DATA BASE של צ'כוסלובקיה

  • פותח הנושא josp
  • פורסם בתאריך

josp

New member
DATA BASE של צ'כוסלובקיה

סבי מצד אבי גר לפני ובזמן השואה בצכוסלובקיה. ידוע לי שמו בלבד, אך לא ידוע לי פרטים נוספים, באיזה ארכיון אוכל למצוא פטים עליו? איני יודעת אם האיזור בו גר שייך היום לצ'כיה או סלובקיה
 

שרי סילבר

Active member
ברוכה הבאה

ייתכן שיש רישומים רלוונטים ברשת, אך גם אם לא, כדי לנסות לסייע לך תצטרכי לסייע לנו תחילה.

כדאי שתצייני תחילה היכן נולד סבך ו/או היכן הוא גר, ועל באיזו תקופה מדובר. אם ידועים לך תאריכים מדויקים, כדאי לציין. בכלל, כדאי לציין את הפרטים הידועים לך אודות סבך ומשפחתו, גם אם אינך בטוחה בפרטים. מה שמו? האם ידוע לך במה עסק? סבך הרי נישא לסבתך. מה שמה? היכן היא נולדה? אולי נישאו במקום ממנו היא הגיעה? נולדו להם ילדים. את יודעת מה שמם? היכן הם נולדו?

בכל מקרה, כדאי לציין שמות של אנשים ומקומות בלועזית.
 

josp

New member
ארכיון של יהודי צ'כוסלובקיה

שרי, איני יודעת מתי נולד סבי Fyszel Fursetzer , אני יכולה לשער בערך לפי תאריך הולדתו של אבי ז"ל. ידוע לי שמקום הולדתו של הסב היה באיזור סטניסלבוב, שהיה בממלכה האוסטרו הונגרית, לאחר מכן פולין וכיום אוקראינה. סבי גר תקופה בוינה, שם נולד אבי, אך הוריו התגרשו בהיותו ילד קטן, והוא נשאר אצל אביו, שהעביר אותו לגדול אצל משפחה זרה ולא יהודית בסטניסלבוב.. סבתי לא היתה יהודיה. ממה שהבנתי מאמי לאחר מלחמת העולם השניה אבי כתב מכתב כועס לאביו בצ'כוסלובקיה, ואף קיבל תשובה. האם ידוע אם בפראג יש ארכיון עם נתונים מתקופת צ'כוסלובקיה?
 

שרי סילבר

Active member
קצת תובנות
בצ'כיה ובסלובקיה יש ארכיונים לרוב. מלכתחילה ציינת שאינך יודעת היכן התגורר סבך, ואפילו אינך יודעת אם המקום בו חי מצוי כיום בתחומי-צ'כיה או סלובקיה. יתכן שבהמשך יהיה צורך לפנות לארכיון המקומי הרלוונטי, אבל בשלב זה אינך יודעת, כאמור, היכן חי סבך, מתי נולד, מה שמות הוריו ו/או כל פרט אחר. בשום ארכיון לא יערכו חיפוש ביחס לאדם שרק שמו ידוע ללא כל פרטים נוספים. לטעמי, יש לנקוט גישה אחרת ע"מ למצות תחילה את האפשרויות הקיימות ברשת, כדי לנסות להפיק כמה שיותר נתונים. אסביר בהמשך, אך תחילה מספר הערות כלליות:

שם-המשפחה יחודי למדי ואינו נפוץ, וזה בהחלט עשוי להקל על החיפושים, אך עליך לקחת בחשבון שבנוסף על צורת-הכתיב שציינת, Fursetzer, עשויות לצוץ צורות-כתיב נוספות כדוגמת Fursezer / Fürsetzer / Firsetzer ועוד. גם השם הפרטי, פישל, עשוי להופיע בצורות-איות שונות.

מניסיון רב שנים עם איזור גליציה המזרחית אני יכולה לספר לך, שרבים מאלה שנולדו תחת השם פישל נקראו בהמשך-חייהם פיליפ.

ציינת שאת יכולה לשער מתי בערך נולד סבך, אך לא ציינת מה השערתך. לפיכך לא נותר לי אלא להעריך על-דעת עצמי. בהנחה שהגיל המצויין בכרטיסך הוא אמיתי, הרי שאני מעריכה שסבך נולד בשלהי המאה ה-19.

לדעתי, איתור של רישום-הלידה של סבך עשוי לספק לא מעט פרטים כדוגמת תאריך-הולדתו, שמות-הוריו ועוד. למזלך, תיעוד מגליציה המזרחית בן יותר מ-100 שנים עולה בשנים האחרונות אל הרשת. יש אמנם מספר אתרים רלוונטיים, אך במקרה זה חשוב שתכירי את אתר ה-JRI. האתר כיום נכלל תחת השרתים של אתר הג'ואישג'ן (למרות שהוא אינו חלק מאתר הג'ואישג'ן), ונדרשת הרשמה חינמית לאתר הג'ואישג'ן. כדאי להתנסות בחיפוש באתר ה-JRI. אפשר להגביל את החיפוש לאיזור סטניסלבוב, שכן את יודעת שסבך נולד באיזור זה. אם תחפשי ללא שם פרטי, תוכלי לראות שלסבך היו עוד אחים ואחיות. יתרה מזו, שם-המשפחה של סבך מופיע כ-FIRSETZER. ע"פ האינדקס, הוא נולד בקולומיאה, שנמצאת באיזור סטניסלבוב. הנה הקישור לאתר ה-JRI:

