אישור הסכם ממון לאחר נישואין

אישור הסכם ממון לאחר נישואין

הסכמי ממון טרום נישואין יכולים להיות מאושרים מבלי לצאת ממשרד הנוטריון אבל יכולים להיות ערוכים ומנוסחים בכל שלב במערכת היחסים, גם לאחר הנישואין עצמם. ההבדל הגדול בין הסכם ממון שנערך ונחתם לפני הנישואים ובין הסכם ממון שנערך ונחתם לאחר הנישואים הוא היכן ניתן לאשר הסכמים אלו. הסכמי ממון טרום נישואין ניתן לערוך, לחתום אליהם ולאשר אותם במשרד הנוטריון ואפילו באווירה ידידותית בבית. אישור הסכם ממון לאחר הנישואין נעשה בבית המשפט לענייני משפחה בלבד.
למה בכלל לערוך הסכם ממון הנוגע לנישואין?
הסכמי ממון באים למעשה לגן על האינטרסים של שני בני הזוג במקרים בהם דברים לא מתנהלים כפי שהם היו אמורים להתנהל – על מי מנוחות. כשבני זוג נפרדים, צריך לקבל החלטות לא קלות, לא פיננסית ולא רגשית. לדוגמה: איך מחלקים את הרכוש שבני הזוג צברו ביחד במהלך הנישואים? מה לגבי נכסים שנרשמו רק על שם אחד מבני הזוג ולא על שם שניהם? כיצד תתבצע חלוקת האחריות על גידול הילדים המשותפים? במידה וישנם ילדים של אחד מבני הזוג מקשרים קודמים, מה חלקם ברכוש המשותף? האם אחד מבני הזוג, לרב זה אשר עשה ויתורים בנושאי הקריירה לטובת ניהול ה”עסק” המשותף – ניהול משק הבית וטיפול בילדים, זכאי לפיצוי על הוויתורים שעשה ובכך למעשה פגע בעתידו הכלכלי האפשרי? האם בן הזוג שבוחר להיפרד חייב בפיצוי לבן הזוג שמוכן להשאר בקשר? האם יש מעשים שבגינם חייב בן זוג אחד לשני פיצוי? וכמה?
כל אלו שאלות שניתן לענות עליהם בזמן פרידה ממש. כאשר זה קורה ואין הסכם ממון בתוקף, הגופים היחידים שיכולים לקבל החלטה בנושא את הרבנות ובית המשפט לענייני משפחה. לרב מתחיל מרוץ בו הבעל פועל להתחיל את התהליך ברבנות והאישה דרך בית המשפט לענייני משפחה כיוון שהרבנות מוטה לטובת הגברים ונוטה לעכב חלוקת רכוש משותף ולגרור נשים לחודשים ושנים בו הן אינן מקבלות תמיכה וסיוע בשיקום מעמדן הכלכלי שלרב הוא זה שנפגע במהלך הנישואין על מנת שהגבר יזכה ב”שלום בית” – או במילים אחרות פטור מתשלום. בזמן פרידה ממש, הרוחות סוערות, הרגשות משתלטים וזוגות רבים הופכים את הפרידה לשדה קרב מכוער שבו כל אחד הוא בן ערובה וכל פעולה, לא מוסרית או צודקת ככל שתהיה, הופכת מוצדקת בעיני עצמה.
הדברים נראים לרב אחרת כאשר יש הסכם ממון מנוסח לפני רגע הפרידה. במקרה הזה, כמות הריבים והמלחמות הופכת מינימאלית כיוון ששדה הקרב הזה כבר הוכרע ונקבע מראש. כיוון שזה לרב שדה הקרב העיקרי בזמן הפרידה, פירוק הנישואין יכול להיערך בנימה רגועה יותר ומהירה יותר.
מי צריך לערוך הסכם ממון לאחר הנישואין?
כל זוג שלא ערך הסכם ממון טרום הנישואים, מן הראוי שיערוך אחד כזה לאחר הנישואים. למרות שאישור והחתימה על הסכם ממון לאחר הנישואים יכולה להתבצע רק מתוקף פסק דין שניתן על ידי בית המשפט לענייני משפחה, ניתן לערוך את ההסכם גם באמצעות נוטריון שידאג לשמור על האינטרסים של שני הצדדים בהסכם, להצביע על סעיפים שעלולים להתגלות כבעייתיים ויידע להציע, מתוקף ניסיונו, הצעות להכנסת סעיפים שבני הזוג אולי לא חשבו עליהם אבל גם הם נושא שעלול לעלות לדיון בהמשך.
זוגות שכדאי להם במיוחד לחשוב על עריכת הסכם כזה הם זוגות שהיו ידועים בציבור במשך זמן מה ואולי אפילו ניסחו הסכם ממון בינם בזמן זה ובשלב כלשהו החליטו בכל זאת להינשא, גם אם מדובר בנישואים אזרחיים בחו”ל. במקרה כזה, ייתכן שלהסכם שערכו לפני הנישואים אין תוקף משפטי חזק מספיק כיוון שבדיעבד גם התקופה בה היו ידועים בציבור תוכר כתקופת נישואין ובמידה וההסכם נערך בתקופה זו עליו לקבל אישור של בית משפט על מנת לקבל אישור חוקי חזק של הסכם ממון תקף בין בני זוג.
 
למעלה