שאלה בנוגע לכרתים ובכלל

netafri

New member
משום מה לא הופיע הטקסט

שלום,
יש לי שאלה קצת מוזרה אולי בנוגע לתנאי הים באזור כרתים.
אני סטודנט לארכיאולוגיה ומנסה לכתוב עבודה לגבי חציית הים אל כרתים בתקופות עתיקות – לפני המצאת המפרש.
רציתי לשאול אם אולי אתם יודעים (בנוגע לתנאים בימינו), עד כמה הרוח משפיעה על כלי שייט שאין לו מפרש? אני יודע שהרוח משפיעה על הזרמים בים אבל האם ועד כמה היא תשפיע על כלי השייט עצמו?
חוץ מזה, אם אתם יכולם להפנות אותי לאתר או כלי אחר שבו אני יכול לראות את התנאים הכלליים בים באזור הזה לפי עונות השנה. בעיקר רוח וזרמים.
תודה רבה מראש.
 

zina71955

New member
ראשית דבר למיטב ידיעתי לא היה מצב בים התיכון בעת העתיקה

שכלי שייט שייטו בו ללא הנעה כלשהיא. לפני המפרשים היו משוטים. וזאת אולי משום שהים התיכון אינו מושפע מרוחות סחר קבועות. בדרך כלל זרם משםיע יותר מרוח על כלי שאין לו הנעה כלשהיא. אמנם באזור כרתים יש בחודשי הקייץ רוחות צפוניות תכופות אך אני לא רואה בהן עזר למעברי ים בכלי שאין עליו שליטה כלשהיא. לענין התנאים הכלליים של מזג האוויר לפי עונות השנה. תוכל למצוא נתונים סטטיסטיים ב pilot charts וכן בספרי חופאות של האדמירליות הבריטית.
 

1שריל

New member
ים

mediterranean current and wind in ancient times
הכנס בגוגל כפי שעשית כאן
 

zina71955

New member
למיטב ידיעותי משטר הרוחות והזרמים בים התיכון לא השתנה

מהעת העתיקה להיום. למעט ההשפעות של סכר הנילוס על חופי סיני ישראל ולבנון.
 

gerson1

New member
נעשתה עבודה רבה בנושא ולאחרונה עם דגם מעגן מיכאל שנבנה ומושט

ישנה חשיבה רבה בנושא
כעקרון היו מסעות שונים בים התיכון גם בהינע מפרשים וגם משוטים, בכלי שיט גדולים יחסית
מבחינת זרמים משטר הזרמים והרוחות עונתיים וקרובים-
באוניברסיטת חיפה במכון לציויליזציות ימיות חומר בנושא
 

zina71955

New member
האיש מדבר על העת העתיקה שלפני השימוש במפרשים

אבל יש להניח שאם הוא עושה עבודה אקדמית אוניברסיטת חיפה היא אכן מקור מידע
 

gerson1

New member
אילן-מדובר על כרתים המפרש קיים מ6000 BC

History[edit]
Egyptian sailing ship, ca. 1422–1411 BCE
Main article: Ship § History
Archaeological studies of the Cucuteni-Trypillian culture ceramics show use of sailing boats from the sixth millennium BC onwards.[5] Excavations of the Ubaid period (c. 6000 -4300 BC) in Mesopotamia provides direct evidence of sailing boats.[6]
Square rigs[edit]
Sails from ancient Egypt are depicted around 3200 BCE,[7][8] where reed boats sailed upstream against the River Nile's current. Ancient Sumerians used square rigged sailing boats at about the same time, and it is believed they established sea trading routes as far away as the Indus valley. The proto-Austronesian words for sail, lay(r), and other rigging parts date to about 3000 BCE when this group began their Pacific expansion.[9]Greeks and Phoenicians began trading by ship by around 1,200 BCE.
Fore-and-aft rigs
Fore-and-aft rig and Lateen
Triangular fore-and-aft rigs were invented in the Mediterranean as single-yarded lateen sails and independently in the Pacific as the more efficient bi-sparred crab claw sail,[10][11] and continue to be used throughout the world. During the 16th-19th centuries other fore-and-aft sails were developed in Europe, such as the spritsail, gaff rig, jib, genoa, staysail, and Bermuda rig mainsail, improving the upwind sailing ability of European vessels.
The fore-and-aft rig began as a convention of southern Europe and the Mediterranean Sea: the generally gentle climate made its use practical, and in Italy a few centuries before the Renaissance it began to replace the square rig which had dominated all of Europe since the dawn of sea travel. Northern Europeans were resistant to adopting the fore-and-aft rig, despite having seen its use in the course of trade and during the Crusades. The Renaissance changed this: beginning in 1475, their use increased and within a hundred years the fore-and-aft rig was in common use on rivers and in estuaries in Britain, northern France, and the Low Countries, though the square rig remained standard for the harsher conditions of the open North Sea as well as for trans-Atlantic sailing. The lateen sail proved to have better upwind performance for smaller vessels.[12]
 

gb228

Active member
נכון - אבל היתה התיישבות בכריתים הרבה לפני כן

והבחור בפירוש ציין שהמחקר עוסק בתקופה שלפני עידן המפרש (בהנחה שבדק שאכן בעידן שהוא חוקר לא היה מפרש).
בכל מקרה על פי התבוננות במפה נראה שלא צריכה להיות בעיה מיוחדת להגיע בסירת משוטים מהפלופונס לכריתים. הלגים קצרים מ 20 מייל - לא משהו שצוות בכושר לא יכול לעשות בפחות מיממה.
הגעה מכוון רודוס דורשת לגים מעט יותר ארוכים, אם כי לא בלתי סבירים לסירת משוטים.
בהנחה שבתקופה ההיא היה פחות אובך נראה שהיה קשר עיין בין כל נוקדת מוצא לנקודת סייום כך שזו לא היתה הפלגה אל הבלתי נודע.
 

zina71955

New member
ואם יש (היתה) לך/להם בעיה ב GPS מטפסחם לראש התורן

ומזהים את הכיוון הכללי לאי הבא
 
למעלה