תזכורת - אירוח בפורום

איילת1974

New member
שרשור שאלות לירון ידען

נא לשרשר לכאן שאלות. יש להקפיד על ניסוח קצר וברור, ולהשתדל להמנע מדיונים השייכים לפורום, לשם כך יש שרשורים אחרים. שיהיה לכולנו אירוח נעים ופורה איילת וגוססי.
 
היי ירון ידען

קראתי את הכתבה עליך בעיתון ´ידיעות אחרונות´ במוסף 7 ימים ומאוד התרשמתי מאומץ ליבך :) תרשה לי לשאול אותך כאחד שהכיר מקרוב את העולם החרדי מה הדין וההלכה בנוגע להומואים ולסביות? כיצד מתמודד הממסד החרדי עם העדפה המינית השונה של חלק מהציבור? שלמדתי תורה בבית ספר יצא לי לקרוא פסוק מסויים בתורה שאני לא אשכח והוא: "ואיש אשר ישכב את-זכר משכבי אשה תועבה עשו שניהם מות יומתו דמיהם בם" (ספר ויקרא, פרק כ, פסוק יג) ושאלתי, הרי כיום הממסד החרדי והרבני לא הורג אנשים אך ורק על היותם שונים בהעדפתם המינית, אבל כשיבנה בית המקדש, האם החרדים ירצו להוציא לפועל את הפסוק? תודה העשירון-האחר
 
משכבי זכר ומשכבי אישה

משכבי זכר אסורים על פי דין תורה כפי שהבאת מקור לדין זה משכבי נשים (לסביות) איסורן קל יותר (תלמוד בבלי מסכת יבמות דף עו עמוד א): "נשים המסוללות (רש"י - דרך תשמיש זכר ונקבה משפשפות נקבתן זו לזו) זו בזו - פסולות לכהונה (משום זנות-רש"י)… אשה (עם אשה) - פריצותא בעלמא." הציבור החרדי הוא קולקטיב שאינו משגיח בפרט, (צורת חיים קדומה – חברה בעלת סולידריות מכנית – לבוש, ריהוט הבית , דעות פוליטיות וערכים, דומים בחברה זו, על פי סקר המופיע בספר החרדים בע"מ של שחר אילן 100 אחוז מהחרדים ימניים) ויתירה מכך זה ציבור החי את חייו על פי טקסט הנכתב לפני 2700 שנה ומתייחס אליו כטקסט הנכתב על ידי אלוהים – כלומר אינו ניתן לשינוי - אשר על כן הציבור החרדי מוקיע את האנשים שיש להם העדפה מינית שונה, אם כי אין זה אומר שבלבם פנימה אינם מרחמים או מבינים אנשים אלה, כך כתב "אחד העם" במאמרו "תורה שבלב": רב ופסי (אותו הרב, ביצירתו של י.ל.גורדון "על קוצו של יוד" שפסיקתו ההלכתית הרסה חיי משפחות) וכל עדתו (כלומר עדת כל הרבנים) אינם אכזרים כל עיקר. ליבם לב בשר, אלא שחדל לחיות חיי עצמו. וכל הכרתו, רגשותיו וחפציו נסוגים אחור ומתבטלים מפני ´קוצו של יוד אחד". אם לכשיבנה בית המקדש, חכמי הסנהדרין לא יבטלו את ארבע מיתות בית דין - כפי שכתובים בתורה - אזי הם יוציאו זאת לפועל. בברכה ירון
 

The_Mighty_Perr

New member
אני רוצה להעיר...

בס"ד שאין איסור מפורש בתורה על להיות רגש מסויים. האיסור הוא על משכב זכר בלבד. האיסור על רגש הוא האיסור שיש על מחשבה לא טהורה/שתגרום לחטא/וכו´...
 
ירון ידען שלום

תוכל לומר לנו מה הייתה רמת המשכל התורני שלך בטרם יצאת לדתך? לא אונה אותך משום איסור אונאת דברים המובא בב"מ דף נ"ט ונפסק בשו"ע חלק ח"מ סימןרכ"ז ואקדים ואבהיר שדודני למד בישיבה ברכסים בו בזמן שיצאת לך לדתך ולפי המידע האישי שלי היית אברך ליטאי מן השורה שלומד גמרא ולא נבחן מבחני הוראה ורבנות ודיינות, בעוד שבפורומים כאן ופורום שינוי החבר"ה טוענים שאתה טוען שהיית ראש כולל,ואין יותר טוב ממך לתת תשובה הולמת לערפל. נ.ב. שנינו יודעים שראש כולל זה לא מציאה היום, אני מבקש ברשותך דגש על החלק המשכלי שלך בברכה מעט מן האור
 
קבל האמת ממי שאמרה

כוונתך לידע התורני שלי, הלא המה נמצאים בכתובים באתר דעת אמת, כל הכתוב שם כבר נכתב עוד בהיותי ראש כולל. אם חשובה לך ההיסטוריה שלי (למרות שאינה רלוונטית לטיעונים הכתובים בדעת אמת) לך לך אל הרב יוסף ברנדדייס מו"צ קהילת רכסים וכן הרב דב יפה שליט"א משגיח רוחני של ישיבת "כנסת חזקיהו" מראשי הקהילה , שאל אותם שניהם היו החברותות שלי ומכירים אותי היטב. בברכה ירון
 

Moledet972

New member
שאלות למר ידען.

