עזרה בפיענוח תאריך לידה ואיתור קרובת משפחה

dano9

New member
עזרה בפיענוח תאריך לידה ואיתור קרובת משפחה

שלום לכולם,

אני יחסית חדש בפורום הזה, אבל הספקתי לראות את העזרה וההכוונה של כולם פה אחד לשני וזה ממש מרגש :)

1. לגבי שאלתי: הצלחתי להשיג מהארכיון בסלובקיה, דף "מרשם אוכלוסין" שנערך למשפחתו של סבי (משפחת דויטש Deutsch) אשר התגוררה בעיירת גבול בין סלובקיה להונגריה (העיירה נקראת " טורנלה" Tornal'a. בהונגרית השם של העיירה נכתב כך: Tornalja) . ברשימה מופיעים שמותיהם של הוריו של סבי ושל שתי אחיותיו שטרם נישאו והתגוררו יחד עם הוריו.

2. אני לא מצליח לפענח את החודש של תאריך הלידה של השם האחרון המופיע ברשימה - מדובר באחות של סבי, שמה Julia Deutsch שנולדה ב-28 לחודש מסויים (החודש נרשם בספרות רומיות מחוברות ואיני מצליח לפענח את הכתב, וכן מופיע כי היא נולדה בשנת 1911). מישהו יכול בבקשה לסייע בפענוח החודש המופיע שם?

3. כמו כן, אני לא יודע כמעט דבר אודות האחות הזו. ידוע לי שהתחתנה עם רוקח ששם משפחתו היה כנראה רוזנברג וכנראה ששרד את השואה ועלה לארץ. לא ידוע לי שמו הפרטי של הבעל. היה להם ילד בשם שלום (לא ידוע לי שמו הלועזי של הילד).

כיצד אני יכול להמשיך מכאן כדי לאתר פרטים לגביה? מאחר והאחות הזו התגוררה בעיירת גבול, ייתכן והיא עברה להתגורר בהונגריה או שעברה להתגורר בעיר אחרת בתוך סלובקיה....

מישהו מכיר חוקר טוב בהונגריה או סלובקיה שיוכל לסייע? יכול להיות ששמה מופיע באחד ממאגרי השמות? בדקתי באתר של "יד ושם" ושמה כלל לא מופיע...

אודה לכם מאוד על עזרתכם.

 
האם היא נספתה בשואה? במאגר של "יד ושם"

יש כמה אנשים ששם משפחתם (או שם נעוריהם) דויטש והם מן העיירה Tornala. ומה לגבי הבעל ששרד ובנו? האם גם אותם את מנסה לאתר?
 

dano9

New member
שלום ארנון. אני מנסה לאתר גם אותם אבל לא יודע מאיפה להתחיל..

הי ארנון,

אין לי קצה חוט...
עברתי היטב על מאגר השמות של "יד ושם" כבר שנים רבות.

1. עד לאחרונה היה ידוע לי רק הכינוי של השם הפרטי של קרובת המשפחה (הכינוי היה: "לולה" LOLAׂׂ) ולא ידעתי מהו השם המקורי שמסתתר מאחורי שם זה. שמה העברי היה "רייזל", אך לא השתמשו בו.

2. חלפו שנים רבות עד שקיבלתי את המסמך שצירפתי לעיל, שבו סוף סוף נודע לי ששמה המלא הוא Julia (יוליה). גם לגבי השם הזה, אני לא בטוח שלא היה לה שם פרטי נוסף הונגרי. הרי העיירה שבה התגוררה משפחתה היתה ממוקמת על הגבול בין סלובקיה להונגריה ובשנות השואה העיירה סופחה להונגריה ולרוב התושבים שם היה שם הונגרי במקביל לשם סלובקי. כך לדוגמא, אפשר לראות ברשימה את השם של אחיה, ששמו ההונגרי היה Bela ולמרבה הפתעתי הוא מופיע במסמך תחת שם סלובקי - Vojtech (תאריכי הלידה הם זהים וגם שמות ההורים נכונים, כך שברור שזה אותו אדם).

3. זה מוזר שמצד אחד ידועים לי שמות הוריה ותאריכי לידתם המדוייקים (ואפילו העיירות שבהן נולדו), שמות אחיה ואחיותיה, אך בכל זאת אני לא מצליח לאתר שום מידע עליה.

4. כרגע כל שידוע לי עליה הוא ששמה היה Julia Deutsch, נולדה בתאריך 28.11.1911 בעיירה טורנלה (Tornal'a) שבגבול סלובקיה-הונגריה. לאחר מכן התחתנה עם אדם שמקצועו היה רוקחות וככל הנראה שם משפחתו היה רוזנברג ולא ידוע לי שמו הפרטי או פרטים נוספים אודותיו. סבי ז"ל סיפר שהבעל הזה ניצל והתגורר בחיפה, אך הם לא היו בקשר. היה להם ילד משותף ששמו העברי היה "שלום". לא ידועים לי פרטים נוספים לגביו כמו שמו הלועזי ותאריך לידתו, אך למיטב הבנתי הוא היה עדיין ילד, לכל היותר בן 9(?) ואולי אף צעיר יותר...
לא ידוע לי היכן התגוררה יוליה עם בעלה והילד. יכול להיות בהונגריה ויכול להיות בתוך סלובקיה...

המסמך-רשימה שצירפתי הופקה בתחילת שנות ה-30' לפני שהעיירה סופחה להונגריה ולכן אני מניח שכדאי לי לבדוק גם באמצעות חוקר או מאגר של יהודי הונגריה, אך היכן אני יכול לאתר חוקר שיש לו גישה לארכיב רשומות הונגרי מהשנים ההן?

איך אני מתקדם מכאן?

תודה מראש לכל עצה והכוונה....
 

אקשט

Member
רייזל דויטש

יש רשומה ביד ושם (לפי ספר זיכרון) של רייזל דויטש מטורנלה, בת חיים ולאה.
זו לא היא?
 

dano9

New member
זו היא (=זהו שמה העיברי) אך כיצד אאתר שם משפחה מנישואיה?

ופרטים נוספים, כמו לדוגמא: שם בעלה, היכן התגוררה, שם בנה וכו'?
 

אקשט

Member
בוא נחשוב

יש רשומה מספר זיכרון. השם הוא רייזל דויטש. ההורים הם חיים ולאה.
נניח שזהו מידע ודאי.
יש לך מידע נוסף: שהשם ההונגרי/סלובקי היה יוליה. מה המקור ומה הוודאות של המידע הזה?
ועכשיו מגיע מידע שלישי: היא הייתה נשואה, כנראה לרוקח, אולי קראו לו רוזנברג, כנראה עבר את השואה, והיה לו בן שלום, שגם הוא כנראה ניצול. מה המקור ומה הוודאות של המידע הזה?
השמות בספרי זיכרון נאספו בדרך-כלל מזיכרונם של מי שזכרו. לא ממפקד אוכלוסין. ייתכן מאוד, שמי שכתב צילם תמונת מצב לא-עדכנית, כשיוליה-רייזל הייתה רווקה וגרה עדיין בטורנלה.
נראה לי שיש לחפור (אם אפשר עדיין) במקור של המידע השלישי. אולי ממנו אפשר לדלות עוד פרט אחד - מקום המגורים אחרי טורנלה או שם משפחה ודאי או שם פרטי. כרגע נראה שאין מספיק נתונים.
 
למעלה