http://jri-poland.org/

בתוצאות שמתקבלות ניתן "להקליק" בצד שמאל של התוצאה הרלוונטית לך ולהיכנס אל הספר. שם יש לדפדף כדי להגיע אל המספר הסידורי (Akta). במקרה של סבך זהו מספר 701. בתחתית-הדף יש חיצים קטנים לצד ימין ושמאל. במקרה שלך היה צריך לדפדף עם החץ הפונה שמאלה כדי להגיע לרישום שמספרו 701.

אני מנסה לקשר ישירות אל הדף ובו רישום-הלידה של פישל פירזצר (כאמור, מס' 701). מקווה שהקישור יעבור. את יכולה לשמור את הרישום, ואז להגדיל כדי לנסות להתמודד עם הפרטים, ובמידת-הצורך אסייע לך:

http://tinyurl.com/ybqwz5v4

 

josp

New member
רצון למצוא פרטים על קרובי משפחה

תודה שרי, כל מה שציינת ידוע לי. לפני כשנתיים הייתי בקשר עם אחיינו של פישל/פיליפ פירזצר/ווייזר, שגר בארה"ב. לדבריו, הפליפ המצויין בלינק היגר לארה"ב לפני מלחמת העולם הראשונה, היה נשוי לרוז, היו להם 4 ילדים והם גרו ברוד איילנד. אכן מצאתי לכך סימוכין ברתקים אמריקאים. לפיכך זה לא יכול להיות סבי משתי סיבות: 1. אבי נולד ב-23/5/1914, 2. לפי אמי ידע את כתובתו של אבי בצ'כוסלובקיה, כתב לו מכתב כועס על שנטש אותו, ואף קיבל תשובה.

במקרה מצאתי באתר יד ושם Fischel פיליפ Ffursetzer שנולד ב- Stanislaw בשנת 1892. בזמן המלחמה שמו מופיע ברשימת שמות של יהודים שרובם מסלובקיה ששהו במחנה בשם Vyhne בצ'כוסלובקיה. נאמר שם, שהמידע מבוסס על רשימת נרדפיםמתוך שמות יהודים רובם מסלובקיה ששהו באותו מחנה וגורלם לא ידוע. לא מצויינים פרטים נוספים, ובקרוב יסרקו עותק של הרשימה.
אכתוב ליד ושםלברר אם יש עוד פרטים

אם זה הפישל /פליפ שאני מחפשת, אזי פישל נולד ב-1982 ואבי ב-1914, ז"א שפישל היה בן 22 , כשאבי נולד. כפי שכתבתי בעבר לא ברור אם פישל היה נשוי לאישה שממנה נולד אבי. על פי אמי שמה היה Ruza Kropiwnicki והיא לא היתה יהודיה.

לפי תעודת הזהות של אבי ז"ל שמו ארץ נרשם כחיים פורזצר ושם אביו פישל. אך זה לא היה שמו האמיתי. בפולניה שמו היה Jan Kropiwnicki. הוא שירת בצא הפולני. כנראה שם משפחתו בארץ היה כשם משפחתו של סבו, שאותו נהג לבקר, בזמן שגדל אצל משפחה לא יהודיה בסטניסלבוב.

הייתי בוורשה במכון רינגבלום ושם מצאו שאבי Jan Kropiwnicki היה שבוי מלחמה.

פניתי לצלב האדום בינלאומי בג'נבה, וקיבלתי מהם בדואר שתי תעודות שבוי של אבי. ( זה ברור שזה אבי לפי תאריך לידה, מקום הלידה ) באף אחד מהתעודות לא רשום שם האב או שם האם, אלא צויינו שני שמות,
אחת בוינה: Bazilia Kropiwnicki, 4 (or 5) Bezirk Waagasse, Wien
השניה בסטניסלבוב: Kostenska Maria/Marja, 29 ul. Wojciechowski, Stanislawow
כאמור, היום סטניסלבוב נמצאת באוקראינה ונקראת איבנו פרנקיסט

איך ממשיכים מכאן הלאה?
 

prigat22

New member
חיפוש מידע בצ'כוסלובקיה דאז וגם באוסטריה וגרמניה...

אני נעזרת רבות באתר https://www.genteam.at/index.php
הוא מעולה !!! לחיפוש מידע בקרב יהודים אוסטרים, אם כי מכיל גם מידע עבור רשומות בגרמניה רפובליקה הצ'כית, סלובקיה וגרמניה.

חוץ מזה האם בדקת בJewishgen?
 

josp

New member
חיפוש מידע בצ'כוסלובקיה, אוסטריה וגרמניה.

תודה על התשובה, חיפשתי ב- Jewishgen, אך לא מצאתי. תודה על האתר Genteam, שאותו איני מכירה. בינתיים קיבלתי מספר מסמכים מיד ושם.
 
למעלה