באיזה שעה הוא יגיע, יש לו x דקות לחכות. ככה זה במערכות בתדירות גבוהה.
&nbsp
אם רכב אחד מתעקב, והרכב שאחריו נצמד אליו, אז נוסע שיגיע בדיוק אחרי היצמדות כזו יצטרך לחכות 2x דקות. לעומת זאת, אם הרכב שאחרי הרכב שהתעקב יאט את נסיעתו בצורה לא משמעותית (כמה שניות) כשהוא מקבל הודעה שהרכב שלפניו מתעקב, עד שהוא יגיע לתחנה שבה התחיל העיקוב זה (בתאוריה, קשה לעשות את זה באופן מושלם) יחזיר את זמן ההמתנה ל x דקות מאז שהרכב האחרון עבר.
&nbsp
אם לעומת זאת לא עושים שום דבר כדי להילחם בתופעת הbunching ופשוט נותנים לכל רכב לנסוע במהירות המקסימלית, אז יכולים להגיע 3 או 4 אוטובוסים של אותו קו לתחנה מסויימת, ואז במשך המון זמן לא יגיע אף אוטובוס. זה שירות יותר גרוע. נכון, לעקב מאות נוסעים זה לא הכי אידיאלי, מצד שני כשאתה לא יכול לסמוך על זה שבכל שעה שלא תצא יהיה לך זמן בערך קבוע לחכות לרכבת/אוטובוס, זו בעיה, כי זה יוצר שירות שאי אפשר לסמוך עליו. כשאתה כבר על האוטובוס, עוד שנייה או 30 שניות פחות משנות מאשר חצי שעה של המתנה בתחנה.
&nbsp
קראת בכלל את החומרים שקישרתי אליהם?
בתחתית יש תחנות קבועות לסיום רכבת מאחרת.
ארצ'ווי בענף היי בארנט של הקו הצפוני, ווילסדן גרין בקו היובל, ארנוס גרוב בקו הפיקדילי וסבן סיסטרס בקו הויקטוריה. הרכבת שמגיעה ממרכז העיר באיחור מורידה את נוסעיה, ממשיכה למסילת דיור (או לדפו, ולכן יתכן שזה קורה גם בגולדרס גרין אבל לא נכחתי בנסיעה כזו) והנוסעים עולים על הרכבת הבאה - כדקה אחריה. כך נמנע האיחור המתגלגל.
&nbsp
בקווי האוטובוס יש נקודות עצירה לביקורת שעלולה להמשך 2-3 דקות. העיכוב מובנה אל תוך לוח הזמנים וכאשר האוטובוס מאחר ניתן לדלג על ההמתנה.
&nbsp
וחזרה לרכבות: לקו המרכזי יש נקודת ויסות וסיום רכבות מהפרברים לעיר בלייטונסטון, בקו הצפוני בענף היי בארנט יש רכבות מהפרברים לעיר שמסתיימות באיסט פינצ'לי ברציפים המרכזיים שאינם בשימוש רגיל כי הם אינם ממשיכים לקו התחתי להייגייט, והרכבות ממשיכות על החלק היחיד ממסילת הקו העילי מהייגייט לפינסברי פארק ששרד - החיבור לדפו הייגייט.
 