שלום לך ירון ידען. קראתי את הכתבה עליך באחד העיתונים("ידיעות" נדמה לי), והסיפור שלך נראה לי מאוד רציני. כמובן, גם אני(כמו שאתה ממליץ, אגב) איני מאמין תמיד בכל מה שנאמר ונכתב, אך סיפורך נשמע לי באמת משכנע.(למרות היותך פעיל פוליטי). הנה מספר שאלות שיש לי עבורך: א. האם הסיבה שאתה מאוד לא "אוהב" את התרבות החרדית היא מהסיבה שאין בה חופש בחירה למרכיביה? כלומר - האנשים נולדים בחברה, לא נותנים להם לצאת החוצה לעולם, סוגרים אותם בתוך סביבה אטומה ומלמדים אותם לימודי קודש וכו´(זה נכון, אגב?). ב. האם לדעתך בחברה הדתית-ציונית יש את חופש הבחירה הזה ואת החופש לחיות כרצונך? ג. האם לדעתך התרבות החילונית המוחלטת והאנטי-דתית זו התרבות האידיאלית? האין היא מאבדת כל ערכים והופכת לתרבות אינדבידואליסטית לחלוטין? ד. האם לדעתך הדרך שאליה מחנכת התורה היא הדרך שבחרו בה החרדים, או שהחרדים פשוט הולכים בדרך שהתורה כלל לא התכוונה אליה? ה. באיזו דרך מסבירים המחזירים בתשובה את העובדה שהם מנסים להחזיר בתשובה אנשים שלפי אמונת החרדים אינם יהודים כלל? ו. כיצד "החברה החרדית" מסבירה את העובדה שמצד אחד היא אינה מכירה במדינת ישראל כמדינה היהודית, ומצד שני דורשת תקציבים לישיבות, כאילו המדינה הייתה מדינה יהודית? ז. האם כל החרדים חיים בחברה סגורה, או שזהו רק חלק קטן מהם? ח. האם בתקופה שהייתה חרדי באמת האמנת שדרכיך הייתה נכונה? מצטער על ריבוי השאלות, וזה בסדר אם תיתן תשובה רק על חלק מהן.
 

דור20

New member
בחרתי לענות למשהו...

פשוט מכל השאלות ממש צרמה לי....ציטוט: ה. באיזו דרך מסבירים המחזירים בתשובה את העובדה שהם מנסים להחזיר בתשובה אנשים שלפי אמונת החרדים אינם יהודים כלל? אז ככה פשוט יהודי נישאר יהודי ולא משנה מה הוא עושה. "יהודי אף על פי שסרח יהודי הוא"-ולכן יש לקרב אותו לדת לטובתו כדי שיפסיק לחטוא -מסיבות ברורות. אין דבר כזה להיות יהודי ולהפסיק וכל מי שנולד לאמא יהודיה הוא יהודי. אם יש חרדים שלא חושבים כך אז הם לא חושבים לפי היהדות, ועצם זה חרדים ברובם מנסים לקרב ליהדות יהודי שהם באים איתו במגע מעידה שהם מכירים ביהדותו -כי הם הוא היה גוי אפילו אם הוא היה בא מעצמו להתגייר היו מקשים עליו ומטילים ספק ביושרו. ושוב אם יש חרדים כאלה אז לפחות לא פגשתי בכאלה באיזור עמק יזראל -עפולה או בכל מקום אחר שביקרתי בו. מעולם לא פגשתי מקור או רב שאומר דברים מסוג זה. בעיתון אמר "ידען" שהוא הוציא את זה מהפסוק "משנאי ה´ אשנא" שכל הפירושים שאני מכיר לפסוק מדברים על זה שהפסוק אומר לשנוא גויים. ובנוסף אסור לשנוא יהודים ומיצווה מהתורה לאהוב כל יהודי. המיקרה היחידי שמאפשר שנאה כלשהיא בין יהודים הוא המקרה הבא: מותר ומצווה לשנוא את מה שרע ביהודי שני כלומר תכונה רעה או יהודי נגיד שגונב או כופר וכדומה יש לשנוא את השלילי שבו תוך כדי שלא שונאים את היהודי עצמו.-האד"מור הזקן דן בנושא באחד מהפרקים של ספר ה"תניא".
 
