קריסה של בנק השקעות ותעודת סל \ ETN

pompompom1

New member
קריסה של בנק השקעות ותעודת סל \ ETN

בהמשך לדיון על הסיכונים בבחירת בית השקעות ֿ סוגי ניירות ערך, לפי הכתבה הזו משקיעים שהשקיעו ב - ETN של ליהמן ברודרס קיבלו "just pennies on the dollar".

מעבר לכתבות שמדברות על הקריסה של ליהמן ברודרס אין לי נתונים אחרים על מה שקרה למשקיעים ב - ETN's שהונפקו על ידם, לפי הכתובת האלו המשקיעים לא קיבלו את כספם בחזרה (בגלל קריסה של המנפיק).
 
ETN זה שונה ב-ETF

להבנתי, ETN זה תעודת סל, כלומר יש סיכון מנפיק. המנפיק למעשה נותן לך הבטחה שתקבל את התשואה של נכס הבסיס, והוא יכול לעשות עם הכסף מה שהוא רוצה. כמו באג"ח - אם המנפיק קורס אז הכסף הלך.

ETF-ים, לעומת זאת, מחזיקים ממש את נכס הבסיס, ואינם מתחייבים לכלום (יכולה להיות להם טעות עקיבה). אבל אם מנפיק ה-ETF קורס, עדיין נכס הבסיס אמור להשמר בבטחה אצל הנאמן.
 
יש הבדלים משפטיים בין ETN ל ETF

במהלך שנת 2018 הייתה אמורה להיכנס לתוקף אחת הרפורמות המשמעויות ביותר שנעשו בישראל בתחום תעודות הסל.
הרפורמה, שנדחתה למועד לא ידוע, תכננה להפוך את תעודות הסל (ETN) הישראליות לקרנות נאמנות סגורות, “קרנות-מחקות” בשם קרנות סל(ETF).
לכאורה, אין הבדל משמעותי בין השניים, למעט השם. שניהם מוצרים פאסיביים עוקבי מדדים, נהנים מדמי ניהול נמוכים וסחירות גבוהה.
בפועל קיימים הבדלים במבנה המשפטי ובפיקוח הרגולטורי.
תעודת סל ETN– היא תעודת התחייבות כלפי משקיע העוקבת אחר מדד מסוים, כשבעתיד, בפדיון, החברה המנפיקה (מוסד פיננסי) אמורה לשלם לפי ערכו הצמוד.
לתעודת הסל יש בד”כ אורך חיים של 30 שנה ולאחר מכן הן נפרעות.
כמו כן, במכשיר זה קיים סיכון אשראי גבוה ותלוי באיתנות הפיננסית של המנפיק. בנוסף, בדומה לאגרות חוב, החברה המנפיקה יכולה לבצע המרה כפויה של החוב.
קרן סל ETF – קרן סל היא קרן נאמנות סגורה אשר מחקה מדד. המשקיע הוא הבעלים של יחידות בקרן ועל כן הבעלים באופן יחסי של כל נכסי הבסיס המוחזקים בנאמנות עבורו.
צריך להזהר כי יש הבדלים משפטיים בין השניים . כמו שכתוב הסיכון ב- ETN הוא שהמנפיק לא יוכל לשלם ואז לא מקבלים והסיכון הזה לא קיים ב- ETF שם יש נכסים כי זה בעצם קרן נאמנות שהכסף שהשקעת נמצא בנאמנות. לכן כשלימן קרסה המשקיעים לא קיבלו כלום כי זה לא נאמנות זו התחייבות של המנפיק.
 
כמו שכתבו תעודות הסל בארץ יוחלפו בקרנות סל השנה

מה שיקטין את הסיכון. והעתיד בשוק הוא לא מה שקרה בעבר.
 
למעלה