בדיקת מוצא אתני

בדיקת מוצא אתני

אני בזמן האחרון מתעניין בנושא של בדיקת מוצא אתני (ע"י רוק) ורואה הרבה סרטונים בנושא, אבל מתלבט בגלל המחיר הדי גבוה, כי נראה שיש משהו מעניין ולא צפוי בי.., מצד אמי אני ממוצא טוניסאי-קצת אלג'יראי עם קשר לספרד, שלמרות זאת לסבתא רבא שלי יש חזות מונגולית כלשהי( ללא מעט מיהודי צפון אפריקה היה מראה כזה) אז יש מצב שיש לי קצת שורשים בסין או אינדונזיה? כמה שזה מוזר, לאבא שלי משפחתו מאוקראינה מליטא והוא די שלום האם יש לו משהו צועני (שזה למעשה הודי)?, ועוד דבר למרות שיהודים אשכנזים די אחידים במוצא, עדיין כמעט כל בדיקה שראיתי באינטרנט של אנשים בעיקר מאמריקה/אירופה לרובם היה משהו יהודי אפילו במעט, אולי יש לכם תשובות, תודה.
 

sitvaniyot

New member
מה שאתה כותב מאד מעניין

ואני כבר מזמן טוענת שכל היהודים אחים והחלוקה לאשכנזים ספרדים היא מופרכת.
לא מפתיע שיש לך סבתא עם תווים מונגוליים, כי היו יהודים שנדדו בדרך המשי ואפילו התישבו בה. משפחות עירקיות נדדו עד סין והמשפחה המפורסמת ביותר היא משפחת ששון משנחאי. פה מדובר על סוף המאה ה18 וה 19. קהילה גדולה של יהודים מתקופות קדומות הרבה יותר מוכרת לך כיהדות בוכרה, גם היא על דרך המשי.
בסוף המאה ה19 ותחילת ה 20 יהודים מאיזור רוסיה וליטא נדדו עד אלכסנדריה שבמצריים.
אולי כדאי שחברים שנדודים כאלו נמצאו במשפחותיהם יוסיפו לנו מהידע שנאגר אצלם.
 
זה נכון, רק אין לי קשר לעירק במוצא

והסבתא שהיא למעשה אמא של סבא שלי מצא אימי בכלל מטוניס, שזה די רחוק מסין ומהאיזור, ואגב, ללא מעט יהודים וגם לא יהודים מצפון אפריקה היה מראה קצת "מונגולי" כזה, למרות המרחק העצום ממזרח אסיה, אולי זה במקרה ואין קשר כמו ה"סמי" באיסלנד ופינלנד (לדוגמא:הזמרת ביורק), ולא ענית למה להרבה אנשים מאירופה ויבשת אמריקה יש מוצא יהודי כלשהו.
 

tristis

New member
אין טעם להתעסק בזה

בדיקות גנטיות מוכיחות שוב ושוב שבני האדם התערבבו ללא הכרה לאורך כל התקופות ההיסטוריות.
לכן, אין בכלל טעם לחשוב שיש איזושהי אוכלוסיה "טהורה" או בני אדם שהשושלת שלהם נקייה מגנים זרים. פשוט אין כאלה.
מרחקים עצומים יכולים להקשות על מעבר גנים, אך הם עוברים בכל זאת אם על ידי נוסעים ותיירים ואם על ידי זיווגים עם שכנים, ואלו עם שכניהם, ושכנים אלו עם השכנים הסמוכים וכו'
 
מסכים איתך, אבל זה קרה בעיקר באירופה

ואחרי זה ביבשת אמריקה, ובקצה הצפוני של אפריקה, באיזור מזרח אסיה כמעט ולא היה ערבוב, למעט העמים הרקובים (סינים, יפנים, קוראים וכו...) הם יותר אחידים מבחינה אתנית, למרות שהיה סיפור שהיפנים או לפחות חלקם למעשה ממוצא שמי.
 
שליחי ציבור

בוא קודם כל נסכים שליהודי מזרח אירופה יש DNA מונגולי מובהק. ואכן אצל רובם ישנו DNA מזרח אסייתי (סיני מונגולי וכו) ברמות של מ -3% ועד 8% ויותר. זה מראה על עבר מונגולי רחוק.
במאות ה-18 וה-19 שלחו הרבנים מליטא ופולין שליחי ציבור ל מרוקו ולטוניס. שליחי הציבור התערבבו עם היהודים המקומיים ולכן ישנם רבים עם מראה כזה גם בארצות אלו. דוגמא לשמות יהודים פולנים במרוקו וטוניס: בוכניק, וויצמן וכו..
לשם המחשה, אני מצרף תמונות של משפחת הרב שח הליטאי בעלי תווי פנים מונגולים מובהקים







 

שרי סילבר

Active member
רק תיקון קטן: שך (למעשה ש"ך) ולא שח
הש"ך הוא רבי שבתאי הכהן, בעל "שפתי כהן".
 
כן, שמעתי על זה

מה שכן אצל יוצאי בוכרה(אוזבקיסטן) יש הרבה יותר עם מראה כזה, אבל נראה שאלה עמים טורקיים ממרכז אסיה מאשר סינים/יפנים/קוראים וכו', וחוץ מזה יש את בני המנשה ממזרח הודו ובורמה שנראים מונגולים לגמרי, אולי זה שבט עברי קדום שעבר "מונגוליזציה".
 
על יהודים ממרכז אסיה אין להתפלא

שם וגם בעירק ובתורכיה למשל המונגולים היו. מה שכביכול אמור להפליא הוא שיש יהודים מרוקאים וטוניסאים שנראים כך.
צריך לקחת בחשבון שכאשר נשלחו יהודים - רבנים שליחי ציבור במאות ה-18 וה-19 הם היו עוד יותר בעלי תכונות ומראה פנים מונגוליים. התכונות האלו התמוססו במזרח אירופה עם השנים. לכן כאשר אתה מדמיין שליחי ציבור מליטא ופולין במרוקו וטוניס תחשוב יותר על משפחת הרב שך שהבאתי כדוגמא. כמה מהם נראים יותר מונגולים ממונגולים....
 
שנוי במחלוקת "שליהודי מזרח אירופה יש DNA מונגולי מובהק"

המחקר הזה שנוי במחלוקת ולכן יש להזהר מהצהרות מסוג זה לפחות עד שיפרסומו מחקרים נוספים בנושא. ואינני מתכוונת לפתוח ויכוח כאן.
 
יכול להסיק מאלפי תוצאות ה DNA שמצטלבות עם משפחתי

לכולם בלי יוצא מן הכלל יש אחוזים כפי שציינתי מ - 3 ועד 8 % מזרח אסייתי/סיבירי /אלטאי....
מצרף עוד פעם את התמונה של בת שבע האמא של הרב שך
כמו כן שם משפחתי וויחנסקי שמשמעותו משפות סלביות לוחמים של חאן

 
למעלה