חומות בצורות בבני ברק

א. כל חברה סגורה הרוצה להמשיך בשליטה על חבריה, סוגרת אותם מחופש המידע, גם קיבוצי השומר הצעיר בזמנו, אסרו לימודי בגרות מהטעם הנ"ל. על אחת כמה וכמה חברה סגורה כמו הציבור החרדי. אני מתעב את הערכים האורטודוקסים משום שהנם מתנגדים לערכים הליברלים. חופש ביטוי וחופש הביקורת אסורים בתכלית האיסור – כאשר הם מופנים לשאלות מהותיות בדבר מקור התורה וההלכה. שוויון בין גברים לנשים אינו קיים , ראה מאמר מעמד האישה בהלכה באתר דעת אמת. היחס לגוי משפיל ומקומם…. ב.החברה הדתית ציונית – במהות – כמוה כחברה החרדית, אין במערכת שיעורי הקודש ביקורת נוקבת, לא יתירו שם ללמוד את "דעת אמת" , אישה דתית ציונית לא יכולה להיות רב ואינה כשרה לעדות… השינוי הוא בהחלטתם ללמוד לימודי חול ולקחת את "הסיכון" העלול או עשוי לגרום לחניכים והחניכות, ואכן על פי הסקר שקראתי בעיתון הצופה רבע מבוגרי ישיבות הסדר נושרים מהדת. ג.הערכים הדמוקרטיים (החילוניים) מתירים חופש דת ופולחן , כך שאיננו נגד דת, אנו נגד המתנגדים לחופש דת ומצפון, שוויון, ביקורת והגשמת רצון הפרט. לא הבנתי מדוע ההומניזים הדוגל בערך האדם נוגד את הערכים, זהו הערך העליון שאני מקבל על עצמי, "האדם". ד.התשובה מורכבת מאוד: וסובייקטיבית מאוד: אם תשאל את דעתם של רבנים , תשובתם תהיה: על פי ר´ יום טוב ליפמן מלהויזן . פרשנות המקרא והכרעות בסוגיות הלכתיות נמסרו לחכמים בלבד "ועשית ככל אשר יורך", ואין "אלהים" מתעסק בהם : "כי הוא השם יתברך שנתן לנו את התורה תלה אותם בדעת חכמים לפי ראות עיניהם [אף על פי שאינו אמת]". ואם תשאל את הפילוסוף ברוך שפינוזה: הסובר שאת המקרא צריך ללמוד מתוך המקרא בלבד על פי פשוטו , הרי שאין דמיון קל שבקלים בין המקרא להלכה. ה. כפי הידוע לי המחזירים בתשובה פונים לציבור המוגדר על פי ההלכה יהודי, אלא שאינו מקיים תורה ומצוות, ככזה הוא מוגדר "יהודי עריק" או "יהודי עבריין" ראה מאמר "מעמד החילוני בהלכה". ו. תשובה לשאלה זו ענה הרב חיים שאול קרליץ ציטטנו אותו בחוברת "מדינה הלכה" : "עלינו לזכור דבר אחד יסודי – כל כולה של הכנסת. היא נגד התורה. עצם הדבר שקמים להם בני אדם ומכריזים כי הם "המחוקקים". זהו נגד התורה מן השמיים…גם אם יצביעו בכנסת בעד קיום מצוות, זהו נגד התורה…כל החוקים שבדו להם בני אדם מלבם, בהצבעה של רוב לכאן או לכאן, זהו נגד התורה….הנציגים בכנסת הם "שתדלנים" שלנו [ולמרות היותם חברי כנסת] אין בכך כל הכרה בקיומו של מוסד זה ששמו "בית המחוקקים" ז.מערכת החינוך החרדית סגורה ומסוגרת, עדיין לא נעשה מחקר מקיף ורציני , מה קורה בפועל בתוך ביתם הפרטי, יתכן שנגלה שהרבה ספרים חיצוניים מוסתרים בין ספרי הקודש. ח. כן. בברכה ירון
 

קרוקדיל

New member
ושוב אתה מסלף דברים

החברה החרדית סגורה לעצמה לא בגלל שהיא רוצה את השליטה על חבריה אלא בגלל שהיא לא רוצה להינזק מדעות של אנשים כמוך הציבור לא סגור מפני שאלות ותהיות וזה שאתה ראית ככה את העולם רק אומר עם איזה משקפיים הסתכלת עליו כשאני היו לי שאלות שאלתי אותם ועודדו אותי לשאול אותם עיין מסכת אבות "ולא הבישן למד" רבניות יש והיו לכל אורך הדורות היו קימות רבניות מתקופת התלמוד ועד ימינו וידוע המעשה בבת הגאון מווילנא שהפריכה את טענתו של אחד מתלמידיו הגדולים לא תמצא אף רב שיתיר לך לסלף את התורה לפי פירושיו ולהגיד שהתורה בידי חכמים אתה אפי´ לא הבנת את המשפט הפשוט שאומר שבעים פנים לתורה יש כללים שבהם התורה נדרשת ויש כללים שנתונים רק למשה מסיני למרות שהתורה נדרשת בהם ויש גם כללים שהתורה נדרשת בהם רק לעניני ממונות ולא לעניני נפשות אז אל תנסה להטעות את אלה שלא יודעים
 
איך בידוק להינזק?