h0m3r

New member
פאתי מודיעין - מודיעין מרכז

בתחתית יש תחנות קבועות לסיום רכבת מאחרת.
ארצ'ווי בענף היי בארנט של הקו הצפוני, ווילסדן גרין בקו היובל, ארנוס גרוב בקו הפיקדילי וסבן סיסטרס בקו הויקטוריה. הרכבת שמגיעה ממרכז העיר באיחור מורידה את נוסעיה, ממשיכה למסילת דיור (או לדפו, ולכן יתכן שזה קורה גם בגולדרס גרין אבל לא נכחתי בנסיעה כזו) והנוסעים עולים על הרכבת הבאה - כדקה אחריה. כך נמנע האיחור המתגלגל.
&nbsp
בקווי האוטובוס יש נקודות עצירה לביקורת שעלולה להמשך 2-3 דקות. העיכוב מובנה אל תוך לוח הזמנים וכאשר האוטובוס מאחר ניתן לדלג על ההמתנה.
&nbsp
וחזרה לרכבות: לקו המרכזי יש נקודת ויסות וסיום רכבות מהפרברים לעיר בלייטונסטון, בקו הצפוני בענף היי בארנט יש רכבות מהפרברים לעיר שמסתיימות באיסט פינצ'לי ברציפים המרכזיים שאינם בשימוש רגיל כי הם אינם ממשיכים לקו התחתי להייגייט, והרכבות ממשיכות על החלק היחיד ממסילת הקו העילי מהייגייט לפינסברי פארק ששרד - החיבור לדפו הייגייט.
פאתי מודיעין - מודיעין מרכז
הקו האוורירי בנוי כך שניתן להאיץ את המקטע נתב"ג - פאתי מודיעין ולצמצם איחורים, או, כמו שלרוב קורה, להקדים את זמן ההגעה.
גם המקטע השני, משמש לא פעם כדי לצמצם איחורים, ורכבת שמגיע באיחור לפאתי תאחר הרבה פחות למודיעין מרכז.
עושה טוב לסטטיסטיקה שבודקת זמני יציאה-הגעה ולא את איכות השירות.
 

Ccyclist

Well-known member
זה שונה ממערכות עם 30 יחידות לכיוון לשעה.

פאתי מודיעין - מודיעין מרכז
הקו האוורירי בנוי כך שניתן להאיץ את המקטע נתב"ג - פאתי מודיעין ולצמצם איחורים, או, כמו שלרוב קורה, להקדים את זמן ההגעה.
גם המקטע השני, משמש לא פעם כדי לצמצם איחורים, ורכבת שמגיע באיחור לפאתי תאחר הרבה פחות למודיעין מרכז.
עושה טוב לסטטיסטיקה שבודקת זמני יציאה-הגעה ולא את איכות השירות.
זה שונה ממערכות עם 30 יחידות לכיוון לשעה.
אי אפשר לבנות סלוטים של דקות שלמות במערכות תדירות. העניין מוכר לי מרכבות בינעירוניות שמשתמשות בתחנות ביניים כתחנות ויסות (ולעיתים גם לחיבור או פיצול מערכים) אבל אז מדובר בפרק זמן של 5 דקות.
 

נתנאל531

Well-known member
כן, וזה לא המצב במטרונית

אל תחשוב במונחים של לו"ז קשיח, אלא של headways
נוסע שמגיע לתחנה צריך לדעת שכל x דקות יש אוטובוס / או רכבת. הוא יודע שלא משנה באיזה שעה הוא יגיע, יש לו x דקות לחכות. ככה זה במערכות בתדירות גבוהה.
&nbsp
אם רכב אחד מתעקב, והרכב שאחריו נצמד אליו, אז נוסע שיגיע בדיוק אחרי היצמדות כזו יצטרך לחכות 2x דקות. לעומת זאת, אם הרכב שאחרי הרכב שהתעקב יאט את נסיעתו בצורה לא משמעותית (כמה שניות) כשהוא מקבל הודעה שהרכב שלפניו מתעקב, עד שהוא יגיע לתחנה שבה התחיל העיקוב זה (בתאוריה, קשה לעשות את זה באופן מושלם) יחזיר את זמן ההמתנה ל x דקות מאז שהרכב האחרון עבר.
&nbsp
אם לעומת זאת לא עושים שום דבר כדי להילחם בתופעת הbunching ופשוט נותנים לכל רכב לנסוע במהירות המקסימלית, אז יכולים להגיע 3 או 4 אוטובוסים של אותו קו לתחנה מסויימת, ואז במשך המון זמן לא יגיע אף אוטובוס. זה שירות יותר גרוע. נכון, לעקב מאות נוסעים זה לא הכי אידיאלי, מצד שני כשאתה לא יכול לסמוך על זה שבכל שעה שלא תצא יהיה לך זמן בערך קבוע לחכות לרכבת/אוטובוס, זו בעיה, כי זה יוצר שירות שאי אפשר לסמוך עליו. כשאתה כבר על האוטובוס, עוד שנייה או 30 שניות פחות משנות מאשר חצי שעה של המתנה בתחנה.
&nbsp
קראת בכלל את החומרים שקישרתי אליהם?
כן, וזה לא המצב במטרונית
במטרונית גם כך יש מערכת שמסמנת לנהג האם הינו באיחור או בהקדמה (אייקון של אוטובוס אדום או ירוק במסך קטן צמוד לנהג), כך שבהנחה שהנהגים פועלים לפי ההנחיות, מצב של 'היצמדות נסיעות' משמעו שהנסיעה הראשונה באיחור והשניה בזמן, ולא שהראשונה באיחור והשניה בהקדמה.
&nbsp
ממילא אין טעם לגרום עיכוב מכוון לנסיעות, מאחר ומצב של הקדמה נאכף גם כך, באמצעות המתנה ארוכה יותר בתחנות, ואין מציאות של הקדמת נסיעות ויצירת מרווח גדול מדי בין נסיעות בגלל הקדמה. הסיבה שבגללה נסיעות נצמדות במטרונית היא תדירות גבוהה, שגורמת לכך שגם עיכוב קל של דקות בודדות של הנסיעה הראשונה, מוביל להצמדות של הנסיעה השניה (שעומדת בזמניה) אליה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
מתעכב, עיכוב, לעכב, עכבה לעומת עוקב, עקיבה, מַעקב, עקבות...