מה ירון עושה אוכל אנשים? סה"כ שואל. ואתם מפחדים להינזק משאלות שלא יהיו לכם תשובות עליהם, הינו, אתם מפחדים להעמיד את האמונה שלכם בפני מבחן, אז איך אתה לא מתבייש לומר שיש סילוף?
 
שלום לך ירון

מה עושה היום מובשוביץ החבר ההוא שהתפקר איתך? למה הוא לא בג"אנר של דעת אמת? ועוד שאלה קטנה...מי השפיע על מי?
 
שלום לך ירון

מה עושה היום מובשוביץ החבר ההוא שהתפקר איתך? למה הוא לא בג"אנר של דעת אמת? ועוד שאלה קטנה...מי השפיע על מי?
 
שלום שבתאי לא צבי

מובשוביץ עובד לפרנסת משפחתו. הוא שותף לדעת אמת אך טירדות הזמן גורמות שאינו פעיל אקטיבי. איני סובר שאדם משפיע על השני, כל אחד בסופו של דבר מחליט מה לאמץ לליבו. בברכה ירון
 
ברוך הבא ירון

ראשית אומר לך שאני מעריך את התעוזה שלך לצאת עם החומר שבידך לרבים ולהרצות עליו. הערכתי היא משום שקראתי הרבה מאוד מהחומר שלך בדעת אמת ואף שלחתי לך הרבה אימיילים (ולא נעניתי) ואני חייב לומר לך כבחור ישיבה לשעבר שהחומר הזה יכול לשמש בכל ישיבה חרדית כחומר מושלם להצגה פורימית. איני חפץ לפגוע בך רק ששאלתי אליך היא: היכול להיות שכל כותבי כתבי חכמת המשפט היהודי דרך הנביאים הכתובים התנאים האמוראים הראשונים שבראשם רש"י הרמב"ם והאבן עזרא ואחריהם דור האחרונים כהמהר"ל הגאון מוילנא עד לכתבי יביע אומר....כל אלו, אנשים שלמדו כל ימיהם ומיעט בהנאות העולם והתעסקו רק בהומאניות משפט ופילוסופיה...כל אלה טעו ורק ירון ידען הצעיר ודומיו שהעדיפו להנות ממנעמי העולם הזה צודקים וחכמים? אולי זו שאלה רטורית אבל אני מצפה להסבר אמיתי כדי להתייחס אליך ברצינות
 

שי999

New member
בוודאי

הייתכן כי טעו כל חכמי הנצרות, הרבים הרבה יותר מאשר חכמי היהדות, ושהישגיהם המדעיים היו מרשימים ביותר (ניוטון למשל היה נוצרי אדוק) ? הייתכן כי טעו כל חכמי האיסלאם, שבימי הביניים שלטו במונופול על הרפואה ועל המדע, והמציאו את האלגברה ואת הספרה אפס (הישגים שלא היו ליהודים) הייתכן כי טעה אריסטו,שהרמב"ם מעריץ אותו הערצה עצומה. הייתכן כי כמעט כל מה שסברו הרופאים עד המאה ה-19, והפיזיקאים עד המאה ה-16 הוא חסר שחר לחלוטין, ואין לו שום משמעות במדע של ימינו, כפי שהתברר ? המציאות מלמדת שייתכן גם ייתכן. ואם החומר של דעת אמת יכול לשמש להצגה פורימית, מדוע כל כך מפחדים ממנו בישיבות ושורפים אותו בפורים ובימים שאינם פורים.
 
הזהרו מבני עניים שמהם תצא תורה

אצטט את דברי הרב ישעיהו דטרני הובא בקונטרס מס 4 : "אך זאת איתי כל דבר שאינו נראה בעיני אי אמרה יהושוע בן נון לא ציתינא לי" [כך אני נוהג, כל דבר שאינו נראה בעיני , אפילו הא בניגוד לדעתו של יהושע בן נון אנהג על פי דעתי ולא על פי יהושע בן נון]. וזאת דרך האמת, לומר אותה במלא עוצמתה ואף בניגוד למקובל , ואם אטעה זאת תהיה מנת חלקי שעמדתי על טעותי. ירון
 
למעלה