אל תחשוב במונחים של לו"ז קשיח, אלא של headways
נוסע שמגיע לתחנה צריך לדעת שכל x דקות יש אוטובוס / או רכבת. הוא יודע שלא משנה באיזה שעה הוא יגיע, יש לו x דקות לחכות. ככה זה במערכות בתדירות גבוהה.
&nbsp
אם רכב אחד מתעקב, והרכב שאחריו נצמד אליו, אז נוסע שיגיע בדיוק אחרי היצמדות כזו יצטרך לחכות 2x דקות. לעומת זאת, אם הרכב שאחרי הרכב שהתעקב יאט את נסיעתו בצורה לא משמעותית (כמה שניות) כשהוא מקבל הודעה שהרכב שלפניו מתעקב, עד שהוא יגיע לתחנה שבה התחיל העיקוב זה (בתאוריה, קשה לעשות את זה באופן מושלם) יחזיר את זמן ההמתנה ל x דקות מאז שהרכב האחרון עבר.
&nbsp
אם לעומת זאת לא עושים שום דבר כדי להילחם בתופעת הbunching ופשוט נותנים לכל רכב לנסוע במהירות המקסימלית, אז יכולים להגיע 3 או 4 אוטובוסים של אותו קו לתחנה מסויימת, ואז במשך המון זמן לא יגיע אף אוטובוס. זה שירות יותר גרוע. נכון, לעקב מאות נוסעים זה לא הכי אידיאלי, מצד שני כשאתה לא יכול לסמוך על זה שבכל שעה שלא תצא יהיה לך זמן בערך קבוע לחכות לרכבת/אוטובוס, זו בעיה, כי זה יוצר שירות שאי אפשר לסמוך עליו. כשאתה כבר על האוטובוס, עוד שנייה או 30 שניות פחות משנות מאשר חצי שעה של המתנה בתחנה.
&nbsp
קראת בכלל את החומרים שקישרתי אליהם?
מתעכב, עיכוב, לעכב, עכבה לעומת עוקב, עקיבה, מַעקב, עקבות...
 
לגבי ב

שאלות בנושא המטרונית
א.האם המטרוניות ההיברידיות שבידי דן בצפון בעלות יכולת תאוצה מהירה יותר מהמטרוניות האחרות שאינן היברידיות?
ב.לאחרונה החלו מטרוניות באותו קו להגיע יחדיו לתחנה, עד כדי מצב בו הבחנתי בשלוש מטרוניות באותו קו המגיעות בתוך 3 דקות לתחנה. האם שונו הנהלים שבעבר לא איפשרו למצב זה להתרחש?
לגבי ב
ישנה מערכת ניהול מרווחים במטרונית, והיא אמורה לצמצם מאד את התופעה. ייתכן ששינו את הנהלים, או שצמצמו את השימוש בה.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה